Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kateelliset elämästämme........mitä mieltä olette?

Vierailija
23.09.2014 |

Tuntuu että omat ystävät ja jopa lasten ystävät ovat kateellisia elintavoistamme, vaikka emme omasta mielestä prameasti eläkään. Olemme 34- ja 37- vuotiaat, ja meillä on 4 lasta (4,7,13 ja 16).

asumme Espoossa hyvällä alueella 260 neliön kaksikerroksisessa omakotitalossa. Lapsilla omat huoneet ja koti sisustettu kivasti mutt myös ikeaa löytyy. Alakerrassa sijaitsee meidän makuuhuone, keittiö, pesuhuone, sauna, wc, olohuone ja kulku lasitetulle 30 neliön terassille. Ylhäällä ns. Aula on toinen olohuone (lapsille), lasten makuuhuoneet 4kpl sekä kylpyhuone ja parveke. Lasten kaverit ovat ihmetelleet tätä "kakkosolkkaria" jossa on television lisäksi pleikkarit ja muut pelivehkeet. 

Matkustelemme noin 4 viikkoa vuodesta (talvilomalla kaukokohteessa ja kesäisin euroopassa) joten tähän menee rahaa noin 30 000 kuukaudessa. Työskentelen itse plastiikkakirurgina ja mieheni omistaa menenstyvän rakennusalan yrityksen, joten teemme paljon töitä molemmat. Nettona tulo me on kuukaudessa noin 9 500 euroa. Lapset saavat harrastaa ja joulu- tai synttärilahjaksi he saavat arvokkaat lahjat. Jouluisin 13 ja 16-vuotiaat saavat noin 500 euron arvoiset lahjat, jotka ovat itse valinneet. Yleensä saamme veronpalautuksi noin 4000e/aikuinen joten joulurahamme tulevat niistä. Omistan myös kaksi sijoitusasuntoa, joista on ekstratuloja.

minulla on autona vuoden 2012 Volvo ja mies ajaa upouutta mersua. Vanhimmalla lapsella mopoauto. Onko syytä olla kateellinen, koska tuloihimme nähden en ymmärtäisi minimalistisempaa elämää.

Saaa kysyä

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:55"]

Tarkioitan tällä sitä kun monet tuttavat ovat aina "taasko lähdette lomalle, minä en jaksaisi, minä en kyllä ostaisi noin kallista lahjaksi, en tahtoisi asua noin isossa talossa". Lasten kaverit puhuvat kuinka "olemme miljonäärejä, lapsemme saavat kaiken mitä tahtovat (joulu ja synttärilahjat sekä viikkorahan, muuten ei ylimääräistä), porvareita"

[/quote]

Jos lapsesi kavereilla on tuollainen mielikuva, vaikka todellisuudessa lapsesi eivät saa kuin mainitsemasi lahjat ja viikkorahan (vai onko se 100 €?), niin mielikuva on voinut syntyä ainoastaan lastesi puheista. Omaisuudellaan elvistelevät lapset ovat oikeasti aika ärsyttäviä ja vastenmielisiä. Oman lapseni olen kasvattanut vaatimattomaksi, vaikka tulomme ovatkin suuremmat kuin teillä.

Vierailija
22/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, ja nyt kun on plastiikkakirurgi paikalla, niin olisin vain kysynyt, että kannattaako rintaimplanttien otto lykätä vasta lasten hakkimisen jälkeiseen aikaan? Ja kuinka paljon suunnilleen maksaa nenäleikkaus? Jos on luonnostaan iso perunanenä, niin kuinka hyvän siitä saa leikeltyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi tulojen puolesta varaa erää leveämminkin. 100 M2 kotimme on maksettu, samoin auto, ja kulutusluottojahan emme ole koskaan ottaneetkaan. Olemme kuitenkin tyytyväisiä nykyiseen kotiimme ja tapaamme elää. Kuulumme 2 %:iin eniten Suomessa ansaitsevista. Harmi vain ettemme yllä teidän 1%:iin ;) Oletan, että teillä on esim perintöjä, mittavia pääomatuloja ja palkkatulot vähintään 200 000 €. Elämä on kallista. Verotus on kovaa. Onneksi jää pelivaraa, eikä tarvitse laittaa kaikkia munia samaan koppaan.

Vierailija
24/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulot noin vähän nettona?

Vierailija
25/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin samaistua tuohon, tulot ovat tosin nettona n. 7000 € ja lapsia kaksi. Ihan noin paljon ei matkusteta, viikko syyslomalla ja viikko hiihtolomalla, kesä ollaan pari vuotta sitten valmistuneella loma-asunnolla :)

Vierailija
26/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Espoota kakkosolkkari on noin ihmeellinen, että sitä lasten kaverit ihan ääneen ihmettelevät? Ja aika pienet huoneet teillä, meillä on saman verran neliöitä ja makkareita on "vain" neljä. Ja pihassa Volvo ja Mersu? Ette sitten koko perheenä paljon missään käy? Aikakaan yhdellä autolla? Ei nopeasti muuta tullut mieleen...

Vierailija
27/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:55"]

Tarkioitan tällä sitä kun monet tuttavat ovat aina "taasko lähdette lomalle, minä en jaksaisi, minä en kyllä ostaisi noin kallista lahjaksi, en tahtoisi asua noin isossa talossa". Lasten kaverit puhuvat kuinka "olemme miljonäärejä, lapsemme saavat kaiken mitä tahtovat (joulu ja synttärilahjat sekä viikkorahan, muuten ei ylimääräistä), porvareita"

[/quote]

Käyttehän te usein lomalla, suurin oa tuskin käy edes kerran vuodessa ulkomailla. (ainakaan jo on noin paljon lapsia). Eikä suurin osa ostaisi lapselle mitään "liian kallista", koska lapset saattavat rikkoa tavaroita (ainakin kovin pienet). Ja tehän ette edes näe sitä tavaraa mitenkään kalliina, koska rahasta ei ole huolta? :) Jos on aina yltäkylläisyydessa elänyt, ei voi ymmärtää rahan tärkeyttä silloin kun sitä ei ole. Lasten mielestä olette miljonäärejä varmaan siksi, koska lapset saavat usein haluamansa. Moni ei saa synttäri-/joululahjaksi sitä mitä haluaa, vaan sitä mihin on varaa. Ja jos jotain kallista haluaa, rahat siihen täytyy itse tienata. Talon koon ihmettelyä en oikein ymmärrä. Joko tarkoittavat sen just niin tai eivät jaksaisi itse siivota niin isoa taloa (olettavat teillä käyvän siivoojan).

Näin itse ajattelisin köyhemmistä lähtökohdista ponnistaneena :D

En nyt tiedä, oliko tää provo, vai etkö tosissaan ymmärrä eläväsi etuoikeutettua elämää.

Vierailija
28/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:10"]

En nyt tiedä, oliko tää provo, vai etkö tosissaan ymmärrä eläväsi etuoikeutettua elämää.

[/quote]

Mitä etuoikeutettua tuossa on jos elintaso on omalla ahkeruudella hankittu? Kaikille mahdollista, vaatii vaan pitkäjänteisyyttä ja oikeita valintoja. Kateuden sijaan pitää vaan itse yrittää kovemmin.

Etuoikeutettua elämää viettää joku kuninkaallinen joka on sattunut syntymään tiettyyn sukuun jolle veronmaksajat jostain syystä suostuvat kustantamaan ökyelintason.

Vierailija
29/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina saanut sellaisen kuvan, että plastiikkakirurgilla (ainakin hyvällä ja menestyvällä) olisi yksinään jo noi n. 10 000 tulot kuukaudessa. Mut jos yhteensä on menestyvällä yrittäjällä ja Ap:lla, niin en voi kadehtia. Ja muutenkin olis varmaan paineita pitää "kulissia" yllä, tarkoitan aina pitää olla uusinta uutta ja kallista tavaraa, autoa, matkaa, mitä lie. Tuolla olikin sivuhuomautuksena "myös Ikeaa löytyy" mikä kuvaa hyvinkin Ap:n arvomaailmaa. 

Itse elän työmarkkinatuella, mutta kumma kyllä lapseni saa silti kalliita lahjoja/tai enemmän rahaa synttärinä ja jouluna, mun pitää vaan hetken säästää, eipä siinä mitään ongelmaa ole. Et ihan turha leuhkia tuommoisilla asioilla. 

Ihme pätemistä Ap:lla.

Vierailija
30/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko tuo 10 000 euroa nettona? Paljon oikein maksatte veroja?

Vierailija
31/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu siltä että tämä viesti on ihan ihku tavallisen av- mamman lähettämä kun vauva on nukahtanut päiväunille. En ihan jaksa uskoa että "paljon töitä tekevä" plastiikkakirurgi ehtisi - tai viitsisi vauvapalstailla näin typerilläaiheilla kesken kiireisintä vastaanotto/työaikaa!

Vierailija
32/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:10"]

[/quote]

Mitä etuoikeutettua tuossa on jos elintaso on omalla ahkeruudella hankittu? Kaikille mahdollista, vaatii vaan pitkäjänteisyyttä ja oikeita valintoja. Kateuden sijaan pitää vaan itse yrittää kovemmin.

Etuoikeutettua elämää viettää joku kuninkaallinen joka on sattunut syntymään tiettyyn sukuun jolle veronmaksajat jostain syystä suostuvat kustantamaan ökyelintason.

[/quote]

No okei, mutta lapset saavat ainakin viettää etuoikeutettua elämää. Lapsi kun ei voi valita mihin perheeseen syntyy. Uskon hyvin, että ne kaverit, joilla ei ole niin hyvintienaavat vanhemmat pitävät heitä miljonääreinä. Ja kyllähän ne oma lähtökohdat voivat vaikuttaa omaan tulevaisuuteen. Toiset se sisuunnuttaa ja toiset lannistuttaa.

Vierailija
33/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole syytä kadehtia. En koskaan haluaisi neljää lasta, en halua ajaa volvolla, en haluaisi asua missään espoossa lähiössä.

Tulemme nytkin hyvin toimeen, meillä on uusi okt maalaismaisemissa 10 min ajomatkan päässä kaupunkimme keskustasta. On autot ja moottoripyörät. Ja ennenkaikkea lämmin suhde rakastavasn mieheen.

Ei mulla ole mitään syytä olla teille kateellinen koska mielestäni mulla on jopa parempi elämä - omalla mittakaavallani.

Vierailija
34/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä aloittajan elvistelyä, mutta aloittajan perhe on tietysti mijonääriperhe, jos aloitus ei ole provo, jota panee epäilemään pelkästään lasten iät. Jos vanhin lapsi on 16, niin aloittaja on saanut hänet 18-vuotiaana ja seuraavan lapsen 21-vuotiaana, ja lastenhoidon ohessa lääkäriksi lukeminen ja vieläpä erikoistuminen ei ole aivan uskottavaa. Aloittaja ei ole kertonut mahdollisista perinnöistään tai suvun/vanhempien tuesta, koska ilman niitä tuo omistus (vaikka olisi osin velaksikin ja miehen auto tietysti työsuhdeauto) on 34-vuotiaana aika kova suoritus. 30000 euroa vuodessa matkoihin on enemmän keskivertosuomalaisen palkansaajan vuoden nettopalkka. Jotensakin epäuskottava avaus.

Vierailija
35/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika outo juttu: "Yleensä saamme veronpalautuksi noin 4000e/aikuinen joten joulurahamme tulevat niistä."

Eikö menestyvä yrittäjämiehesikään osaa suunnitella verotustanne tuon paremmin? Jos osaisitte panna tuon kahdeksan tonnia per vuosi poikimaan, teidän ei ehkä tarvitsisi odotella veronpalautuksia ostaaksenne joululahjoja.

Voi toki olla, että olet kirurgi ja ukollasi on rehvakas firma ja rahaa piisaa, mutta minulle kyllä tuli heti mieleen eräs entinen tuttuni, joka silloin tällöin tunsi tarvetta avautua siitä, että "mä olen niin kaunis, että kukaan ei usko, että mä olen niin älykäs". :)

Vierailija
36/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsellasi on mopoauto? Ne ovat vaarallisia. Mielummin joku kunnon crossimopo... 

Niin ni mistä teille ollaan kateellisia? Lapsienne kaverit lasten olkkarista?

Vierailija
37/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Montako tuntia arkipäivänä olet kotona? Entä miehesi?

Kuinka monta työtuntia teet viikossa? Entä miehesi?

Vierailija
38/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vähän höpö provo:) plastiikkakirurgi pääkaupunkiseudulla yksin tienaa nettona tuon, ja yrittäjän veroprosentilla menestyvältä varmaan sama.

myöskin palautuksiahan saatte jos tienaatte niin paljon vähemmän kun viime vuonna, tai kirjanpitäjä sotkenut jotain pahasti, mutta ei päde sinuun koska et ole yrittäjä:-)

vaikuttaa siis lähinnä teinitytön fantasialta;)

Vierailija
39/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs välissä olet ehtinyt opiskella 12 vuotta (lääkis 6v + erikoistuminen 6v) plastiikkakirurgiksi, jos olet teini-ikäisestä asti tehtaillut lapsia?

Vierailija
40/51 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko kysymyksesi, miksi muut ovat kateellisia teille? Oletko yhtä avoin myös tosi elämässä perheenne raha-asioista? Jos olet, siinä syy kateuteen. Me asumme myös Espoossa isossa uudessa omakotitalossa. Molemmilla vuoden vanhat autot, lomareissuja teemme n. 4 krt vuodessa, sijoitusasuntoja 4 kpl, lapsilla omat huoneet jne. Olemme vaatimattomia, emme tee isoa numero mistään ja sijoitusasunnoista ei todellakaan puhu edes lasten kuuleen. Meille ei olla kateellisia.