Lapsettomat - kenelle testamenttaatte omaisuutenne?
Tässä keski-ikäisenä olen alkanut pohtia testamentin laatimista, mutta en tiedä kenelle jätän perintöni.
Miehellä ja minulla ei ole sisaruksia, eikä siis lapsia.
Kenelle te muut olette testamentanneet omaisuutenne?
Kommentit (181)
Rahat varmaan johonkin tieteelliseen tutkimukseen. Kroppani haluaisin testamentata siihen anatomianäyttelyyn :DD
https://is.mediadelivery.fi/img/468/cb8b552b558641c2b75b3f7a23bfd574.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tilanne on yksinkertaisempi kuin ap:lla, koska minulla on sisaruksia. Heidän lapsilleen (jotka ovat minulle hyvin rakkaita) siis testamenttaan omaisuuteni.
Miksi testamenttaat siskosi lapsille, kun hehän perisivät sinut joka tapauksessa.
Hänhän selitti
Tekee heille sellaisen testamentin, joka sulkee niiden puolisot pois.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että elämän ehtoopuolella ei ole mitään jätettävää. Jos jotain jäisi niin todennäköisesti menisi tieteellisen tutkimuksen tukemiseen.
Kuolema voi tulla vaikka huomenna. Ikinä ei tiedä, tuleeko koskaan se "elon ehtoopuoli". Siksi kannattaa tehdä testamentti.
Yksi vielä tärkeämpi paperi, joka jokaisen pitäisi tehdä ja josta liian vähän informoidaan missään, on edunvalvontavaltuutus.
Jos sinulle yllättäen käy jotakin sellaista (aivoinfarkti, onnettomuus, tapaturma tms.), ettet enää itse pysty täysjärkisesti päättämään omaisuuttasi koskevista asioista, niin tuolla valtakirjalla kerrot, kuka se henkilö on, jolle luotat nämä sinun omaisuutesi hoitoa koskevat asiat.
Muutoin sinulle nimetään joku Matti Meikäläinen (ehei, se ei aina ole se lähiomainen, jonka voisi olettaa), joka hoitelee asiasi eikä edes kerro niille läheisillesi, koska ei ole velvollinen kertomaan heille mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa.
Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille
Leskellä on perintöoikeus jos ei löydy rintaperillisiä.
Jos on siis aviopuolisosta kyse.
Maat luonnonperintösäätiölle ja rahat lintujen suojeluun.
Ei ole moista ongelmaa, kun ei multa mitään perittävää jää. Olen aikoinaan joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle ja kaikki rahat menevät vuokraan, pkl- ja tk-maksuihin, lääkkeisiin, hoitoihin. Olen yrittänyt säästää arkkurahaa, sillä en halua että sisarukset joutuisivat sen hankkimaan tai että he joutuvat sen sossusta hakemaan. Aivan naurettavaa on tuokin, että pitää arkkurahaa säästää. Yhteiskunta voisi kustantaa jonkun laatikon varattomille haudattavaksi/poltettavaksi. Jos jotain perittävää olisi, jättäisin nuorimmalle siskolleni, sillä hänen kanssaan olen eniten ollut tekemisissä. Hän saisi siitä sitten antaa lapsilleen. Mutta valitettavasti minulta ei tosiaan mitään jää.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolle se menee ilman testamenttiakin. Jos hän kuolee ennen minua, testamenttaan nuorimmille sisaruksilleni.
Ei muuten mene, ellei teillä ole asiasta tehtyä testamenttia. Puolisot eivät peri toisiaan.
Omaisuutesi menee (elossa oleville) vanhemmillesi tai sisaruksillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tilanne on yksinkertaisempi kuin ap:lla, koska minulla on sisaruksia. Heidän lapsilleen (jotka ovat minulle hyvin rakkaita) siis testamenttaan omaisuuteni.
Miksi testamenttaat siskosi lapsille, kun hehän perisivät sinut joka tapauksessa.
Sisko perii ensin. Jos sisko kuolee, lapsensa sitten. Testamentilla voi määrätä hyppäyksestä suoraan siskonlapsille.
Piensijoittaja kirjoitti:
Ensin minut perii vaimo, jos elää pidempään. Sitten siskoni, jos on vielä hengissä. Jos ei, niin siskon lapset jakavat perintöni.
Olethan tehnyt ihan testamentin vaimollesi? Jollet ole, perintö menee 1. vanhemmillesi 2. sisaruksillesi 3. sisarusten lapsille, jos sisarukset kuolleet jo.
Jos lähiomaiset kuolleet niin sellaiselle perheelliselle sukulaiselle, jolla elämän asenteet kunnossa, eli käy rehdisti töissä ym.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että elämän ehtoopuolella ei ole mitään jätettävää. Jos jotain jäisi niin todennäköisesti menisi tieteellisen tutkimuksen tukemiseen.
Tämä!
Testamenttasin kaikki afganistanin kodittomille albiinokissoille. On kuulemma karut olot niillä tätä nykyä.
Paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle.
Pitäisi varmaan jakaa se niin monelle, että valtio ei saa yhtään verotuloja.
Testamentti kannattaa päivittää, koska olosuhteet muuttuvat.
Tässä vaiheessa testamenttaan sisarukselleni, joka on pienituloisempi kuin minä. Kummilapselle menee lahjoitus myös.
Toissijaisesti varat menevät luonnonsuojelutarkoituksiin.
Jos parhaista kahdesta ystävästäni jompi kumpi tai molemmat on vielä elossa, he saavat sen mitä verottaja ei vie, jos eivät ole, valtio saa koko potin.
En kenellekään vaan tuhlaan kaiken itse. Loput poltan takassa viimeisenä tekonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testamentannut 1) miehelleni ja hänen jälkeensä 2) sisarusteni lapsille. Ihan siksi jottei olisi vanhempieni mahdollisesta testamentista kiinni (ovatko muistaneet sulkea lasten puolisot pois) joutuuko sisarusteni lapset tappelemaan vanhempieni kesämökistä yms. mieheni lasten kanssa.
Siis miehelle hallintaoikeus vai miten tuo menee? Lapseton pariskuntahan ei peri toisiaan, mutta leski saa pitää yhteisen omaisuuden kuolemaansa asti, jonka jälkeen se "palautuu" molempien suvuille
Niin, meillä on avioehto, mutta se on voimassa vain erossa. Ja koska minut perisi ilman testamenttia tällä hetkellä vanhempani ja heidän jälkeensä sisarukseni, niin olen testamentannut omaisuuteni miehelleni, mutta niin, että hänen jälkeensä minulta tullut perintö tai mitä siitä on jäljellä, palautuu omaan sukuuni eikä mene hänen lapsilleen.
Aviopuolisosi perii sinut ilman testamenttiakin. Perimysjärjestys on yksinkertaistettuna lapset > lasten lapset > aviopuoliso > vanhemmat > sisarukset > sisarusten lapset > isovanhemmat > tädit ja sedät.
Jopa kahden sukupolven, olettaen, että vanhemmat ovat vielä hengissä.