Neuvolassa ikäihmettelyä
Olen 24-vuotias ja odotan ensimmäistä lastani. Ehdin jopa täyttää 25 v ennen vauvan syntymää maaliskuussa, mutta silti sain "teiniäiti"-leiman neuvolassa. Terkkari aloitti käynnin taivastelemalla ikääni ja sitä, kuinka nykyään tehdään lapset kun ollaan itsekin vielä lapsia. Olen kuitenkin kouluni loppuun käynyt, vakitöissä oleva ja avoliitossa. En koe olevani enää mitenkään liian nuori lapsentekoon.
Pointti aloituksessa? Ei ehkä mikään, mutta en yhtään ihmettele jos oikeasti teiniäidit kokevat olonsa tukalaksi neuvolassa kun minäkin olen terkkarin mukaan ihan liian nuori vielä.
Kommentit (56)
Neuvolatätskyissä ja mielipiteissään on eroja.. itse sain esikoiseni 20-vuotiaana ja kun itse neuvolassa tädille vähän "kauhistelin" nuoruuttani/kykenevyyttäni äidiksi, täti tokaisi että "no ethän sinä mikään teini enää ole vaan ihan aikuinen jo".
:)
Mulla on aika identtinen tilanne aloittajan kanssa. Neuvolassa ei ihmetelty, muualla sen sijaan kyllä. En halua tietää, millaista olisi olla oikeasti nuori äiti!
Joo ensimmäinen terkkari oli tosi kiva, kävin hänen vastaanotollaan ekat kaksi käyntiä kun tämä mun asuinalueen oikea terkka oli lomalla. Että ei ne kaikki samanlaisia ole, mutta tosi raivostuttavaa kun loppuraskaudeksi saa sitten tällaisen. Kun otettiin verikoetta, se lässytti mulle kuin pikkulapselle, sanoi mm. "Oletpas sinä reipas TYTTÖ kun jaksat vaikka nämä suonet vähän hukassa onkin." Muutenkin jutut tuntuivat kääntyvän ikääni joka välissä, ja nimenomaan siihen kun sitä ikää ei mulla vissiin tarpeeksi ole.
Jaa ikiksen ammatti taisi selvitä. :)
MInä sain esikoisen 31v iässä ne neuvolassa vastavalmistunut terkkari oli sitä mieltä, että vanhan äidin takia lapsi on vammainen. Jouduin kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin ja kun isäkin oli jo 32v, niin päädyttiin perinnöllisyysneuvontaa asti.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:04"]Vähän ohiksena. Joskus ehkä 26-vuotiaana olin gynekologilla aivan muissa asioissa, mutta sain kuulla saarnaa siitä kuinka lapsensaanti jätetään niin kauhean myöhäiseksi, että kohta ei ole enää mitenkään varmaa että niitä lapsia edes tulee (kun alkaa olemaan niin vanha) ja sittenkin jos onnistuu raskautumaan niin, vammainenhan siitä tulee (kun olen siis kohta jo liian vanha saamaan tervettä lasta). Että aika pieni se aikaikkuna siihen oikeaan ikään on, kun 25-vuotias on ihan keskenkasvuinen teiniäiti ja 26-vuotias vaihdevuosien partaalla oleva vanha akka. (Lapseni sain lopulta 30-kymppisenä, ja terve oli.)
[/quote]
30-kymppinen nyt ainakin on lievästi sanoen vanha ensisynnyttäjä. ;)
24v ei todellakaan ole mikään nuori äiti. En oikein voi uskoa aloitusta todeksi. 30v ensisynnyttäjä kyllä on jo´melkoisen iäkäs, mutta elämän tilanteen mukaan täällä eletään.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:04"]
Vähän ohiksena. Joskus ehkä 26-vuotiaana olin gynekologilla aivan muissa asioissa, mutta sain kuulla saarnaa siitä kuinka lapsensaanti jätetään niin kauhean myöhäiseksi, että kohta ei ole enää mitenkään varmaa että niitä lapsia edes tulee (kun alkaa olemaan niin vanha) ja sittenkin jos onnistuu raskautumaan niin, vammainenhan siitä tulee (kun olen siis kohta jo liian vanha saamaan tervettä lasta). Että aika pieni se aikaikkuna siihen oikeaan ikään on, kun 25-vuotias on ihan keskenkasvuinen teiniäiti ja 26-vuotias vaihdevuosien partaalla oleva vanha akka. (Lapseni sain lopulta 30-kymppisenä, ja terve oli.)
[/quote]
Mulla ihan sama kokemus 26-vuotiaana. :-D Asuimme siihen aikaan mieheni kanssa vielä eri maissa ja suhde oli tuore, että olisipa ollut fiksua alkaa tehdä lapsia... Sittemmin menimme kyllä naimisiin ja saimme lapsia kolmikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 12:02"]24v ei todellakaan ole mikään nuori äiti. En oikein voi uskoa aloitusta todeksi. 30v ensisynnyttäjä kyllä on jo´melkoisen iäkäs, mutta elämän tilanteen mukaan täällä eletään.
[/quote]
Niin munkin on ollut vaikea uskoa tämänkaltaisia tarinoita aiemmin, mutta kyllä tää vaan totista totta on. Toki olen nykymaailmassa nuorehko äiti, mutta en mielestäni mitenkään "liian nuori" niinkuin terkkarin puheista sai päätellä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 12:02"]24v ei todellakaan ole mikään nuori äiti. En oikein voi uskoa aloitusta todeksi. 30v ensisynnyttäjä kyllä on jo´melkoisen iäkäs, mutta elämän tilanteen mukaan täällä eletään.
[/quote]Riippuu alueesta. Maalla tehdään lapset keskimäärin nuorempina, kaupungeissa vanhempina. Ja mitä kalliimpi alue sitä korkeampi ensisynnyttäjien keski-ikä. Itse uskon aloituksen täysin. Sain esikoiseni Ullanlinnassa 25-vuotiaana ja todellakin olin alueen "teini"-äiti!
Mulla on taas kriisi ku oon 24 ja just sain ekan lapsen. Tuntuu että olisin liian vanha.. :D tuntui hyvältä kun alle 50v anopilta kysyttiin onko hän ja minä hankittu lapset rippikouluiässä :D
Tämä meidän kaupunginosa on kyllä uutta omakotitaloaluetta ja naapurin mammat ovat pääosin yli kolmekymppisiä ja lapset sen ikäisiä, että on varmasti ensisynnytysikä ollut korkeampi. Ehkä siis meidän alueen terkka on tottunut näihin +30 v ensisynnyttäjiin ja minä tunnun nyt kerrassaan kakaralta heihin verrattuna.
Ap
Sain 23-vuotiaana esikoiseni. Jatkuvasti on saanut kuulla, että "oliko lapsi suunniteltu?". Olen naimisissa ja ehdottomasti oli suunniteltu ja nyt suunnitelmissa toinen.
No onpa ihme terkkari. Onneksi kaikki ei ole tuollaisia.