Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat - kenelle testamenttaatte omaisuutenne?

Vierailija
25.08.2021 |

Tässä keski-ikäisenä olen alkanut pohtia testamentin laatimista, mutta en tiedä kenelle jätän perintöni.

Miehellä ja minulla ei ole sisaruksia, eikä siis lapsia.

Kenelle te muut olette testamentanneet omaisuutenne?

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Lastensairaalalle

Vierailija
42/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle se menee ilman testamenttiakin. Jos hän kuolee ennen minua, testamenttaan nuorimmille sisaruksilleni.

Ei  muuten mene, ellei teillä ole asiasta tehtyä testamenttia. Puolisot eivät peri toisiaan.

Omaisuutesi menee (elossa oleville) vanhemmillesi tai sisaruksillesi.

Wtf? Eikö muka puolisot peri toisiaan????? Olen aina luullut, että avioliitto tuo perintöoikeuden!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä sepitetään. Vanhemmat eivät peri avioliitossa ollutta. Leski on ensisijainen perijä, vanhemmat/sisarukset/sisarusten lapset toissijaisia.

https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-lapseton-pariskunta

Itse ajattelin käyttää jokaisen sentin hyvään elämään. Jos minä jään tänne aviomieheni jälkeen enkä pääse elinaikanani eroon tästä talonrähjästä, testamenttaan sen siskon lapsille ja kummitytölle.

Vierailija
44/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kenellekään vaan tuhlaan kaiken itse. Loput poltan takassa viimeisenä tekonani.

Kerrotko mullekin, mistä tietää aikansa koittaneen? Tuleeko edellisellä viikolla sähköpostiin ilmoitus, että jäät seuraavana torstaina auton alle?

Vierailija
45/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sosialidemokraattiselle puolueelle. Jäsenkirja löytyy :)

Vierailija
46/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa. 

Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille

Niin, meillä on avioehto, mutta se on voimassa vain erossa. Ja koska minut perisi ilman testamenttia tällä hetkellä vanhempani ja heidän jälkeensä sisarukseni, niin olen testamentannut omaisuuteni miehelleni, mutta niin, että hänen jälkeensä minulta tullut perintö tai mitä siitä on jäljellä, palautuu omaan sukuuni eikä mene hänen lapsilleen. 

Eli puolisosi voi myydä testamentilla sinulta saamansa omaisuuden tai lahjoittaa sen pois ilman, että toissijaiset testamentinsaajat voivat asialle mitään.

Vierailija
47/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Ensin minut perii vaimo, jos elää pidempään. Sitten siskoni, jos on vielä hengissä. Jos ei, niin siskon lapset jakavat perintöni.

Olethan tehnyt ihan testamentin vaimollesi? Jollet ole, perintö menee 1. vanhemmillesi 2. sisaruksillesi 3. sisarusten lapsille, jos sisarukset kuolleet jo.

Jos lapsia ei ole, puoliso perii kaiken, tosin rajoitetulla omistusoikeudella.

Vierailija
48/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOS-lapsikylälle menee.

Vierailija
49/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin perintöasioita juuri, olen lapseton eikä myöskään ainoalla sisarellani ole lapsia. Haluaisin testamentata omaisuuteni eläinsuojeluun, mutta en haluaisi että mikään järjestö joutuu sitten maksamaan perintöveroa. Ei ole kyse mistään valtavasta omaisuudesta, vaan ihan pienestä omistusasunnosta ja tällä hetkellä pienet säästöt. Eli varmasti jaettava esim. kahden eri järjestön kesken.

Vierailija
50/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kenellekään vaan tuhlaan kaiken itse. Loput poltan takassa viimeisenä tekonani.

Kerrotko mullekin, mistä tietää aikansa koittaneen? Tuleeko edellisellä viikolla sähköpostiin ilmoitus, että jäät seuraavana torstaina auton alle?

Heh, vähän aihetta liippaa, mutta vaarini oli pari kk ennen kuolintapahtumaansa nähnyt unta, jossa joku jo edesmennyt tuli häntä noutamaan mukaan. Vaari oli kertonut tästä mummolleni. 

Vierailija
51/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin siihen, että elämän ehtoopuolella ei ole mitään jätettävää. Jos jotain jäisi niin todennäköisesti menisi tieteellisen tutkimuksen tukemiseen.

voi itku sun kanssas, kuolema voi tulla koska vain.

Vierailija
52/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Ensin minut perii vaimo, jos elää pidempään. Sitten siskoni, jos on vielä hengissä. Jos ei, niin siskon lapset jakavat perintöni.

Olethan tehnyt ihan testamentin vaimollesi? Jollet ole, perintö menee 1. vanhemmillesi 2. sisaruksillesi 3. sisarusten lapsille, jos sisarukset kuolleet jo.

Jos lapsia ei ole, puoliso perii kaiken, tosin rajoitetulla omistusoikeudella.

AVIO-, ei avopuoliso.

Vierailija
53/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa. 

Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille

Leskellä on perintöoikeus jos ei löydy rintaperillisiä.

Jos on siis aviopuolisosta kyse.

Lesken perintöoikeus on rajallinen eli hän toki saa koko kuolinpesän haltuunsa, mutta hänen jälkeensä ensinkuolleen omaisuus palautuu tämän suvulle. Tällöin on ihan se ja sama, sanotaanko lesken perineen puolisonsa vai saaneet koko kuolinpesän haltuunsa.

Vierailija
54/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tili tuli , tili meni, säästöjä nolla, omaisuutta nolla,  vai?

Vierailija
55/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän käyttää rahat elinaikana, mutta jos kuolen ennen puolisoani, hän saa kaiken (minulla ei ole sisaruksia). Jos puolisoni kuolee ensin, täytyy miettiä saajaa/saajia. Jokin hyväntekeväisyyskohde varmaankin.

Vierailija
56/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin perintöasioita juuri, olen lapseton eikä myöskään ainoalla sisarellani ole lapsia. Haluaisin testamentata omaisuuteni eläinsuojeluun, mutta en haluaisi että mikään järjestö joutuu sitten maksamaan perintöveroa. Ei ole kyse mistään valtavasta omaisuudesta, vaan ihan pienestä omistusasunnosta ja tällä hetkellä pienet säästöt. Eli varmasti jaettava esim. kahden eri järjestön kesken.

...sama jatkaa: Vai onko niin, ettei järjestöjen tarvitse maksaa perintöveroa? Äh, en tätäkään tiedä. Ehkä pitäisi tehdä se testamentti juristin kanssa eikä yksinään pohtia.

Vierailija
57/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodittomille kissoille ja koirille.

Vierailija
58/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle se menee ilman testamenttiakin. Jos hän kuolee ennen minua, testamenttaan nuorimmille sisaruksilleni.

Ei  muuten mene, ellei teillä ole asiasta tehtyä testamenttia. Puolisot eivät peri toisiaan.

Omaisuutesi menee (elossa oleville) vanhemmillesi tai sisaruksillesi.

Ei vaan avioliitossa oleva lapseton pariskunta perii toisensa, jos ei ole testamentilla tai avioehdolla muuta määrätty.

Vierailija
59/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keräilijä, joten olen miettinyt tätä, ja tullut siihen lopputulokseen, että omaisuuteni huutokaupataan ja rahat menevät hyväntekeväisyyteen. Ja oikeaan hyväntekeväisyyteen, ei johonkin Roona nauha -keräykseen. M26

Vierailija
60/181 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keräilijä, joten olen miettinyt tätä, ja tullut siihen lopputulokseen, että omaisuuteni huutokaupataan ja rahat menevät hyväntekeväisyyteen. Ja oikeaan hyväntekeväisyyteen, ei johonkin Roona nauha -keräykseen. M26

Se kannattaa sitten nimetä se kohde, esim sille Hurstin porukalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän