Pienituloisille asumisraha!
Siis vain niille, jotka eivät asu omassa asunnossa. Ja vaikka asuisi vanhempansa luona (se kannustaa jakamaan asunnon jonkun kanssa).
Jos nyt pikkuluukku Stadissa maksaa sen 600e ---> ja asumisraha olisi 200e, jää vain 400e maksettavaa :) Ja jos kämpän jakaa samassa tilanteessa olevan kanssa, on asumiskulut vaain itselle 200e/kk.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Miten tää "asumisraha" poikkeaa mitenkään opiskelijoiden asumislisästä sekä asumistuesta? Multa meni aloituksen pointti ihan ohi, en nyt ymmärrä miksi 200e asumisraha olisi parempi kuin vaikka 400e asumistuki jonka voisi penituloinen saada tuohon 600e asuntoon?
[/quote]
Miten voi saada noin paljon asumistukea 600e maksavaan asuntoon?
Pointti on se, että jos kolme pienituloista ihmistä, tienaavat 1000e/kk käteen, saavat kaikki 200e asumisrahaa, ja vuokraavat 600e asunnon, niille kaikille jää 1000ekk KÄYTTÖRAHAA asumiskulujen jälkeen.
Ja menee vaan YKSI asunto. Kun verrataan tilannetta, että kaikilla olisi oma asunto. Asuntoja riittäisi paremmin.
[/quote]
Toi 400e oli nyt vain heitto, en tiedä saako, voisi ehkä saadakin, jos elää vain työmarkkinatuella.
Enkä nyt vieläkään ymmärtänyt pointtia. Siis 1000e tienaavilla pitää jäädä koko raha pelkästään käyttöön, ei vastuuta omasta elämisestä, mielenkiintoista. Kuka haluaa elää kimppakämpässä, ellei ole hyviä kavereita? En usko, että monikaan jaksaisi sitä kauaa, joten lopulta olisi kumminkin tarvetta omalle asunnolle.
Vielä mielenkiintoisempaa on se, että jostain löytyy 4h (jokaiselle oma makkari ja tietty olohuone) ja keittiö+kylpyhuone 600e/kk, ehkä jostain pohjoisemmasta Suomesta, mutta ei etelä-Suomesta.
Ei nyt ihan loppuun ajateltu idea ole...
Ei siinä ole järkeä, että yksinäinen sossupummi saa pitää 600e yksiön itse. Jos muuttaa kaverin kanssa, niin tulot tippuu samassa suhteessa. Pitäisi olla joku houkutin,mikä kannustaisi jakamaan asunnon.
Tukia on pakko olla. Suomi on väärällään monen lapsen yh-perheitä. Mitä niille kävisi jos ei olisi sosiaaliturvaa? Laset huostaan ja vanhempi kadulle?
Ja kymmenettuhannet mielenterveysongelmaitset nuoret.
Oikeesti, haista vittu. Mullakin on ehdotus: eletään kaikki ensinnäkin tulojemme mukaan ja jos tämä ei miellytä, sitten kouluttaudumme uudelleen ja/tai etsimme parempipalkkaista työtä.
Mulle kanssa ilmaista rahaa 200 euroa kuussa, kiitos. Ihan sama, miksi sitä kutsutaan, kunhan vaan olen siihen oikeutettu ;)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:36"]
Miten tää "asumisraha" poikkeaa mitenkään opiskelijoiden asumislisästä sekä asumistuesta? Multa meni aloituksen pointti ihan ohi, en nyt ymmärrä miksi 200e asumisraha olisi parempi kuin vaikka 400e asumistuki jonka voisi penituloinen saada tuohon 600e asuntoon?
[/quote]
Miten voi saada noin paljon asumistukea 600e maksavaan asuntoon?
Pointti on se, että jos kolme pienituloista ihmistä, tienaavat 1000e/kk käteen, saavat kaikki 200e asumisrahaa, ja vuokraavat 600e asunnon, niille kaikille jää 1000ekk KÄYTTÖRAHAA asumiskulujen jälkeen.
Ja menee vaan YKSI asunto. Kun verrataan tilannetta, että kaikilla olisi oma asunto. Asuntoja riittäisi paremmin.
[/quote]
Kyllä noin voi laskea asumiskuluja ihan nykyiselläkin järjestelmällä :D Sitä kutsutaan soluksi ja kimppakämpäksi. Ootko kuullut?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:03"]
Tukia on pakko olla. Suomi on väärällään monen lapsen yh-perheitä. Mitä niille kävisi jos ei olisi sosiaaliturvaa? Laset huostaan ja vanhempi kadulle?
Ja kymmenettuhannet mielenterveysongelmaitset nuoret.
[/quote]
Kröhöm. Mitä jos se yyhookin kävisi koulunsta, tekisi töitä ja kerryttäisi vähän säästöjä jne, ja perustaisi sitten perheen miehen kanssa, joka on käynyt koulunsa, tehnyt töitä, kerryttänyt vähän säästöjä ja koeajaisi tämän miehen, että hänestä on siihen vastuunkantoon, vaikka kaikki ei menisikään niin kuin ollaan suunniteltu.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:25"]
Siis vain niille, jotka eivät asu omassa asunnossa. Ja vaikka asuisi vanhempansa luona (se kannustaa jakamaan asunnon jonkun kanssa).
Jos nyt pikkuluukku Stadissa maksaa sen 600e ---> ja asumisraha olisi 200e, jää vain 400e maksettavaa :) Ja jos kämpän jakaa samassa tilanteessa olevan kanssa, on asumiskulut vaain itselle 200e/kk.
[/quote]
Ei mitään tukia kellekään! Jos ei ole rahaa asua siellä ison kaupungin keskustassa niin sitten muutetaan halvemmille alueille. Niin toimitaan tällä maapallolla muuten ihan yleisesti.
En minä ala verojen muodossa asumisianne maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:03"]
Tukia on pakko olla. Suomi on väärällään monen lapsen yh-perheitä. Mitä niille kävisi jos ei olisi sosiaaliturvaa? Laset huostaan ja vanhempi kadulle?
Ja kymmenettuhannet mielenterveysongelmaitset nuoret.
[/quote]
Milloin yh-perheen vanhemmasta on tullut kädetön, joka ei voi käydä töissä tai kyvytön mitoittamaan menot tuloihin, ja lapsi lukuaan niin, että pärjää niiden arvovalintojen kanssa myös yksin, kun sitä ennustettavuutta ei ole. Mutta tämä kuluttamaan tottunut sukupolvi vaan pitää kaikkea hyvää ikuisiksi ajoiksi ansaituksi.
Ei kaikki osaa suhteuttaa perhekokoa menoihinsa. Ja Suomi on kummallinen maa; mitä enemmän lapsia hankkii, sitä vähemmän työnteko kannattaa.
Ainoa asia mitä en ymmärrä on tukien maksaminen hyvä tuloisille.esim. Päiväraha ja lapsilisät.
Kaikki automaatti tuet pitäisi lopettaa ja maksaa niitä tukia vain niille jotka laskelman (toimeentulotuki) mukaan sitä tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:27"]
Tai sitten pienituloiset asuu siellä, missä on edullisempaa asua. Suomessa on lukuisia halvempia paikkoja asua ja elää kuin Helsinki ja töitäkin löytyy, pääkaupungissa korkeampi työttömyys% kuin suuressa osassa muuta maata
[/quote]
Olet tainnut katsella väärää tilastoa, joka kertoo työttömien %osuuden verrattuna paikkakunnan työllisiin.
Muuttoliikehän on 60-luvulta lähtien suuntautunut pääkaupunkiseudulle, koska täällä on aina ollut tarjolla enemmän työpaikkoja. Miksi kuvittelet ihmisten muuten haluavan muuttaa tänne?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 11:46"]
Tossa on ongelma, paljon kansalaispalkkaa saisi kuuden lapsen yh?
Ajattelin että kanslaispalkka voisi koskea kaikkia täysi-ikäisiä, joilla on lukio tai amis käyty. Kunnes päästään eläkkeelle, se voisi puolittua. Ja jos tienaa yli 5000e nettona /kk. Ei saisi ollenkaan.
[/quote]
Jos tienaa vaikka 4000-4999, niin vielä olisi saamassa sosiaaliavustusta? Nyt vähän realismia meidän veronmaksuun!