Onnistuin tekemään itse Skyriä! Ihanaa, nam :)
Tykkään Skyristä ihan hirveästi, mutta sen hinnan takia ei tule syötyä kuin harvoin. Törmäsin skyr-ohjeeseen, kokeilin ja siitä tuli ihanaa.
Ohje löytyy täältä: http://scandinavianfood.about.com/od/cookingtechniques/ss/How-To-Make-Icelandic-Skyr.htm#step-heading
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:52"]
Mikä toi animal rennet on ohjeessa ja mistä sitä saa? Onko juoksute? Apteekista?
[/quote]
Kyllä, on juoksute ja sitä saa ainakin apteekeista. Olen tehnyt ilman, se ei ole välttämättömyys. Vaikuttaa rakenteeseen, muttei makuun.
ap
Mäkin tykkään.ootko hommannut Dragonborn-lisäriä? Aivan loistava!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:10"]Mäkin tykkään.ootko hommannut Dragonborn-lisäriä? Aivan loistava!
[/quote]
Mikäs tää on, en ole kuullutkaan. Joku makuesanssiko?
Ap
Voisiko joku suomentaa ohjeet? Ja miten tehdään ilman juoksutetta?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:35"]
Voisiko joku suomentaa ohjeet? Ja miten tehdään ilman juoksutetta?
[/quote]
Minä teen tällä ohjeella ilman juoksutetta:
Ainekset
2 litraa rasvatonta UHT-maitoa (löytyy lämpimästä)
1/2 purkkia haluttua Skyr-makua (mieluiten maustamaton, mutta kaikki käyvät)
Iso kattila, juustoliina/harsokangas ja luotettava lämpömittari nesteiden mittaamiseen (mitataan noin 90 asteeseen asti)
Ohjeet
Sekoita rasvatonta maitoa vispilällä kuumentaen sitä samalla 90-asteiseksi. Sekoita lähes kiehuvana noin 15 minuuttia, älä kuitenkaan keitä. Ota pois liedeltä ja anna jäähtyä 45-asteiseksi.
Lisää puolikas purkki Skyriä ja sekoita tasaiseksi. Laita kattilan päälle kansi ja vuoraa kattila ulkopuolelta lämpimään "pesään" pyyhkeiden tms. alle. Anna olla 12 tuntia (vinkki: tee tämä alkuillasta, niin voit aamulla laittaa skyrin valumaan).
Nosta kauhalla tai lusikalla tiivistynyt aines harson tai juustoliinan päälle (joka on jonkun kattilan tai aluslautasen päällä) ja nosta koko aines valumaan jääkaappiin niin, että harson alla on varmasti aluslautanen tai kattila, johon neste valuu. Harson voi laittaa solmuun ja viritellä jääkaappiin valumaan vähintään kuudeksi tunniksi. Jos skyriä valuttaa pidempään, siitä tulee paksumpaa (mun mielestä parempaa). Valutetun skyrin voi kaapia kannelliseen, tiiviiseen astiaan ja lusikoida sieltä tarpeen mukaan käyttöön.
Valmis skyr säilyy 2-4 viikkoa, joten itse olen ainakin tehnyt suoraan tupla-annoksen (4 litraa rasvatonta UHT-maitoa ja kokonainen 170g Skyr-purkki). Valutuksen aikana skyr tiivistyy todella paljon, parista litrasta maitoa tulee hätäisesti 700-900g valmista skyriä.
Jos tekee maustamattomasta skyristä, tästä tulee täysin lisäaineeton herkku :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:03"]
Olen tehnyt jo vuoden ajan itse. Ostin sellaisen koneenkin tätä tarkoitusta varten.
[/quote]
Mitali tulee postissa.
[/quote]
pinssi lienee jo rintapielessä :) ja sulka hatussa.
Eikä! Olen skyrin suurkuluttaja. Menee ihan tolkuttomasti rahaa siihen. Alanpa tehdä itse, ohje näyttää helpolta. Hallelujaaa.
Minäkään en jaksa lukea ja toivoisin tarkkaa ohjetta suomeksi
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:01"]Jes! Mä aloin syödä Skyriä silloin, kun se tuli Suomeen. Silloin se maksoi monessa paikassa noin euron, mutta nykyään yli puolitoista, joten on jäänyt kauppaan. Alanpa taas syödä, omatekoista nyt.
Kiitti ohjeesta!!
[/quote]
Lidlissä maksaa 1,25 euroa, muissa kaupoissa tosiaan reilusti enemmän.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 19:16"]Minäkään en jaksa lukea ja toivoisin tarkkaa ohjetta suomeksi
[/quote]
Tuossa yllä on. Vai onko edellisellä sivulla. Onko siitä kysyttävää?
T.Reseptin kirjoittanut
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 19:14"]Ostan jatkossakin kaupasta.
[/quote]
Mä ainakin kokeilen, meillä mies syö skyriä ihan sikana. Olis kiva, jos voisi tehdä itsekin.
Millä pohjalla te olette tehneet skyriä? Maustamaton vai maustettu? Oletteko muuten lisänneet jotain mukaan?
Dragonborn on tietty lisäri Skyrimiin??
~Mies 29v~
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 19:29"]
Dragonborn on tietty lisäri Skyrimiin?? ~Mies 29v~
[/quote]
What?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:25"]
Eikö toi oo aika riskaabelia ite alkaa tekee? Jos sinne joku pöpö hyppää niin sitten on listeriat ynnä muut kun sitä ei kuumenneta ennen syöntiä?
[/quote] Kaannoksesta jai puuttumaan alkuperaisen ohje steriloida kaikki kaytettavat valineet kiehuvassa vedessa. Myoskin se etta jos maito alkaa palaa pohjaan pitaa vahentaa lampoa (helppoa kaasulla) eika missaan tapauksessa kaapia niita pohjaan palaneita osia skyriin, muuten siita ei ole haittaa. Yon yli voi pitaa kattilaa uunissa, vedottomassa paikassa.
Mikä toi animal rennet on ohjeessa ja mistä sitä saa? Onko juoksute? Apteekista?