Työhönottaja: Arveletko työttömässä työnhakijassa olevan jotakin vikaa?
Miten toimit ja mikä hälventäisi mahdollista uskoasi siihen, että henkilössä on jotakin mätää?
Kommentit (48)
Riippuu työttömyysjakson pituudesta ja miten on käyttänyt sen ajan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:17"]
En jos hakija on ollut edes jotenkin aktiivinen työttömyytensä aikana eli hankkinut lisäkoulutusta tms. eikä vain maannut kotona.
[/quote]
Päivärahalla ei noin vain hankita lisäkoulutusta. Miten aktiivisuus pitäisi ilmaista, jotta ei tule mielikuvaa että olisi "vain maannut kotona"?
Vapaaehtoistyö haettavaa työpaikkaa edes vähän liippaavalta saralta?
Olen äärimmäisen empaattinen ihminen ja ymmärrän työttömiä, mutta puoli vuotta on se raja minkä jälkeen pitäis olla tehtynä muutakin kuin vain työnhakua. Eikö silloin pitäisi itsekin tajuta että jotain on ehtävä jos puoli vuotta menee ja töitä ei löydy? Eli itse ajattelen että 6kk työttömänä ollut ei sellaisenaan tule enää valituksi jos se minusta riippuisi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:24"]
[/quote]Jos tekee vapaaehtoistyötä, menettää työkkärinkorvaukset.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:26"]
[/quote]
Joissakin tapauksissa näin, ja mikähän vapaaehtoistyö liippaa läheltä vaikkapa insinöörin tai tehdasduunarin alaa?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:25"]
Olen äärimmäisen empaattinen ihminen ja ymmärrän työttömiä, mutta puoli vuotta on se raja minkä jälkeen pitäis olla tehtynä muutakin kuin vain työnhakua. Eikö silloin pitäisi itsekin tajuta että jotain on ehtävä jos puoli vuotta menee ja töitä ei löydy? Eli itse ajattelen että 6kk työttömänä ollut ei sellaisenaan tule enää valituksi jos se minusta riippuisi.
[/quote]
Mitä tämä vaatimasti "muutakin" on?
Entäs sitten henkilö joka opiskelee iltalukiossa?
TE toimistossa sanottiin että ei ole opiskelija vaan on työtön. No, ompa tultu opiskeltua nyt jo yli puoli vuotta eli olen ollut työtön yli 6kk. Työnhaku on voimassa kokoajan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:26"]
[/quote]
Joissakin tapauksissa näin, ja mikähän vapaaehtoistyö liippaa läheltä vaikkapa insinöörin tai tehdasduunarin alaa?
[/quote]No ei kannata kysyä työkkäriltä ainakaan, ne kun vääntää minkä tahansa vapaaehtoistyön sopivaksi! Ja vaihtavathan ihmiset alaa muutenkin, miksei insinööri voisi vapaaehtoisesti vaikka ulkoiluttaa mammoja? Ei se ammattisuoja kestä kuin 3 kk ja tässähän puhuttiin pitempään työttöminä olleista.
[/quote]
Just joo. Mitähän muuta sitä pitäisi tehdä kuin työnhakua? Ei tule sellaisena enää valituksi...koskaan? Siis minkälaisena? Minäkin olin 2,5 vuotta työttömänä, hoidin lapseni kotona kun päivähoitomaksut on kalliit, olen kaupungin vesilaitoksen johtokunnan jäsen, olen ammattiliittoni osaston johtokunnan jäsen, ja työttömien vastaava, olen myös meidän alueen vihreiden hallituksessa, ja kuntakokeilun pitkäaikaistyöttömien ryhmässä ja myyn tupperwarea, harrastan puutarhanhoitoa, entisöintiä, vähän käsitöitäkin yms. Olenko laiska luuseri, ja sinun mielestäsi minua ei olisi pitänyt ottaa töihin? Viime viikolla aloitin töissä, ja pärjään kyllä siinä missä muutkin, aivot pelaa vaikka olin yhteensä 5,5 vuotta pois työelämästä.
Jos joku on ollut vuosia työtön ja hakee työtä, ei se vielä kerro ihmisestä mitään. Jos se joku puolestaan on ollut vuosia työtön ja kömpii haastatteluun täysin pystymetsästä revittynä, työkkärin pakottamana ja krapulassa on sitten vähän eri asia.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:40"]
[/quote]
Just joo. Mitähän muuta sitä pitäisi tehdä kuin työnhakua? Ei tule sellaisena enää valituksi...koskaan? Siis minkälaisena? Minäkin olin 2,5 vuotta työttömänä, hoidin lapseni kotona kun päivähoitomaksut on kalliit, olen kaupungin vesilaitoksen johtokunnan jäsen, olen ammattiliittoni osaston johtokunnan jäsen, ja työttömien vastaava, olen myös meidän alueen vihreiden hallituksessa, ja kuntakokeilun pitkäaikaistyöttömien ryhmässä ja myyn tupperwarea, harrastan puutarhanhoitoa, entisöintiä, vähän käsitöitäkin yms. Olenko laiska luuseri, ja sinun mielestäsi minua ei olisi pitänyt ottaa töihin? Viime viikolla aloitin töissä, ja pärjään kyllä siinä missä muutkin, aivot pelaa vaikka olin yhteensä 5,5 vuotta pois työelämästä.
[/quote]Voiko työtön myydä tupperia? Eikö siinä työkkäri katso, että työllistää itse itsensä?
En mä tiedä kun mä oon ihan surkee töihinottaja...
Riippuu tapauksesta. Joillain aloilla, joilla työlllistymisen pitäisi olla yleisesti helpompaa, pitäisin pitkää työttömyysjaksoaa hälytysmerkkinä. Taas freelance-tyyppisiin töihin suuntautuneella pitäisi jo puolen vuoden jälkeen olla edes jokin lyhyt työprojekti työttömyydenkin aikana, vaikka miten pieni. Vakipaikasta pitkän uran jälkeen ulosmitatuille suon pidemmän työttömyysajan, heille uuden työn löytäminen saattaa varsinkin joillain aloilla olla todella vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]Voiko työtön myydä tupperia? Eikö siinä työkkäri katso, että työllistää itse itsensä?
[/quote]
Ei sellaista pientä toimintaa rinnasteta työhön, vaan harrastukseen. Sitten jos alkaa tulla rahaa niin että on oikeasti oma firma pystyssä, niin se on eri asia. En ole nyt edes tehnyt mitään ilmoitusta mihinkään kun on tullut niin vähän rahaa, mutta aikaisemmin myin toista tuotetta kotikutsuilla, ja silloin sain siihen ihan työkkäristä luvan, piti tehdä kirjallinen selvitys asiasta. Kyllähän töitä saa työttömänä tehdä, sitten kun saa palkkaa maksetaan soviteltua päivärahaa, ja kun kerran on työmarkkinoiden käytettävissä, niin miksi pitäisi se estää?
Entäs jos cv:ssä olevan aukon syy on sairaus? Olet varmaan jo täyttä ihmissaastaa. Sen sijaan että olet taistellut itsesi takaisin työkykyiseksi, oletkin jatkossa vain potentiaalinen saikuttaja, jos siis sen virheen teet että kerrot asiasta avoimesti.
Ei tänne kukaan oikea työhönottaja tule vastaamaan, koska mitään järkevää vastausta ei ole.
Sinä, joka vastasit tähän ketjuun, oletko oikeasti päättävässä asemassa ja työhönottaja?
OT: Kotona makaamisesta puhumisen voisi ystävällisesti lopettaa. Ihmettelen, millainen idiootti tuon on alun alkaen lanseerannut... Toivottavasti on jäänyt työttömäksi "makaamaan kotona"!
En jos hakija on ollut edes jotenkin aktiivinen työttömyytensä aikana eli hankkinut lisäkoulutusta tms. eikä vain maannut kotona.