Oletko tarvinnut matematiikkaa työssäsi?
Itse teen aika- ja tarvearviointeja ja lasken liikevaihtoveron, alakoulun matematiikalla. Nyt tulee varmaan paljon alapeukkuja.
Kommentit (58)
Olen matikanopettaja, joten varsinaista työtäni ei tietenkään lasketa :)
Mutta ainakin meidän töissä matikan ja fysiikan opettajat käyttävät matemaattisia taitoja muutenkin. Esim. oppilaiden koepisteet ja arvosanat ovat taulukkolaskentaohjelmassa. Jotkut laskevat käsin, mutta osaavat sen silti tehdä.
Sen sijaan muiden aineiden opettajat joutuvat käyttämään jotain ihme opekalenterin listoja, ja aina pitää olla sama pistemäärä tai läpipääsyprosentti, ettei mene sekaisin. Eivät tajua, miten joku arvosana vaikuttaa keskiarvoon tai miten painotettu keskiarvo lasketaan tms. Rehtorillakaan ei tunnu olevan hajua koulun kulujen suuruusluokista, vaikka sinänsä osaa hoitaa talousasiat niin hyvin kuin pitääkin. Enkä usko, että kukaan heistä tajuaa, että matematiikasta olisi hyötyä.
En muuta ole tarvinnut kuin peruslaskutoimitukset: yhteen-, vähennys-, kerto-, jako- ja prosenttilaskun sekä keskiarvon. Nämä kaikki ihan vain tavallisessa toimistotyössä, jossa valmistellaan asioita palkanlaskentaan.
Käytännössä siis suurin osa 12 kouluvuoden aikana oppimastani matematiikasta on ollut täysin turhaa. Matematiikka vain on se "pyhä lehmä", jonka asemaa lukujärjestyksessä ei saa arvostella, vaikka miesnörtit samaan aikaan arvostelevat humanistisia aineita.
Minusta mikään tieto ei ole turhaa, mutta näiden pro-luonnontieteet-ihmisten argumentit eivät pidä, kun matematiikka on heille koskematon, mutta voidaan natkuttaa kielten, uskonnon ja jopa historian asemasta, miten on liikaa sitä ja tätä. Viimeisenä oljenkortena esittävät aina, miten kuulemma minäkin olen oppinut loogisen ajattelun matematiikasta. Anteeksi vain, mutta ihan filosofian tuntien aineksilla tässä enemmän mennään.
Matematiikka on kaunista. Ja kyllä, kemian laskuja tai tilastoja vähintään viikoittain.
Kukaan luonnontieteilijä ei voi olla koskematta matematiikkaan, jos mielii luonnontiedettä työkseen.
Prosenttilaskua, yhteen, vähennys jako/kertolaskua olen tarvinnut eniten. Lisäksi työssäni on paljon päättelyä eli pitää miettiä kaiken maailman kertoimien, parametrien ja epämääräisempien vaihtuvien tekijöiden vaikutuksia toisiinsa ja arvioida todennäköisin lopputulema. Kai tuokin on jonkun tyyppistä matematiikkaa.
Lääkelaskuja, nestebalanssia ym. Ja ihan kiva se on kyetä laskea oman palkkansakin (vuorolisät, verovähennykset ym). Ja ihan peruskoulun matematiikalla, ei hoitajakoulutuksessa sen vaativamoia asoita opeteltukaan.
Liikevaihtoveron? Millä vuosikymmenellä ap elää?
Insinööri olen, joten melkein joka päivä. Myös niitä "ei näitä missään kukaan ikinä tarvitse" -integraaleja ja derivaattoja. Tosin kaavat on kerran tehty esim. taulukkolaskentaan, joten ei niitä tarvitse jatkuvasti miettiä. Myös prosenttilaskuja aika usein.
Arvonlisäverohan ei ole sama asia kuin liikevaihtovero, joten tosiaan ap tarkkuutta sanoihin.
Logiikkaa, joukko-oppia, todennäköisyyksiä, tilastotiedettä... Täytyy ymmärtää ja tulkita suuria tietomääriä viikoittain sekä ihan normaalisti ymmärtää eri asioiden merkityksiä ja riippuvuuksia. Selviäisin varmaan töistä peruskoulupohjalta, mutta auttaa kun on lukenut joskus vähän enemmän.
It-alalla työskentelen ja en tarvitse matematiikkaa jatkuvasti + kone laskee asiat, mutta pitää nuo vähintään ymmärtää, että tietää laskeeko kone oikein.
Matemaattista ajattelua tarvitsemme päivittäin. Matematiikan ideahan on kehittää ja ajattelua ja logiikkaa. Joku yksinkertainen syy-seuraus -suhdekin matematiikkaa.
Tarvitsen matikkaa joo paljonkin, koska olen vastuussa tuotteiston P&L:stä, mutta kaikki kaavat ovat unohtuneet päästä kun excelit sun muut ovat ne aina töissä laskeneet.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:42"]Matemaattista ajattelua tarvitsemme päivittäin. Matematiikan ideahan on kehittää ja ajattelua ja logiikkaa. Joku yksinkertainen syy-seuraus -suhdekin matematiikkaa.
[/quote]
Syy-seuraus-suhteiden päättely on muuta kuin matematiikkaa.
Jokainen tarvii jossain määrin.
Itse tarvin aika paljon.
t. insinööri
Vaikka olen "vain " tehtaassa töissä joudun päivittäin tekemään laskutoimituksia. Tosin nyt ole äippälomalla mutta silti matikkaa käytän arjessa mm.tarkista koululaisten läksyt,lasken montako lautasta tarvii pöytään laittaa,ja mites ne rahat riittää :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:42"]Matemaattista ajattelua tarvitsemme päivittäin. Matematiikan ideahan on kehittää ja ajattelua ja logiikkaa. Joku yksinkertainen syy-seuraus -suhdekin matematiikkaa. [/quote] Syy-seuraus-suhteiden päättely on muuta kuin matematiikkaa.
[/quote]
no ei muuten ole. Matematiikka on juurikin loogista päättelyä.
Tarvitsen, mutta ihan peruskoulumatematiikka riittää, noin 3. luokan taso. Siinä on jo perusgeometriaa ja muita sellaisia asioita, joita päivittäin tarvitsee. On se helppoa, kun ymmärtään kerto- ja prosenttilaskut ja niiden suhteen murtolukuihin.
Joukko-opin merkitystä en ole koskaan ymmärtänyt, mutta jospa se on kuitenkin jotain loogista ajattelua kehittänyt.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 06:53"]Tarvitsen matikkaa joo paljonkin, koska olen vastuussa tuotteiston P&L:stä, mutta kaikki kaavat ovat unohtuneet päästä kun excelit sun muut ovat ne aina töissä laskeneet.
[/quote]
Jonkun kai ne kaavat sinne exceliinkin on laitettava. Vaaralliselta kuulostaa..
Olen tarvinut. Käytän tilastotieteen ohjelmia, mutta aina olisi hyvä ymmärtää mitä tekee analyyseissään.