Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolassa ikäihmettelyä

Vierailija
23.09.2014 |

Olen 24-vuotias ja odotan ensimmäistä lastani. Ehdin jopa täyttää 25 v ennen vauvan syntymää maaliskuussa, mutta silti sain "teiniäiti"-leiman neuvolassa. Terkkari aloitti käynnin taivastelemalla ikääni ja sitä, kuinka nykyään tehdään lapset kun ollaan itsekin vielä lapsia. Olen kuitenkin kouluni loppuun käynyt, vakitöissä oleva ja avoliitossa. En koe olevani enää mitenkään liian nuori lapsentekoon.

Pointti aloituksessa? Ei ehkä mikään, mutta en yhtään ihmettele jos oikeasti teiniäidit kokevat olonsa tukalaksi neuvolassa kun minäkin olen terkkarin mukaan ihan liian nuori vielä.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missäs välissä ne lapset sitten pitää tehdä jos mä oon liian nuori ja nro 8 liian vanha? 27,5 vuotta olis oikea ikä?

Ap

Vierailija
2/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Olen ollut 20v ja 23v lasteni syntyessä eikä yhtään missään ole ihmetelty! Tuuripeliä näemmä tuokin.. Okei, bussissa sain esikoisen kanssa pari kulmienalta-katsetta keski-ikäisiltä rouvilta ;) hymyilin takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:21"]MInä sain esikoisen 31v iässä ne neuvolassa vastavalmistunut terkkari oli sitä mieltä, että vanhan äidin takia lapsi on vammainen. Jouduin kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin ja kun isäkin oli jo 32v, niin päädyttiin perinnöllisyysneuvontaa asti.
[/quote]

APUA!!! :D

Vierailija
4/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin raskauden ekaan neuvolaan. Olin 26v, olimme just muuttaneet uudelle alueelle enkä ollut ennen käynyt kyseisessä neuvolassa. Jotenkin automaattisesti terkka oletti, että mulle on eka lapsi tulossa. Ei ollut vissiin papereita vilkassutkaan, koska hämmästyi kovasti kun tulossa olikin neljäs lapsi :)

Vierailija
5/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin neuvolassa, että mitä mun vanhana ensisynnyttäjänä tulisi ottaa huomioon. Täti katsoi minua pitkään, ja sanoi etten minä kyllä ole sovi määritelmään vanha ensisynnyttäjä. Vaikka olin 38, ja siis 39 vauvan syntyessä. Sanoi että ihan tavallinen ikä ( ainakin etelä-Helsingissä.)

Vierailija
6/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:32"]

Minä kysyin neuvolassa, että mitä mun vanhana ensisynnyttäjänä tulisi ottaa huomioon. Täti katsoi minua pitkään, ja sanoi etten minä kyllä ole sovi määritelmään vanha ensisynnyttäjä. Vaikka olin 38, ja siis 39 vauvan syntyessä. Sanoi että ihan tavallinen ikä ( ainakin etelä-Helsingissä.)

[/quote]

Olen saanut lapseni asuessani Kruununhaassa. Siellä synnyttäjien keski-ikä oli 39v. Olin siis sarjassa "nuoret äidit" (sain lapset 32v, 33v 35v ja 37v)

Johonkin tutkimukseen oli haluttu alle 25v synnyttäjiä ja niitä oli alueelta löytynyt peräti 2 kpl.

Vierailija
7/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, onpa suurta vaihtelua. Esikoiseni sain 25-vuotiaana, enkä tuntenut itseäni teiniäidiksi, eikä missään vaiheessa viitattu siihen suuntaan.

Vierailija
8/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans 24. LA joulukuussa ja tammikuussa täytän 25. Itsekin pelkäsin eka neuvolan tätien ja muiden ulkopuolisten suhtautumista kun olen näin "nuori". Mulla on vielä opiskelutkin hieman kesken. Mutta yllätyinkin positiivisesti kun neuvolassa suhtauduttiin oikein posotiivisesti ja sanottii ,että olen parhaassa lastenteko iässä :)

Vierailija
9/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 22 tullessani raskaaksi ja 23, kun lapsi syntyi (samana vuonna täytin 24). Ikääni ei kauhisteltu koskaan, vaikka elämäntilanteeni ei ollutkaan lapsen kannalta idyllisin siihen aikaan. Mutta kaikkien moitteiden ja kauhisteluiden sijaan sain mitä ihanimman terveydenhoitajan, joka oli aidosti kiinnostunut, ammattitaitoinen ja tsemppaava. Muutin raskauden aikana ja neuvola vaihtui, mutta yhä lämmöllä muistelen tätä terkkaria ja olen todella kiitollinen kaikesta hänen työstään :)

Vierailija
10/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvolatäti ja lääkäri kehu, kun teen "oikeassa" iässä esikoisen. Olin 24v

Vierailija
11/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nää tuntuu olevan kuitenkin poikkeuksia. Ja onneksi en ole sellainen, joka pahoittaa herkästi mielensä, mutta pistää tälläinen silti vähän ihmetyttämään.

Toisaalta olen myös anopin mielestä aivan liian nuori, kuten on poikansakin (minua vuoden vanhempi), vaikka anoppi itse on esikoisensa saanut 22-vuotiaana.

Ap

Vierailija
12/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena. Joskus ehkä 26-vuotiaana olin gynekologilla aivan muissa asioissa, mutta sain kuulla saarnaa siitä kuinka lapsensaanti jätetään niin kauhean myöhäiseksi, että kohta ei ole enää mitenkään varmaa että niitä lapsia edes tulee (kun alkaa olemaan niin vanha) ja sittenkin jos onnistuu raskautumaan niin, vammainenhan siitä tulee (kun olen siis kohta jo liian vanha saamaan tervettä lasta). Että aika pieni se aikaikkuna siihen oikeaan ikään on, kun 25-vuotias on ihan keskenkasvuinen teiniäiti ja 26-vuotias vaihdevuosien partaalla oleva vanha akka. (Lapseni sain lopulta 30-kymppisenä, ja terve oli.)

Vierailija
13/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kolmannen 35 v iässä ja Naistenklinikalla kysyttiin onko eka. Ilmeisesti Helsingissä tosiaan 35-40 v on yleinen ikä saada eka.

Vierailija
14/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:32"]

[/quote]

Olen saanut lapseni asuessani Kruununhaassa. Siellä synnyttäjien keski-ikä oli 39v. Olin siis sarjassa "nuoret äidit" (sain lapset 32v, 33v 35v ja 37v)

Johonkin tutkimukseen oli haluttu alle 25v synnyttäjiä ja niitä oli alueelta löytynyt peräti 2 kpl.

[/quote] Oho! Kaikkea sitä av-mammoilta oppii :)

Vierailija
15/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun ainaki nukkua hyvin 40 vuotiaana! Kolme lasta itsellä ja ikää on 24! Ja HYVIN MENEE!

Vierailija
16/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tiedä vaikuttaako terkkarin oma ikä asiaan, mulla täti on n. 55 v. Ehkä se vähän vaikuttaa, että millaisena aikana on koulutuksensa saanut.
Ap

Vierailija
17/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut?

Pyydä saada toinen hoitaja!

Itsekin sain esikoisen 25-v. mutten kokenut tuollaista. Siitä tosin aikaa 10 v. eikä tapahtunut pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
18/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 22 kun sain esikoisemme ja reilu vuotta myöhemmin syntyi toinen. Kukaan ei ole vihjannut iästä poikkipuolista sanaa. Enemmän ovat olleet innoissaan, neuvolan terkkakin onnitteli kovasti kun pääsi kertomaan toisella kertaa raskaustestin tuloksen minulle. Olin jo naimisissa ja vakkariduunissa jne, yritystä takana useampi vuosi, en kokenut itseäni teiniäidiksi. Kummallista mielestäni kommentoida aikuisen ihmisen lapsentekoikää ylipäätään. Ihmisiä on erilaisia.

Vierailija
19/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat valehdella tai sitten neuvolan työntekijä oli ammattitaidoton. Sain esikoiseni 24-vuotiaana muuten, eikä kyllä ihmetelty.

Vierailija
20/56 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ihan aikuismaisen rauhallisesti. Kerro toki kantasi. Ja kätilöllekin voi sanoa, etten halua tytöttelyjä, jos nyt sattuisi sellainen lässyttäjä tulemaan.