Työhönottaja: Arveletko työttömässä työnhakijassa olevan jotakin vikaa?
Miten toimit ja mikä hälventäisi mahdollista uskoasi siihen, että henkilössä on jotakin mätää?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:26"]
OT: Kotona makaamisesta puhumisen voisi ystävällisesti lopettaa. Ihmettelen, millainen idiootti tuon on alun alkaen lanseerannut... Toivottavasti on jäänyt työttömäksi "makaamaan kotona"!
[/quote]
Niinpä, hyvin harva, ainakaan perheellinen naisihminen kauheasti makaa, lapset ja kotityöt ja harrastukset on hoidettava vaikka olisi työttömänä, jos mies on töissä niin varmasti miehen osuus kotitöistä jää naisen harteille.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:25"] Olen äärimmäisen empaattinen ihminen ja ymmärrän työttömiä, mutta puoli vuotta on se raja minkä jälkeen pitäis olla tehtynä muutakin kuin vain työnhakua. Eikö silloin pitäisi itsekin tajuta että jotain on ehtävä jos puoli vuotta menee ja töitä ei löydy? Eli itse ajattelen että 6kk työttömänä ollut ei sellaisenaan tule enää valituksi jos se minusta riippuisi. [/quote] Just joo. Mitähän muuta sitä pitäisi tehdä kuin työnhakua? Ei tule sellaisena enää valituksi...koskaan? Siis minkälaisena? Minäkin olin 2,5 vuotta työttömänä, hoidin lapseni kotona kun päivähoitomaksut on kalliit, olen kaupungin vesilaitoksen johtokunnan jäsen, olen ammattiliittoni osaston johtokunnan jäsen, ja työttömien vastaava, olen myös meidän alueen vihreiden hallituksessa, ja kuntakokeilun pitkäaikaistyöttömien ryhmässä ja myyn tupperwarea, harrastan puutarhanhoitoa, entisöintiä, vähän käsitöitäkin yms. Olenko laiska luuseri, ja sinun mielestäsi minua ei olisi pitänyt ottaa töihin? Viime viikolla aloitin töissä, ja pärjään kyllä siinä missä muutkin, aivot pelaa vaikka olin yhteensä 5,5 vuotta pois työelämästä. [/quote] No siis sinähän olet juuri tehnyt muutakin kuin työnhakua, tässä viitattiin ihmiseen joka ei osaa antaa mitään järkevää vastausta siihen mitä on tehnyt viimeisen 6+ kuukautta. Sinä voit vastata tuon järjestötoiminnan. Työttömmiltä kysytään aina työhaastatteluissa mitä on tehnyt työttömyysajalla, alle 6kk ajalla voi vielä sanoa keskittyneensä työnhakuun.
[/quote]
No silti en ole monille työhönottajille kelvannut, ehkä ne tekemisetkin on vääriä juttuja, ammattiliitto... väärä puolue... onhan niitä syitä. Ei kukaan työtön oikeasti ole tekemättä mitään, siinähän hajoaisi pää.
Olen ollut työtön kohta 3kk, ja käynyt 8 työhaastattelussa nyt viimeisen kuukauden sisään (kesäkuukausina ei pidetty yhtään työhaastiksia ilmeisesti, kesäkuussa hakemiini töihin tuli haastiskutsut vasta elokuun loppupuolella). Jokaisessa on kysytty että mitä olen tehnyt työttömyysaikanani, mikä mun mielestä on outoa kuin eihän 3kk ole vielä niin pitkä aika? Olen pystynyt kuittaamaan tämän kysymyksen ihan jollain peruslöpinällä, mutta en tiedä pääsisikö tämän kysymyksen sivuuttamaan näin helposti jos taustalla olisi pidempi työttömyysjakso ....
Tsemppiä kaikille ketkä nyt haette työtä, tosi pienestä on kiinni nyt työnsaaminen. Kaikissa mun haastatteluissa on ollut todella päteviä hakijoita paljon liikkeellä, kuulemma ...
Minä olin yli 7kk työttömänä (yt:n seurauksena ulos), koska halusin pitää vapaata.Eli töitä lähdin hakemaan vasta 7kk:n jälkeen.Hakemuksia laitoin muistaakseni n.10 ja 2:een haastatteluun pääsin, toinen niistä onnisti, sain duunipaikan.Eli ei 6 kuukauden työttömyysjakson jälkeen ole mitenkään "ulkona" työmarkkinoilta.höpöhöpö.Tsemppiä kaikille työttömille työnhakuun!
Te joiden mielestä työttömien pitäisi työskennellä edes vähän työttömyysjakson aikana, kai tiedätte millainen byrokratiasotku siitä tulee lomakkeiden täyttelyineen? Tulotkaan ei välttämättä kasva kovin paljon, jos työttömänä työnhakijana tekee töitä, kun työstä saadut tulot vähennetään työttömyyskorvauksesta. Järjestelmä ei kannusta työntekoon työttömyyden aikana.
Joku voi olla erinomainen työntekijä mutta ei lainkaan mikään järjestöihminen, esim introvertit. Työttömyyskorvausta saa jotta on jotain tuloja työnhaun ajalle. En oikeasti toivo kenellekään työttömyyttä, mutta toisaalta toivon että ne jotka niin hurskaasti esittävät miten työttömän tulisi elää ja aikansa käyttää joutuisivat itse pitkäaikaistyöttömiksi.
Työttömyys on nyt niin syvää että tiettyjen alojen työpaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille vaikka kuinka hakisi. Ilman että ihmisessä on mitään "vikaa".
Ei se vapaaehtoistyökään ole kaikkien juttu. Hyvä se on huudella kun on itse ihan eri asemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:08"]
Joku voi olla erinomainen työntekijä mutta ei lainkaan mikään järjestöihminen, esim introvertit. Työttömyyskorvausta saa jotta on jotain tuloja työnhaun ajalle. En oikeasti toivo kenellekään työttömyyttä, mutta toisaalta toivon että ne jotka niin hurskaasti esittävät miten työttömän tulisi elää ja aikansa käyttää joutuisivat itse pitkäaikaistyöttömiksi.
[/quote]
Samoin. Pieni nöyrtyminen ja asioiden kokeminen ihan omakohtaisesti tekisi hyvää kovin monelle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:20"]
Te joiden mielestä työttömien pitäisi työskennellä edes vähän työttömyysjakson aikana, kai tiedätte millainen byrokratiasotku siitä tulee lomakkeiden täyttelyineen? Tulotkaan ei välttämättä kasva kovin paljon, jos työttömänä työnhakijana tekee töitä, kun työstä saadut tulot vähennetään työttömyyskorvauksesta. Järjestelmä ei kannusta työntekoon työttömyyden aikana.
[/quote]
Nykyään on sentään se 300 euron suoja, eli sen verran saa tienata ilman, että mitään vähennellään työttömyysetuudesta. Ainakin Kelan kohdalla on näin. Onkohan ansiosidonnaisenkin kanssa sama raja?
Ei ole tarkoituskaan työllistää! Miksi helvetissä työttömät syyllistää itseään. Herätkää! Kapitalismi vaatii tiettyyn määrään asti madsatyöttömyyttä jotta työvoima hintaa voidaan painaa alas ja heikentää työvoiman asemaa. Vieläkö joku kuvittelee, että työnantajat edes haluaisivat työllistää?
300 euron suojaraja koskee ihan kaikkia korvauksia. Siinä on vain ongelmana se, että sen rajan kanssa pitää hakea soviteltua päivärahaa ja päivittäinen työaika pitää pystyä todentamaan. Sovitellun rahan päätöksessä saattaa kestää todella kauan, ja jos säästöjä ei ole, niin millä sen ajan elää?
Muutenkin työttömien olisi helpompi olla aktiivisia, jos kaikesta ei rangaistaisi. Enkä tarkoita, että rahaa pitäisi ansaita vapaasti korvauksien päälle, mutta vapaaehtoistyöt, pätkätyöt ja opiskelu pitäisi voida sovittaa korvausten kanssa yhteen sillä tavalla, että mitään kuukausien rahattomia pätkiä ei oman aktiivisuuden takia tulisi.
Aika usein kyllä, koska pääasiassa rekrytoin lähihoitajia. Jos lähihoitaja ei saa työtä edes sijaisena, hänessä täytyy olla jotain vikaa.
[/quote]
Riippuu tuntien määrästä. Kyllä se osa-aikatyöläistä (vastentahtoaan koska kokoaikatyötä ei saa) kannustaa. Se suoja-osa kattaa bensat kun ajaa satunnaiseen työvuoroon yli tunnin suuntaansa. Mitään en siis työstä hyödy työttömyystukeen nähden, mutta enpä ainakaan jää miinukselle eikä tule yli puolen vuoden taukoja ansioluetteloon.
Pakko kuitenkin todeta että eihän tämä mukavaa ole... O.o Paperisota tarvitsee sotia vain kerran jos kyseessä on vakituinen osa-aikainen työ, sen jälkeen netissä on helppo täyttää tunnit ja lähettää palkkakuitti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:24"]
Vapaaehtoistyö haettavaa työpaikkaa edes vähän liippaavalta saralta?
[/quote]Jos tekee vapaaehtoistyötä, menettää työkkärinkorvaukset.
[/quote]
Ai jos olet vaikka SPR:n ystävätoiminnassa tai ensiapuryhmässä, menetät korvaukset? Kyllä varmaan joo.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:24"]
Vapaaehtoistyö haettavaa työpaikkaa edes vähän liippaavalta saralta?
[/quote]Jos tekee vapaaehtoistyötä, menettää työkkärinkorvaukset.
[/quote]
Ai jos olet vaikka SPR:n ystävätoiminnassa tai ensiapuryhmässä, menetät korvaukset? Kyllä varmaan joo.
[/quote]
Onhan näistä esimerkkitapauksia:
http://yle.fi/uutiset/kahvinkeitto_kierratyskeskuksessa_katkaisi_tyottomyysturvan/6786172
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vapaaehtoistyo-voi-vieda-tyottomyyskorvauksen/1318924
Olen päättävässä asemassa oleva työhönottaja. Minulle tärkeää on työnhakijan aiempi työkokemus ja sopiva koulutus. Etenkin näinä aikoina työttömyys ei ole kovin kummallinen asia. Mutta useamman vuoden työttömyys kyllä herättää jo kysymyksiä. Voisin silti kutsua haastatteluun.
[/quote]
Olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä töitä työttömyysjakson aikana. Sillä osoittaa tuleville työnantajille, että on kiinnostunut olemaan työelämässä ja päivittämään osaamistaan.
Ja kyllä, olen kokeillut. 3 vuoden työttömyyden aikana tein koko ajan jotakin ja olin monella eri sijaislistalla. Töitä oli vaihtelevasti. Ilman noita pätkiä en olisi nykyisessä, vakituisessa kokoaikatyössäni.
Taloudellisesti se ei ollut kannattavaa, mutta kannattavuus tulikin pitemmällä tähtäimellä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:27"]
[/quote]
Olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä töitä työttömyysjakson aikana. Sillä osoittaa tuleville työnantajille, että on kiinnostunut olemaan työelämässä ja päivittämään osaamistaan.
Ja kyllä, olen kokeillut. 3 vuoden työttömyyden aikana tein koko ajan jotakin ja olin monella eri sijaislistalla. Töitä oli vaihtelevasti. Ilman noita pätkiä en olisi nykyisessä, vakituisessa kokoaikatyössäni.
Taloudellisesti se ei ollut kannattavaa, mutta kannattavuus tulikin pitemmällä tähtäimellä.
[/quote]
Ööö, jos tekee töitä, ei ole työtön! Esim. minä tekisin töitä, mitä vaan, mutta mitään ei vaan yksinkertaisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:27"]
[/quote]
[/quote]
Ööö, jos tekee töitä, ei ole työtön! Esim. minä tekisin töitä, mitä vaan, mutta mitään ei vaan yksinkertaisesti ole.
[/quote]
No kyllä vain on työtön, jos töitä tiedossa vain yhdeksi päiväksi kerrallaan. Ensi tai seuraavalla viikolla ehkä sitten seuraava keikka.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:25"]
Olen äärimmäisen empaattinen ihminen ja ymmärrän työttömiä, mutta puoli vuotta on se raja minkä jälkeen pitäis olla tehtynä muutakin kuin vain työnhakua. Eikö silloin pitäisi itsekin tajuta että jotain on ehtävä jos puoli vuotta menee ja töitä ei löydy? Eli itse ajattelen että 6kk työttömänä ollut ei sellaisenaan tule enää valituksi jos se minusta riippuisi.
[/quote]
Just joo. Mitähän muuta sitä pitäisi tehdä kuin työnhakua? Ei tule sellaisena enää valituksi...koskaan? Siis minkälaisena? Minäkin olin 2,5 vuotta työttömänä, hoidin lapseni kotona kun päivähoitomaksut on kalliit, olen kaupungin vesilaitoksen johtokunnan jäsen, olen ammattiliittoni osaston johtokunnan jäsen, ja työttömien vastaava, olen myös meidän alueen vihreiden hallituksessa, ja kuntakokeilun pitkäaikaistyöttömien ryhmässä ja myyn tupperwarea, harrastan puutarhanhoitoa, entisöintiä, vähän käsitöitäkin yms. Olenko laiska luuseri, ja sinun mielestäsi minua ei olisi pitänyt ottaa töihin? Viime viikolla aloitin töissä, ja pärjään kyllä siinä missä muutkin, aivot pelaa vaikka olin yhteensä 5,5 vuotta pois työelämästä.
[/quote]
No siis sinähän olet juuri tehnyt muutakin kuin työnhakua, tässä viitattiin ihmiseen joka ei osaa antaa mitään järkevää vastausta siihen mitä on tehnyt viimeisen 6+ kuukautta. Sinä voit vastata tuon järjestötoiminnan. Työttömmiltä kysytään aina työhaastatteluissa mitä on tehnyt työttömyysajalla, alle 6kk ajalla voi vielä sanoa keskittyneensä työnhakuun.