Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat kaverit eivät ymmärrä lapsiperheitä, harmittaa

Vierailija
22.09.2014 |

Toisen lapsen syntymän jälkeen olen valitettavasti pistänyt kaksi ystävyyssuhdetta pakettiin ikävissä merkeissä. Suhteen loppuminen on johtunut lapsettoman puolen täydellisestä joustamattomuudesta suhteessa meidän perhearkeemme. Perheellinen ei voi olla ystävyyssuhteessa aina se, joka joustaa. Anteeksi, mutta niin se on, M ja L. 

On ollut inhottava huomata pettyneet ilmeenne kun olen tullut kahden lapseni kanssa kahvilaan, jonne sain kutsun 3 tuntia ennen tapaamista. Ei meillä asu nannya. Olisitte olleet iloisia, että kuitenkin tulin. Tiedättekö, siksi että halusin nähdä teitä, olin valmis jättämään kotityöt iltayhdeksään, jolloin lapseni menevät nukkumaan.

Niin, siltikin että olen silloin jo hyvin väsynyt enkä luultavasti taaskaan ehtinyt lukea postilaatikkoon jo edellispäivänä kilahtanutta aikakauslehteä.

Onneksi kuulin teiltä uutiset, muotivinkit ja sain katsella virkistyneitä kasvojanne, jotka olitte saaneet istumalla eilisen illan kuntosalin saunassa ja nauraneet vedet silmissä sille vanhalle jutulle, joka aina naurattaa. 

Teillä oli liian kiire joustaaksenne minun vuokseni. Minulla oli liian kiire päästäkseni kuntosalin saunaan jumpan jälkeen, lukeakseni lehtiä, mutta aina oli aikaa teille, ystäville. 

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on vuorokaudessa ne samat 24 tuntia käytettävissään. Syy siihen, että minulla on mahdollista harrastaa useampi tunti joka päivä ja aloittaa sunnuntaiaamut rauhallisesti on se, että olen valinnut elämäntavan, joka sallii minun tehdä niin. Eivät ne lapset ole sinun vaginastasi vahingossa pullahtaneet vaan olet itse päättänyt täyttää aikataulusi moneksi vuodeksi eteenpäin. Se ei ole meidän lapsettomien vika.

[/quote] Ja me lapset tehneet mahdollistetaan se, että sinäkin lapseton voit jatkaa valitsemallasi elämäntavalla elämäsi loppuun saakka. 

Jos mekin heitäydyttäisiin sinun elämän tyyliisi, niin kukas sinut sitten hoitaisi?? Vaginasi?

Vierailija
62/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:24"]No, olin kyllä sanonut että minulla on ongelmia, että on vähän vakavampaa asiaa... Ehkä olisi se asia sitten pitänyt puhua puhelimessa jo. Ei se mitään, tuli vaan mieleen että miksi niitä lapsia ei ehkä ihan Joka kerta niin kamalasti kaivata paikalle, että puheenaiheet saattavat olla hiukan rajuja välillä...

[/quote]

Kyllä, olisi kannattanut sanoa jo puhelimessa. Tuon ilmoituksesi teho on hävinnyt viimevuosina, kun tuollaisia huomiohuorauksia on facebook puollollaan. Ovat v*tun ärsyttäviä. Jossei voi suoraan sanoa mitä jännää, niin kannattaisi jättää ne "Jännittääpä huominen" päivitykset tekemättä. Anteeksi avautuminen. Mutta toivottavasti tuo hieman selittää kaverisi käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:41"]Ja me lapset tehneet mahdollistetaan se, että sinäkin lapseton voit jatkaa valitsemallasi elämäntavalla elämäsi loppuun saakka. 

Jos mekin heitäydyttäisiin sinun elämän tyyliisi, niin kukas sinut sitten hoitaisi?? Vaginasi?[/quote]

Huonoa tai ongelmakäytöstä ei saa mahdollistaa!

