Suomessa on näköjään tehty mahdottoman vaikeaksi irtisanoa hankalaa työntekijää.
Varsinkin, jos työntekijä on koko ajan sairauslomalla, vuosilomalla, äitiysvapaalla tai hoitovapaalla.
Tuli vaan mieleen. ..
Kommentit (17)
Näin joo.. Vaikka tiedetään ettei ihminen olisi luultavasti enää ikinä kelvollinen ko työhön, häntä on erittäin vaikeaa saada pois. Rekrytointi on todella tärkeä päätös, koska se on lähes peruuttamaton!
Ymmärrän vitutuksen määrän kun tyypistä ei pääse millään eroon.
Tuotannollistaloudeliset syyt ja eikun kenkää!
Tuskin alkaa käräjöimään ja ottaa riskin kun uusi työnantaja sitten joskus soittaa ja kyselee työntekijän laadun perään.
Hankala työntekijä on hankala niin kauan kuin hänen annetaan olla hankala. Mulle tänään yksi tuuraaja tuli aukomaan päätään monen työkaverin kuullen ja kylmän rauhallisesti sanoin oman käsitykseni aiheesta. Olin toiminut ohjeen mukaan ja tuuraaja soti turhaan. Annoin kirjallisen (sähköisen palaiutteen rekryyn) ja voi olla, ettei palkata enää hommiin. Jos kyseessä olisi vakituinen työntekijä, olisi käytävä keskustelua säännöistä ja käyttäytymisestä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:48"]Hankala työntekijä on hankala niin kauan kuin hänen annetaan olla hankala. Mulle tänään yksi tuuraaja tuli aukomaan päätään monen työkaverin kuullen ja kylmän rauhallisesti sanoin oman käsitykseni aiheesta. Olin toiminut ohjeen mukaan ja tuuraaja soti turhaan. Annoin kirjallisen (sähköisen palaiutteen rekryyn) ja voi olla, ettei palkata enää hommiin. Jos kyseessä olisi vakituinen työntekijä, olisi käytävä keskustelua säännöistä ja käyttäytymisestä.
[/quote]
Pienissä työpaikoissa tällaiset kaikki tilanteet ovat vaikeita kun vaikuttavat ilmapiiriin. Monilla aloilla ei ole myöskään mitään tuuraussysteemiä jolla erotella jyvät akanoista.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 22:18"]
Tuotannollistaloudeliset syyt ja eikun kenkää! Tuskin alkaa käräjöimään ja ottaa riskin kun uusi työnantaja sitten joskus soittaa ja kyselee työntekijän laadun perään.
[/quote]
Erotetun työntekijän tilalle ei saa heti palkata uutta työntekijää, jos tuosta syystä antaa potkut.
Juu ja jos tulee kännissä töihin niin et voi irtisanoa vaan maksat hoidon. Tai jos on seksuaalivähemmistöön kuuluva niin kusessa olet, ihan sama miten se käyttäytyy, eroon et pääse ilman oikeudenkäyntiä ja korvauksia ( vrt Korhosen case)
Taitaa pänniä enemmän äitiysloma tai muu listasta kuin työntekijän "hankaluus"?
Huomattu. Sain uuden työpaikan missä tarvitaan oikeasti tiimityöskentelyä. Ja on savuton työpaikka
Yksi tietää piilot tupakoida, käy vähän väliä, ei piittaa yhtään yhtään työstään. Sooloilee ja pahojakin virheitä sattuu tämän takia.
Mutta ainoa mitä voi tehdä, on nuhdella. Ja sama jatkuu. Muut sitten yrittävät parhaansa mukaan korjata virheitä. Kaikkia ei huomata kuin vasta asiakkaan ottaessa yhteytta ja silloinkaan ei tämä kyseinen henkilö edes puhu,tuijottaa vain. Muutenhan ei olisi niin iso ongelma mutta asiakkaat pitää ottaa huomioon.
Ei vain halua tehdä mitään "ylimääräistä". Ramppaa tupakilla ja kiskoo kahvia. Mutta pakko jatkaa näin ja työilmapiiri kärsii.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:03"]
Tuotannollistaloudeliset syyt ja eikun kenkää! Tuskin alkaa käräjöimään ja ottaa riskin kun uusi työnantaja sitten joskus soittaa ja kyselee työntekijän laadun perään.
[/quote]
Erotetun työntekijän tilalle ei saa heti palkata uutta työntekijää, jos tuosta syystä antaa potkut.
[/quote]
Pahimmassa tapauksessa se hankala työntekijä on pakko ottaa takaisin, jos tulee tarve rekrytoida tai ottaa sijainen. Olen nähnyt omin silmin tällaisen tilanteen.
Yksi työntekijä on ollut kohta vuoden saikulla. Se jatkuu vielä muutaman kk eikä ole takuita että voisi palata samaan työhön.
Julkisella puolella vakityöntekijät saa tehdä (tai olla tekemättä) ihan mitä vaan. Jos sijaisena menen esimiehelle asiasta sanomaan, minä olen hankala. Kyllä jonkin verran vituttaa kun aikuiset ihmiset käyttäytyy kun päiväkoti-ikäiset ja sitä vaan pitää sietää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:03"]
[/quote]
[/quote]
Pahimmassa tapauksessa se hankala työntekijä on pakko ottaa takaisin, jos tulee tarve rekrytoida tai ottaa sijainen. Olen nähnyt omin silmin tällaisen tilanteen.
[/quote]
Jep. Voi v... tätä Suomen työlainsäädäntöä (+verotusta). En ikinä perustaisi tänne yritystä. Vaikka Viroon mielummin jos saisin hyvän bisnesidean.
Miksi työnantajat eivät käytätä koeajan käyttämää aikaa? Sillon on mahdolista lopettaa työsuhde lyhyeen ilman mitään syytä. Älä käytä raskautta tms jos haluat eroon paska työntekijästä. Helppoa kuin heinänteko.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:19"]
Miksi työnantajat eivät käytätä koeajan käyttämää aikaa? Sillon on mahdolista lopettaa työsuhde lyhyeen ilman mitään syytä. Älä käytä raskautta tms jos haluat eroon paska työntekijästä. Helppoa kuin heinänteko.
[/quote]
Totta kai käytetään, mutta kyllähän suurin osa ihmisistä osaa sen 4kk teeskennellä että homma kiinnostaa edes puupennin vertaa...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Eihän se koeaikakaan ole kuin oliko se max 6kk. Ei siinä ajassa välttämättä vielä ongelmia tulekaan. Ja fiksuimmat lusmuilijat odottaa että työpaikka on vakinaistettu ennen kuin alkavat saikuttamaan tms.
Näin se menee.