Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle kolumni: Ihmiset ovat pelottavan kuuliaisia

Vierailija
25.08.2021 |

"Tiedättekö, ketkä sitten saavat aikaan kauhean vaarallisia temppuja? Järkyttävän pahoja asioita? Ketkä luovat pelottavimmat dystopiat?

Kaikkein kuuliaisimmat ihmiset. Ne, jotka ovat aggressiivisesti kuuliaisia; etupenkin kielikellot, jotka palvovat sääntöjä ja vaativat sääntöjen rikkojille rangaistusta."

https://yle.fi/uutiset/3-12068542

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olispa hienoa jos täälläkin riehuttaisiin mielenosoituksissa, autot palaisi ja perustettaisi omia no-go alueita.

Olisi ihanan turvallista ja vapaata.

Vierailija
2/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli erinomainen kirjoitus, toivottavasti tämä kulma alkaisi viimein lisääntyä mediassa klikkihuorauspelottelun sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pelottavan totta. Keväällä 2020 ihmiset ympäri maailman olivat joukolla valmiita luopumaan esim. oikeudestaan liikkua ulkona ja harjoittaa elinkeinoa.

Ja monissa maissa tehostettiin tartunnanjäljitystä esim. QR-koodeilla ja matkapuhelinten seurannalla, eivätkä ihmiset protestoineet sitä vastaan juuri lainkaan vaikka se rikkoi heidän yksityisyydensuojaansa (ei ole valtion asia tietää, missä kukakin vapaa kansalainen liikkuu ja milloin).

Vierailija
4/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hallitus, STM ja THL sanoisi, että täytyy pitää peukkua persiissä, moni niin tekisi. Siis vaikkei siitä mitään hyötyä olisi, muttei suurempaa haittaakaan. Oudon sääntöuskovaista kansaa.

Vierailija
5/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olispa hienoa jos täälläkin riehuttaisiin mielenosoituksissa, autot palaisi ja perustettaisi omia no-go alueita.

Olisi ihanan turvallista ja vapaata.

Autoritääri se sieltä löysikin mahdollisimman räväkän olkiukkotarinan. Eipä sinunkaan silmissä ole muita vaihtoehtoja, kuin orjamainen "teen vain mitä käsketään" -mentaliteetti, mikä on mahdollistanut käytännössä kaikki maailman hirmuteot, tai anarkistinen ja rikollinen paikkojen tuhoaminen ilman mieltä tai rationaalista syytä.

Vierailija
6/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottelevaisuus on ugrien tavaramerkki. Orjakansa olemme, mutta siitäkin voi olla ylpeä.

Vierailija
7/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli erinomainen kirjoitus, toivottavasti tämä kulma alkaisi viimein lisääntyä mediassa klikkihuorauspelottelun sijaan.

Totta! Täytyy sanoa, että olin jopa yllättynyt että tämäntyyppinen kirjoitus oli julkaistu, oli tosiaan aika erilainen kuin mitä korona-aikana muuten on ollut.

Vierailija
8/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistäen: lait ja ohjeet ovat täysin turhia, jokaisella on oma moraalikompassi joka kertoo mikä on oikein ja väärin ja jos Joppe haluaa toimia tietyllä tavalla niin se ei sido sinua mihinkään.

Vierailija
9/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain ihan aiheellista kirjoittelua mutta silti ehkä vähän huono esimerkki oli laittaa koronarajoituksissa kuuliaiset ihmiset esimerkiksi. Toisaalta en seuraa juuri laisinkaan somea niin en ole varma minkälainen leimakirves siellä heiluu niitä kohtaan jotka eivät rokotetta ole ottaneet. Eikä kyllä kiinnostakaan.

Vierailija
10/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on nöyrä. Siksi siltä onkin niin helppo viedä kaikki.

Vierailija
11/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymh. Suomessa asuu lainkuuliaista ja vastuunsa syvästi tuntevaa kansaa. Kamalaa ja hirveää. Anarkistihörhelöt, putinistit ja foliot kieriskelee maassa kouristellen tämä karmean paljastuksen murskaamina.

Vierailija
12/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymh. Suomessa asuu lainkuuliaista ja vastuunsa syvästi tuntevaa kansaa. Kamalaa ja hirveää. Anarkistihörhelöt, putinistit ja foliot kieriskelee maassa kouristellen tämä karmean paljastuksen murskaamina.

Em. tavoite on lyödä kiilaa ihmisten väliin kaikilla rintamilla ja hajottaa se yhtenäisyys.

Vierailija
13/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minustakin. Kevväällä 2020 hallitus sai ainakin ne yksinkertaisimmat uskomaan, että hallittu koronan leviäminen läpi väestön oli ainut mahdollisuus ja keskustelu tälläkin saitilla kulki sitä rataa. A-studiot kaikki Krista Kiurua sanomasssa että tätä ei nyt enää pulloon saa.

Niin se vaan on helppo aivopestä toisia. Se ei sitten ollutkaan ainut strategia eikä käytännön toteutuskaan ollut ihan niin helppoa. Eikä koko vaarallisessa strategiassa mitään järkeä.

Vierailija
14/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tällä hetkellä 12 000+ (10% sairastuneista) pitkää koronaa sairastavaa. Kansanterveydelliset vaikutukset tulevat olemaan huomattavia tulevaisuudessa. Ja ihanan kallista.

Vierailija
15/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihreiden kannattaja ja valikoin ihan itse mitä lakeja noudatan ja mitä en.

Vierailija
16/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minustakin. Kevväällä 2020 hallitus sai ainakin ne yksinkertaisimmat uskomaan, että hallittu koronan leviäminen läpi väestön oli ainut mahdollisuus ja keskustelu tälläkin saitilla kulki sitä rataa. A-studiot kaikki Krista Kiurua sanomasssa että tätä ei nyt enää pulloon saa.

Niin se vaan on helppo aivopestä toisia. Se ei sitten ollutkaan ainut strategia eikä käytännön toteutuskaan ollut ihan niin helppoa. Eikä koko vaarallisessa strategiassa mitään järkeä.

Siis mikä tyyppi tuo Krista Kiuru oikein on, itse en juuri seuraa politiikkaa mutta tämä henkilö on jäänyt mieleen, olen saanut käsityksen että hän olisi jatkuvasti jotain mieltä ja syyllistää kansaa milloin mistäkin, sitten muuttaa taas mieltään. Kun aluksikin vähätteli koronan uhkaa ja koronaa pelkääviä ja nyt ei kai haluaisi rajoituksista luopua millään, jotenkin epävakaan kuvan itsestään antaa. Tai siis ei millään pahalla mutta eikö hän itse huomaa tätä kuviota?

Vierailija
17/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottelevaisuus on ugrien tavaramerkki. Orjakansa olemme, mutta siitäkin voi olla ylpeä.

Eivät unkarilaiset kai erityisen tottelevaisia ole? Meistä fennoista en tiedä, osa vaikuttaa olevan jopa aggressiivisen kuuliaisia. Osa taas ei välitä vaan kulkee oman mielensä mukaan.

Vierailija
18/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa loistava kirjoitus. Järjen ääni tässä uudessa normaalissa. Ihmiset eivät ajattele, mihin esim. koronapassi voi johtaa. Kauhean sinisilmäistä ajattelua, että voisimme palata entiseen normaaliin, kunhan vain...niin mitä? Aina se normaaliin paluu siirtyy eteenpäin, uskokaa nyt, että entiseen ei palata enää koskaan. Maailmaa järjestellään nyt ns. uuteen maailmanjärjestykseen ja tämä on jo sitä. Ei tämä ole mitään ohimenevää, vaan se uusi normaali. Sanoihan WHO:n pääjohtajakin sen jo hyvin painokkaasti: Emme palaa enää koskaan entiseen. Vielä toisti tuon lauseen, että kaikki varmasti sen ymmärtää. Mutta eipä taida ymmärtää. 

Vierailija
19/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme palaa enää koskaan entiseen. Vielä toisti tuon lauseen, että kaikki varmasti sen ymmärtää. Mutta eipä taida ymmärtää. 

Emme palaa entiseen, mutta voimme määritellä sen mikä se uusi normaali on. Onko se sellainen jossa rokottamaton-, jonka tiedetään olevan rokotettua huomattavasti voimakkaampi tartuntojen levittäjä ja todennäköisempi vakavan muodon sairastaja saa käyttää palveluita samaan tapaan kuin rokotettu vai sellainen jossa tarjontaa rajoitetaan koronapassilla? Rokottamaton ei ota ensimmäisessä tapauksessa itse mitään vastuuta tilanteesta vaan siirtää kaiken vastuun rokotetulle ja jos hän kuolee tai pitkäaikaissairastuu, kulut siirtyvät ihan yhtä lailla muille. Mikään järkevä syy ei siis puolla koronapassista poisjättämistä paitsi lapsellinen kiukuttelu siitä, että minä saan kyllä vapaasti valita minä teen, mutta minulla ei saa olla mitään vastuita niistä valinnoistani.

Vierailija
20/93 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Historianopettajani taas kertoi erään tutkijan luonnehtineen, että näitä kansoja yhdistää hillitön ryyppääminen, joka huipentui siihen, että mies kaataa viinaa sammuneen toverinsa suuhun, kosks tämä ei itse pysty juomaan lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä