Hesburger on nyt vihamyrskyn kourissa
Työntekijöiden huono kohtelu suututti suomalaiset: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/78e86d8b-777b-43e3-8c2f-bc1493250c36
Tunnettu pikaruokaravintolaketju on joutunut myrskyn silmään työolosuhteidensa vuoksi. Taustalla ”Vastuullinen työnantaja” -kampanja.
Kommentit (62)
Hesburgerin johtoportaan iltarukous:
Tulkaa meille töihin,
palkatta työvaatteet pukekaa,
sisään itsenne leimatkaa,
juoksuaskelin palvelkaa,
harkkapalkalla raatakaa,
tulosta meille takokaa,
bonukset voitte unohtaa,
kiire on vain tunne,
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Joo no itse olin opiskeluaikana mäkkärissä töissä ja oli hirveää. Aina kiire, kuuma, inhottavia asiakkaita ja kamalia työkavereita. Eikä palkassakaan kehumista. Mutta sain hyvää työkokemusta eikä sen ikäisenä ja nollatyökokemuksella paljon muuallekaan päässyt. Eli ongelma on varmaan ihan yleinen koko ravintola-alalla.
Ei tuollainen kuulu millekään alalle, eikä nollatyökokemus ole syy riistää työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo no itse olin opiskeluaikana mäkkärissä töissä ja oli hirveää. Aina kiire, kuuma, inhottavia asiakkaita ja kamalia työkavereita. Eikä palkassakaan kehumista. Mutta sain hyvää työkokemusta eikä sen ikäisenä ja nollatyökokemuksella paljon muuallekaan päässyt. Eli ongelma on varmaan ihan yleinen koko ravintola-alalla.
Sama kokemus. Tauko on 10min ja ainakin kerran se piti keskeyttää, eli ikinä ei ehtinyt syödä, juoda ei uskaltanut, koska vessaan ei päässyt. Aika usein yövuorosta sai suoraan tehdä perään aamuvuoron kun aamuvuoro ei vain ilmestynyt. Sitten sai painaa 16h putkeen sen yhden 10min voimalla hintaan 6e/h. Ihan karseaa ja olen kaikille nykynuorille sanonut että ennemmin vaikka työttömänä kuin pikaruokalassa juuri työolojen vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa työntekijöille kunnon palkkaa niin ehkä löytyy enemmän kiinnostusta tulla töihin.
Toinen asia mitä ihmettelen on se, miksi hesellä työntekijät eivät saa pitää kuin korkeintaan yhden 10-15min tauon vuorossa, vaikka vuoron pituus olisi 9h. Mäkissä sen sijaan työntekijät saavat puolen tunnin ruokatauon ja ainakin yhden 10min kahvitauon vuoron pituudesta riippuen. Miksi tämä ei hesellä onnistu?
En tiedä mitä ravintola alan TESssä sanotaan, mutta KVTESssä ainakin on niin, että jos työvuoro kestää alle 6h , niin siihen kuuluu vain 1x kahvitauko. Onko käytännössä niin, että nuo tehtävät tarkoituksella noita 6h päiviä, että ei tulisi noita ruokataukoja vai?
En tiedä mitä ravintola-alan TESissä sanotaan nykyään mutta silloin kun olin alalla, siellä ei oltu määritelty taukojen määrää eikä pituutta. Oli vain maininta "järjestettävä riittävä aika ruokailuun". Käytännössä se tarkoitti, että seisaaltaan pöydän kulmalla hotkit jotain äkkiä naamaan. Välillä vessaan pääseminenkin oli vaikeaa kun ei meinannut voida irtautua. Olin ns. oikeassa ravintolassa, en pikaruokapaikassa.
Hesessä on tasan yksi purilainen saatavana gluteenittomana.
Mäkkärissä saa gluteenittomana minkä tahansa purilaisen.
Hesessä paistetaan ranskalaiset ja nugetit samassa rasvassa. Eli ranut eivät ole gluteenittoa, koska nugeteista irtoaa leivitystä rasvaan.
Mäkkärissä niille on eri rasvat.
Eli työolosuhteet ei ole ainoa epäkohta. Hesessä keliaakikon ei ole turvallista ruokailla.
Pöyristyttävää että meitä humanistisen koulutuksen suorittaneita kohdellaan näin. Opiskellessani 7 vuotta lesbiaanista tanssiterapiaa en ikipäivänä kuvitellut työelämän olevan tälläista.
Ei osuusliikkeen ravintolat ja abc:t ole yhtään parempia. Tarvittaessa kutsutaan töihin ja hiljaisen hetken koittaessa laitetaan kotiin.
No näkeehän tuon heti sisään astuessa. Muutaman asiakkaan jono kestää ikuisuuden, sotkua on joka puolella ja yksi henkilö yrittää häärätä kaiken.
Hesessä ollaan suunnittelemassa työntekijöiden vähennyksiä. Jatkossa asiakkaita tervehtii automaatti, josta voi ottaa valmiin, muoviin käärityn ja automaatissa lämmitetyn aterian. Ateriasta on saatu tehtyä pilaantumaton lisäaineilla. Yksi hesen työntekijä käy yöllä täyttämässä kaikki lähialueen automaatit valmisaterioilla, jotka on valmistettu Kiinassa ja tuodaan tänne laivakonteissa. Asiakkaita pyydetään lopuksi siivoamaan pöydät, lattiat ja vessat, ettei siihen tarvita työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa työntekijöille kunnon palkkaa niin ehkä löytyy enemmän kiinnostusta tulla töihin.
Toinen asia mitä ihmettelen on se, miksi hesellä työntekijät eivät saa pitää kuin korkeintaan yhden 10-15min tauon vuorossa, vaikka vuoron pituus olisi 9h. Mäkissä sen sijaan työntekijät saavat puolen tunnin ruokatauon ja ainakin yhden 10min kahvitauon vuoron pituudesta riippuen. Miksi tämä ei hesellä onnistu?
Harvinaisen paskat tauot molemmissa?
Mun kummityttö oli Hesessä pari vuotta töissä, hirvittävä kiire, veetuile a vuoropäällikkö ja sanoi että likaista oli. Työ kenkien pohjat täynnä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen paskat tauot molemmissa?
Kyllä. Ei se mäkilläkään onnistu kuin harvoin. Aina lounasaikaan iskee kiire. Mäkissä kyllä pystyi olemaan ovela. Vessaan pääsi kun meni siivoamaan asiakasvessoja ja kävi itse siinä samalla. Piti vain varoa ettei jää kiinni. Samoin syödä ehti kun meni "viemään roskia" ja nappasi hävikkiin menevistä hampparin mutustettavaksi samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että koko ravintola-ala on.
Mielestäni nyt on korkea aika nostaa oikein kunnolla kissa pöydälle siitä, millaista kohtelua ravintolatyöntekijät joutuvat kokemaan.
Vastako nyt sen tajusitte?! :D Luuliko joku että hesessä tai mäkkärissä yms. on työntekijällä hyvät oltavat? Kyllä ne paskat työolosuhteet näkee täysijärkinen jo ovesta sisään astuessa.
Sen takia kannattaakin tilata autokaistalta. Eipähän tarvitse myöskään syödä rahvaan seassa.
Salmela lyttää työtävieroksuvien somenuorten kritiikin Iltalehdessä.
Hesburgerin perustaja Heikki Salmela yli 1 000 viestin Jodel-ryöpytyksestä:
”En tunnista niitä meidän työntekijöiksi”
Hesburgerin perustajan ja hallituksen puheenjohtajan Heikki Salmelan mukaan työntekijät ovat yrityksen tärkeimpiä henkilöitä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/50c357d3-5521-4a4c-88c4-2636e5034dea
En ymmärrä, että miksi juuri työntekijöiden hyvinvoinnista pitää aina säästää. Miksi? Hesekin on ihan vakavarainen yritys. Nostaisivat mieluummin vaikka vähän hintoja ja palkkaisivat enemmän porukkaa. Ihan hyvin voisin maksaa euron pari enemmän hampparista.
Ukko on kova pyytämään anteeksi
Hese pahoittelee ristiriitaista kommenttia
Hese pyytää nöyrästi anteeksi Hesen työntekijöiltä:
Johdetaanko Hesee pelolla? Anteeksi
Hese vetäytymässä Venäjältä – pyytää anteeksi aiempia kommenttejaan.
Kaikki lehdistä poimittuja kommenteja