Oletko tarvinnut matematiikkaa työssäsi?
Itse teen aika- ja tarvearviointeja ja lasken liikevaihtoveron, alakoulun matematiikalla. Nyt tulee varmaan paljon alapeukkuja.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 07:09"]Tarvitsen, mutta ihan peruskoulumatematiikka riittää, noin 3. luokan taso. Siinä on jo perusgeometriaa ja muita sellaisia asioita, joita päivittäin tarvitsee. On se helppoa, kun ymmärtään kerto- ja prosenttilaskut ja niiden suhteen murtolukuihin.
[/quote]
En usko, että perus kolmasluokkalainen ymmärtää prosenttilaskujen suhdetta murtolukuihin. Jos matematiikan opetus loppuisi ala-asteen puolivälissä, tuskin monet teistä/meistä osaisivat edes niitä kertolaskuja, vaikka ne opetetaankin alaluokilla. Rutiini on avain oppimiseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 02:54"]
Olen matikanopettaja, joten varsinaista työtäni ei tietenkään lasketa :) Mutta ainakin meidän töissä matikan ja fysiikan opettajat käyttävät matemaattisia taitoja muutenkin. Esim. oppilaiden koepisteet ja arvosanat ovat taulukkolaskentaohjelmassa. Jotkut laskevat käsin, mutta osaavat sen silti tehdä. Sen sijaan muiden aineiden opettajat joutuvat käyttämään jotain ihme opekalenterin listoja, ja aina pitää olla sama pistemäärä tai läpipääsyprosentti, ettei mene sekaisin. Eivät tajua, miten joku arvosana vaikuttaa keskiarvoon tai miten painotettu keskiarvo lasketaan tms. Rehtorillakaan ei tunnu olevan hajua koulun kulujen suuruusluokista, vaikka sinänsä osaa hoitaa talousasiat niin hyvin kuin pitääkin. Enkä usko, että kukaan heistä tajuaa, että matematiikasta olisi hyötyä.
[/quote] Eli sinä matematiikanopettajana olet sitä mieltä, että muiden aineiden opettajat eivät tajua mitään ja ovat huonoja. Sekä tietysti matematiikka se aineista tärkein. Ehket sinäkään osaa kaikkea, mitä muiden aineiden opettajat opettavat.
Ryhmäliikuntatunteja ohjatessa lähinnä perusjuttuja: tempo, toistojen määrä, liikkeisiin kuluva aika ja tauotukset.
Yksinkertaisimmiallaan siis näin: tehdään mavea temmolla 2-0-2, 15 toistoa, 3 sarjaa. Sarjojen välissä 30 sekunnin tauko. Eli mave-sarjoihin menee 4 minuuttia. Sitten seuraavaan liikkeeseen kuluva aika ja näin edespäin.
Joskus enemmän, joskus vähemmän. Tänään tilavuuksia laskettiin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 02:54"]Olen matikanopettaja, joten varsinaista työtäni ei tietenkään lasketa :)
Mutta ainakin meidän töissä matikan ja fysiikan opettajat käyttävät matemaattisia taitoja muutenkin. Esim. oppilaiden koepisteet ja arvosanat ovat taulukkolaskentaohjelmassa. Jotkut laskevat käsin, mutta osaavat sen silti tehdä.
Sen sijaan muiden aineiden opettajat joutuvat käyttämään jotain ihme opekalenterin listoja, ja aina pitää olla sama pistemäärä tai läpipääsyprosentti, ettei mene sekaisin. Eivät tajua, miten joku arvosana vaikuttaa keskiarvoon tai miten painotettu keskiarvo lasketaan tms. Rehtorillakaan ei tunnu olevan hajua koulun kulujen suuruusluokista, vaikka sinänsä osaa hoitaa talousasiat niin hyvin kuin pitääkin. Enkä usko, että kukaan heistä tajuaa, että matematiikasta olisi hyötyä.
[/quote]
Kyllä me muutkin opet osataan laskea itsekin eli e ole pakko käyttää niitä listoja opekalenterista. Ne ovat kuitenkin esim kielisessä aivan hyviä taulukoita isoihin moniosaisiin kokeisiin.
Kieltämättä harvoin olen käyttänyt vaikka talouspuolen työtehtävässä olen ollutkin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:41"]
Emme usko. Ihmiset oppii syy-seurausajattelun jo ennen ensimmäistäkään matemaattista kaavaa. Lisää syiden ja seurauksien pohdintaa tulee koulussakin ihan vaikka filosofia tai historian tunnilla.
[/quote]
Oletko vähän vajaa? Samalla logiikalla väitän, ettei ihmisen puhe liity kielitieteeseen mitenkään, koska ihmiset oppivat puhumaan jo ennen kuin menevät kouluun.
Samoin esim. kanat osaavat valita jyväkasan, jossa on 4 jyvää sen sijaan että menisivät kasan luo, jossa on 3 jyvää. Kanat siis tietävät, että 4 > 3, vaikka eivät käy matematiikan tunneilla. Näin olen osoittanut, että suuruusjärjestys ei ole matematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:01"]
Eli sinä matematiikanopettajana olet sitä mieltä, että muiden aineiden opettajat eivät tajua mitään ja ovat huonoja. Sekä tietysti matematiikka se aineista tärkein. Ehket sinäkään osaa kaikkea, mitä muiden aineiden opettajat opettavat.
[/quote]
En oikeastaan. Kommentoin vain matematiikan puolesta, koska siitä oli puhe (ks. esim. ketjun otsikko).
Oli typerää sanoa "muiden aineiden opettajat", koska en tietenkään tarkoittanut kaikkia heitä. Mutta osaa kyllä. En sanonut, että he ovat huonompia, vaan että he eivät näe, miten matematiikan osaamisesta olisi hyötyä. Pidän (lähes) kaikkia aineita tärkeinä, mutta tietenkin valitsen matematiikan, jos yksi pitää valita tärkeimmäksi. Miksi muuten opettaisin sitä?
Varmasti on asioita, joista minä en edes tajua, etten osaa niitä. Ei ollut tarkoitus vaikuttaa ylimieliseltä, vaan keskustella matematiikan osaamisesta (ei minusta, ei muista aineista). Olen pahoillani, että loukkasin sinua.
Kaikki hyötyvät matikasta, sillä se kehittää matemaattis-loogista päättelykykyä. Myös niiden integraalien ja derivaattojen laskeminen. Kuten joku jo sanoikin, koko yhteiskuntamme pyörii matikalla. Talous, pankit, tietokoneet ja muu tekniikka jne.
Päivittäin tarvitsen, pääasiassahan se on simppeleitä peruslaskutoimituksia, geometriaa(lasken paljon tilavuuksia, pinta-aloja ja mittoja), prosenttilaskua. Koulukseltani olen DI.
derivoinnit ja integroinnit on unohtuneet aikaa sitten..
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:41"] Emme usko. Ihmiset oppii syy-seurausajattelun jo ennen ensimmäistäkään matemaattista kaavaa. Lisää syiden ja seurauksien pohdintaa tulee koulussakin ihan vaikka filosofia tai historian tunnilla. [/quote] Oletko vähän vajaa? Samalla logiikalla väitän, ettei ihmisen puhe liity kielitieteeseen mitenkään, koska ihmiset oppivat puhumaan jo ennen kuin menevät kouluun. Samoin esim. kanat osaavat valita jyväkasan, jossa on 4 jyvää sen sijaan että menisivät kasan luo, jossa on 3 jyvää. Kanat siis tietävät, että 4 > 3, vaikka eivät käy matematiikan tunneilla. Näin olen osoittanut, että suuruusjärjestys ei ole matematiikkaa.
[/quote]
Eli alat nimittelemään, kun et enää muuta keksi. Tuskastut etkä pysty loogiseen väittelyyn. Kerropas nyt minulle, mitä matematiikkaa esimerkiksi on sellainen syy-seuraussuhde, jos pikkulapsi vaikka huomaa äitinsä olevan pahalla päällä, kun lapsi tekee jotain äidin tahdon vastaista? Tai jos lapsi huomaa, että pimeän tullen yleensä mennään nukkumaan.
Miksi viitsit keksiä olkinukeiksi esimerkkejä, joissa tosiaan pelataan luvuilla? Tosin ihmisen puhe toki liittyy kielitieteeseen, mutta kaikki ihmisen puheeseen liittyvä analysointi ei yllättäen olekaan kielitieteen alaa. Puheen mekaanisen tuottamisen sijaan huomio voidaan kiinnittää vaikkapa siihen, miten näyttelijä käyttää puhelahjojaan teatteritieteessä. Siitä huolimatta en väitä, että kaikki olisi kielitiedettä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 02:33"]
Itse teen aika- ja tarvearviointeja ja lasken liikevaihtoveron, alakoulun matematiikalla. Nyt tulee varmaan paljon alapeukkuja.
[/quote] Minä ainakin olen töissäni tarvinnut osata korkolaskut ja prosenttilaskut - aiai, korkoa korolle eräässäkin paikassa sai mäiskiä urakalla.......
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:38"]
Ja filosofia pohjautuu matematiikkaan...:)
[/quote]
No tämäpäs vasta on hilpeä väite! Voisitko avata tätä ajatusta hieman?
Olen duunari. Päivittäin tarvitsee ratkaista matemaattisia yhtälöitä. Tarvitsen päivittäin yhteen-, ja vähennyslaskua. Useasti viikossa tarvitsen jako-, ja kertolaskua sekä parin viikon välein trigonometrisia funktioita ja pythagoraan lausetta. Todella harvoin muuta.
Insinööri minäkin ja päivittäin lasketaan jotain. Jos ei muuta niin minuutteja työpäivän päättymiseen :)
Iterointia, geometriaa, fysiikan sovelluksia ( vaikka jousivakioita ja lämpölaajenemisia), toleranssiketjuja. Tarjouslaskentaa ja osaluetteloita.
Pieni firma, monipuoliset tehtävät.
Unohtui ihan, että ympyrän pinta-alaan liittyviä yhtälöitä olen myös joutunut ratkaisemaan, sekä ympyrän piirin pituuden laskemaan halkaisijasta.
t.56
No kyllä avaruudellista ajattelua joudun käyttämään joka päivä
Päivittäin, sillä olen merkonomi. Myös kemiasta on ollut paljon hyötyä, sillä työskentelen kosmetiikan maahantuontiyrityksessä. Voisin väittää että myös monet kosmetologit hyötyisivät kemian opiskelusta ammatillisesti.