Ärsyttää! Isovanhempi osti 1,5-vuotiaalle tabletin.
Siis mitä hittoa se sillä tekee? Minua muutenkin kyrsii kuinka nykyisin lapset heivataan joka käänteessä telkkarin, tietsikan, tabletin ym. äärelle.
Kommentit (35)
Mun penska sai parivuotiaana oman, sitä ennen käytteli mun tablettia. Ei ole pilalle mennyt ainakaan vielä.
Tablettihan on ihan nerokas keksintö pienille lapsille. Oon hitto soikoon ollut lasten kanssa jopa laitattamassa itselleni hormonikierrukkaa ja istuivat nurkassa hiljaa tuijottamassa tablettia, ei tarvinnut kertaakaan stressata mitä puuhasivat kun olin ronkittavana. Ravintolaan on helpompi ottaa mukaan tabletti kuin kasa leluja ja kirjoja, eikä tarvitse keskittyä viihdyttämään 24/7. Kerran istutin muksut jopa vaatekaupassa nurkkaan tabletin kanssa, kun muuten en olisi ehtinyt katsoa rätin rättiä rauhassa. Kaikki odotustilanteet reissussa saa rauhoitettua, varsinkin jos itse täytyy keskittyä johonkin muuhunkin kuin "äitikatoäitikatoäitikato...." Vaikka onhan se herranjestas huonoa vanhemmuutta jos äiti haluaa hetken olla stressaamatta ;) kun tabletti on harvinaista herkkua, niin noi piltit lähtee jopa melkein mielellään mukaan asioille :)
Mun 2 vuotias pelaa lolan kirjainjunaa tabletilla ja säveltää musiikkia :D osaa myös käyttää toutubea ja hakea omat lembi biisinsä. Ja ei en ole opettanut. Aluksi piiloti badin peiton alle ja pelasi salaa. Lopulta annin ihan pelailla pienten pelejä. Nykyään on todella taituri :D
Sinuna olisin onnellinen, että isovanhemmat ovat perillä nykyajan kehityksestä ja haluavat lapsenlapsensakkin olevan. Parempi edellä aikaansa, kun jäljessä :)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:09"]Mun 2 vuotias pelaa lolan kirjainjunaa tabletilla ja säveltää musiikkia :D osaa myös käyttää toutubea ja hakea omat lembi biisinsä. Ja ei en ole opettanut. Aluksi piiloti badin peiton alle ja pelasi salaa. Lopulta annin ihan pelailla pienten pelejä. Nykyään on todella taituri :D
Sinuna olisin onnellinen, että isovanhemmat ovat perillä nykyajan kehityksestä ja haluavat lapsenlapsensakkin olevan. Parempi edellä aikaansa, kun jäljessä :)
[/quote] luonnollisesti kirjainvirheet youtube. Ja annoin :D pahuksen kosketusnäyttö
Vietin viime viikon allinclusivehotellissa, jossa oli paljon pikkulapsiperheitä. Näin useita pariskuntia, jotka söivät aivan rauhassa, varmasti alle 1vkin olivat pöydissä rauhallisesti ja tuijottivat tableteilta jotain piirrettyjä hahmoja, en edes tiedä liikkuivatko hahmot, kummasti kyllä hypnotisoivat taaperot, isoäiti-ikäisenä totesin mielessäni, hemmetin fiksu keksintö!
Uusin tekniikka on aina pahasta. Hae ulkoa käpyjä, keppejä ja kiviä lapsesi ajankuluksi ja unohda lelut sun muut lapselle suunnatut turhat härpäkkeet. Kirjatkin ovat turmiollisia, tästä on olemassa paljon tietoa, ei ne kirjaroviot turhaan palaneet.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 14:13"]
Okei, ja vielä enenmmän vituttaa se, että tämä on joku halppis. Hän kuitenkin tietää, että arvostan laatua/merkkejä.
[/quote]
No hohhoi. Että lapselle ipadi pitäisi olla.
Meidän lapsi sai viime jouluna samsungin tabin lahjaksi (4v), ihan kehittäviä suomenkielisiä pelejä siihen saa.
Ei pelaa sitä mitenkään jatkuvasti mutta välillä, oikein kiva vaihtoehto perusleikeille välillä ja varsinkin reissussa.
Tuon ikäinen unohtaa sen heti kun se on pois näkyvistä.
Kannattaa ladata pari piirustusohjelmaa, laskemista, kirjaimia, muistipeli....niin lapsi istuu aloillaan jonkun parturireissun tms ajan.
Meillä taapero kuunteli tuutulauluja tabletilta iltaisin, helpompaa kuin rahiseva c-kasetti.
Tabletti on hyvä juurikin poikkeustilanteissa hetkellisesti. Siinä on kuitenkin hieman ongelmallista se, ettei lapsi opi sietämään tylsyyttä tai odottaa tabletin kuuluvan automaattisesti ravintolapöytään. Lähinnä tämä on hyvä tiedostaa, että käyttää tablettia vaan tarvittaessa eikä turruta lasta pois tavallisista arjen tilanteista sen avulla. Puolitoistavuotias tosin on kyllä kätevä hypnotisoida sillä hetkeksi. Nelivuotias taas joutaa ajoittain tylsistymäänkin.
Sillä ei oo mitään väliä vaikka joku tyhmä mummeli ostaa lapsenlapselle älykännykän, et anna sitä lapselle. 1,5 v tarvitsee syliä ja läsnäoloa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:45"]
Sillä ei oo mitään väliä vaikka joku tyhmä mummeli ostaa lapsenlapselle älykännykän, et anna sitä lapselle. 1,5 v tarvitsee syliä ja läsnäoloa.
[/quote]
:D Ja nää sulkee toisensa pois?
Ota vastaan ja ota se itse käyttöön av:lla roikkumista varten.
Meillä on lapsilla ipadit satunnaisesti käytössä. Matkustamme paljon, joten ostimme ne ensisijaisesti lentomatkoja ja hotellihuoneita varten. Esikoisella ei ollut vielä 1,5-vuotiaana, mutta nuoremmalla oli. Tuon ikäinen ei mielestäni tablettia toki tarvitse, mutta ei siitä vähäisellä käytöllä haittaakaan ole. Löytyy kaikkia hauskoja ja kehittäviä pelejä. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että isovanhempi ei saisi tehdä tuollaista hankintaa omin päin, ainoastaan vanhempien suostumuksella. Jos et halua lapsesi käyttävän tablettia, älä anna sitä hänelle.
Niin en ymmärrä täysin tätä yltiönegatiivista suhtautumista tietotekniikkaa kohtaan. Oma lapseni on 2-vuotias ja saa käyttää puhelintani ja tablettiani, kun annan hänelle siihen luvan. Omia hänellä ei ole, mutta jos olisi, käyttö olisi samanlaista. Olen asentanut hänelle muutamia sovelluksia, joita hän saa käyttää ja jotka sopivat hänen ikäiselleen. Hän käyttää laitetta maksimissaan muutamana päivänä viikossa maksimissaan esim. vartin tai puoli tuntia pelaamiseen tai vaikka muumien katsomiseen. Ottakaa vanhemmat huomioon, että kun nyt 2-vuotiaat lapsenne menevät neljän vuoden päästä kouluun, he ovat luontevia tietotekniikan käyttäjiä! Koulussa todennäköisesti käyttävät muistiinpanojenkin tekemiseen tietotekniikkaa, ja tabletit tulevat osaksi perusopetusta! Jo nyt on kokeiluja eri kouluissa! Ei kannata täysin heittäytyä ulos tästä kehityksestä. Olennaista on teidän oma roolinne tässä kehityksessä, joka tuo tietotekniikkaa esille monessa yhteydessä, esim. koulussa oppimisessa. Mielestäni isovanhempanne olivat oikein ihania, kun antoivat lapsellesi lahjaksi tabletin. Ne ovat arvokkaita ja niillä voi tehdä monia lasta kehittäviä juttuja. Olennaista tässä on nyt sinun roolisi. Miten vanhempana määrittelet tietotekniikan käyttöä perheessänne. Myös 2-vuotias voi kokeilla vaikka muutamia kertoja viikossa tabletia. Ei tabletin omistaminen tarkoita, että se sijoitetaan lapsen lelulaatikkoon/huoneeseen hänen käytettäväkseen! Se on vähän niinkuin polkupyörä. Sitä säilytetään kellarissa, käytetään vain tietyssä paikassa eli ulkona, eikä välttämättä edes joka kerta ulos lähtiessä! Toisinaan vuorossa on pulkka, toisinaan hiekkalelut! Tutustu ihmeessa tietotekniikkaan ja niihin liittyviin asioihin, äläkä kiellä lastasi täysin tutustumasta siihen, minkä on lapsille hyvin luontevaa, ja myös osa hänen tulevaisuuttaan. Tietotekniikalla on myös huonot puolensa, pidä sekin mielessäsi! En usko, että isovanhemmat ovat toivoneet lapsen liimautuvan tbletin maailmaan joka päivä monen tunnin ajaksi :D Olennaista on oma suhtautumisesi: miten haluat lapsesi kasvattaa suhtautumaan näihin laitteisiin. JOs kiellät kokonaan, niistä tulee suuri houkutus! Opeta mieluummin käyttämään oikein ja valvo käyttöä, määrittele rajat! Se on oikea tie! Mikään asia ei ole koskaan täysin huono tai täysin hyvä, asiat ovat suhteellisia ja se tulee ymmärttää! Nämä ovat minun ajatuksiani. Ei kannata opettaa lapsilleen negatiivista suhtautumista johonkin asiaan, se voi vaikuttaa hänen tulevaisuuteensa kielteisesti!
Ota vastaan ja laita hyllylle odottamaan. Tuollainen halpistabletti voi hyvä olla joitain tiukkoja tilanteita varten olemassa, jolloin se otetaan mukaan tai sairauspäivien varalle. Meillä on käytetty menestyksekkäästi tablettia parturireissuilla, passia jonottaessa, sairaalan odotusaulassa ja flunssapäivinä. Olin itse siihen sen verran ladannut sisältöä etukäteen, että sain nopeasti asianmukaiset pelit ja videot pyörimään. Muuna aikana tabletti on kaapissa pois näköpiiristä. Tuohon tarkoitukseen halpistabletti on ollut enemmän kuin riittävä, merkkituote olisi ollut turhaa.