Yle kolumni: Ihmiset ovat pelottavan kuuliaisia
"Tiedättekö, ketkä sitten saavat aikaan kauhean vaarallisia temppuja? Järkyttävän pahoja asioita? Ketkä luovat pelottavimmat dystopiat?
Kaikkein kuuliaisimmat ihmiset. Ne, jotka ovat aggressiivisesti kuuliaisia; etupenkin kielikellot, jotka palvovat sääntöjä ja vaativat sääntöjen rikkojille rangaistusta."
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymh. Suomessa asuu lainkuuliaista ja vastuunsa syvästi tuntevaa kansaa. Kamalaa ja hirveää. Anarkistihörhelöt, putinistit ja foliot kieriskelee maassa kouristellen tämä karmean paljastuksen murskaamina.
Em. tavoite on lyödä kiilaa ihmisten väliin kaikilla rintamilla ja hajottaa se yhtenäisyys.
Haittamuutto kehitysmaista alkaen Nliiton tänne tunkemista somaleista on jo hajottanut suomalaisten yhtenäisyyden lopullisesti.Tämän tietävät kaikki jotka olivat aikuisia jo 1990 - luvun alussa.
Mielenkiintoinen kolumni. Kaksi asiaa jäi kuitenkin mietityttämään. Ensiksikin se, että tuollaisen "aggressiivisen" tunnistaisi siitä, että hän liikkuu ulkona yksin maski naamallaan. Ei sitten tullut kolumnin kirjoittajalle mieleen, että tällainen henkilö on saattanut vaikka juuri nousta bussista, mutta koska on menossa vielä käymään kaupassa, antaa maskin olla naamallaan sen kävelymatkan, mikä bussipysäkiltä on kauppaan. Tai asuu kerrostalossa ja on menossa aamulla töihin, joten on laittanut maskin naamalleen jo kotona, koska menee alaovelle hissillä. Asun itse rivitalossa ja astun siis kotiovesta suoraan ulos, joten laitan maskin vasta bussipysäkillä juuri ennenkuin bussi saapuu. Mulla on koira ja liikun aika paljon lähialueella. Aamuisin, päivällä ja illalla. Lähinnä vain aamuisin näkyy ulkona ihmisiä maski naamallaan ja suuntana heillä kaikilla on ollut bussipysäkki. Ja jos muina aikoina näkyy maskillisia ulkona, heillä suuntana on lähikauppa. Muulloin ei ulkona näy ihmisillä maskeja naamalla. Eli maski on naamalla, kun ollaan menossa paikasta A paikkaan B ja molemmissa suositellaan maskin käyttöä. Ja asun kuitenkin pääkaupunkiseudulla, jossa tartuntaluvut ovat olleen jo lähes vuoden korkealla.
Toinen mietityttämään jäänyt asia oli, että en ole kohdannut "aggressiivisia" missään muualla kuin sosiaalisessa mediassa. Mulla on aika laaja tuttavapiiri eikä kukaan heistä ole viettänyt puoltatoista vuotta kotona. Siis sellaiset, jotka eivät viettäneet vapaa-aikaansa yksin kotona jo ennen pandemiaakin. Kotona oleminen on toki monilla lisääntynyt, mutta vain siksi, että monet harrastuspaikat ovat olleet suljettuina. Vähän vaikea mennä esim uimahalliin, jos uimahallin ovet on lukossa. Tai jos oppilaitos tarjoaa vain etäopetusta, niin lähiopetusta ei yksinkertaisesti ole. Tai jos teatteriesitystä ei järjestetä tai urheilukilpailuun ei päästetä katsojia, niin minkäs teet. Ei se tee kenestäkään kolumnissa mainittua "aggressiivista".
Viime joulun alla palstalla havahduin, että kolumnissa mainittuja "aggressiivisia" kuitenkin on olemassa. Oli nimittäin keskustelua joulun vietosta ja suurin osa suunnitteli viettävänsä joulua ihan kuten aina ennenkin. Jotkut vain samassa taloudessa asuvien kanssa, jotkut taas joka vuotiseen tapaan läheistensä kanssa. Jonkin verran ketjuun tuli näitä "aggressiivisia", joiden mielestä missään tapauksessa jouluna ei saa tavata ketään, joka ei asu samassa taloudessa. Ei siinäkään tapauksessa, että olisi oltu ennen joulua omaehtoisessa karanteenissa, menty joukkoliikennevälineiden sijasta omalla autolla jne. Silloin ajattelin, että ovatkohan nämä ihmiset ihan tosissaan vai trollailevatko vain. Mutta ehkä he olivat kolumnissa mainittuja "aggressiivisia".
Reaalimaailmassa en tunne ketään tällaista henkilöä. Keväällä 2020 monet pysyttelivät kotona, mutta kesän tullen eivät enää. Eivätkä syksylläkään, kun tartuntaluvut alkoivat taas nousta. Eiköhän suurin osa ihmisistä ole pyrkinyt elämään mahdollisimman normaalisti jo vuoden verran.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tällä hetkellä 12 000+ (10% sairastuneista) pitkää koronaa sairastavaa. Kansanterveydelliset vaikutukset tulevat olemaan huomattavia tulevaisuudessa. Ja ihanan kallista.
Entäs pitkä rokotehaitta. Minun täti sai rokotteesta immuunisairauden joskus eikä vieläkään parantunut ku stressi lisää vaa oireita
Ja ihmiset ovat valmiita ottamaan jopa 7 rokotusta koska kahden rokotuksen jälkeen teo laskee ja onhan tää korona vaarallisin tauti mitä voi olla.
Oikeast vaarallisin tauti on elämä ilman valoa ja rakkautta
Joku kommentoi tälleen siihen kolumniin
Yhteisön turvallisuus ajaa mielestäni oikeutena yksilön valinnanvapauden edelle
Totta mutta yhteisön turvallisuus ei ole se että pitääolla koronapassi tai tuodaan taliban miehiä suomeen
Kaikilla on yksilönä oikeudet paitsi eliitillä ei sais olla kun ne vetelee lankoja mistä haluaa ja on tehnyt diilin ITSE PAHOLAISEN KAA
Hehe... Onpa ehkä hölmöimpiä aloituksia täällä. Hei höntti ap, juuri kuuliaisuuden, kollektiivisuuden viranomaisluotettavuuden, moraalin ja vähäisen korruption vuoksi Suomi kuuluu maailman parhaimpien maiden joukkoon usealla eri mittarilla mitattuna. Käy edes etelä-euroopassa, niin näet miten huonosti asioita siellä hoidetaan (vedetään kotiin päin, ei makseta veroja, lakkoilaan, ei luoteta viranomaisiin, on korruptiota jne. jne.).
Koronahan juuri koittaa pelastaa meidät ylikansoitukselta. Se vähentäisi kansaa jonka vähentäminen on välttämätöntä. Et taida kovin välittää luonnosta vaan oma elintila ja turva tärkeintä, ei tee kovin isoa vaikutusta oman edun puolustaminen minuun koska ollaan rehellisiä sinua ei kiinnosta maapallo joka varmasti elää jatkossakin ilman ihmisiä, mutta sinulla saattaa olla vaikeaa ja ihmisillä. Heti kun ympäristö aktivistit alkaa ajaa turhien asioiden kieltoa, kuten meikki ja vaatteet tai steroidit, olen heidän puolella. Ne on oikeasti turhia yhteiskunnalle ehkä yksilölle autolla sentään funktio, mutta tuntuu että ympäristö pitää pelastaa keinoin jossa itsellä ei kustannusta ei eroa mitenkään itsekkyydestä. Aika harva kehtaa maalata oman itsekkyyden maailman parantamiseksi mutta tähän pystyy yksi ideologia. Samalla kun dumaan autoilun syrjäseuduilla tilaan ja palautan mekon kiinasta ilman omantunnon tuskia. Eniten "luontua" suojelee ne ketkä asuu siitä kauimpana.
Ja joku kommentoi tolleen. Ongelma ei ole ylikansoitus vaan ylikulutus jos kulutetaan vähemmän me selvitään.
Jos kaikki vapaudet nyt pidetään ja yhteiskunta avtaan niin ei koron mitään pahempaa tee koska on vain yleistauti niinkun flunssa ja influenssa ja jos joku kupsahtaa se on harmillista mutta hänen sielu kuitenkin jatkaa matkaa
Stressitön elämä liikunta ja terveellinen ruokavalio ehköisee koronaa
Jep, kyllä! Ja olen aivan *HELVETIN* YLPEÄ SIITÄ!! On todella upea etuoikeus asua maassa, jossa voin LUOTTAA viranomaisiin ja VALTIOON ja tietää, että he ajavat minun asiaani! Ehdottoman mielelläni maksan veroni tässä maassa, puolustan Suomalaisia arvoja jatkossakin ja KUUNTELEN asioihin perehtyneitä LUOTETTAVIA asiantuntijoita. Ps. terveisiä Moskovan trolleille
Joku kommentoi tälleen
Hyvin kiteytetty. Ruotsissakin menetettiin turhaan ihmishenkiä kun alkuvaiheessa annettiin taudin levitä ilman että sen vaikeita muotoja osattiin hoitaa. Itselleni korona-aika on ollut ihan hyvää aikaa. Tottakai olen ottanut rokotukset ja käytän maskia. Silti vältän tiettyjä paikkoja ja tilanteita missä tiedän tartunriskin kasvaneen. Mediasta saa tietoa missä tauti eritoten leviää. En silti pidä ketään saastaisena. Kukin taaplaa tyylillään. Suomi on hieno maa. Täällä saa vakavaan tautiin sairastunut tehokasta hoitoa eikä tarvitse hapenpuutteessa sätkytellä kohti kuolemaa kuten monessa muussa maassa. Muistetaan myös että miljoonat ihmiset ympäri maailman ottaisivat kyllä rokotteen mutta eivät sitä saa.
Ihme pska idiootti
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä! Ja olen aivan *HELVETIN* YLPEÄ SIITÄ!! On todella upea etuoikeus asua maassa, jossa voin LUOTTAA viranomaisiin ja VALTIOON ja tietää, että he ajavat minun asiaani! Ehdottoman mielelläni maksan veroni tässä maassa, puolustan Suomalaisia arvoja jatkossakin ja KUUNTELEN asioihin perehtyneitä LUOTETTAVIA asiantuntijoita. Ps. terveisiä Moskovan trolleille
Voi voi. Valtio sitten auttaakin sua?
Maailmassa ei tarvitse valtioita koska siellä on aina sielun myyneet pahikset vallassa
ONNEKSI VALO JA RAKKAUS VOITTAA
Vierailija kirjoitti:
Hehe... Onpa ehkä hölmöimpiä aloituksia täällä. Hei höntti ap, juuri kuuliaisuuden, kollektiivisuuden viranomaisluotettavuuden, moraalin ja vähäisen korruption vuoksi Suomi kuuluu maailman parhaimpien maiden joukkoon usealla eri mittarilla mitattuna. Käy edes etelä-euroopassa, niin näet miten huonosti asioita siellä hoidetaan (vedetään kotiin päin, ei makseta veroja, lakkoilaan, ei luoteta viranomaisiin, on korruptiota jne. jne.).
Suomessa on paljon korruptioo
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pelottavan totta. Keväällä 2020 ihmiset ympäri maailman olivat joukolla valmiita luopumaan esim. oikeudestaan liikkua ulkona ja harjoittaa elinkeinoa.
Ja monissa maissa tehostettiin tartunnanjäljitystä esim. QR-koodeilla ja matkapuhelinten seurannalla, eivätkä ihmiset protestoineet sitä vastaan juuri lainkaan vaikka se rikkoi heidän yksityisyydensuojaansa (ei ole valtion asia tietää, missä kukakin vapaa kansalainen liikkuu ja milloin).
Jos vaihtoehtona olisi kuolla tautiin, niin eiköhän siinä baari kiinni mene.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi Moskovan etu, että Suomessa lopetettaisiin lockdownit, jotka romuttavat Suomen taloutta ja ajavat yrittäjiä ahdinkoon ja itsemurhiin?
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi tälleen
Hyvin kiteytetty. Ruotsissakin menetettiin turhaan ihmishenkiä kun alkuvaiheessa annettiin taudin levitä ilman että sen vaikeita muotoja osattiin hoitaa. Itselleni korona-aika on ollut ihan hyvää aikaa. Tottakai olen ottanut rokotukset ja käytän maskia. Silti vältän tiettyjä paikkoja ja tilanteita missä tiedän tartunriskin kasvaneen. Mediasta saa tietoa missä tauti eritoten leviää. En silti pidä ketään saastaisena. Kukin taaplaa tyylillään. Suomi on hieno maa. Täällä saa vakavaan tautiin sairastunut tehokasta hoitoa eikä tarvitse hapenpuutteessa sätkytellä kohti kuolemaa kuten monessa muussa maassa. Muistetaan myös että miljoonat ihmiset ympäri maailman ottaisivat kyllä rokotteen mutta eivät sitä saa.
Ihme pska idiootti
Tervehdys, kuuliainen valtaapitävien alamainen. Haluaisitko, että rokottamattomat suljetaan keskitysleireille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottelevaisuus on ugrien tavaramerkki. Orjakansa olemme, mutta siitäkin voi olla ylpeä.
Eivät unkarilaiset kai erityisen tottelevaisia ole? Meistä fennoista en tiedä, osa vaikuttaa olevan jopa aggressiivisen kuuliaisia. Osa taas ei välitä vaan kulkee oman mielensä mukaan.
Unkarilaiset eivät ole ugreja. N geeni puuttuu heiltä. Heille on jäänyt ainoastaan kieli, veri on muuten samanlaista naapurimaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Valtio sitten auttaakin sua?
Maailmassa ei tarvitse valtioita koska siellä on aina sielun myyneet pahikset vallassa
ONNEKSI VALO JA RAKKAUS VOITTAA
HAHAHAHahahahaaahihihihiiihuhuh.... Olipas hauska läppä sinulta! :DDD Valtio on auttanut minua koko elämäni! Sairastuttuani olen saanut terveydenhuollosta tukea, työttömänä olen saanut tukea, olen saanu tukea myös epäsuorasti koulutuksen puolelta, myös suorasti opintotukea, poliisi ja armeija on pitänyt maamme turvallisena jne.
Maailmassa ei tarvita valtioita? HAHAHAHAHAAAA! :DDD Ihmisjoukoissa on AINA anarkiaa hamuavia, egoisteja, laiskoja, moraalitajultaan poikkeavia, luonnostaan psykopaatteja ja olosuhteiden myötä syntyneitä sosiopaatteja. Näiden roskaihmisten takia tarvitsemme nimenomaan valtiota, yhteistä moraalia ja arvoja mahdollistamaan meille MASSOILLE ja myös joillekin hyvin käyttäytyville poikkeavillekin mukavat olosuhteet.
En käytä FFP2 maskia siksi, että olisin esimerkillinen ja kuuliainen, vaan koska en tahdo joutua nenän limakalvoilta harjaten otettavaan koronanäyteenottoon ja en tietenkää tahdo sairastua koronaakaan. Olenkin onnistunut elämään koko korona-ajan ilman tätä epämiellyttävää, jopa väkivaltaista, tapaa ottaa näyte. Miksi ei oteta näytettä nielusta?
Kurkku on ollut välillä kipeä, välillä flunssainen olo, kuten muinakin vuosina ennen koronaa, mutta aina on mennyt ohi ja en ole juossut näytteen otossa. Tämä oli epäkuuliainen valintani jo silloin, kun selvisi, että tarjolla on ainoastaan yksi näytteenottotapa! Ymmärsin hankkia FFP2 maskitkin jo korona-ajan alussa, kun ei vielä suositeltu edes kirurgisia maskeja. Marssin rautakauppaan ennenkuin maskit loppuivat!
Ymmärsin katsoa youtubesta wuhanilaisten varoittelijoiden postaukset ennen niiden poistamista. Kuolivatko he? Ainakin hiljenivät. Kolme lääkäriä varoitti meitä pandemian uhasta, mutta kuunneltiinko heitä? Karkasiko korona laboratoriosta?
Sanon vain, että maski päällä liikkuva ei välttämättä ole kaikin puolin kuuliainen ihminen!
Minusta korona jäljitys pitäisi tehdä niin, että jokaisen kännykän paikannusdata olisi käytössä.
Siitä siis sitten tietää altistumiset. Epäkohtana olisi se, että välissä saattaa oll seinä.