Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut naiset luulevat, ettei parisuhde huonone lapsen myötä?

Vierailija
22.09.2014 |

Jatkuvasti saa lukea avauksia naisilta, jotka yllättyvät siitä, miten huonoksi suhde on mennyt, kun kahden aikuisen suhde on vaihtunut pikkulapsiperheen elämään. Se on eräs yleisimmistä ketjun aiheista täällä: mies vetäytyy, kaikesta riidellään, erolla uhkaillaan...

Olen lapseton ja silti tiedän, että kaikkein todennäköisin seuraus lapsen hankkimisesta on se, että parisuhde laitetaan koville. Asia on hyvin tutkittu ja dokumentoitu. Elävätkö vauvakuumeiset naiset jossakin fantasiamaailmassa, vai miksi tästä ollaan aina niin hämmästyneitä? 

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:31"]

Riippuumitä tarkoitat huonontunut? Jos mielestäsi huonontunut suhde on sitä että seksiä on vähemmän ja kaikki ei pyöri itsesäympärillä niin sitten. Lapset itsessään ei huononna suhdetta, jos mies kuvittelee voivansa jatkaa elämää kuten ennen lapsia tai jos kenties molemmat kuvittelevat voivansa jatkaa elämää muuttumattomana niin on väistämätöntä että sukset menevät ristiin. Lapset eivät huononna vaan pariskunta itse. Lapset tuovat tullessaan paljon vastuuta ja rakkautta. On melko naiivia luulla että lapset eivät muuta mitään, ehkä tälläiset pariskunnat kokevat lasten huonontaneen suhdetta. Se ketä väittää lasten huonontaneen suhdettaan voisi nyt ihan oikeasti kantaa vastuun omista teoistaan suhteessa eikä syyttää mm. Univajetta, ajan vähyyttä tms.

[/quote]

Niin. Ei pettäminenkään parisuhdetta pilaa. Toiset vaan itsekkäästi ajattelee, että parisuhdetta voisi jatkaa pettämisen jälkeen kuten ennenkin. Voisiat kantaa vastuun aiemmista teoistaan eikä vaan syyttä pettämistä.

Vierailija
22/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap on näitä lapsista kaiken tietäviä veloja, joille ei kumminkaan sitten KENENKÄÄN parane sanoa, että et sä nyt lapsettomana silti ihan kaikkea kyllä tiedä...

Jokainen tietää, että lapsen syntymä voi kiristää esim. työnjakoriitoja. Jokainen tietää myös, että jatkuva tiivis arki voi etäännyttää puolisoita. Jokainen kumminkin tietää myös, että yhteinen perhe ja siinä lapset voivat sitoa parin yhteen entistäkin tiiviimmin, enkä nyt tarkoita ikävässä mielessä ("ei voi lasten takia erota"j

Totta kai ap eroja tapahtuu lapsiperheissäkin. Logiikallasi voisi ihmetellä yhtä hyvin, että miksi naimisiin aikovat parit eivät tiedä, että puolet liitoista päättyvät eroon? Kannattako mennä näimisiin, kun on noin iso riski? Ja miksi ihmiset ovat - jösses! - vieläpä JÄRKYTTYNEITÄ, jos avioero iskee?!! Olisivat ihan hiljaa vaan, ja lakkaisivat kiusaamasta sinkkuja valituksellaan, itsepä ovat hölmöt naimisiin menneet....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän :) Siksi meillä varmaan onkin suurperhe :D

Vierailija
24/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:10"]

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista

[/quote]

Älä viitsi. Monen parisuhde ei ole huonontunut lasten saamisen myötä, mutta kyllä se silti on aivan odotettava seuraus. Ei se ole sattumaa, että erot ovat niin tavallisia juuri, kun lapset ovat pieniä. Lasten saaminen huonontaa parisuhdetta todella usein. Tämä on ihan faktaa. -ap

[/quote]

Kuinka usein? Olen tutkija ja lukisin mielelläni tutkimuksen, jossa on onnistuttu laskemaan ihan prosentit asiaan liittyen (alani liippaa läheltä, mutta en varsinaisesti tutki onnellisuutta tai parisuhteita, joten en löydä näitä tutkimuksia ihan helposti).

Vierailija
25/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:52"]

Et varmaan ala seurustelemaankaan koskaan, koska suurin osa on eronnut jossain vaiheessa parisuhteesta? Useimmiten ihmisillä on monia parisuhteita ennenkuin löytyy "se oikea", ja ne kaikki suhteet on aiemmin päättyneet eroon. Eli ylivoimaisesti suurin osa kaikista parisuhteista päättyy eroon. 

[/quote]

Tämä on väärä analogia. Oikeampi vertaus olisi se, että menen naimisiin jonkun kanssa, eroan ja sitten tilitän, miten en olisi koskaan uskonut, että avioliitto voisi koskaan päättyä eroon. Kukaan ei toivo eroa eikä kukaan tovo, että parisude huonee lapsen saamisen jälkeen. Silti kaikkien luulisi tietävän, että parisuhteet päättyvät viimeistään kuolemaan ja että åarisuhdetyytyväisyys todennäköisesti heikkenee, kun perheeseen lisätään uusi jäsen. -ap

Vierailija
26/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:56"]

Jokainen tietää, että lapsen syntymä voi kiristää esim. työnjakoriitoja. Jokainen tietää myös, että jatkuva tiivis arki voi etäännyttää puolisoita. 

[/quote]

Vaan kun kaikki eivät tunnu tietävän. Pikemminkin ollaan lapsen hakkimisen jälkeen todella hämmästyneitä, että miten tämä parisuhde onkin yhtäkkiä tällaista tervanjuontia, kun vielä vuosi sitten oltiin onnellisia. Onko ongelma siinä, että mihinkään ongelmiin ei haluta varautua, koska mielikuva perheidyllistä on niin hallitseva? -ap

Vierailija
27/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:03"]

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista

[/quote]

Älä viitsi. Monen parisuhde ei ole huonontunut lasten saamisen myötä, mutta kyllä se silti on aivan odotettava seuraus. Ei se ole sattumaa, että erot ovat niin tavallisia juuri, kun lapset ovat pieniä. Lasten saaminen huonontaa parisuhdetta todella usein. Tämä on ihan faktaa. -ap

[/quote]

Kuinka usein? Olen tutkija ja lukisin mielelläni tutkimuksen, jossa on onnistuttu laskemaan ihan prosentit asiaan liittyen (alani liippaa läheltä, mutta en varsinaisesti tutki onnellisuutta tai parisuhteita, joten en löydä näitä tutkimuksia ihan helposti).

[/quote]

Kyllähän sulla tutkijana on pääsymahdollisuudet eri alojen tutkimuksiin.

Vierailija
28/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti ihan tosi onnekas, kun en ole itse enkä kaveripiirissäni kokenut tällaista parisuhteen huononemista lasten tulemisen jälkeen. 

Vierailija
29/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei todellakaan huonontunut. Turha yleistää. Meillä oli loistava suhde ennen lapsia ja on edelleen kahden lapsen syntymän jälkeen. Kahdenkeskistä aikaa ei tietenkään ole niin kuin ennen lapsia, mutta ei se tee yhtään suhteestamme huonompaa. Meillä on hauskaa edelleen sekä kahdestaan että koko perheellä. Lisäksi ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen koimme vieläkin enemmän yhteenkuuluvuuden tunnetta. Suhde on vain lujittunut.

Mutta jos suhde on ongelmissa ennen lapsia, niin en usko tietenkään että lapsi sitä korjaisi.

Vierailija
30/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllähän sulla tutkijana on pääsymahdollisuudet eri alojen tutkimuksiin.

[/quote]

On toki, mutta ajattelin että ap voisi suoraan linkata olennaisia tutkimuksia, kun on kerran asiaan perehtynyt. Minulla on nimittäin mielikuva, että onnellisuus-parisuhde-lastensaanti-yhteydet eivät ole lainkaan noin yksinkertaisia, kuin ap väittää (mielikuva perustuu mm. konferenssiesitelmiin ja keskusteluihin tutkijoiden kanssa), mutta en ole lukenut alkuperäistutkimuksia, kun ei ole ollut tarvetta.

Vierailija
31/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että aika monella parisuhde ei ole huonontunut lasten myötä. On kyllä muitakin tekijöitä jotka voi huonontaa parisuhteen sitten sinunlaisesi ihmiset voi luulla että kyse on lapsista jopa itse lapsellinen pariskunta voi laittaa lasten piikkiin oman huonon parisuhteensa. En usko että ulkoiset tekivät tuhoavat liittoa, kyllä sen tekevät ihmiset itse tekosyillään.

[/quote]

ehkä se huononee jos toinen tai molemmat elävät vielä sinkkuaikuisuuden vaihetta missä tekee joka päivä mieli mennä ulos, bilettään, shoppailemaan, treeneihin.   

jos ei ole enää kaipuuta näyttäytyä joka päivä ulkona kavereiden kanssa jne... vaan viihtyy kotona ihan rauhassa niin kotielämä on just ihanaa. parisuhteessa toinen sentään voi katsoa lapsia kotona välillä ja toinen käydä vaikka treeneissä.  ei se vie kuin 1-2h 

Vierailija
32/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:23"]On toki, mutta ajattelin että ap voisi suoraan linkata olennaisia tutkimuksia, kun on kerran asiaan perehtynyt. Minulla on nimittäin mielikuva, että onnellisuus-parisuhde-lastensaanti-yhteydet eivät ole lainkaan noin yksinkertaisia, kuin ap väittää (mielikuva perustuu mm. konferenssiesitelmiin ja keskusteluihin tutkijoiden kanssa), mutta en ole lukenut alkuperäistutkimuksia, kun ei ole ollut tarvetta.

[/quote]

Ok. Itse en osaa sanoa itse asiaan muutakuin linkata aiheesta tämän: http://ylioppilaslehti.fi/2010/12/ilonpilaaja/

Vierailija
33/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että olet lapseton. Meillä ei parisuhde huonontunut, vaikka lapsia syntyikin. Miksi olisi? Meillä oli edelleen yhteistä aikaa. Ja lapset on yhteisiä, niin myös taloustyöt, ne jaetaan, silloin kun molemmat kotona. Olihan seksissä muutaman viikon tauko, mutta ei sitä voi sanoa parisuhteen huononemiseksi. Tiedettiin, että taloudellinen tilanne heikentyi hetkellisesti, mutta suunnittelimme ja elimme sen mukaan.

Vierailija
34/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta ja lapsia on kaksi ja parisuhde ei huonontunut millään lailla kun lapset syntyivät vaan päinvastoin parisuhde parani entisestään.

Vierailija
35/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tulo ei suoranaisesti huononna parisuhdetta vaan aika usein huonontaa tyytyväisyyttä parisuhteeseen. Nämä on kaksi eri asiaa. Kyse on siitä miten suhtautuu tilanteeseen. Normaali lapsiperhearki ilman spontaaneja vetoja = tylsä intohimoton parisuhde, noin se hyvin usein nähdään. Tiedän mistä puhun, kolme lasta neljässä vuodessa. Kyllä rakkaus on koko ajan siellä ollut, mutta aina siihen ei saa kosketusta. Lapset kasvaneet, me olemme lähentyneet uudelleen. En voisi olla rakastuneempi.

- Maikku 31v, yhdessä 15v

Vierailija
36/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai valvotut yöt ovat kuorma parisuhteelle jossain vaiheessa, mutta sitten kun ne on ohi, ei parisuhde voi sen huonommin kuin ennenkään. Päin vastoin ainakin meillä, olemme hitsautuneet täysin yhteen, yli 20 v avioliiton jälkeen.

Toisaalta lapsettomatkin parit eroavat, joten ei ne lapset mikään erityinen uhka parisuhteelle ole.

Vierailija
37/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen huomannut on se että monet naiset kuvittelee miehen muuttuvan kun vauva tulee taloon. Ajatellaan että kyllä se sitten tajuaa lopettaa tuon liiallisen koneella istumisen, juomisen pihistelyn jne. Naiselle on ihan itsestään selvää että moni asia muuttuu kun lapsia tehdään ja että naisenkin pitää muuttua, lopettaa tupakointi ja juominen nyt ihan aluksi.

Kun sitten vauva tulee eikä mies tajuakaan lopettaa vanhoja huonoja tapojansa (ei varmaan edes tajua että tekee jotain väärää kun ei asiaan ole puututtu aikaisemmin) niin sitten itketään täällä palstoilla ja ihmetellään mikä miestä vaivaa. Jos parisuhde on hyvällä pohjalla eikä siinä ole isompia ongelmia niin en usko että siihen yhtäkkiä niitä alkaa siunaantumaan.

Vierailija
38/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:18"]Parisuhde on seksiä lukuunottamatta ennallaan. Seksiäkin sitten jälkitarkastuksen jälkeen taas.[/quote]

Miksei seksiä ennen jälkitarkastusta? Vai onko teillä seksi = penetraatio?

Vierailija
39/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:41"]Toisaalta lapsettomatkin parit eroavat, joten ei ne lapset mikään erityinen uhka parisuhteelle ole.

[/quote]

Totta, paitsi jos lapsettomien eron syy on lapsien puute tai niiden haluamattomuus. Mutta tuo on jo melko perustavanlaatuinen mielipide-ero, joka olisi hyvä käsitellä jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Tietty osa miehistä on sitkuja..

Vierailija
40/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:56"]

Logiikallasi voisi ihmetellä yhtä hyvin, että miksi naimisiin aikovat parit eivät tiedä, että puolet liitoista päättyvät eroon? Kannattako mennä näimisiin, kun on noin iso riski? Ja miksi ihmiset ovat - jösses! - vieläpä JÄRKYTTYNEITÄ, jos avioero iskee?!! Olisivat ihan hiljaa vaan, ja lakkaisivat kiusaamasta sinkkuja valituksellaan, itsepä ovat hölmöt naimisiin menneet....

[/quote]

hehehe, mietin muuten ihan samaa. Mitä ihmettä ap ajaa ruikutuksellaan takaa? Että jos riski johonkin ikävään on olemassa, ei saa olla surullinen tai järkyttyny? Vai vainko että ei saa valittaa?

EHttä kun jokainen kuolee ennen pitkää, ei saa olla murheissaan, kun vaikkapa oma vanhempi kuolee.

Nämä lapsettomien provot käyvät yhä järjettömämmiksi ja lukuisammaksi. Onko Vauva-lehden keskustelusaitti nykyään jonkun aggressiivisesti provoilevan vela-porukan kokoontumispaikka? Ei siinä mitään, mutta siinä tapauksessa minä vaihdan maisemaa, koska en välitä tästä ala-arvoisen typerästä keskustelukulttuurista enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän