Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset luulevat, ettei parisuhde huonone lapsen myötä?

Vierailija
22.09.2014 |

Jatkuvasti saa lukea avauksia naisilta, jotka yllättyvät siitä, miten huonoksi suhde on mennyt, kun kahden aikuisen suhde on vaihtunut pikkulapsiperheen elämään. Se on eräs yleisimmistä ketjun aiheista täällä: mies vetäytyy, kaikesta riidellään, erolla uhkaillaan...

Olen lapseton ja silti tiedän, että kaikkein todennäköisin seuraus lapsen hankkimisesta on se, että parisuhde laitetaan koville. Asia on hyvin tutkittu ja dokumentoitu. Elävätkö vauvakuumeiset naiset jossakin fantasiamaailmassa, vai miksi tästä ollaan aina niin hämmästyneitä? 

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista jopa itse lapsellinen pariskunta voi laittaa lasten piikkiin oman huonon parisuhteensa. En usko että ulkoiset tekivät tuhoavat liittoa, kyllä sen tekevät ihmiset itse tekosyillään.

Vierailija
2/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vauvakuumeiset elävät fantasiamaailmassa. Seuraava kysymys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:17"]Onhan se ihan järkeenkäypää että lapsettomat ovat onnelllisempia kuin ne joilla on lapsia. Lastensaanti vähentää seksiä ja muutenkin yhteistä kahdenkeskistä aikaa ja aiheuttaa helposti riitoja ja etenkin stressiä. Siinä menee oma vapaus ja yksityisyys kun ei saa enää olla hetkeäkään rauhassa ja yksin. Tietenkin se kiristää välejä.
[/quote]
Nämä tekijät aiellä taustalla varmasti vaikuttavat. -2

Vierailija
4/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:18"]Eli suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa lapsia, vaikka se on kamalaa ja sillä on huonoja seurauksia? Eikö luulisi, että se onnellinen parisuhde, joka ei ole kokenut lapsiperhe-elämää, pelastaisi ja neli-viisikymppiset lapsettomat olisivatkin super-superonnellisia? Ovathan he kuitenkin nähneet ympärillään lapsiperheellisten kauheat parisuhteet.

[/quote]

Ei. Sanoisin, että suurin osa haluaa lapsia, mutta ei mieti seurauksia.

Vierailija
5/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:04"]

Jatkuvasti saa lukea avauksia naisilta, jotka yllättyvät siitä, miten huonoksi suhde on mennyt, kun kahden aikuisen suhde on vaihtunut pikkulapsiperheen elämään. Se on eräs yleisimmistä ketjun aiheista täällä: mies vetäytyy, kaikesta riidellään, erolla uhkaillaan...

Olen lapseton ja silti tiedän, että kaikkein todennäköisin seuraus lapsen hankkimisesta on se, että parisuhde laitetaan koville. Asia on hyvin tutkittu ja dokumentoitu. Elävätkö vauvakuumeiset naiset jossakin fantasiamaailmassa, vai miksi tästä ollaan aina niin hämmästyneitä? 

[/quote]

Hahhahhah. Siellä taas asiantuntija jolla ei ole mitään kokemusta asiasta, eli ihan vaan omia ennakkoasenteita ja huhupuheita. Itse elät fantasiamaailmassa, koska et TIEDÄ mitään siitä mitä tapahtuu kun saadaan lapsia. Ensinnäkin lapset kasvattavat valtavasti. Ja tuovat sellaisia syvällisiä rikkauksia elämään, joita ei voi tajuta ennen kuin on itse vanhempi. Elämään kuuluu kasvu ja luopuminen. Eikä kumpikaan niistä ole aina mukavaa, päinvastoin. Mutta jos tähän kasvuun ja luopumiseen ei suostu, jää yleensä omaa napaa tuijottavaksi mukavuudenhaluiseksi "teiniksi". Maailmakuva jää suppeaksi ja asenteelliseksi ja kuvittelee että kaikki olisi hallittavissa ja kontrolloitavissa. Kuten sulla vähän näkyy käyneen. Lapset pakotytavat ihmisen kasvuun ja tottakai parisuhdekin siinä rytäkässä muuttaa muotoaan. Se on tietysti eri asia, ettei kaikilla riitä rahkeet selviytyä elämän haasteista. Silti minusta elämä on paljon mielekkäämpää kun siinä on noita kasvun haasteita. Ja kiikkustuolissakin on mukavaa sitten kun lapset tulevat käymään ja elämä jatkuu heidän kauttaan.  Silloinkin, jos mies on 50v-villityksessään vaihtanut mut nuorempaan tai minä hänet. Lasten kautta elämään tulee ihan erilaista jatkuvuutta ja syvällisyyttä kuin miehen. Sori vaan. Ja tähän ikään mennessä olen oppinut, että ne hienoimmat, tärkeimmät asiat elämässä ovat niitä, jotka eivät ole itsestään selvästi tipahtaneet taivaasta.

Vierailija
6/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee vielä yllättymään. Elämä ei- edes ilman lapsia- ole kontrolloitavissa. Edes ap:n. Ja liitto voi mennä pieleen ilman lapsiakin. Lapset myös yhdistävät.

Vierailija
7/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas yllätyin siitä, että parisuhde parani lapsen myötä, kun odotin sen huonontuvan! Tietysti silloin ihan aluksi hormonipöllyissä miehen pienimmätkin sanomiset/tekemiset ärsytti, mutta sitten taas kun näki miten suurella rakkaudella mies hoivaa lastamme, omat rakkauden tunteet miestä kohtaan myös lisääntyivät. En ole myöskään ystäväpiirissä huomannut mitään parisuhteen huomattavaa huonontumista lapsen myötä, varsinkaan niissä suhteissa joissa lapsi on yhteisesti haluttu ja mies osallistuu täysillä lapsen hoitoon. Toki poikkeuksiakin on, mutta en omasta ja kavereiden puolesta ainakaan sanoisi, että parisuhde TODENNÄKÖISESTI huononee lapsen myötä. Toisaalta taas moni asia voi hyvinkin YLLÄTTÄÄ lapsen syntymän jälkeen, koska onhan se niin suuri elämänmuutos, että siihen on vaikea täysin varautua etukäteen, vaikka kuinka lukisi tutkimuksia yms. Itse esimerkiksi yllätyin siitä, miten herkäksi muutuin, ja itkeskelin maailman pahuudelle lähes päivittäin. Olin toki lukenut, että hormonit voivat herkistää, mutta en ajatellut itseni herkistyvän näin pahasti, kun en aikasemmin ole ollut niin kovin tunneihminen tai herkkä.

Vierailija
8/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:00"]Ei. Sanoisin, että suurin osa haluaa lapsia, mutta ei mieti seurauksia.

[/quote]

Itse itseäni korjaten: mutta _osa_ ei mieti seurauksia tai keskustele puolison kanssa seurauksista.

Vierailija
9/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 12:14"]Ap tulee vielä yllättymään. Elämä ei- edes ilman lapsia- ole kontrolloitavissa. Edes ap:n. Ja liitto voi mennä pieleen ilman lapsiakin. Lapset myös yhdistävät.

[/quote]

Kunhan lapsia ei vaan tehdä sen yhdistämisen takia. Niin monesti nähnyt sen, kun on koitettu liittoa paikata lapsella. Tai no, kolmesti ei ehkä ole niin monta.

Vierailija
10/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTF ? Minun mielestäni lapset eivät pilaa parisuhdetta - päinvastoin! Nehän ovat kallein mahdollinen yhteinen aarre. Eihän muukaan yhteinen rikastuminen pilaa parisuhdetta esim. se että hankitte yhteisen unelmienne asunnon. Sehän lujittaa entisestään.

Vierailija
11/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on luvannut rakastaa puolisoaan, ei vain hyvinä, vaan myös huonoina aikoina? Mikä sitten on kun päät ei kestä huonoja aikoja? Säälittävää touhua erota vaan sen takia jos liitto ei jossain vaiheessa olekaan mitään sokerista unelmaa. Joskus elämässä on huonoja aikoja, mutta eihän nykyajan kermap***eet sitä kestä.  

Vierailija
12/102 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 13:00"]Kuinka moni on luvannut rakastaa puolisoaan, ei vain hyvinä, vaan myös huonoina aikoina? Mikä sitten on kun päät ei kestä huonoja aikoja? Säälittävää touhua erota vaan sen takia jos liitto ei jossain vaiheessa olekaan mitään sokerista unelmaa. Joskus elämässä on huonoja aikoja, mutta eihän nykyajan kermap***eet sitä kestä.  

[/quote]

Ihan normaalia: on luvattu liikoja. Se on sama kuin pushupit ja bmw:t.

Ja nykyään ei kestetä huonoja aikoja, kun ei ole pakko eikä ole opittu. Ennen kiusattiin koulussa ja töissä ja armeijassa. Nykysin se on poliisiasia. Ero oli ennenkuulumaton häpeä ja miehen kuului elättää perheensä. Nykyisin ero on normaalia ja perheen elättää kela. Miten siinä kermaperse kirnutaan sanomaan "voiperse" ja jatkamaan eteenpäin?

Vierailija
13/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä on kuukauden vanha vauva ja ainakin vielä parisuhde on lähinnä vahvostunut. Mieskin on ihan haltioitunut vauvasta, hoitaa, höpöttää ja laulaa. Yöheräämiset ei väsytä vielä kumpaakaan. Parisuhde on seksiä lukuunottamatta ennallaan. Seksiäkin sitten jälkitarkastuksen jälkeen taas.

Ja kyllä vaikeita aikojakin tulee, mutta jos suhde kunnossa, niistäkin selvitään. Ja vaikeita aikoja tulee ilman lapsiakin.

Sama, kun joku sanoo, että avioliitto pilaa suhteen. Meillä sekin lähinnä vahvisti yhteenkuuluvuutta ja tiimihenkeä, kuten lapsikin..

Vierailija
14/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:10"]

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista

[/quote]

Älä viitsi. Monen parisuhde ei ole huonontunut lasten saamisen myötä, mutta kyllä se silti on aivan odotettava seuraus. Ei se ole sattumaa, että erot ovat niin tavallisia juuri, kun lapset ovat pieniä. Lasten saaminen huonontaa parisuhdetta todella usein. Tämä on ihan faktaa. -ap

Vierailija
15/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:19"]

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista

[/quote]

Älä viitsi. Monen parisuhde ei ole huonontunut lasten saamisen myötä, mutta kyllä se silti on aivan odotettava seuraus. Ei se ole sattumaa, että erot ovat niin tavallisia juuri, kun lapset ovat pieniä. Lasten saaminen huonontaa parisuhdetta todella usein. Tämä on ihan faktaa. -ap

[/quote]

Alunperin huono suhde ja/tai keskenkasvuiset vanhemmat eivät muutu paremmaksi kun vauva ottaa oman paikkansa ja aikansa. Tasa-arvoinen, toisen huomioiva pari kestää vauva-arjen YHDESSÄ.

Vierailija
16/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:19"]

[/quote]

[/quote]

Riippuumitä tarkoitat huonontunut? Jos mielestäsi huonontunut suhde on sitä että seksiä on vähemmän ja kaikki ei pyöri itsesäympärillä niin sitten. Lapset itsessään ei huononna suhdetta, jos mies kuvittelee voivansa jatkaa elämää kuten ennen lapsia tai jos kenties molemmat kuvittelevat voivansa jatkaa elämää muuttumattomana niin on väistämätöntä että sukset menevät ristiin. Lapset eivät huononna vaan pariskunta itse. Lapset tuovat tullessaan paljon vastuuta ja rakkautta. On melko naiivia luulla että lapset eivät muuta mitään, ehkä tälläiset pariskunnat kokevat lasten huonontaneen suhdetta. Se ketä väittää lasten huonontaneen suhdettaan voisi nyt ihan oikeasti kantaa vastuun omista teoistaan suhteessa eikä syyttää mm. Univajetta, ajan vähyyttä tms.

Vierailija
17/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde tietysti muuttuu, onhan lapsen saaminen niin suuri muutos elämässä. Mutta se miten parisuhde muuttuu on toinen asia ja siihen vaikuttaa moni asia esim ihmisten kypsyys ja kyky ottaa toista huomioon, ennen kaikkea sen ymmärtäminen, että nyt on uusi elämäntilanne, jossa on uusia huonoja, mutta myös ihania puolia.

Vierailija
18/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan parisuhteen huonontumisella yksinkertaisesti sitä,  että parisuhteen osapuolet olet aikaisempaa tyytymättömämpiä parisuhteeseen.

On tietysti selvää,  että jotkut selviävät parisuhteen huononemisesta paremmin kuin toiset,  mutta kysymykseni kuuluukin,  miksi tämä huononeminen tulee yllätyksenä. Jättävätkö jotkut sitten huomiotta kaikki lähipiirin varoittavat esimerkit? Kaikki aikuiset kuitenkin tuntevat jonkun,  jonka parisuhdetyytyväisyyden vauvan saapumineb romahdutti. -ap 

Vierailija
19/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen lapseton ja silti tiedän, että kaikkein todennäköisin seuraus lapsen hankkimisesta on se, että parisuhde laitetaan koville." Kyllä, muutkin tietää että parisuhteelle tulee uusia haasteita. Jokainen lapsen saanut on aiemmin ollut lapseton. Käytännössä ne omat parisuhteen haasteet lapsen hankkimisen jälkeen näkee vasta sitten kun se lapsi on syntynyt. Osalle tulee isojakin ongelmia vaikka kuinka uskoivat ne selättävänsä helposti, osalle ei tule. Sen näkee vasta sitten. Etukäteen, lapsettomana, ei voi kuin arvailla. Vertaistuki ongelmien keskellä on monelle tarpeen, että saa jutella jonkun kanssa. Kenties joillekin vauva-palsta on sellainen, ja siksi niitä aloituksia tulee. 

Vierailija
20/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:42"]

Tarkoitan parisuhteen huonontumisella yksinkertaisesti sitä,  että parisuhteen osapuolet olet aikaisempaa tyytymättömämpiä parisuhteeseen.

On tietysti selvää,  että jotkut selviävät parisuhteen huononemisesta paremmin kuin toiset,  mutta kysymykseni kuuluukin,  miksi tämä huononeminen tulee yllätyksenä. Jättävätkö jotkut sitten huomiotta kaikki lähipiirin varoittavat esimerkit? Kaikki aikuiset kuitenkin tuntevat jonkun,  jonka parisuhdetyytyväisyyden vauvan saapumineb romahdutti. -ap 

[/quote]

Et varmaan ala seurustelemaankaan koskaan, koska suurin osa on eronnut jossain vaiheessa parisuhteesta? Useimmiten ihmisillä on monia parisuhteita ennenkuin löytyy "se oikea", ja ne kaikki suhteet on aiemmin päättyneet eroon. Eli ylivoimaisesti suurin osa kaikista parisuhteista päättyy eroon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi