Yle kolumni: Ihmiset ovat pelottavan kuuliaisia
"Tiedättekö, ketkä sitten saavat aikaan kauhean vaarallisia temppuja? Järkyttävän pahoja asioita? Ketkä luovat pelottavimmat dystopiat?
Kaikkein kuuliaisimmat ihmiset. Ne, jotka ovat aggressiivisesti kuuliaisia; etupenkin kielikellot, jotka palvovat sääntöjä ja vaativat sääntöjen rikkojille rangaistusta."
Kommentit (93)
Minä kuljen yksin maski naamalla kadulla, koska olen hajamielinen. Mukava, jos toimittajasetämies on kehitellyt tästä omat draaman kaarensa.
Ihme lässytystä. En jaksa edes luetella miten turha kolumni.
Joo monet on, ihme auktoriteettiusko ja sääntöjä venyttäviä katsotaan kieroon. Italiassa arkipäivää ja oon varmaan elänyt viime elämän siellä. Ranskassa myös puolustetaan äänekkäästi omia ja muiden oikeuksia lakkoilemalla. Ihailen tällaista asennetta enkä nöyriä pässinpäitä, jotka vaikka tapaa kun esimies käski.
Mitä järkeä on noudattaa tyhmiä sääntöjä.
Lompakkotestissä, eli kun kadulle "pudotetaan" lompakko jossa rahaa ja katsotaan moniko palautetaan, Suomessa tulee takaisin 90 % rahojen kanssa. On se pelottavaa ja kamalaa tämmöinen yhteiskunta jossa on paljon kuuliaisia ihmisiä. Ihan SELKEÄSTI tästä voi päätellä että suurin osa käyttäytyisi kuin natsisaksalaiset 2 maailmansodan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Joo monet on, ihme auktoriteettiusko ja sääntöjä venyttäviä katsotaan kieroon. Italiassa arkipäivää ja oon varmaan elänyt viime elämän siellä. Ranskassa myös puolustetaan äänekkäästi omia ja muiden oikeuksia lakkoilemalla. Ihailen tällaista asennetta enkä nöyriä pässinpäitä, jotka vaikka tapaa kun esimies käski.
Juuri näin! :DD Mainitsit loistavasti esimerkkejä maista, jotka ovat järjestäen JÄLJESSÄ Suomea erittäin monessa asiassa juurikin lähtökohtaisesti itsekkäiden kulttuurien vuoksi. Se itsekkyys on ko. kulttuureissa niin vahvasti läsnä, että ulottuu luonnollisesti myös yhteiskunnan kaikkiin kerroksiin. "Ei ole niin justiinsa, että tehdäänkö asia tänään vai kuukauden päästä", "ei ole niin väliä tulenko tunnin myöhässä tapaamiseen", "vältän veroja, koska pitäähän sukua tukea eikä yhteiskuntaa", "en voi luottaa viranomaisiin ja heidän ohjeisiinsa koska ovat korruptuneita" jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi tälleen
Hyvin kiteytetty. Ruotsissakin menetettiin turhaan ihmishenkiä kun alkuvaiheessa annettiin taudin levitä ilman että sen vaikeita muotoja osattiin hoitaa. Itselleni korona-aika on ollut ihan hyvää aikaa. Tottakai olen ottanut rokotukset ja käytän maskia. Silti vältän tiettyjä paikkoja ja tilanteita missä tiedän tartunriskin kasvaneen. Mediasta saa tietoa missä tauti eritoten leviää. En silti pidä ketään saastaisena. Kukin taaplaa tyylillään. Suomi on hieno maa. Täällä saa vakavaan tautiin sairastunut tehokasta hoitoa eikä tarvitse hapenpuutteessa sätkytellä kohti kuolemaa kuten monessa muussa maassa. Muistetaan myös että miljoonat ihmiset ympäri maailman ottaisivat kyllä rokotteen mutta eivät sitä saa.
Ihme pska idiootti
Tervehdys, kuuliainen valtaapitävien alamainen. Haluaisitko, että rokottamattomat suljetaan keskitysleireille?
Ulkopuolisena vastaan tähän. Tuo keskitysleiri - tai sellaisen hyväksyminen olisi sitä aggressiivista kuuliaisuutta. Positiivista kuuliaisuutta, vai miksikä se kolumnisti kutsui on toisten huomioonotto, otetaan rokotuksia niiden heikossa asemassa olevien vuoksi: vakavasti sairaat eivät kykene rokotetta ottamaan tai eivät kykene rokotuksen jälkeen tuottamaan vasta-aineita. Ennen vanhaan tuollaista kutsuttiin luterilaisessa yhteydessä lähimmäisenrakkaudeksi, seitkytluvulla puhuttiin solidaarisuudesta.
Ehkä se pelottava puoli aggressiivisessa kuuliaisuudessa on juuri tuo mustavalkoisuus, ihmisten poolittuminen mielipiteidensä vuoksi. Ei näy pelkästään suhteessa koronaan, vaan monessa muussakin asiassa: suhtautuminen ilmastomuutokseen, ruokavalioon (kasvis-liha), p akolaisiin... Hyvin voimakkaita mielipiteitä, oikein väärin-tyylistä argumentointia oikeasti hyvin kompleksisista asioista. Surullisinta, että samaan sortuvat myös tieteilijät twitterissä. Kun tieteen periaate on kyseenalaistaa myös sitä omaa kantaansa kuinka tuon tekee kun kuumissa, julkista keskustelua aiheuttavissa tutkimusaiheissa julkisesti hirttäytyy ajatuksiinsa ja jakaa tutkijat oikeisiin ja vääriin vain sen perusteella millaisia tuloksia tai tulokulmia heillä asioihin on.
Saapa nähdä julkaiseeko yle kommenttini. Kiitin "virkistävästä kirjoituksesta" ;) Muunlaista sieltä on saanutkin lukea PÄIVÄTOLKULLA.
Tuollaiset kolumnissa kuvatut ihmiset kai toimivat pelosta käsin, pelko ajaa heidät toimimaan noin?
Sulkemalla silmät ja käymällä "pahaa" 🙄 syntipukki-ryhmää vastaan toivovat saavuttavansa itse turvatun aseman?
Ja miten media on lähtenyt mukaan leimaamiseen. Ihan oikeasti on yritetty saada eläviä ihmisiä syntipukiksi, joka on olevinaan se suurin PAHA. En olisi ikinä uskonut että media alentuu moiseen, luulin että siellä on koulutettuja, ajattelevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Saapa nähdä julkaiseeko yle kommenttini. Kiitin "virkistävästä kirjoituksesta" ;) Muunlaista sieltä on saanutkin lukea PÄIVÄTOLKULLA.
Tuollaiset kolumnissa kuvatut ihmiset kai toimivat pelosta käsin, pelko ajaa heidät toimimaan noin?
Sulkemalla silmät ja käymällä "pahaa" 🙄 syntipukki-ryhmää vastaan toivovat saavuttavansa itse turvatun aseman?Ja miten media on lähtenyt mukaan leimaamiseen. Ihan oikeasti on yritetty saada eläviä ihmisiä syntipukiksi, joka on olevinaan se suurin PAHA. En olisi ikinä uskonut että media alentuu moiseen, luulin että siellä on koulutettuja, ajattelevia ihmisiä.
Siis toisin sanottuna ennen edes jollain tavalla (siitä alkaa olla jo todella kauan) luettava media on ajautunut propagandakoneistoksi jotain ihmisryhmää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi tälleen
Hyvin kiteytetty. Ruotsissakin menetettiin turhaan ihmishenkiä kun alkuvaiheessa annettiin taudin levitä ilman että sen vaikeita muotoja osattiin hoitaa. Itselleni korona-aika on ollut ihan hyvää aikaa. Tottakai olen ottanut rokotukset ja käytän maskia. Silti vältän tiettyjä paikkoja ja tilanteita missä tiedän tartunriskin kasvaneen. Mediasta saa tietoa missä tauti eritoten leviää. En silti pidä ketään saastaisena. Kukin taaplaa tyylillään. Suomi on hieno maa. Täällä saa vakavaan tautiin sairastunut tehokasta hoitoa eikä tarvitse hapenpuutteessa sätkytellä kohti kuolemaa kuten monessa muussa maassa. Muistetaan myös että miljoonat ihmiset ympäri maailman ottaisivat kyllä rokotteen mutta eivät sitä saa.
Ihme pska idiootti
Tervehdys, kuuliainen valtaapitävien alamainen. Haluaisitko, että rokottamattomat suljetaan keskitysleireille?
Ulkopuolisena vastaan tähän. Tuo keskitysleiri - tai sellaisen hyväksyminen olisi sitä aggressiivista kuuliaisuutta. Positiivista kuuliaisuutta, vai miksikä se kolumnisti kutsui on toisten huomioonotto, otetaan rokotuksia niiden heikossa asemassa olevien vuoksi: vakavasti sairaat eivät kykene rokotetta ottamaan tai eivät kykene rokotuksen jälkeen tuottamaan vasta-aineita. Ennen vanhaan tuollaista kutsuttiin luterilaisessa yhteydessä lähimmäisenrakkaudeksi, seitkytluvulla puhuttiin solidaarisuudesta.
Ehkä se pelottava puoli aggressiivisessa kuuliaisuudessa on juuri tuo mustavalkoisuus, ihmisten poolittuminen mielipiteidensä vuoksi. Ei näy pelkästään suhteessa koronaan, vaan monessa muussakin asiassa: suhtautuminen ilmastomuutokseen, ruokavalioon (kasvis-liha), p akolaisiin... Hyvin voimakkaita mielipiteitä, oikein väärin-tyylistä argumentointia oikeasti hyvin kompleksisista asioista. Surullisinta, että samaan sortuvat myös tieteilijät twitterissä. Kun tieteen periaate on kyseenalaistaa myös sitä omaa kantaansa kuinka tuon tekee kun kuumissa, julkista keskustelua aiheuttavissa tutkimusaiheissa julkisesti hirttäytyy ajatuksiinsa ja jakaa tutkijat oikeisiin ja vääriin vain sen perusteella millaisia tuloksia tai tulokulmia heillä asioihin on.
Onko se positiivista kuuliaisuutta, että heitetään junasta ulos perhe, koska ne ei käytä maskeja?
Vierailija kirjoitti:
Sulkemalla silmät ja käymällä "pahaa" 🙄 syntipukki-ryhmää vastaan toivovat saavuttavansa itse turvatun aseman?Ja miten media on lähtenyt mukaan leimaamiseen. Ihan oikeasti on yritetty saada eläviä ihmisiä syntipukiksi, joka on olevinaan se suurin PAHA. En olisi ikinä uskonut että media alentuu moiseen, luulin että siellä on koulutettuja, ajattelevia ihmisiä.
Tuota... eiiiiiii nyt lainkaan, olet nyt aika pahasti pihalla. Ei sitten mieleesi ole juolahtanut lainkaan, että kuuliaiset ihmiset paheksuvat näitä EGOISTEJA juurikin siksi, koska heidän itsekkäiden minä-minä-ja-mun-vapaus tapojensa vuoksi kaikki joutuvat kaikki kärsimään? Hehän eivät näistä "lampaille laadituista säännöistä ja kehoituksista" (tirsk) välitä, koska "osaavat ajatella omilla aivoillaan"? :DD
On luonnollisesti ymmärrettävää ja täysin hyväksyttävää, että sellaisia ryhmän yhteistä hyvää vastaan kapinoivia egoisteja vihataan.
"Mitkä olisivat parempia perusteluja? Riskinhallintaan perustuva analyysi ja vaihtoehtoiskustannusten punnitseminen. Mutta vielä nopeammin kuin ihminen luopuu oikeuksistaan, hän luopuu tällaisesta rationaalisesta ajattelustaan. Luonnostaan ihminen ajattelee maagisesti."
Ei se ole mitään maagista ajattelua jos ihminen ymmärtää että vaikka kuinka paljon lueteltaisiin numeroita ja todennäköisyyksiä, niin aina on mahdollista että itse(tai läheinen ihminen) kuuluukin siihen pieneen prosenttiosuuteen joka sairastuu vakavasti ja jopa vammautuu pysyvästi tai kuolee, ja joka jätetään nille sijoilleen kärsimään perusteluina juuri tieteelliset tutkimukset ja havainnot.
Jos kaikista kansalaisista kannettaisiin vastuu, ja esim. yhteiskunnan tuputtamista asioista sairastuneiden hoito korvattaisiin tappiin asti, sekä tulevat ansionmenetykset myös, niin olisi helpompi vastustaa "maagista" ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljen yksin maski naamalla kadulla, koska olen hajamielinen. Mukava, jos toimittajasetämies on kehitellyt tästä omat draaman kaarensa.
Ihme lässytystä. En jaksa edes luetella miten turha kolumni.
Joo ja mä kävelen maski naamalla kadulla, kun olen menossa paikasta A paikkaan B. Leuan allako olisi parempi tai taskussa? Ihmeellistä teinipojan uhoa koko teksti.
No tottakai myös osittain ymmärrän näitä "omilla aivoillaan ajattelevia" Anarko-Markoja, koska järjestäen he ovat yleensä nuoria ja haluavat luonnostaan kapinoida hallitsevia valtasuhteita vastaan. Muut rokotevastaiset hörhöt ovat taasen vain järjestäen ymmärrykseltään, tiedoiltaan ja/tai koulutukseltaan vajaita. Ja onhan joukossa tietysti niitä hulluja salaliittoteoreetikoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... eiiiiiii nyt lainkaan, olet nyt aika pahasti pihalla. Ei sitten mieleesi ole juolahtanut lainkaan, että kuuliaiset ihmiset paheksuvat näitä EGOISTEJA juurikin siksi, koska heidän itsekkäiden minä-minä-ja-mun-vapaus tapojensa vuoksi kaikki joutuvat kaikki kärsimään? Hehän eivät näistä "lampaille laadituista säännöistä ja kehoituksista" (tirsk) välitä, koska "osaavat ajatella omilla aivoillaan"? :DD
On luonnollisesti ymmärrettävää ja täysin hyväksyttävää, että sellaisia ryhmän yhteistä hyvää vastaan kapinoivia egoisteja vihataan.
Kaduttaako oma rokote noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaako oma rokote noin?
Ei vaan, odotan nimenomaan kolmatta jo erittäin iloisena!! :D Mene sinä hakemaan se ensimmäinen jo nopeasti. Vai haluatko edelleen jatkaa itsekkäitä tapojasi ja saada yhä kasvavaa vihaa osaksesi muiden puolelta?
"Hallitus kertoi elokuussa, että tavoitteena on vähintään 80–90 prosentin koronarokotuskattavuus yli 12-vuotiaassa väestössä. Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) puolestaan arvioi viikonloppuna HS:lle(siirryt toiseen palveluun), että yhteiskunnan avaamiseksi rokotuskattavuuden pitää nousta jopa 90 prosenttiin, mikäli tartuntamääriä ei saada hallintaan.
Tällä hetkellä ilman koronarokotetta on 29,4 prosenttia väestöstä."
Ensin sanottiin että 70% pitää olla rokotekattavuus(mikä on jo saavutettu). Nyt se on hilattu jo 90 prosenttiin.
"Rokotusasenteita tutkinut Soveri näkee puolestaan eroja rokotteiden vastustajien ja rokote-epäröijien välillä.
– Se pieni joukko, joka vastustaa rokotuksia ideologisista syistä, niin heidän mielipiteisiinsä on hyvin vaikea vaikuttaa ja heidän kanssaan voi olla vaikea keskustella.
Soverin mukaan rokote-epäröinnin taustalla merkittävin tekijä on puolestaan väärä tieto.
– Epäröijien kanssa on helpompi keskustella kuin rokotevastustajien ja on tärkeää, että sitä oikeaa tietoa on saatavilla."
Onko nyt ihan oikein ettät noin asenteellinen "tutkija" tutkii tätä? Vaikeaa keskustella ja muuttaa toisen mielipide vastaamaan omaa mielipidettä?? Ei kuulosta sopivalta tutkijaksi, jonka pitäisi olla puolueeton.
Vierailija kirjoitti:
"Mitkä olisivat parempia perusteluja? Riskinhallintaan perustuva analyysi ja vaihtoehtoiskustannusten punnitseminen. Mutta vielä nopeammin kuin ihminen luopuu oikeuksistaan, hän luopuu tällaisesta rationaalisesta ajattelustaan. Luonnostaan ihminen ajattelee maagisesti."
Ei se ole mitään maagista ajattelua jos ihminen ymmärtää että vaikka kuinka paljon lueteltaisiin numeroita ja todennäköisyyksiä, niin aina on mahdollista että itse(tai läheinen ihminen) kuuluukin siihen pieneen prosenttiosuuteen joka sairastuu vakavasti ja jopa vammautuu pysyvästi tai kuolee, ja joka jätetään nille sijoilleen kärsimään perusteluina juuri tieteelliset tutkimukset ja havainnot.
Jos kaikista kansalaisista kannettaisiin vastuu, ja esim. yhteiskunnan tuputtamista asioista sairastuneiden hoito korvattaisiin tappiin asti, sekä tulevat ansionmenetykset myös, niin olisi helpompi vastustaa "maagista" ajattelua.
Olet liian yksinkertainen ymmärtämään oikeasti, mitä kirjoitus ajoi takaa. Juuri mm. tuota sinun tunteenomaisen palopuheen kaltaista ajattelua hän tarkoitti "maagisella ajattelulla".
Vaikka kuinka pelottaisi korona, niin pitäisi arvioida kaikkien toimien etuja ja haittoja, ja punnita, mikä on loppujen lopuksi rationaalisesti ajatellen paras. Pitäisi esim. arvioida myös, kuinka monta yrittäjää ajautuu konkurssiin, kuinka moni ajautuu vararikkoon, kuinka moni joutuu työttömäksi, kuinka moni päätyy itsemurhaan, kuinka monille lapsille tulee traumoja ja mielenterveysongelmia jo toista vuotta jatkuneiden rajoitusten takia, kuinka monen ihmisen terveys heikkenee tai kuinka moni kuolee, kun ei saada normaalisti hoitoa kroonisiin sairauksiin, kuinka moni vanhus kuolee käytännössä yksinäisyyteen, kun ei saa tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä! Ja olen aivan *HELVETIN* YLPEÄ SIITÄ!! On todella upea etuoikeus asua maassa, jossa voin LUOTTAA viranomaisiin ja VALTIOON ja tietää, että he ajavat minun asiaani! Ehdottoman mielelläni maksan veroni tässä maassa, puolustan Suomalaisia arvoja jatkossakin ja KUUNTELEN asioihin perehtyneitä LUOTETTAVIA asiantuntijoita. Ps. terveisiä Moskovan trolleille
Se olisi Moskovan etu, että Suomessa lopetettaisiin lockdownit, jotka romuttavat Suomen taloutta ja ajavat yrittäjiä ahdinkoon ja itsemurhiin?
Russofoobikko taas vauhdissa. Miksi vauvalta poistettiin eilisiltana pikaisesti kirjoitus jossa kerrottiin Putinin vastustavan venäläisten pakkorokotuksia, jokaisella on hänen mukaansa itse oikeus päättää. Aloittaja siihen itse kommentoi, ettei olisi uskonut näkevänsä päivää jolloin Putin on se, joka takaa ihmisille oikeuden tehdä omat valintansa. Erkka Mikkosen mielenkiintoinen kirjoitus, miten venäläiset suhtautuvat ko. rokotteisiin: Kun valtiovalta painostaa piikille, venäläinen ostaa väärennetyn rokotustodistuksen
https://yle.fi/uutiset/3-12027572
Harmi, että tällaiset oikeasti kerrankin järkevät artikkelit eivät saa näkyvyyttä.
Sen sijaan rokottamattomia syyllistävät ja kahtiajakoa lietsovat jutut jylläävät ja lietsovat lisää vihamielisyyttä.
Verrattuna mihin? :D Suomi on maailman vähiten korruptuneita maita ja ollut monia vuosia myös MAAILMAN vähiten korruptunein maa. Onpa täällä höpsyköitä ketju täynnä. :D