Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en halua mennä enää töihin, jään mieheni elätiksi.

Vierailija
22.09.2014 |

Ekaksi haluaisin kysyä varsinkin sinulta, joka tuohduit heti otsikkoni luettuasi, että miksi tuohduit? (arvostan pohdiskelevaa, rehellistä vastausta).

Ja sen jälkeen haluan kertoa enemmän: viihdyn kotona. En ole laiska, enkä nosta/aio nostaa mitään yhteiskunnan tukia, mieheni lupautui elättämään minut. En arvota ihmisiä (itseänikään) ammatin tai aseman perusteella. Olen (yli)tunnollinen ihminen, joka stressaantuu työelämässä, mutta kun saan tehdä asioita omaan tahtiini, olen tehokas ja ahkera. Koti meillä on siisti, rakastan kotitöitä. En ole materialisti. En kuluta juuri mitään, vaatimaton elintaso sopii minulle oikeasti hyvin. Iloni elämääni saan ilmaisista asioista. Tykkään rauhallisesta, tavallisesta elämästä. Kodin siivoamisesta. Perheestäni huolehtimisesta. Ruoanlaitosta. Lukemisesta, lenkkeilystä, luonnossa liikkumisesta ja sen tarkkailemisesta, käsitöistä, ystävien tapaamisesta.

Mies käy töissä ja tykkää työstään. Häntä helpottaa, jos ei joudu osallistumaan kotitöihin. Hän on sanonut, että häntä ei haittaa pätkääkään, vaikka maksaa meillä asumisen ja ruoan, ja on luvannut että antaa minullekin rahaa kaikkeen mitä tarvitsen, jos haluan jäädä kotiin.

Aion siis jäädä kotiin.

Ja kiitos, ei tarvitse huolehtia siitä "mitä jos mieheni jättää minut/mieheni kuolee/en saa eläkettä". Nämäkin asiat on huomioitu, ja mikäli tällaiset jossittelut toteutuvat, tehdään sitten uusia ratkaisuja niiden mukaisesti. Nyt aion vihdoin ryhtyä elämään sellaista elämää, josta olen jo pitkään haaveillut.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:34"]

Miksi yläpeukut???? Me työssäkäyvät maksanne mm. lastesi päiväkodin, terveyden hoidon VERORAHOISTAMME. Sillä aikaa kun sinä lusmuilet. Ei yhteiskunta niin pyöri että toinen puoliskosta lorvisi aina vaan kotona ilman syytä.

[/quote]

Ilman syytä? Lorvisi? Missä maailmassa elät. Ja minkä päiväkodin, jos lapset ovat kotona. Omistasi maksat, etkä edes tarpeeksi. Yhteiskunta on aina pyörinyt, vaikka naisia on kotona. Ja tulee pyörimäänkin.

Vierailija
162/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu että tällaisesta ratkaisusta on katkera vaan sellainen, joka itse kokee työelämän ennemmin rasitteeksi kuin iloksi. Itse ainakin pääosin koen työn iloa ja pidän siitä kun saan oppia aina uusia asioita ja kehittyä ammatilisesti(kin). Äitiysloma ja hetken työttömyys on ainakin minusta tuntunut pitemmän päälle aika tylsältä ja olen halunnut töihin, enkä suinkaan vain palkan takia.

Mutta ymmärrän jos joku viihtyy kotirouvana ja jos tämä asia samoin kuin materiaalisesti alentunut elintaso on yhdessä miehen kanssa sovittu, niin sehän on vain hyvä että annetaan vapaaehtoisesti työmarkkinoilla tilaa niille jotka haluavat töitä tehdä, etenkin tässä tilanteessa kun töitä ei ole edes kaikille halukkaille tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:25"]

Ei jokaisella on oikeus ammatinvaihtoon. Eli en näe mitään ongelmaa siinä, että yrittää hakea itselleen ammattia. Jokainen saa vaikka vaihtaa ammattia koulutustasoa riippupmatta. Mutta jos jäät kotiin ilman tuloja (eli et ole työtön, sairaseläkkeellä tai niin edelleen) pitäisi tulla jonkinlainen sanktio. Jos sinulla on töitä niin koulutustaso ei haittaa. Monet ammatit kuolevat ja tämä päiväna joutuu vaihtamaan ammattia monta kertaa. Mutta se että jäädään kotiin koska on helpompaa on väärin. Jos saat lapsesta omaishoitajan tukea niin tämä on ok, jne. Mutta se että ei jaksa olla töissä ja hoitaa lapsia on laiskuutta ja väärinkäyttöä. Eli silloin minun mielestä turha koulutusraha tulisi jollain tapaa kuittaa takaisin valtiolle.

[/quote]

Halvemmaksihan se kotiäiti tulee kun työtön. Parhaassa tapauksessa vielä joku työtön siitä työllistyy, kun äiti jää kotiin.

[/quote]

Miten niin halvemmaksi, hän on vain kuluerä joka ei HALUA tehdä töitä. Työtön hakee töitä ja on valmis ottamaan työtä vastaan. Se ei tule halvemmaksi olla kotona ! Silloin olet vain kuluerä ja et tuota etkä säästä mitään. Sinä olet vaan saanut synnytykset, koulutuksen, tiet, kirjastot ja muut. Et osallistuu mitenkään muuten kuin hoitamalla omaa kotia (tämä ei ole työtä). Eli kotiäiti on silloin rasite, hän ei halua edes mennä töihin, mutta hän saa kuitenkin kansaneläkettä joskus, hän käyttää terveydehoitopalveluita.

Miksi muut veronmaksajat maksaisivat siitä että hän ei jaksa hoitaa omia lapsia töitten ohella?

[/quote]

Varmasti löytyy paljon muutakin mihin et halua verorahojasi käytettäväksi. Tee lista.

Vierailija
164/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:29"]

Kunhan mies saa pillua kotona ei häntä tuo haittaa. ~Mies 29v.~

[/quote]

Väärin. Kunhan mies saa pillua vieraissa, riittää, että kotona on joku joka hoitaa lapset ja kodin.

[/quote]

Ja kun jää kiinni, huomaa, että jäi vain koti, lapset ja kotityöt. Ja se hoitokin löytää siinä vaiheessa toisen.

Vierailija
165/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:30"]

Ja vielä mietitään miksi Suomella menee taloudellisesti päin peetä. Kaikki äidit vaan kotiin lasten kanssa ja yhteiskunta huolehtii, joopajoo. Miettikää lapsianne ja lastenlapsianne ja heidään eläkkeitä vaikkas. Ai niin, ei kiinnosta, elän tässä ja nyt.,.. JOKU maksaa joskus jotain, kuka JOKU?

[/quote]

Miksi Saksalla menee hyvin, vaikka siellä on paljon kotiäitejä?

Vierailija
166/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et kuluta juuri mitään? Asunto,sähköt, ruoka ? Päätöshän on tietenkin pariskunnan oma, mutta yksin joudut selviämään, jos mies kuolee/lähtee eikä eläkenäkymätkään hyvältä näytä.

Vierailija
167/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:43"]

Suomeen olisi kiva saada Saksan malli, eli elätettävästi puolisosta saisi verohelpotuksia jolloin kotirouvaus olisi kannattavaa. Varmasti aika moni jäisi silloin kotiin ja työpaikkapula hellittäisi myös.

[/quote]

Voisin jäädä myös kotirouvaksi. Tosin olen sen verran tuhlailevainen, että se ei ehkä kannattaisi. Palkkani on joka tapauksessa tälläkin hetkellä niin pieni, että jos mieheni saisi jonkin korvauksen elättämisestäni se voisi onnistua. Ja olen oppinut elämään vaatimattomissakin oloissa. Kotimme työllistäisi minut täysin eli laiskanakaan en olisi.

Vierailija
168/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:50"]Kodin hoitaminen, kaupassa käyminen, lasten laittaminen kouluun ja ruoan laittaminen ovat kaikki asioita, joita työssäkäyvät ihmiset hoitavat työnsä ohessa. Ei niitä varsinaiseksi työksi voi kutsua.  [/quote]Mutta työtä ne ovat. Monet tekevät ne väsyneinä.

[/quote]

Mutta silti tekevät ne palkkatöiden ohella.

[/quote]

OMA valinta. Kuten miehenkin suhteen, lapset toki tulevat ilman omaa toivomusta tiettyyn perheeseen.

[/quote]

Ja silti ne hoidetaan. Käsitätkö nyt mitä ajan takaa.

Nykypäivänä, kun on kodin laitteet ja vempaimet, on kotiäitiys pelkkää kotona makoilua. Toista oli ennen, kun ei ollut pesukoneita, tiskikoneita, kuivausrumpuja, kaikenmaailman keittiöelektroniikkaa helpottamassa ruoanlaittoa jne. Silloin kotiäitiys vielä olikin työtä, koitapa itse pärjätä kokonainen viikko ilman näitä laitteita. Voi tulla äkkiä työpaikkaa ikävä.

Mikään kotielämässä ei nykypäivänä ole niin raskasta, etteikö kotityöt hoituisi työn ohella. Kotirouvailu nykypäivänä on vain työn karttelua.

[/quote]

Kun ne laitteet kerran tekee kaiken itse, niin miksi on niin vaikea saada miehiä niitä käyttämään? Minullekin kelpaisi koneet, jotka voi jättää kotiin tekeen hommia ja itse lähtisin rouvailemaan kylille. Olen ollut viikon ilman muita koneita kuin keittolevy (yksi) eikä tietenkään juoksevaa vettä. 3 aikuista ja 2 lasta, joista toinen vauva. Ihan hyvin siitä selvisi, kun jätti kaiken turhan pois.

Koneiden mukana on tullut myös lisää vaatimuksia. Vaatteet vaihdetaan joka päivä, ruuan pitää olla terveellistä ja mutkikasta, pölyhiukkastakaan ei saa löytyä. Kuka on valmis palaamaan siihen, että pyykätään ehkä kerran viikossa ja samaa keittoa syödään viikko (jos riittää). Siivotaan kerran viikossa korkeintaan. Sittenhän se kävisi työn karttelusta.

[/quote]

Siisteyden kriteerinhän sinä määrittelet. Puhutaan tosin jo pahasta pakkoneuroosista, jos pölyhiukkastakaan ei saa olla.

Ja miten ihmeessä siitä ruoan teosta saadaan niin rakettitiedettä? Senkin voi tehdä joko vaikeasti tai helposti, ihan itse voi päättää mitä reseptejä käyttää.

Ja pyykkiäkään ei varmaan tarvitse pestä jokainen sekuntti. Tosin konehan sen hoitaa muutenkin.

Vierailija
169/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:29"]

B:n äiti tulee jossain vaiheessa tarvitsemaan yhteiskunnan tukia. jos kaksi käy töissä, on kaksi työnantajaa joka maksaa työnantaja maksuja. Työssäkäyvä on myös työterveyshuollon piirissä, ei rasita terveyskeskusta. Se että ei tee mitään, ei tarkoita että sääästää rahaa valtiolle. Sinä olet silloin kuluerä joka ei hyödynnä sitä koulutusta jonka olet saanut ilmaiseksi.

Työnantajamaksutkin taitavat olla pitkälti prosenttipohjaisia, tosin tasaprosentti. Eli mikäli perhe B tulot olisi 1x5000e, he maksaisivat huomattavasti enemmän veroja ja työnantajansa yhtä paljon maksuja. 

Sinä et tuota mitään. Kuinka monta kertomusta on naisten lehdissä siitä kuinka he jäivät tyhjän päälle. Leskeneläke loppuu kun täytä itse 65 vuotta. Mites sitten?

Kyllähän aikuiset ihmiset osaavat nämä asiat ratkaista niin, ettei se puoliso tyhjän päälle jää, vaikka elättäjä kuolisikin tai ero tulee. Ylimääräisiä eläkevakuutuksia, avioehtoja, henkivakuutuksia ym. Ja edelleenkin, jos se tienaava puoliso on yksinään tilittänyt valtion kassaan enemmän kuin monessa perheessä kaksi töissäkäyvää, niin ei ole mitään syytä häpeillä sitä sossussa asiontiakaan.

On siinä häpeämistä. Koska kuitenkin et ole omalla työllä sitä ansainnutkaan. Koska se äiti kuitenkin kuluttaa yhteiskunnan rahaa. Hän perustelee sen sillä että hän tekee tärkeätä työtä. Hän on saanut ilmaisen koulutuksen ja se jää käyttämättä. Loppujen lopuksi niin suomessa ei ole niin monta aviomiestä joka oikeasti maksaa kahden hengen kulutuksen omilla palkkatuloilla.

Se äiti on kuluerä! Piste! Hän ei ole yhteiskunnan pilari, hän on vain oman perheen työntekijä joka kuluttaa muitten verorahoja. Ja minuna peloittaa että lapsille opetetaan malli, koska työnteko ja perhe on vaikea yhdistää äiti jää kotiin miehen elätettäväksi. tämä vain sen vuoksi, että mies ei halua ottaa vastuuta kodinhoidosta ja yhteisistä lapsista.

Ei kenenkään tarvitse olla yhteiskunnan tukipilari. Minä en todellakaan ole ja olen saanut nauttia koulutuksesta n. 20 vuotta. Ei tämä yhteiskunta minulta mitään tukea tarvitse. Olen päättänyt, että kunhan vain itseni elätän miten haluan, se riittää. Olisi ihanaa vaikka muuttaa E-Eurooppaan pakoon kylmää.. Siis lottovoittoa odotellessa.

Tällä ajatuksella ollaan kohta siinä pisteessä, että meidän lapset eivät saa ilmaista koulutusta. Eli silloin pitää maksaa koulutuksesta. Eli kunahan Minä saan koulutksen niin muista ei niin väliä?

Ei vaan elämä on tehnyt kyyniseksi. Suomen työmarkkinat ovat aika toivottomat tietyillä koulutuksilla. Kun joku olisi kertonut.

Vierailija
170/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta saa sen kuvan, että töitä saa kuka tahansa heti kun vain haluaa, kunhan oma itsekkyys ei aja kieltäytymään niistä. Eiköhän kotirouva kuitenkin tule yhteiskunnalle halvemmaksi kuin työtön rouva? Ja ainahan on mahdollista, että yksi työssäkäyvä vapaaehtoisesti jää kotirouvaksi/mieheksi ilman tukia, niin sen työpaikan saa joku työtön työnhakija, joka on siihen asti nostanut yhteiskunnan tarjoamia tukia.

Vierailija
171/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana elämä ja mies sulla! Noin minäkin haluaisin tehdä ja on siitä miehen kanssa keskusteltukin :)

Vierailija
172/178 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:49"]Miten musta tuntuu että tällaisesta ratkaisusta on katkera vaan sellainen, joka itse kokee työelämän ennemmin rasitteeksi kuin iloksi. Itse ainakin pääosin koen työn iloa ja pidän siitä kun saan oppia aina uusia asioita ja kehittyä ammatilisesti(kin). Äitiysloma ja hetken työttömyys on ainakin minusta tuntunut pitemmän päälle aika tylsältä ja olen halunnut töihin, enkä suinkaan vain palkan takia.

Mutta ymmärrän jos joku viihtyy kotirouvana ja jos tämä asia samoin kuin materiaalisesti alentunut elintaso on yhdessä miehen kanssa sovittu, niin sehän on vain hyvä että annetaan vapaaehtoisesti työmarkkinoilla tilaa niille jotka haluavat töitä tehdä, etenkin tässä tilanteessa kun töitä ei ole edes kaikille halukkaille tarpeeksi.
[/quote]

Samaa mieltä! Jos yhteiset (tässä tapauksessa miehen) tulot ovat niin korkeat, ettei tukia maksella, tämähän on kaikille positiivinen asia! Työhaluiselle mahdollisesti vapautuu työpaikka eikä yhteiskunnalle koidu kuluja, mikäli kotirouva ei ole työtön työnhakija. Perheverotukseen ei Suomessa koskaan siirrytä, joten asetelma ei ole epätasa-arvoinen, vaan kaksi ihmistä elää yhden palkalla ilman mitään yhteiskunnan kompensaatiota verrattuna esim. yksinasuvaan työssäkäyvään henkilöön. Go for it, AP!

Vierailija
173/178 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:43"]

[/quote] Minun silmiini pistää aina tuo "kodinhoito ei ole työtä", mutta miksi se luetaan työksi, jos ja kun kodin ulkopuolinen palkattu ihminen tulee ja tekee ne samat kodin hommat, jotka kotona oleva toinen puoliso tekee ihan ilman palkkaa??????MIKSI noin? Helkkari, on se vaan kumma, että nuoriso väheksyy kodin kaikkia työläitä siisteys, järjestelyduuneja, koska joku helapää ei pidä niitä edes töinä, vaikka hiki valuu siinä missä ammattilaisellakin eli lähihoiturilla ihan palkkansa edestä!!!!! Jopa omien lasten hoito ei ole duunia, mutta jos keikkaat omat lapsesi perhepäivähoitoon, ja menet itse päiväkotiin tekemään samaa hommaa palkan edestä, niin lasten hoitaminen muuttuukin heti työksi. Veronmaksajien palkkaamana enimmäkseen.

[/quote]

Koska oman huushollin hoitaminen ja omien lasten hoitaminen ei ole työtä. Se on elämäntapavalinta. Jos haluat ulkopuolisen tekemään sen, se on työtä, josta vastikkeeksi maksetaan palkkaa, kuten ihan mikä hyvänsä työ - rakentaminen, maalaaminen, muuraaminen, personal trainer, kirjanpitoapu, lumityöt, koirien ulkoilutus, hyttysten hätistely.

[/quote]Siis ootko tosissasi, ettei oman kodin hoitaminen ja lastensa kasvatustehtävä ei ole mukamas työtä; mitäs se sitten on? Lorvimistako? Orjailua kenties, noh, sitähän se vaimolle&äidille onkin, jos mies käy töissä ja tienaa rahat perheeseen ja mies keskittyy uransa luomiseen ja hyvään eläkekertymäänsä. Joopa joo tasa-arvo oikein "kirkuu ja natisee" miehen ja naisen välillä. Nainen kuitenkin pääasiassa kasvattaa miehelleenkin osittain hautaan kantajiaan, vaikka tunneside olisi jäänyt isällä lastensa kanssa ohueksi kuin lanka miehen työuran vuoksi, sillä vain läsnäolevalla miehellä ja isällä on vaikutusta omiin lapsiinsa myöhemminkin kunnes lapset ovat aikuisia.

Vierailija
174/178 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 02:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:30"]

Itse haaveilen samasta kuin apja voin sanoa, ettäomalla kohdallani mamujen ja sossupummien paapominen on aiheuttanut sellaisen asennemuutoksen, että en koe enää ylpeytenä ja velvollisuutena olla rakentamassa ja ylläpitämässä isänmaatani, vaikka vanhemmillani tällainen arvomaailma vielä on. Täysin yhteiskunnan pummiksi en pystyisi, mutta miehen elätiksi kyllä. Koen sen eri asiana, vaikka yhteiskunnan palveluja silloinkin käyttäisin.

[/quote]Minun kohdallani verojakin rankastikin maksellut ja makseleva puolisoni on minunkin saamani  palveluni yhteiskunnalta (= ne joskus surkean tasoiset terveyspalvelut ja kuoppaiset tiet automme alla) joutunut nettopalkastaan makselemaan, että eipä ole sossuluukulta niitäkään maksatettu kertaakaan kuten joidenkin satojen tuhansien työttömien eronneiden yksinhuoltajien ja sinkkuluusereiden sekä mamujen vastaavat kulut.

[/quote]

Huono perustelu, koska ne yhä harvinaisemmiksi käyneet veroeurot pitäisi mennä oikeisiin rahanreikiin eikä hyvin toimeentulevien perheiden kotirouvien palveluihin. Nyt kun kaikki haluaa maksimihyödyn kaikesta, on tilanne se, että vuodessa otetaan 6-9 miljardia syömävelkaa näiden "palveluiden" rahoittamiseen.

Vierailija
175/178 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:43"]

[/quote] Minun silmiini pistää aina tuo "kodinhoito ei ole työtä", mutta miksi se luetaan työksi, jos ja kun kodin ulkopuolinen palkattu ihminen tulee ja tekee ne samat kodin hommat, jotka kotona oleva toinen puoliso tekee ihan ilman palkkaa??????MIKSI noin? Helkkari, on se vaan kumma, että nuoriso väheksyy kodin kaikkia työläitä siisteys, järjestelyduuneja, koska joku helapää ei pidä niitä edes töinä, vaikka hiki valuu siinä missä ammattilaisellakin eli lähihoiturilla ihan palkkansa edestä!!!!! Jopa omien lasten hoito ei ole duunia, mutta jos keikkaat omat lapsesi perhepäivähoitoon, ja menet itse päiväkotiin tekemään samaa hommaa palkan edestä, niin lasten hoitaminen muuttuukin heti työksi. Veronmaksajien palkkaamana enimmäkseen.

[/quote]

Koska oman huushollin hoitaminen ja omien lasten hoitaminen ei ole työtä. Se on elämäntapavalinta. Jos haluat ulkopuolisen tekemään sen, se on työtä, josta vastikkeeksi maksetaan palkkaa, kuten ihan mikä hyvänsä työ - rakentaminen, maalaaminen, muuraaminen, personal trainer, kirjanpitoapu, lumityöt, koirien ulkoilutus, hyttysten hätistely.

[/quote]Siis ootko tosissasi, ettei oman kodin hoitaminen ja lastensa kasvatustehtävä ei ole mukamas työtä; mitäs se sitten on? Lorvimistako? Orjailua kenties, noh, sitähän se vaimolle&äidille onkin, jos mies käy töissä ja tienaa rahat perheeseen ja mies keskittyy uransa luomiseen ja hyvään eläkekertymäänsä. Joopa joo tasa-arvo oikein "kirkuu ja natisee" miehen ja naisen välillä. Nainen kuitenkin pääasiassa kasvattaa miehelleenkin osittain hautaan kantajiaan, vaikka tunneside olisi jäänyt isällä lastensa kanssa ohueksi kuin lanka miehen työuran vuoksi, sillä vain läsnäolevalla miehellä ja isällä on vaikutusta omiin lapsiinsa myöhemminkin kunnes lapset ovat aikuisia.

[/quote]

Se on kuule ihan sitä normaalia elämää.

Vierailija
176/178 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on ollut kotirouvana viimeiset 30 vuotta. Aivot eivät ole surkastuneet, päinvastoin. Seuraa todella aktiivisesti asioita, harrastaa ja tapaa tuttavia. Hoitaa kodin ha ruoan. On muuten melkoinen supermummi - aina aikaa lapsille ja lapsenlapsille.

Ei mitään pahaa sanottavaa, hyvin meni sekä oma lapsuus etyä äitini elämä:)

Vierailija
177/178 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:31"]Mun äiti on ollut kotirouvana viimeiset 30 vuotta. Aivot eivät ole surkastuneet, päinvastoin. Seuraa todella aktiivisesti asioita, harrastaa ja tapaa tuttavia. Hoitaa kodin ha ruoan. On muuten melkoinen supermummi - aina aikaa lapsille ja lapsenlapsille.

Ei mitään pahaa sanottavaa, hyvin meni sekä oma lapsuus etyä äitini elämä:)
[/quote]

Piti vielä lisätä, että ainoat saadut tuet 30 vuoden aikana olivat vain kaikille kuuluvat lapsilisät. Että se siitä yhteiskunnan elätti - ajattelusta :)

Vierailija
178/178 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:04"]

Kasvatatatko myös lapsesi kotiäiti-malliin? Siis, että pojat kouluun ja ammattiin ja tytöt kotiäideiksi? Oma esimerkki on muuten paras kasvattaja.

Ja kliseitä riittää... Miksi äitini ei hoida lehmiä vaikka mummulla niitä oli? Miksi miehen kaikki sisaret akateemisia, vaikka vanhemmat täysin kouluttamattomia? Voisiko joku ehkä joskus ajatella ihan omilla aivoilla. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle vaikka tällä palstalla pitäisikin.

[/quote]

[/quote]

koska yhteiskutna ei kestä näitä kotiäitejä monta. Siksi! Se että se on yhdelle hyvä juttu, niin se ei ole misään muodossa yhteiskunnalle hyvä juttu. Jos nainen jää kotiin, niin hän jää automaattisesti miehen armoille. Joo, ja nyt tulee se me yhdessä päätetään, meillä ei ole avioehtoa jne.

Jos ero tulee, niin saat toki puolet omaisuudesta. Mutta lähde sitten hakemaan töitä!

[/quote]

Miksi povaat alati avioeroa avioparille, jossa nainen ja äiti jättäytyy työelämästä pois, ja jää kotiin hoitamaan päätoimisesti kotia ja samalla itseään sekä lapsiaan ja helpottamaan miehensäkin taakkaa mitä kotona perinteisesti tehdään sitten yhdessä tai jakaen, jos molemmat ovat töissä kodin ulkopuolella. Meillä kyllä ne kotihommat jollain tavalla jaetaan, ettei kaikki kaadu vain toisen tehtäviksi, vaikka minä naisena olenkin jättäytynyt kotiin; ja syyt kotiini jäämiseen olivat aikoinaan vaikeus saada koulutustani vastaavaa työtä eli työttömyys, ja viimeisten noin kymmenen vuoden aikana on vaikeuttanut työelämään osallistumiseen matkan varrella tulleet terveydelliset rajoitteet työelämässä pärjäämiseen. Lapsemme on jo elätetty ja kasvatettu aikuisiksi ja he asuvat jo omissa talouksissaan, joten siltä osin kaikki on mennyt oikein hyvin, vaikka minä olinkin kotona pitkiä aikoja heidän ollessaan vielä kotona, mutta välillä pätkätöissäkin käväisin.

Jossittelu on turhaa elämässä muutenkin, ja jälkiviisaus yhtälailla. Ihminen valitsee omien tilanteiden ja lähtökohtiensa mukaan kuvionsa, ja joskus on vaan pakotettu valitsemaan tietyt jutut, koska vaihtoehtoja ei ole olemassa. Kaikkea ei voi valita, vaan joskus ihmisen on vain tyydyttävä kohtaloonsa. Mutta lohduttavinta tässä kaikessa on, että istut sitten Mersussa, Ferrarissa, Ladassa tai Skodassa tai melko moni pyörän satulalla tai pyörätuolissa, niin kuoltava on joku päivä, se tasauttaa kummasti saamiset ja saamattomuudet itse kunkin kohdalla.