Oletko tarvinnut matematiikkaa työssäsi?
Itse teen aika- ja tarvearviointeja ja lasken liikevaihtoveron, alakoulun matematiikalla. Nyt tulee varmaan paljon alapeukkuja.
Kommentit (58)
Aika perusjuttuja vaan, kun lasketaan esim. verolliset hinnat, katteet, menekkitilastoja...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:42"]Matemaattista ajattelua tarvitsemme päivittäin. Matematiikan ideahan on kehittää ja ajattelua ja logiikkaa. Joku yksinkertainen syy-seuraus -suhdekin matematiikkaa. [/quote] Syy-seuraus-suhteiden päättely on muuta kuin matematiikkaa.
[/quote]
no ei muuten ole. Matematiikka on juurikin loogista päättelyä.
[/quote]
Ei ole. Logiikka on filosofiaa. Hui hai humanisti.
Kyllähä tuota tarvitsee esim ilmamäärien laskemisessa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:53"]Tarvitsen matikkaa joo paljonkin, koska olen vastuussa tuotteiston P&L:stä, mutta kaikki kaavat ovat unohtuneet päästä kun excelit sun muut ovat ne aina töissä laskeneet. [/quote] Jonkun kai ne kaavat sinne exceliinkin on laitettava. Vaaralliselta kuulostaa..
[/quote]
Meillä on samat kaavat olleet käytöissä vuosia, jos joku lainsäädäntö esim. muuttuu, muutetaan vain arvoja kaavaan. En nyt halua alaani sen tarkemmin kertoa kuitenkaan. Mutta, pitää ymmärtää, että tulokset ovat järkeviä ja osata vertailla niitä. Esim. Excelissä jos kopioi kaavan, se pitää kopioida. Raahaaminen saattaa muuttaa arvoja tai jopa laskukaavoja. Huomasin, vastikään, että yhdessä asiassa jäi yhden rivin tulokset kokonaan kaavasta pois. Eli aina tarvitsee sen verran, että huomaa virheet, vaikka kaavat eivät paljon muutu.
- insinööri nro 11.
11 + 26 lisää, että tuo virhe oli ollut jo aiemmin, sitä oli korjattu käsin ja itse sitten vain hoksasin, että tässähän on taidettu tehdä juuri tuo raahaamisvirhe. Itse olen sen oppinut kantapään kautta opiskeluaikana.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:53"]Tarvitsen matikkaa joo paljonkin, koska olen vastuussa tuotteiston P&L:stä, mutta kaikki kaavat ovat unohtuneet päästä kun excelit sun muut ovat ne aina töissä laskeneet. [/quote] Jonkun kai ne kaavat sinne exceliinkin on laitettava. Vaaralliselta kuulostaa..
[/quote]
Luotan kyllä Microsoftiin tässä kohtaa, vaikka varmasti Excelin koodauksessa on voitu pieleenkin mennä. Live fast, die young!
Kyllä. Alakoulun matikan taidoilla pärjään. Hoidan vastikereskontraa ja lasken rahoitusvastikkeita ja lainaosuuksia.
En ole eläissäni tarvinnut trigonometrisiä funktioita, toisen asteen epäyhtälöä, derivaattaa, integraalia jne.
Logaritmia tarvittiin kauppaopiston tunnilla kun laskettiin annuitettilainan laina-aikaa mutta silloinkin riitti, että löysi laskimesta logaritmi-näppäimen. Sitäkään en ole tarvinnut käytännön elämässä.
Pytagoran lausetta olen tarvinnut kerran, olin silloin päälle 40v. Piti saada selville huivin halkaisija kun oli tiedossa sivujen mitat. Mieheni opasti, että se selviää P-lauseella. Itse en olisi hoksinut.
Lukion lyhyestä matikasta sain 6. Kauppaopiston kauppamatematiikka oli 5 (asteikko 1-5).
Kyllä, olen taloudenhallinto alalla. Tänäänkin 'kipeä', kosla työ ei nappaa.
Minä olen töissä (isohkossa) tehtaassa, tuotteemme menevät yrityksille joten kyseessä b to b-yritys. Teen käytännön töiden lisäksi "toimistohommat" eli mm. laskutus, reskontra, x määrä palkanmaksua, tarjouspyyntöä, lähetettä jne. (Kukaan muu ei suostu).
Koulutukseni on pelkkä peruskoulu enkä muista enää esim. mikä on jakokulma ollenkaan. Pärjään ihan peruslaskimella, prosenttilasku on kovassa käytössä. Eli peruskoulun matematiikka riittää, itselläni näköjään raja menee siinä että 4-luokkalaista lastani en osaa enää auttaa matikan läksyissä yhtään! Kertotaulujakaan en osaa enää.
Enkkua sen sijaan toivoisin lisää kouluihin, esim. omalla alallani kaikki tietokoneohjelmat on enkuksi! N30
Tilastomatematiikkaa tarvitsee tehdastyössä melkein päivittäin kun pitää analysoida testituloksia tai tehdä kehitystoimenpiteitä. Sitten ihan perus kertolaskut, jakolaskut, prosenttilaskut on hyvä hallita. Peltisepänkin pitäisi osata laskea esim pyöreän huvirakennuksen pyöreän piipunsuojan koko että osaisi tehdä oikean kokoisen. tms. Muuten tulee paljon hukkapaloja. Kyllä sitä matikkaa tarvitsee ihan perus duunarista insinööriin :D
Lähinnä vain plussalaskuja ja nekin laskin laskee puolestani. Väitän, että opin kaiken tarvitsemani matikan alakoulussa. Siellä oppi myös paljon turhaa esim jakokulma! En ole sitä ikinä nelosluokan jälkeen tarvinnut. Olen töissä matkailualalla.
Olen tarvinnut aikoinaan työssäni matematiikkaa, olenhan ollut pankissa, verovirastossa, ulosottovirastossa, kaupassa jne. töissä
Peruslaskutoimitusten lisäksi (plus, miinus, jako, kerto) tarvitsen prosenttilaskua ja yhtälönratkaisua. Teen töitä kirjanpidon kanssa.
Olen laskuttaja. Kyllä siinä jonkun verran tarvitsee laskea mutta enempäänkin pystyisin.
Eikö kukaan klausuuleja, resoluutiotodistuksia ja tableautodistuksia pyöritä työkseen? Voihan luonnollisia kieliä formalisoida predikaattilogiikaksi ja todistaa jotkut väitteet vääriksi tai oikeiksi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:31"]
Kyllä, olen taloudenhallinto alalla. Tänäänkin 'kipeä', kosla työ ei nappaa.
[/quote]
Miksi teidän pitää taloushallinnossa hoitaa koslia? Oletko sivutoimisesti automekaanikko? :)
On se matikkaa. Usko pois. Koko meidän toimiva yhteiskunta on rakennettu matemaattisten ajattelumallien päälle. Ja matematiikan puute näkyy juuri ihmisissä epäloogisuuteena, kykenemättömyytenä luoviin ratkaisuihin, asioiden puntaroinnin puutteena jne.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:42"]Matemaattista ajattelua tarvitsemme päivittäin. Matematiikan ideahan on kehittää ja ajattelua ja logiikkaa. Joku yksinkertainen syy-seuraus -suhdekin matematiikkaa. [/quote] Syy-seuraus-suhteiden päättely on muuta kuin matematiikkaa.
[/quote]
Ja filosofia pohjautuu matematiikkaan...:)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:08"]
[/quote]
no ei muuten ole. Matematiikka on juurikin loogista päättelyä.
[/quote]
Ei ole. Logiikka on filosofiaa. Hui hai humanisti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:37"]
On se matikkaa. Usko pois. Koko meidän toimiva yhteiskunta on rakennettu matemaattisten ajattelumallien päälle. Ja matematiikan puute näkyy juuri ihmisissä epäloogisuuteena, kykenemättömyytenä luoviin ratkaisuihin, asioiden puntaroinnin puutteena jne.
[/quote]
[/quote]
Emme usko. Ihmiset oppii syy-seurausajattelun jo ennen ensimmäistäkään matemaattista kaavaa. Lisää syiden ja seurauksien pohdintaa tulee koulussakin ihan vaikka filosofia tai historian tunnilla. Matematiikka voi olla loogista ja vaatia päättelykykyä, mutta kaikki logiikka ja päättelykykyä vaativa ei ole matematiikkaa. Ilmaistiinko sinulle riittävän loogisesti?
Plus, miinus, kerto- ja jakolaskuilla olen 40 vuotta pärjännyt.
Pois pakkomatematiikka kouluista!