Miksi minun on vaikea katsoa ihmisiä silmiin?
Kommentit (69)
Ujous ja assperger-oireet tuon aiheuttavat. En tykkää itsekään katsoa silmiin, siinä jotenkin ajatukset sekoaa.
Olet kasvanut islamilaisessa kulttuurissa, jossa katsotaan silmiin vain silloin, kun halutaan seksiä?
Tunnen pari asperger- ihmistä, molemmilla tapana keskustellessa katsoa "ohi", harvoin vastapuolta silmiin. Heille myös tunteiden ymmärtäminen ja niistä puhuminen on vaikeaa. Voisiko liittyä tähän? Netistä löytyy asperger-testejä, mutta kumpikaan kavereistani ei suostunut tekemään...
Vierailija kirjoitti:
Olet kasvanut islamilaisessa kulttuurissa, jossa katsotaan silmiin vain silloin, kun halutaan seksiä?
Joo, kamelin persesilmään.
Itse olen herkkä lukemaan muita ihmisiä ja katsomalla heitä silmiin saatan nähdä asioita, joita en haluaisi nähdä. Niinpä katson ihmisiä harvoin silmiin.
Eläimillä silmiin katsominen on aggressiivinen ele. Miksiköhän ihmiset ovat keksineet, että se onkin kohteliasta tai jotain. Tai ehkä se on tavallaan edelleen aggressiivinen ele meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen herkkä lukemaan muita ihmisiä ja katsomalla heitä silmiin saatan nähdä asioita, joita en haluaisi nähdä. Niinpä katson ihmisiä harvoin silmiin.
Mitä sinä muka näet? Mitä herkkyytesi sinulle paljastaa vaikka kaupassa vastaantulijan silmistä? Ei yhtään mitään, joten hohhoijaa taas.
"Yksittäinen katsekontakti kestää yleensä kolme sekuntia. Jos katsekontakti jatkuu liian pitkään, toinen osapuoli voi kääntää katseensa sivuun, jotta läheisyyden tunne pysyy itselle sopivana. Sosiaalisia taitoja mittaavissa testeissä korkeita pistemääriä saaneet henkilöt ottavat enemmän katsekontaktia kuin matalia pistemääriä saaneet. Neuroottisia persoonallisuuspiirteitä omaavilla henkilöillä katsekontakti saa aikaan tavallista enemmän välttämismotivaatioon liittyvää aivoaktiviteettia. Katsekontaktin välttely on eräs sosiaalisen ahdistuneisuuden keskeisistä oireista.[1] Myös autistisille katsekontakti voi olla hämmentävää.[2]"
Täällä kanssa yks joka ei pysty oikein moiseen.kohdistan katseeni nenään😁
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Se on jotenkin liian intiimiä.
Intiimiä? No jopas taas.
Olet ihan tavallinen suomalaisessa kulttuurissa kasvanut ihminen. Meitä riittää tässä maassa. Ei kannata sen kummemmin tätä ominaisuutta miettiä. Minua ennemminkin ärsyttää, kun toisissa kulttureissa (ja jotkut oudot suomalaisetkin) tuijottavat silmiin vaikka kuinka kauan. Jotain rajaa!
Olet epärehellinen? Mulle opetettiin lapsena, että rehellinen ihminen katsoo silmiin, valehtelija ei.