Itsetehdyt vaatteet on yksiselitteisesti ostettuja vaatteita parempia
En ymmärrä lainkaan miksi kukaan hyväksyy vaatteiden nykyisen laatutason. Itse tekemällä saa parempia.
Kommentit (18)
Riippuu tekijän taidosta ja hänen valitsemistaan kankaista/langoista.
Vierailija kirjoitti:
Totta, on osattava ommella ja tajuta valita hyviä kankaita.
Mistä saat laadukkaita kankaita? Ei farkkuja ainakaan kannata itse ommella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itsetehdyt vaatteet ovat varmasti oikein hyvä jos niitä osaa tehdä hyvin. Mikä oli siis aloituksesi pointti?
Vierailija kirjoitti:
Just mietin, että itselläni on leviksen 100% puuvillafarkkuja. Ei elastiinia. En kyllä millään keksisi, miten voisi voittaa ompelemalla sellaiset itse!
Vierailija kirjoitti:
Tilaamalla ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Mistä saat laadukkaita kankaita? Ei farkkuja ainakaan kannata itse ommella.
Just mietin, että itselläni on leviksen 100% puuvillafarkkuja. Ei elastiinia. En kyllä millään keksisi, miten voisi voittaa ompelemalla sellaiset itse!
Tuo on harvinaista nykyään. Yleensä farkut joustaa.
Alkoi tulvia aiheesta passiivisaggressiivisia aloituksia.
Porvoossa on tämä kotiompelimo siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole harvinaista. Kun ostat puuvillafarkkuja niin saat puuvillafarkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itsetehdyt vaatteet ovat varmasti oikein hyvä jos niitä osaa tehdä hyvin. Mikä oli siis aloituksesi pointti?
Olen aapeen kanssa samaa mieltä siitä pointista, että nykyään käytännössä ainoa tapa saada hyviä vaatteita ON tehdä ne itse (tai teettää). Eli jos osaa tehdä ja valitsee oikeat materiaalit, saa hyvää. Valmiina ei näytä saavan millään keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole harvinaista. Kun ostat puuvillafarkkuja niin saat puuvillafarkkuja.
Paitsi että yleensä farkkukankaaseen sekoitetaan elastaania että se joustaisi ja valmiit housut sopisi laajemmalle kokoskaalalle. 100% puuvillafarkkuakin voi ostaa mutta se on harvinaisempaa.
En osaa tehdä. Mistä löydät hyvät materiaalit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omat mittasuhteet eivät vaan mene niiden leviksen mittojen mukaan. Eipä aikoinaan löytynyt leviksen kaupasta minulle sopivia leviksiä, koko oli tuolloin 28 tai 29 tuumaa. Putiikin myyjä oli epätoivon partaalla, kun yritti löytää minulle istuvia housuja. Minun on aina ollut ongelmallista löytää sopivat housut, mitkä sopivat minun korkeille leveille lantioluille. Kun löydän jonkin sopivan merkin mallin, niin ostan sitä niin kauan kuin sitä on saatavilla.
Jos jätetään farkut ja alusvaatteet keskustelun ulkopuolelle, niin itse tekemällä tai teettämällä saa kestävämpiä, istuvampia ja ekologisesti järkevämpiä vaatteita. Halvempia ne eivät ole kuin käyttöiällä laskettuna. Ompelu ei edes edellytä mitään erityistä osaamista, se on pohjimmiltaan pelkkää matematiikkaa sekä silmien ja käsien yhteistyötä.
Olen samaa mieltä etenkin, kun suurin osa kaavoista ja kankaista on todella helppoja toteuttaa. Ei sovittelua, ei muotolaskoksia, ei erityisiä yksityiskohtia ja yleisilme naisten malleissa saa olla säkkimäinen.Tai lapsille joustokankaista housut ja puserot. Miehillä sama juttu.Kankaiden kuosit piilottavat huomion pikkuvirheiltä ja ylistystä saa jo siitä, että yrittää ommella. Saumurit ovat auttaneet viemään ompelutyöt nopeasti loppuun ja siksi monet ohjeetkin perustuvat niiden käyttöön. Eikä meistä kaikista ole vaatesuunnittelijoiksi, vaikka kuinka uskoisi keksivänsä jotakin hauskaa. Erityisesti ärsyttää kulahtaneiden 70-luvun kankaiden käyttö vaatteiksi, koska ne ovat hetken kivoja ja sitten ne uutuuden ilo sammuu.
Jos uskoo ompelevansa hyvin vaatteen arvoa voi nostaa huolellisuudella ja kärsivällisyydellä haastavissa yksityiskohdissa.
Kuten jo aiemmin yksi vastaaja totesi Leviksiä ei kannata ommella itse. Siinäkin olen samaa mieltä. On vaatteita, joiden arvo on ihan muussa kuin yrittäisi matkia samanlaista itse tekemällä. Vaatteen arvoa mitataan myös käyttämäärillä ja joskus se itse tehty vaate kestää vain yhden kerran. Siinä onkin mietittävää kannattiko ostaa kangasta tai silputa mummon vanha pöytäliina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaamalla ulkomailta.
Suomessa kankaat ovat jo liian kalliit
Älä enää jaksa. Ei mene läpi.