Pienituloisille asumisraha!
Siis vain niille, jotka eivät asu omassa asunnossa. Ja vaikka asuisi vanhempansa luona (se kannustaa jakamaan asunnon jonkun kanssa).
Jos nyt pikkuluukku Stadissa maksaa sen 600e ---> ja asumisraha olisi 200e, jää vain 400e maksettavaa :) Ja jos kämpän jakaa samassa tilanteessa olevan kanssa, on asumiskulut vaain itselle 200e/kk.
Kommentit (34)
Joo ja painetaan lisää satasia, että niitä riittää kaikille!
Jotkut saavat toimeentulotukea kun asumistuki ei riitä. Toimeentulotuen tarve luultavasti alenee, ja tuossa on se porkkana, että sen 200e saa itselle, vaikka asuisi ulkona.
Eikös tuolle ole ihan nimikin - Kelan yleinen asumistuki ;)
Periaateessa se mahdollisuus on jo olemassa ja sitä kutsutaa henkilökohtaiseksi arvovalinnaksi!
Kaikilta pitäisi siis veroja nostaa niin kaikki saa asua hienoissa asunnoissa!?
Mutta asusmistukea ei saa jos ei ole asuntoa ;)
Etkö lukenut aloitusta?
Miten tää "asumisraha" poikkeaa mitenkään opiskelijoiden asumislisästä sekä asumistuesta? Multa meni aloituksen pointti ihan ohi, en nyt ymmärrä miksi 200e asumisraha olisi parempi kuin vaikka 400e asumistuki jonka voisi penituloinen saada tuohon 600e asuntoon?
Päättäjille sitten vaan aloitetta, että veroihin on saatava tuntuva korotus!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Mutta asusmistukea ei saa jos ei ole asuntoa ;)
Etkö lukenut aloitusta?
[/quote]
Kuulehan, tosta aloituksesta ei saa mitään selvää mitä tarkoitetaan. Aivan huuhaata. Ja miksi henkilön jolla EI ole asuntoa pitäisi saada ASUMIStukea? Ei tietenkään saa, johan sen sanoo järkikin. Juupajuu...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Miten tää "asumisraha" poikkeaa mitenkään opiskelijoiden asumislisästä sekä asumistuesta? Multa meni aloituksen pointti ihan ohi, en nyt ymmärrä miksi 200e asumisraha olisi parempi kuin vaikka 400e asumistuki jonka voisi penituloinen saada tuohon 600e asuntoon?
[/quote]
Miten voi saada noin paljon asumistukea 600e maksavaan asuntoon?
Pointti on se, että jos kolme pienituloista ihmistä, tienaavat 1000e/kk käteen, saavat kaikki 200e asumisrahaa, ja vuokraavat 600e asunnon, niille kaikille jää 1000ekk KÄYTTÖRAHAA asumiskulujen jälkeen.
Ja menee vaan YKSI asunto. Kun verrataan tilannetta, että kaikilla olisi oma asunto. Asuntoja riittäisi paremmin.
Kaikki tuet pois ja sama raha jakoon kansalaispalkkana.
On väärin että joutilaiden asumista tuetaan paikkakunnilla, jossa on pulaa asunnoista.
Joutoihmiest voitaisiin muutattaa vaikka Kemijärvelle ja jos tuen määrä ei riippuisi asumisen hinnasta, niin moni laskisi asumistasoaan ihan vapaaehtoisesti, jolloin rahaa jäisi hyödyllisempään.
Siksi pitäisi saada asumisrahaa asunnottoman, että se ei vie yhtään asuntoa vapailta markkinoilta.
Kansalaispalkka olis kans jees! Ap.
"jos tuen määrä ei riippuisi asumisen hinnasta, niin moni laskisi asumistasoaan ihan vapaaehtoisesti, jolloin rahaa jäisi hyödyllisempään."
Jepjep.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Mutta asusmistukea ei saa jos ei ole asuntoa ;)
Etkö lukenut aloitusta?
[/quote]
Teoriasi ontuu...
Perustele sitä tyhmälle, en näe aloituksessa mitää puhetta siitä, että ei saa asuntoa. Jos asuu vanhempien kanssa silloinhan vanhemmat voi hakea sitä asumistukea.
Tätä nykylogiikaa en ymmärrä, että perustarpeet pitäisi jonkun instanssian kustantaa kaikille. Minun nuoruudessa, kun piti suhteuttaa menot tuloihin ja tehdä niitä arvovalintoja esim. asumalla solussa opiskeluajat, esiasunto oli ankea yksiö jossain tontunperseessä, eikä avara kolmio Helsingin ydinkeskustassa.
Tossa on ongelma, paljon kansalaispalkkaa saisi kuuden lapsen yh?
Ajattelin että kanslaispalkka voisi koskea kaikkia täysi-ikäisiä, joilla on lukio tai amis käyty. Kunnes päästään eläkkeelle, se voisi puolittua. Ja jos tienaa yli 5000e nettona /kk. Ei saisi ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Mutta asusmistukea ei saa jos ei ole asuntoa ;)
Etkö lukenut aloitusta?
[/quote]
Teoriasi ontuu...
Perustele sitä tyhmälle, en näe aloituksessa mitää puhetta siitä, että ei saa asuntoa. Jos asuu vanhempien kanssa silloinhan vanhemmat voi hakea sitä asumistukea.
Tätä nykylogiikaa en ymmärrä, että perustarpeet pitäisi jonkun instanssian kustantaa kaikille. Minun nuoruudessa, kun piti suhteuttaa menot tuloihin ja tehdä niitä arvovalintoja esim. asumalla solussa opiskeluajat, esiasunto oli ankea yksiö jossain tontunperseessä, eikä avara kolmio Helsingin ydinkeskustassa.
Tai sitten pienituloiset asuu siellä, missä on edullisempaa asua. Suomessa on lukuisia halvempia paikkoja asua ja elää kuin Helsinki ja töitäkin löytyy, pääkaupungissa korkeampi työttömyys% kuin suuressa osassa muuta maata