Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset luulevat, ettei parisuhde huonone lapsen myötä?

Vierailija
22.09.2014 |

Jatkuvasti saa lukea avauksia naisilta, jotka yllättyvät siitä, miten huonoksi suhde on mennyt, kun kahden aikuisen suhde on vaihtunut pikkulapsiperheen elämään. Se on eräs yleisimmistä ketjun aiheista täällä: mies vetäytyy, kaikesta riidellään, erolla uhkaillaan...

Olen lapseton ja silti tiedän, että kaikkein todennäköisin seuraus lapsen hankkimisesta on se, että parisuhde laitetaan koville. Asia on hyvin tutkittu ja dokumentoitu. Elävätkö vauvakuumeiset naiset jossakin fantasiamaailmassa, vai miksi tästä ollaan aina niin hämmästyneitä? 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:41"]

Tottakai valvotut yöt ovat kuorma parisuhteelle jossain vaiheessa, mutta sitten kun ne on ohi, ei parisuhde voi sen huonommin kuin ennenkään. 

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa. Parisuhdetyytyväisyys palaa keskimäärin ennalleen vasta, kun nuorin lapsi on muuttanut pois kotoa. -ap

Vierailija
62/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:53"]

Ensi kerralla, kun joku ihmettelee, miten parisuhde on mennyt todella paljon huonnommaksi lapsen syntymän jälkeen, kysyn suoraan: mitä oikein kuvittelit tapahtuvan? Vähän niin kuin rattijuoppu päivittelisi, että miten sitä nyt yhtäkkiä ojaan päätyi.

Asioilla on seurauksensa, eivätkä ne seuraukset katoa silmät ummistamalla. -ap

[/quote]

Ihanat vertaukset sulla! Voinko mä taas ihan suoraan kysyä sulta, mikä sua kaivelee siinä, että toiset valitsevat toisin kuin sinä? Äläkä käännä nyt tätä keskustelua siihen, ettäniissä toisissa ihmisissä on vikaa, vaan kerro ihan suoraan, miksi niin voimakkaasti ärsyynnyt lasten hankkimisesta. Älä myöskään kiistä, ettet ärsyynny, koska ärsyyntyminen näkyy ihan selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla, kun joku ihmettelee, miten parisuhde on mennyt todella paljon huonnommaksi lapsen syntymän jälkeen, kysyn suoraan: mitä oikein kuvittelit tapahtuvan? Vähän niin kuin rattijuoppu päivittelisi, että miten sitä nyt yhtäkkiä ojaan päätyi.

[/quote]

Kun sun äitisi kuolee ja sä itket, minä sanon sulle, että mitä sä kuvittelit käyvän? Asioilla on seurauksensa. Kuten sillä, että jos auot päätäsi noin typerästi jollekin, saat nyrkin naamaasi.

Vierailija
64/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:41"]

Tottakai valvotut yöt ovat kuorma parisuhteelle jossain vaiheessa, mutta sitten kun ne on ohi, ei parisuhde voi sen huonommin kuin ennenkään. 

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa. Parisuhdetyytyväisyys palaa keskimäärin ennalleen vasta, kun nuorin lapsi on muuttanut pois kotoa. -ap

[/quote]

Miksi lapsettomat ovat muuten niin haluttomia siteeraamaan sitä tilastokeskuksen sivuilla olevaa onnellisuustutkimusta, jonka mukaan vain alle 30-vuotiaat ovat lapsiperheelliset ovat lapsettomia onnettomampia? 30-vuotiaat ovat yhtä onnellisia, 40-50-vuotiaat onnellisempia kuin lapsettomat.

Vierailija
65/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että kahdenkeskisen ajan puute, väsymys ym kyllä pistävät koville, mutteivät automaattisesti huononna suhdetta. Reaktio näihin taasen voi joko heikentää tai vahvistaa parisuhdetta. Meillä suhde vahvistui, muista en tiedä. Olen suhteeseemme vähintäänkin yhtä tyytyväinen, ellen tyytyväisempi kuin ennen.

Vierailija
66/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:59"]

Itse sanoisin, että kahdenkeskisen ajan puute, väsymys ym kyllä pistävät koville, mutteivät automaattisesti huononna suhdetta. Reaktio näihin taasen voi joko heikentää tai vahvistaa parisuhdetta. Meillä suhde vahvistui, muista en tiedä. Olen suhteeseemme vähintäänkin yhtä tyytyväinen, ellen tyytyväisempi kuin ennen.

[/quote]

Monella varmasti on samat kokemukset.

Lisäksi sanoisin, että parisuhteen luonne myös muuttuu, kun sen osapuolista tulee kumppaniuden lisäksi vanhempia. Mun mielestä sitä ei oikein voi suoraan vertailla lapsettomaan parisuhteeseen, koska lastensaannin myötä elämän prioriteetit muuttuu, ja sen sijaan, että elämässä onkin yksi tärkein ihminen (kumppani), niitä onkin useampi. Ja nämä uudet perheenjäsenet ovat sellaisia, jotka vaativat monta vuotta jatkuvaa huomiota.

Mun mielestä on hieman yksioikoista sanoa, että parisuhde vain huononee. Se muuttuu, sen osapuolten roolit muuttuvat. Semmoista elämä on, täynnä erilaisia vaiheita, ja hyvä niin.

Vierailija
67/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:58"]

Miksi lapsettomat ovat muuten niin haluttomia siteeraamaan sitä tilastokeskuksen sivuilla olevaa onnellisuustutkimusta, jonka mukaan vain alle 30-vuotiaat ovat lapsiperheelliset ovat lapsettomia onnettomampia? 30-vuotiaat ovat yhtä onnellisia, 40-50-vuotiaat onnellisempia kuin lapsettomat.

[/quote]

Koska tuo tilasto ei mitenkään erottele vapaaehtoisesti lapsettomia ja ihmisiä, jotka olisivat halunneet lapsia mutta eivät koskaan saaneet niitä. Vapaaehtoisesti lapsettomien osuus kaikista lapsettomista on pieni, ja varmaan ymmärrät, että vapaaehtoisesti ja olosuhteiden tai sairauden vuoksi lapsettomien kokemus lapsettomuudesta on aivan erilainen. Kyllä minäkin olisin onneton, jos elämäni suurin haave ei koskaan toteutuisi.

Tähän keskusteluun tuo tilasto ei tietenkään liity mitenkään, koska emme puhu lapsettomuudesta. -ap

Vierailija
68/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:56"]

[/quote]

Ihanat vertaukset sulla! Voinko mä taas ihan suoraan kysyä sulta, mikä sua kaivelee siinä, että toiset valitsevat toisin kuin sinä? Äläkä käännä nyt tätä keskustelua siihen, ettäniissä toisissa ihmisissä on vikaa, vaan kerro ihan suoraan, miksi niin voimakkaasti ärsyynnyt lasten hankkimisesta. Älä myöskään kiistä, ettet ärsyynny, koska ärsyyntyminen näkyy ihan selvästi.

[/quote]

Ei minua ärsytä se, että jotkut hankkivat lapsia. Siitä vain. Voin itsekin hankkia vielä lapsia, jos siltä tuntuu.

Minua ärsyttää se, että ihmiset tekevät jotakin, millä on todennäköisesti huonoja seurauksia, ja sitten he yllättyvät, kun nuo huonot seuraukset osuvat kohdalle. Se kertoo minusta epärealistisesta sutautumisesta elämään ja sen sisältämiin vastoinkäymisiin. -ap

Vierailija
69/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun sun äitisi kuolee ja sä itket, minä sanon sulle, että mitä sä kuvittelit käyvän? Asioilla on seurauksensa. Kuten sillä, että jos auot päätäsi noin typerästi jollekin, saat nyrkin naamaasi.

[/quote]

Väärä analogia. Oikeampi vertaus olisi se, jossa minä yllätyn vanhempieni kuolemasta: eiväthän minun vanhempani nyt voi kuolla! -ap

Vierailija
70/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:13"]

[/quote]

[/quote]

Ei minua ärsytä se, että jotkut hankkivat lapsia. Siitä vain. Voin itsekin hankkia vielä lapsia, jos siltä tuntuu.

Minua ärsyttää se, että ihmiset tekevät jotakin, millä on todennäköisesti huonoja seurauksia, ja sitten he yllättyvät, kun nuo huonot seuraukset osuvat kohdalle. Se kertoo minusta epärealistisesta sutautumisesta elämään ja sen sisältämiin vastoinkäymisiin. -ap

[/quote]

Todennäköisesti huonoja seurauksia? Mä en nyt sanoisi ihan noinkaan. Se, että vauva- ja taaperoaika voi vaatia veronsa parisuhteelta, ei oikein ole jotain sellaista, mitä kutsuisin "huonoiksi seurauksiksi". Sä näet tämän asian nyt ehkä hieman erikoisessa valossa.

Vierailija
71/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:10"]

[/quote]

Koska tuo tilasto ei mitenkään erottele vapaaehtoisesti lapsettomia ja ihmisiä, jotka olisivat halunneet lapsia mutta eivät koskaan saaneet niitä. Vapaaehtoisesti lapsettomien osuus kaikista lapsettomista on pieni, ja varmaan ymmärrät, että vapaaehtoisesti ja olosuhteiden tai sairauden vuoksi lapsettomien kokemus lapsettomuudesta on aivan erilainen. Kyllä minäkin olisin onneton, jos elämäni suurin haave ei koskaan toteutuisi.

Tähän keskusteluun tuo tilasto ei tietenkään liity mitenkään, koska emme puhu lapsettomuudesta. -ap

[/quote]

Eli suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa lapsia, vaikka se on kamalaa ja sillä on huonoja seurauksia? Eikö luulisi, että se onnellinen parisuhde, joka ei ole kokenut lapsiperhe-elämää, pelastaisi ja neli-viisikymppiset lapsettomat olisivatkin super-superonnellisia? Ovathan he kuitenkin nähneet ympärillään lapsiperheellisten kauheat parisuhteet.

Vierailija
72/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

Vähän faktaa noin hölmöön väitteeseen.

Vierailija
73/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan järkeenkäypää että lapsettomat ovat onnelllisempia kuin ne joilla on lapsia. Lastensaanti vähentää seksiä ja muutenkin yhteistä kahdenkeskistä aikaa ja aiheuttaa helposti riitoja ja etenkin stressiä. Siinä menee oma vapaus ja yksityisyys kun ei saa enää olla hetkeäkään rauhassa ja yksin. Tietenkin se kiristää välejä.

Vierailija
74/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:10"]

[/quote]

[/quote]

Totta kai se liittyy siinä missä nuo sunkin tutkimuksesi, joissa on idioottimaisesti verrattu vaikkapa vuoden yhdessä olleen tuoreen pariskunnan onnellisuutta pariskuntaan, joka on ollut yhdessä 20 vuotta ja leipiintynyt ihan riippumatta lasten olemassaolostakin.

Tuossa on sentään verrattu samanikäisiä.

Ai niin, sulle relevantteja tutkimuksia ovat vain ne, jotka tukevat sinun hypoteesejasi. Hyi hyi, epätieteellinen metodi sulla...

Vierailija
75/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:41"] Tottakai valvotut yöt ovat kuorma parisuhteelle jossain vaiheessa, mutta sitten kun ne on ohi, ei parisuhde voi sen huonommin kuin ennenkään.  [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Parisuhdetyytyväisyys palaa keskimäärin ennalleen vasta, kun nuorin lapsi on muuttanut pois kotoa. -ap [/quote] Vähän faktaa noin hölmöön väitteeseen.

[/quote]

Hölmö väite? Ilmeisesti ihmiset ovat oikeasti tietämättömiä lasten hankinnan todellisista vaikutuksista.

Kannattaa lukea vaikkapa Daniel Gilbertin Stumbling on Happiness, jossa lasten hankkimisen ja onnellisuuden suhdetta on käsitelty hyvin laajasti ja kattavasti lukuisten tutkimusten pohjalta. JSTOR on nyt nurin, joten en voi antaa suoria linkkejä. -ap

Vierailija
76/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on parisuhde vaan kokoajan parantunut, vaikka 2 lasta onkin..

Vierailija
77/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuule, ei se todennäköisyys nyt niin iso ole :-))) Siinä on myös iso riski, että parisuhde on aiempaa onnellisempi.

Vierailija
78/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:16"]

Todennäköisesti huonoja seurauksia? Mä en nyt sanoisi ihan noinkaan. Se, että vauva- ja taaperoaika voi vaatia veronsa parisuhteelta, ei oikein ole jotain sellaista, mitä kutsuisin "huonoiksi seurauksiksi". Sä näet tämän asian nyt ehkä hieman erikoisessa valossa.

[/quote]

Parisuhteen huononeminen on varmaankin useimpien mielestä huono seuraus. -ap

Vierailija
79/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:24"]

Kuule, ei se todennäköisyys nyt niin iso ole :-))) 

[/quote]

Todenäköisyys siihen, että parisuhdetyytyväisyys heikkenee huomattavasti lasten saamisen jälkeen, on erittäin suuri. 

Ilmeisesti näitä asioita ei tosiaan kovin hyvin tunneta. -ap

Vierailija
80/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:15"]

[/quote]

[/quote]

Väärä analogia. Oikeampi vertaus olisi se, jossa minä yllätyn vanhempieni kuolemasta: eiväthän minun vanhempani nyt voi kuolla! -ap

[/quote]

Kas kummaa, ny sä yhtäkkiä tuon asian kohdalla ymmärsit, mistä on kyse, mutta et aiemmin.

Itselläsi on väärä analogia. Totta kai jokainen tietää ihmisten ennen pitkää kuolevan, samaten kun sen, että sen siipan joutuu jättämään viimeistään hautuumaalla. Mutta että se tapahtuu NIIN KUIN SE TAPAHTUU, ja kuoleman kyseessä ollen JUURI NYT, "liian aikaisin", sehän se oli se järkytys.

ap, pidät ihmisiä kovin tyhminä selvästi. Anna kun arvaan, olet nippa nappa parikymppinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme