Neuvolassa ikäihmettelyä
Olen 24-vuotias ja odotan ensimmäistä lastani. Ehdin jopa täyttää 25 v ennen vauvan syntymää maaliskuussa, mutta silti sain "teiniäiti"-leiman neuvolassa. Terkkari aloitti käynnin taivastelemalla ikääni ja sitä, kuinka nykyään tehdään lapset kun ollaan itsekin vielä lapsia. Olen kuitenkin kouluni loppuun käynyt, vakitöissä oleva ja avoliitossa. En koe olevani enää mitenkään liian nuori lapsentekoon.
Pointti aloituksessa? Ei ehkä mikään, mutta en yhtään ihmettele jos oikeasti teiniäidit kokevat olonsa tukalaksi neuvolassa kun minäkin olen terkkarin mukaan ihan liian nuori vielä.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:26"]No missäs välissä ne lapset sitten pitää tehdä jos mä oon liian nuori ja nro 8 liian vanha? 27,5 vuotta olis oikea ikä?
Ap
[/quote]
Heh, täällä on yksi tasan 27,5v esikoistaan odottava ja suhtautuminen on joka terkkarilla, kätilöillä ja lääkärillä ollut täysin "normaalia" ja neutraalia, ei kommentointia iästä puoleen tai toiseen ;)
25: Porissa asun. En tiedä viitsinkö tämän takia alkaa systeemiä vaivaamaan, kun ei nyt tämän isommasta ongelmasta ole kuitenkaan kyse. Ehkä jos jatkossa pahenee, muuttuu tylymmäksi tms. niin sitten pyydän vaihtoa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:29"]Taidat valehdella tai sitten neuvolan työntekijä oli ammattitaidoton. Sain esikoiseni 24-vuotiaana muuten, eikä kyllä ihmetelty.
[/quote]
En valehtele enkä osaa ottaa kantaa terkan ammattitaitoonkaan. Vähän epäammatillista kyllä, mutta en nyt sanoisi ammattitaidotonta, koska muuten tuntuu työnsä osaavan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:14"]Mä haluun ainaki nukkua hyvin 40 vuotiaana! Kolme lasta itsellä ja ikää on 24! Ja HYVIN MENEE!
[/quote]
No, mutta sittenhän sä odottelet niitä kartsalta kotiin ja valvot siinä neljääkymppiä lähestyessäsi.. ;)
Ulkonäkö vaikuttaa varmasti myös että onko sitä ihmettelyä. Jos 25-vuotias näyttää ihmisten mielestä alle parikymppiseltä niin varmasti tulee tuota ihmettelyä.
Esikoista odotin 23 vuotiaana ja sain terveydenhoitokunnalta erityisen postiivista palautetta. Yksi gynekologi jopa totesi kuinka virkistävää nähdä nuori ensisynnyttäjä eikä aina niitä yli kolmikymppisiä :D
Itse sain esikoisen 25-vuotiaana. Terkkari kohteli kuin teiniä neuvolassa. Hän muun muassa epäili että kun 24 viikkoa olin oksentanut 9-12 kertaa päivässä eikä edes lääkkeet helpottaneet oloa että sairastan syömishäiriötä koska IKÄNI takia häpeän uutta kehonkuvaani... Onneksi yhdellä kerralla oli sijainen joka otti vakavasti ja passitti eteenpäin ja niinhän sitä oltiinkin hetken päästä hätäsektiossa... Tällaista länsi -Helsingissä
Odotin esikoistani ollessani 19, täytin 20 ennen vauvan syntymää. Neuvolassa sain lääkäriltä kuunnella kuinka huolestuttavaa on kun ensisynnyttäjien keski-ikä nousee koko ajan ja on todella hyvä, että on nuoriakin, jotka tekevät lapsia ja kuinka on parasta kaikille kun lapset tehtäisiin nuorena.
Tuli vähän sellainen olo, että mulle saarnataan, vaikka sanoma oli kuitenkin se, että teen oikein, kun teen lapsen nuorena.
Kolmannen kun sain olin 26 ja sairaalassa ihmeteltiin että jo kolmas! Neuvolan väki pysynyt samana, niin siellä ei mitään huomiota sinänsä kiinnitetty asiaan (äitiys- ja lastenneuvola on yksi ja sama). Kaikkein parasta oli sairaalassa tuumata että syntyneen lapsen vanhin sisarus on jo 17, hänestä tulee olemaan paljon apua lapsen hoidossa :D Jotain hyötyä isosta ikäerosta miehen kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:21"]MInä sain esikoisen 31v iässä ne neuvolassa vastavalmistunut terkkari oli sitä mieltä, että vanhan äidin takia lapsi on vammainen. Jouduin kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin ja kun isäkin oli jo 32v, niin päädyttiin perinnöllisyysneuvontaa asti.
[/quote]
Ja vuosi oli??
Ei nykyään pääse mihinkään tutkimuksiin jos niskapoimu-ultrassa kaikki ok.
Sain tänä vuonna 43-vuotiaana vauvan ja en olisi päässyt niskapoimun jälkeen enää mihinkään lisätutkimuksiin tilanteessa jos olisin halunnut.
Mutta ihana terve vauva syntyi
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 20:32"]Minä kysyin neuvolassa, että mitä mun vanhana ensisynnyttäjänä tulisi ottaa huomioon. Täti katsoi minua pitkään, ja sanoi etten minä kyllä ole sovi määritelmään vanha ensisynnyttäjä. Vaikka olin 38, ja siis 39 vauvan syntyessä. Sanoi että ihan tavallinen ikä ( ainakin etelä-Helsingissä.)
[/quote]
Sama kokemus mulla sua vuotta vanhempana.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:14"]Mä haluun ainaki nukkua hyvin 40 vuotiaana! Kolme lasta itsellä ja ikää on 24! Ja HYVIN MENEE! [/quote] No, mutta sittenhän sä odottelet niitä kartsalta kotiin ja valvot siinä neljääkymppiä lähestyessäsi.. ;)
[/quote]
Ei niitä kuusikymppisenä ole sen mukavampi odotella!
En tajua mitä väliä sillä iällä on. Eikö olis tärkeämpää tarkkailla äidin yleistä terveyden tilaa eikä päätellä iästä mitään, jos ei nyt sitten kyseessä ole jo selkeästi vanhempi äiti..
Mulla oli terkkari, joka myös jaksoi päivitellä mun nuoruuttani jatkuvasti, siis ihan käsittämättömissä kohdissa. Kun valittelin huonovointisuutta, sitä etten saanut nukuttua kunnolla, kun selkäkipuja ja lantiokipuja alkoi ilmestyä, ihan kaikkeen tuli vakiokommenttina että "kun sä oot niin nuori vielä"... Tiedä sitten, oliko tosiaan terkan oma ikä vaikuttava tekijä, koska tokihan mä olin nuori 26-vuotiaana, jos vertasi kuusikymppiseen osa-aikaeläkkeellä olevaan terkkaan. Mutta olin siinä vaiheessa kolmatta lasta odottava äiti, enkä kokenut ikäni taivastelua mitenkään tarpeelliseksi. Ääni kuitenkin muuttui kellossa heti kun lapsi syntyi, ja kun menin vauvan kanssa ensimmäisen kerran neuvolaan, terkkari ei muistanut ollenkaan mainita miten nuori vielä olinkaan, vaan ihasteli vain kuinka taitavasti ja tottuneesti käsittelin vauvaa. Sekin tuntui hassulta, koska edellinen vauvani oli siinä vaiheessa jo 3v, että ei niitä nyt ihan solkenaan oltu pykätty ja hoideltu.
Ennemmin nuorena lapset kuin vanhana. En ymmärrä 40-vuotiaana esikoisen saaneita. Anteeksi, mutta se on mielipiteeni. Näin ot..
Olen nyt 39v ja odotan ekaa lastani. Olen 40 täyttänyt, kun lapsi syntyy. Ei mulle ainakaan kukaan ole sanonut iästä yhtikäs mitään. Lähimmät ystävänikin ovat joko tässä hiljan saaneet lapsensa, odottavat nyt samaan aikaan tai yrittävät lasta. Asumme Turussa. Itse en olisi henkisesti aiemmin ollut valmis äidiksi eikä ollut sellaista parisuhdettakaan, jonka puitteissa olisi voinut aiemmin tehdä lapsen aiemmin. Nyt odotan innolla lapsiperhearkea, omissa harrastuksissa ja muissa menoissa on jo tullut juosta ihan tarpeeksi. Eikä ole mikään kamala kiire takaisin uraakaan luomaan, että pitäisi lapsi laittaa heti vuoden ikäisenä hoitoon.
Nykymaailma nyt vaan on rakennettu niin, että hyvä ajankohta tehdä lapsi tuntuu olevan tämän ikäisenä. Ehkä poliitikkojen pitäisi vähän miettiä, millaiseksi yhreiskuntaa tulisi muokata, jos halutaan, että lapsia tehdään aiemmin.