Vierailija
64/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi vastaajien on takerruttava siihen, että ap saattaa olla katkera. Oli tai ei, niin ei kai se silti ole oikein, että ap priorisoi lähes aina ystäviensä tapaamista, ja ystävät eivät koskaan priorisoi hänen tapaamistaan, ja että ap:lle ehdotetaan tapaamista 3 tunnin varoajalla, ja sitten petytään, kun hän tuo lapset mukaan.

Vierailija
65/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:28"]

Eli jos ystäväni arvostaa ystävyyttäni, oletan, että välillä hän on minulle olemassa myös ihan yksin, omana itsenään, ei äitinä.

[/quote]

Juuri näin. Haluan viettää aikaa ystäväni enkä hänen sukulaistensa kanssa. Olisi outoa, jos ystäväni miehen tai äidin olisi pakko olla aina paikalla, kun tapaamme. En minä sellaistakaan suhdetta kauaa jaksaisi ylläpitää. -50

[/quote]

Jos ystäväsi on sinulle tärkeä, niin varmaan sanotte tämän hänelle ääneen: haluan olla sinun kanssa ihan kahdestaan välillä JA sitten annatte aikaa järjestää sille lapselle lapsenvahti (jos se ei käy niin helposti että isä voi koska vain olla lapsen kanssa tunnin varoitusajalla - meillä voi, harrastusillat poislukien ja tiedän olevani äärimmäisen onnekas). 

[/quote]

Totta kai. Mutta en myöskään jätä järjestämättä spontaaneja illanistujaisia vain siksi, että ystäväni ei välttämättä niihin pääse. -50

[/quote]

Ei kukaan kiellä sellaisia järjestämästä, mutta toivottavasti ymmärrät että kaikki eivät tahallaan jää niistä pois vaan että ihan totta eivät vain pääsisi ilman lapsia. Toivottavasti ymmärrät ystäväsi mahdollisen pahan mielen siitä, että jää usein tuollaisesta paitsi? 

Vierailija
66/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:24"]No, olin kyllä sanonut että minulla on ongelmia, että on vähän vakavampaa asiaa... Ehkä olisi se asia sitten pitänyt puhua puhelimessa jo. Ei se mitään, tuli vaan mieleen että miksi niitä lapsia ei ehkä ihan Joka kerta niin kamalasti kaivata paikalle, että puheenaiheet saattavat olla hiukan rajuja välillä...

[/quote]

Kyllä, olisi kannattanut sanoa jo puhelimessa. Tuon ilmoituksesi teho on hävinnyt viimevuosina, kun tuollaisia huomiohuorauksia on facebook puollollaan. Ovat v*tun ärsyttäviä. Jossei voi suoraan sanoa mitä jännää, niin kannattaisi jättää ne "Jännittääpä huominen" päivitykset tekemättä. Anteeksi avautuminen. Mutta toivottavasti tuo hieman selittää kaverisi käytöstä.

[/quote]

No, aika ohi tosiaan vedit, kun ottaa huomioon, että alun perin kerroin esimerkkini vain siitä, miksi se ilme ei välttämättä aina ole ilahtunut, kun huomataan että lapset ovat vanavedessä... Että kun ne puheenaiheet joista haluttaisiin ehkä puhua, ei välttämättä sovi lasten korville. Ei viitsi enempää ruveta vääntämään.

Vierailija
67/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:38"]

Mun mielestä ihmiset, jotka vertaavat lastenhoitoa harrastuksiin ovat tyhmiä. Lapset ovat verrattavissa tärkeydessä työpaikkaan tai opiskeluun (molemmat ovat Suomessa vapaaehtoisia!). Oon kavereiden takia sumplinut työaikojani, opiskelua ja lastenvahtia, mutta aina se ei onnistu nopealla aikataululla enkä pyytele sitä anteeksi.

[/quote]

Töissä on käytännössä pakko käydä, ja opiskellakin pitäisi, että saa työpaikan. Lapsen hankkiminen on puhdas elääntapavalinta. Lasta pitäisi pikemminkin verrata vaativaan lemmikkieläimeen kuin työn tekemiseen. -50

Vierailija
68/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituisia kommentteja joillakin. En jaksanut lukee kuin muutaman, tämän tyyppiset aloitukset menee heti lapsettomat vastaan lapselliset väittelyksi, joka ei oikeasti johda mihinkään. Eikö voi olla ystäviä erilaisista elämäntilanteista huolimatta? Ainahan ystävyys vaatii jonkun verran joustamista ja sovittelua puolin ja toisin, oli niitä lapsia tai ei...

Vierailija
69/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:41"]

Jos mekin heitäydyttäisiin sinun elämän tyyliisi, niin kukas sinut sitten hoitaisi?? Vaginasi?

[/quote]

Voi marttyyriäitiä. Jos olet tehnyt lapset vain epäitsekkäistä syistä palveluksena, suomalaiselle yhteiskunnalle, olet varmasti oikeutettu jonkinlaiseen mitaliin uhrautuvasta työstäsi kestävyysvajeen torjumiseksi. Laita vaikka Valtionvarainministeriöön sähköpostia. -50

Vierailija
70/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:02"]Eivät lapsiperheetkään ymmärrä "lapsettomia" ystäviä yhtään sen paremmin. Ajatellaan vaikka yhtä vanhaa ystävää, jolla on kakkosavioliitto ja siitä pieni lapsi. Jos perhe tulee meille vaikka viikonlopuksi, miksi ihmeessä sen perheen isän, meidän ystävämme, pitää käyttää kaikki aikansa oikein korostetusti sen lapsen kanssa olemiseen? Hänen pitää pestä, syöttää, ulkoiluttaa lapsi. Hänen pitää ottaa lapsi miestensaunaan mukaan. Hänen pitää illalla nukuttaa se ja jäädä lapsen kanssa nukkumaan, koska lapsi voi herätä.  Aamulla isän pitää nousta samaan aikaan kuin äiti ja lapsikin. Tarkoitus kuitenkin olisi ollut, että oltaisiin voitu syödä rauhassa, jutella mukavia, miehet voisivat saunoa ja nauttia saunaoluen pari ja turista omia asioitaan, istua iltaa kiireettömästi. Meillä omat lapset ovat jo isoja, mutta heidän ollessaan pieniä  jos olimme yhdessä jossakin pyrimme aina siihen, että ainakin toisella vanhemmista olisi vapaampaa, ja etenkin sillä, jonka ystävien luona on oltu. [/quote] Ehkä se äiti tekee normaalisti nuo kaikki kotona ja nyt kun kerrankin pääsee ihmisiä/ystäviä tapaamaan niin tykkää keskittyä heihin ja keskusteluun eikä hajoittaa huomiota joka suuntaan.

[/quote]

Itse asiassa isä oli tässä välillä kotona lapsen kanssa ja äiti oli töissä, eli isä oli lapsen kanssa enemmän. Normiarki perheessä menee aika lailla tasaväkisesti. Tilanne näiden vierailuiden osalta siis on se, että äiti ei päästä isää yhtään vähemmällä, vaikka isän ystävien luona ollaan; ja äiti siis päättää koko porukan puolesta, että isä nukuttaa lapsen ja jos hän vielä sen jälkeen palaisi ystäväporukan kanssa turisemaan, vaimo saattaa useampaankin otteeseen tulla vaatimaan häntä nukkumaan. Peruste on se, että kun lapsi herää aamulla kuuden jälkeen, kummankin vanhemman on oltava häntä viihdyttämässä.

Vierailija
71/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:06"]

Toivottavasti ymmärrät ystäväsi mahdollisen pahan mielen siitä, että jää usein tuollaisesta paitsi? 

[/quote]

Pitäisikö perheellinen ystävä sitten jättää kokonaan kutsumatta spontaaneihin illanistujaisiin, ettei hänelle vai tulisi paha mieli, kun hän ei voi lniihin kaikkiin osallistua? Mitäpä jos jokainen ottaisi vähän vastuuta omista tunteistaan ja ymmärtäisi, että perheellinen ei nyt vain pääse osallistumaan yhtä usein kuin sellainen, jolla lapsia ei ole. -50

Vierailija
72/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut äipät on myös vähän sellaisia, että vaikka kahvittelusta olisi sovittu jo viikkoa etukäteen tai kyläilykutsu esitetty aikoja sitten ja olisi ollut mahdollisuus järjestää lastenhoito (tai jopa isän jäädä kotiin lapsenvahdiksi), silti tenava(t) otetaan mukaan. Tavallaan ei ymmärretä, että kaverit haluavat nähdä kaverinsa edelleen kaverina, ei vain äippänä. Ja ei se aikuisten kahvittelu ja kyläily nyt vaan ole samanlaista kun äippä koko ajan hösää veikkoinkerin kimpussa ja vähän väliä "kattokaa nyt kun se sitäjatätä". Kyllä siinä voi vähän pettyneitä ilmeitä olla kun kaverot on varautuneet mukavaan tapaamiseen aikuisten kesken ja sitten siitä tuleekin lapsishow.

Vaikka se veikkoinkeri äipälle onkin koko maailman keskipiste, kaikille se ei ole, vielä vähemmän lapsettomille ystäville. Ja luulisi äipänkin haluavan joskus olla ns. vapaalla.

Mikä siinä muuten on, että vaikka olisi mahdollisuus, harva jättää lapsensa isälle? Miksi ihmeessä lapsenvahdin on oltava mummo, naapurin äippä tai oma sisko? Miksei lapsen isä käy? Sitä olen ihmetellyt, kun ei voi lähteä edes kahville "kun ei saa hoitajaa lapselle" ja isä on kuitenkin himassa??????

Vierailija
73/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:23"]

Toivottavasti ymmärrät ystäväsi mahdollisen pahan mielen siitä, että jää usein tuollaisesta paitsi? 

[/quote]

Pitäisikö perheellinen ystävä sitten jättää kokonaan kutsumatta spontaaneihin illanistujaisiin, ettei hänelle vai tulisi paha mieli, kun hän ei voi lniihin kaikkiin osallistua? Mitäpä jos jokainen ottaisi vähän vastuuta omista tunteistaan ja ymmärtäisi, että perheellinen ei nyt vain pääse osallistumaan yhtä usein kuin sellainen, jolla lapsia ei ole. -50

[/quote]

Ei? Mutta että ei käy niin kuin minulle, että jätetään kutsumatta parin kerran jälkeen kun ei ymmärretä elämäntilanteiden erilaisuutta? 

Vierailija
74/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:02"]

Eivät lapsiperheetkään ymmärrä "lapsettomia" ystäviä yhtään sen paremmin.

Ajatellaan vaikka yhtä vanhaa ystävää, jolla on kakkosavioliitto ja siitä pieni lapsi. Jos perhe tulee meille vaikka viikonlopuksi, miksi ihmeessä sen perheen isän, meidän ystävämme, pitää käyttää kaikki aikansa oikein korostetusti sen lapsen kanssa olemiseen? Hänen pitää pestä, syöttää, ulkoiluttaa lapsi. Hänen pitää ottaa lapsi miestensaunaan mukaan. Hänen pitää illalla nukuttaa se ja jäädä lapsen kanssa nukkumaan, koska lapsi voi herätä.  Aamulla isän pitää nousta samaan aikaan kuin äiti ja lapsikin. Tarkoitus kuitenkin olisi ollut, että oltaisiin voitu syödä rauhassa, jutella mukavia, miehet voisivat saunoa ja nauttia saunaoluen pari ja turista omia asioitaan, istua iltaa kiireettömästi.

Meillä omat lapset ovat jo isoja, mutta heidän ollessaan pieniä  jos olimme yhdessä jossakin pyrimme aina siihen, että ainakin toisella vanhemmista olisi vapaampaa, ja etenkin sillä, jonka ystävien luona on oltu.

[/quote]

Kummallista. Me on oltu pienen lapsen kanssa yökylässä perheessä, jossa myös lapsia. Ja kaikki aikuiset ovat ehtineet seurustella keskenään ihan kunnolla, vaikka lapsetkin on hoidettu. Tuollaista lapsen ympärillä pyörimistä en oikein ymmärrä.

[/quote]

Silloin kun molemmat on pikkulapsiperheitä, onkin ihan luonnollista puuhata yhdessä koko porukka. Tässähän oli asetelma toisenlainen.

Vierailija
75/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi vastaajien on takerruttava siihen, että ap saattaa olla katkera. Oli tai ei, niin ei kai se silti ole oikein, että ap priorisoi lähes aina ystäviensä tapaamista, ja ystävät eivät koskaan priorisoi hänen tapaamistaan, ja että ap:lle ehdotetaan tapaamista 3 tunnin varoajalla, ja sitten petytään, kun hän tuo lapset mukaan.

[/quote]

Ehkä silloin voisi olla menemättä koko tapaamiseen jos sinne on mentävä kersojen kanssa. Ei liene todennäköistä, että lapsettomat ystävät ilahtuvat kun kaverien kahvihetkestä tuleekin lastenkerho. Ei moisesta tapaamisesta saa varmaan irti sen enempää mikään osapuoli.

Monelta lapsellisesta unohtuu sellainen tosiasia, että ystäville hän on edelleen sama lissu kuin ennenkin. Ei ystäviä kiinnosta niin paljon Pirjopetterin kuulumiset kuin mitä ystävälle, LISSULLE, kuuluu. Vaan yleensä nämä lissut jauhavat loputtomiin Pirjopetteri sitä Pirjopetteri tätä ette arvaa mitä Pirjopetteri siisvoiettä. Kohteliaasti tietenkin kuunnellaan ja välillä yritetään vähän kysellä Lissun kuulumisiakin ja kertoilla muita juttuja, mutta eikö kohta löydy aasinsilta jälleen Pirjopetteriin ja taas jatkuu.

Ei ehkä ymmärrä lapsettomat lapsellisia, mutta ei kyllä toisinkaanpäin.

Vierailija
76/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut äipät on myös vähän sellaisia, että vaikka kahvittelusta olisi sovittu jo viikkoa etukäteen tai kyläilykutsu esitetty aikoja sitten ja olisi ollut mahdollisuus järjestää lastenhoito (tai jopa isän jäädä kotiin lapsenvahdiksi), silti tenava(t) otetaan mukaan. Tavallaan ei ymmärretä, että kaverit haluavat nähdä kaverinsa edelleen kaverina, ei vain äippänä. Ja ei se aikuisten kahvittelu ja kyläily nyt vaan ole samanlaista kun äippä koko ajan hösää veikkoinkerin kimpussa ja vähän väliä "kattokaa nyt kun se sitäjatätä". Kyllä siinä voi vähän pettyneitä ilmeitä olla kun kaverot on varautuneet mukavaan tapaamiseen aikuisten kesken ja sitten siitä tuleekin lapsishow.

Vaikka se veikkoinkeri äipälle onkin koko maailman keskipiste, kaikille se ei ole, vielä vähemmän lapsettomille ystäville. Ja luulisi äipänkin haluavan joskus olla ns. vapaalla.

Mikä siinä muuten on, että vaikka olisi mahdollisuus, harva jättää lapsensa isälle? Miksi ihmeessä lapsenvahdin on oltava mummo, naapurin äippä tai oma sisko? Miksei lapsen isä käy? Sitä olen ihmetellyt, kun ei voi lähteä edes kahville "kun ei saa hoitajaa lapselle" ja isä on kuitenkin himassa??????

[/quote]

Oon usein ihmetellyt sitä, miten isät voi käydä tosta vaan vaikka oluella kavereiden kanssa, mutta äidit ei muka voi lähtee. Tää on tosi yleistä. Ja siis itse oon äiti ja yrittänyt joskus kavereille ehdottaa jotain, niin sit tulee just tätä ei oo lapsenvahtia, pitää kysyä mieheltä jne. sontaa. Kävisin tosi mielellään ilman lapsia joskus edes jossain, mutta se on osoittautunut todella vaikeaksi järjestää, kun muilla äideillä on niin vaikeeta. 

Vierailija
77/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:24"]

[/quote]

[/quote]

Ei? Mutta että ei käy niin kuin minulle, että jätetään kutsumatta parin kerran jälkeen kun ei ymmärretä elämäntilanteiden erilaisuutta? 

[/quote]

En voi väittää tuntevani äiti-ihmisten ajattelua kovinkaan hyvin, mutta jos minulla olisi vaikkapa huomattavia työkiireitä, joiden vuoksi joutuisin kieltäytymään parista kutsusta, kertoisin arvostavani koivasti kutsujaa ja pyytäisin saada tulla kutsutuksi jatkossakin, kunhan ajankohta on tiedossa esimerkiksi viikkoa etukäteen (tai mikä realistinen varoaika minulle olisikaan). Järjestäisin myös itse kokoontumisen sellaisena ajankohtana, jonka tiedän minulle sopivan, enkä puhuisi tapaamisessa työasioista.

Eivätkö vanhemmat sitten osaa toimia näin? -50

Vierailija
78/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla miehet tekee normaalia n. 8 tunnin arkityöpäivää, joten eiköhän ne voi jonkun illan tai viikonlopun omia penskojaan vahtia jos äipällä on menoa. Jos taas mies on koko ajan töissä, luulisi sillä olevan sen verran hyvä palkka että on varaa palkata lapsenhoitaja sen harvan kerran kun äipällä omia menoja olisi. Yh:t asia erikseen, mutta on kyllä kummallista kuinka niitä tenavia ei voi isänsä joskus vahtia.

Vierailija
79/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme paasaamista nyt ap:ä kohtaan. Toinen kertoo, että on itse kiinni koko ajan lapsisaan (eli vauva, siommat koulu, harrastukset tms.) ja koittaa pyörittää arkea (kodinhoito jne.). Teki myös selväksi, että ei saa lapsia äkkiä hoitoon, niin miksi ap on joustamaton? Ai sikiskö, että ei ole palkannut itselleen hetipikalastenhoitajaa, joka olisi ovella, kun tilanne vaatii, että pääsisi millon saunaan tms. lapsettomien ystävien kanssa?

Älä ap lannistu. Sillä, kun olet jo saanut lapsesi isommiksi ja sinulta liikenee aikaa enemmän muihin asioihin, niin voi olla, että noilla ns. ystävilläsi on vasta alkanut lapsiarki. Mutta luulempa, että he ovat silloin vaatimassa sinua tulemaan heille ja joustamaan, kun lapsesi ovat isompia :) Eikähän se ole niin, että toiset meistä on vaan itsekeskeisempiä kuin toiset.

Vierailija
80/89 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oon usein ihmetellyt sitä, miten isät voi käydä tosta vaan vaikka oluella kavereiden kanssa, mutta äidit ei muka voi lähtee. Tää on tosi yleistä."

Todellakin. "Joo kyllä mä muuten voisin tulla mutta kun en saa lapsille hoitajaa ja pera lähti just kavereiden kanssa peliin ja kaljalle". Mutta pera ei voi koskaan jäädä kotiin, että äippä pääsisi omien kavereidensa kanssa edes kahville saati baariin. Peralle kyllä onnistuu ja järjestyy omaa aikaa, mutta peralta ei sama onnistukaan.

Eiköhän usein syynä ole se, että naiset paapoo ukkojaan vähän liikaa, ikäänkuin lapset ei liittyisi mieheen mitenkään ja eihän niillä voi niiden isää rasittaa, tokihan peran on päästävä kaljalle jos pera haluaa. Mutta peraa ei voi millään kysyä olemaan omien lastensa kanssa että äippäkin pääsisi. Haloo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä