Mä en halua mennä enää töihin, jään mieheni elätiksi.
Ekaksi haluaisin kysyä varsinkin sinulta, joka tuohduit heti otsikkoni luettuasi, että miksi tuohduit? (arvostan pohdiskelevaa, rehellistä vastausta).
Ja sen jälkeen haluan kertoa enemmän: viihdyn kotona. En ole laiska, enkä nosta/aio nostaa mitään yhteiskunnan tukia, mieheni lupautui elättämään minut. En arvota ihmisiä (itseänikään) ammatin tai aseman perusteella. Olen (yli)tunnollinen ihminen, joka stressaantuu työelämässä, mutta kun saan tehdä asioita omaan tahtiini, olen tehokas ja ahkera. Koti meillä on siisti, rakastan kotitöitä. En ole materialisti. En kuluta juuri mitään, vaatimaton elintaso sopii minulle oikeasti hyvin. Iloni elämääni saan ilmaisista asioista. Tykkään rauhallisesta, tavallisesta elämästä. Kodin siivoamisesta. Perheestäni huolehtimisesta. Ruoanlaitosta. Lukemisesta, lenkkeilystä, luonnossa liikkumisesta ja sen tarkkailemisesta, käsitöistä, ystävien tapaamisesta.
Mies käy töissä ja tykkää työstään. Häntä helpottaa, jos ei joudu osallistumaan kotitöihin. Hän on sanonut, että häntä ei haittaa pätkääkään, vaikka maksaa meillä asumisen ja ruoan, ja on luvannut että antaa minullekin rahaa kaikkeen mitä tarvitsen, jos haluan jäädä kotiin.
Aion siis jäädä kotiin.
Ja kiitos, ei tarvitse huolehtia siitä "mitä jos mieheni jättää minut/mieheni kuolee/en saa eläkettä". Nämäkin asiat on huomioitu, ja mikäli tällaiset jossittelut toteutuvat, tehdään sitten uusia ratkaisuja niiden mukaisesti. Nyt aion vihdoin ryhtyä elämään sellaista elämää, josta olen jo pitkään haaveillut.
Kommentit (178)
Kohta menee sitten kaikki äidit töihin kun saadaan demarien kotihoidontuen uudistus käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 05:06"]
Minä olen lapsettomana kotirouvana nyt kolmatta vuotta. Valinta ei ollut minun, seurasin aviomiestäni tämän työn perässä ulkomaille. Täällä kotirouvana oleminen ei ole mitenkään erikoista eikä kenellekään tulisi mieleenkään huudella eläteistä
[/quote]
Sama täällä (paitsi on lapsia). Seuraan tämä mielenkiinnolla, koska Suomessahan se tosiaan on tuollaista. Toisaalta kulttuuri on erilainen, ja verovaroin hoidetaan paljon esim. kouluissa. Eläkkeet yksilöeläkkeitä, ja jokainen ns omillaan.
Kiinnitin huomiota jonkun mainitsemaan henkivakuutukseen, ja summan olevan 100 000 E, ikäänkuin normina? Jos on, niin eihän tuolla montaa vuotta perhe elä.
Meillä on kuolemantapausta, vammautumista ja sairautta varten vakuutukset kattamaan loppuelämän kulut. Avioeron sattuessa elatusasiat menevät erilailla kuin Suomessa, ja eläke on yhteinen. Me olemme "köyhiä", mutta on varaa noihin, kuten kaikilla tutuillanikin. Johtuisiko sitten kotirouvamallin (ja täten noiden vakuutusten) yleisyydestä, että hinnat ovat kohtuullisia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:52"]ap:lla on kumma sanavalinta otsikossa: "elätiksi" elätti on negatiivinen ilmaus. jos mä todella haluaisin samaa kuin ap, olisin kirjoittanut, että jään kotirouvaksi. ihan eri klangi.
[/quote]
Ai että oikein rouvaksi. Voi tätä päivää, millä vuosikymmenellä elät, viisi- vai kuusikymmentä? Eiko se riitä, että jää kotiin, ei ole työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:04"]
Kasvatatatko myös lapsesi kotiäiti-malliin? Siis, että pojat kouluun ja ammattiin ja tytöt kotiäideiksi? Oma esimerkki on muuten paras kasvattaja.
Ja kliseitä riittää... Miksi äitini ei hoida lehmiä vaikka mummulla niitä oli? Miksi miehen kaikki sisaret akateemisia, vaikka vanhemmat täysin kouluttamattomia? Voisiko joku ehkä joskus ajatella ihan omilla aivoilla. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle vaikka tällä palstalla pitäisikin.
[/quote]
[/quote]
koska yhteiskutna ei kestä näitä kotiäitejä monta. Siksi! Se että se on yhdelle hyvä juttu, niin se ei ole misään muodossa yhteiskunnalle hyvä juttu. Jos nainen jää kotiin, niin hän jää automaattisesti miehen armoille. Joo, ja nyt tulee se me yhdessä päätetään, meillä ei ole avioehtoa jne.
Jos ero tulee, niin saat toki puolet omaisuudesta. Mutta lähde sitten hakemaan töitä!
[/quote]
Miksi povaat alati avioeroa avioparille, jossa nainen ja äiti jättäytyy työelämästä pois, ja jää kotiin hoitamaan päätoimisesti kotia ja samalla itseään sekä lapsiaan ja helpottamaan miehensäkin taakkaa mitä kotona perinteisesti tehdään sitten yhdessä tai jakaen, jos molemmat ovat töissä kodin ulkopuolella. Meillä kyllä ne kotihommat jollain tavalla jaetaan, ettei kaikki kaadu vain toisen tehtäviksi, vaikka minä naisena olenkin jättäytynyt kotiin; ja syyt kotiini jäämiseen olivat aikoinaan vaikeus saada koulutustani vastaavaa työtä eli työttömyys, ja viimeisten noin kymmenen vuoden aikana on vaikeuttanut työelämään osallistumiseen matkan varrella tulleet terveydelliset rajoitteet työelämässä pärjäämiseen. Lapsemme on jo elätetty ja kasvatettu aikuisiksi ja he asuvat jo omissa talouksissaan, joten siltä osin kaikki on mennyt oikein hyvin, vaikka minä olinkin kotona pitkiä aikoja heidän ollessaan vielä kotona, mutta välillä pätkätöissäkin käväisin.
Jossittelu on turhaa elämässä muutenkin, ja jälkiviisaus yhtälailla. Ihminen valitsee omien tilanteiden ja lähtökohtiensa mukaan kuvionsa, ja joskus on vaan pakotettu valitsemaan tietyt jutut, koska vaihtoehtoja ei ole olemassa. Kaikkea ei voi valita, vaan joskus ihmisen on vain tyydyttävä kohtaloonsa. Mutta lohduttavinta tässä kaikessa on, että istut sitten Mersussa, Ferrarissa, Ladassa tai Skodassa tai melko moni pyörän satulalla tai pyörätuolissa, niin kuoltava on joku päivä, se tasauttaa kummasti saamiset ja saamattomuudet itse kunkin kohdalla.
[/quote]
Jeps.
Vaikka itse käyn töissä en ajattele olevani yhteiskunnalle mitään velkaa. Eikö yhteiskunta olla me ihmiset? Jotkut ovat ökyrikkaita toiset taas eivät.
Etukäteen ei voi eikä kannata murehtia kaikkea mahdollista. Ehkä sitten sitä ei tapahdu ja on murehtinu turhaan.
Ja Skoda on ihan hyvä auto.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:29"]
B:n äiti tulee jossain vaiheessa tarvitsemaan yhteiskunnan tukia. jos kaksi käy töissä, on kaksi työnantajaa joka maksaa työnantaja maksuja. Työssäkäyvä on myös työterveyshuollon piirissä, ei rasita terveyskeskusta. Se että ei tee mitään, ei tarkoita että sääästää rahaa valtiolle. Sinä olet silloin kuluerä joka ei hyödynnä sitä koulutusta jonka olet saanut ilmaiseksi.
Työnantajamaksutkin taitavat olla pitkälti prosenttipohjaisia, tosin tasaprosentti. Eli mikäli perhe B tulot olisi 1x5000e, he maksaisivat huomattavasti enemmän veroja ja työnantajansa yhtä paljon maksuja.
Sinä et tuota mitään. Kuinka monta kertomusta on naisten lehdissä siitä kuinka he jäivät tyhjän päälle. Leskeneläke loppuu kun täytä itse 65 vuotta. Mites sitten?
Kyllähän aikuiset ihmiset osaavat nämä asiat ratkaista niin, ettei se puoliso tyhjän päälle jää, vaikka elättäjä kuolisikin tai ero tulee. Ylimääräisiä eläkevakuutuksia, avioehtoja, henkivakuutuksia ym. Ja edelleenkin, jos se tienaava puoliso on yksinään tilittänyt valtion kassaan enemmän kuin monessa perheessä kaksi töissäkäyvää, niin ei ole mitään syytä häpeillä sitä sossussa asiontiakaan.
Olen niin kateellinen. Miestä ei ole ja asun yksin ja kärvistelen päivästä toiseen vihaamassani työssä. Koskaan en ole sellaisessa työssä ollut, johon olisin oikeasti halunnut aamulla lähteä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:22"]
Ihan kiinnostuksen vuoksi: jos aloituksessa olisi ollut sukupuolet toisin päin, olisiko saanut myös paljon yläpeukkuja? Epäilen ettei. Naiselle sallitaan loppuelämän elättinä olo muttei miehelle. Miksi näin?
[/quote]
Koska se mies olisi tosiaan elätti. Makaisi kotona ja nainen tekisi kaikki kotityöt tultuaan töistä. On meinaan nähty (ei oma).
[/quote]Miksi sellaista kusipäätä on ottanut sitten ristikseen? En hyväksy kenenkään elättinä olemista. Poliitikkojen ja varsinkin persujen ja lestakepujen unelma olisi naisten alistaminen kotikoneiksi jotta äijät saa jakaa hyväpalkkaiset työpaikat ja vapautta kodin ulkopuolella. Ällöttävä näkymä enkä ko puolueita siksi ikinä äänestä.
Hienoa, jos kaikki kotirouviksi haluavat toteuttaisivat toiveensa. Vapautuisi paljon työpaikkoja halukkaille. Henk.koht. en itse haluaisi elää kenenkään siivellä, ja totta puhuen tylsistyisin kuoliaaksi kotona neljän seinän sisällä, mutta ymmärrän kyllä, että etenkin varakkaat, isoissa taloissa asuvat naiset tuntevat houkutusta jäädä pois työelämästä. Varmaan niitä kotitöitäkin isossa kämpässä riittää joka päivälle (meillä niihin kuluu ehkä 2-3h viikossa).
Se että ei tee mitään, ei tarkoita että sääästää rahaa valtiolle. Sinä olet silloin kuluerä joka ei hyödynnä sitä koulutusta jonka olet saanut ilmaiseksi.[/quote]
Pitäisikö myös kieltää koulutetuilta matalapalkkaisten töiden tekeminen (jos ei niitä oman alan hyväpalkkaisia töitä löydy), kun siinähän jää myös valtiolta vastike saamatta kalliista koulutuksesta? Entäs uran vahtaminen? Laitetaanko koulutuksen ehdoksi, että nyt kun päätit 15vuotiaana mennä sähköamikseen, niin olet sitten sähköasentaja seuraavat 50 vuotta? Peruskoulun päättöluokalla hakulomakkeeseen vaihtoehdot ammattikoulu, lukio tai kotiäiti?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 10:24"]Ekaksi haluaisin kysyä varsinkin sinulta, joka tuohduit heti otsikkoni luettuasi, että miksi tuohduit? (arvostan pohdiskelevaa, rehellistä vastausta).
Ja sen jälkeen haluan kertoa enemmän: viihdyn kotona. En ole laiska, enkä nosta/aio nostaa mitään yhteiskunnan tukia, mieheni lupautui elättämään minut. En arvota ihmisiä (itseänikään) ammatin tai aseman perusteella. Olen (yli)tunnollinen ihminen, joka stressaantuu työelämässä, mutta kun saan tehdä asioita omaan tahtiini, olen tehokas ja ahkera. Koti meillä on siisti, rakastan kotitöitä. En ole materialisti. En kuluta juuri mitään, vaatimaton elintaso sopii minulle oikeasti hyvin. Iloni elämääni saan ilmaisista asioista. Tykkään rauhallisesta, tavallisesta elämästä. Kodin siivoamisesta. Perheestäni huolehtimisesta. Ruoanlaitosta. Lukemisesta, lenkkeilystä, luonnossa liikkumisesta ja sen tarkkailemisesta, käsitöistä, ystävien tapaamisesta.
Mies käy töissä ja tykkää työstään. Häntä helpottaa, jos ei joudu osallistumaan kotitöihin. Hän on sanonut, että häntä ei haittaa pätkääkään, vaikka maksaa meillä asumisen ja ruoan, ja on luvannut että antaa minullekin rahaa kaikkeen mitä tarvitsen, jos haluan jäädä kotiin.
Aion siis jäädä kotiin.
Ja kiitos, ei tarvitse huolehtia siitä "mitä jos mieheni jättää minut/mieheni kuolee/en saa eläkettä". Nämäkin asiat on huomioitu, ja mikäli tällaiset jossittelut toteutuvat, tehdään sitten uusia ratkaisuja niiden mukaisesti. Nyt aion vihdoin ryhtyä elämään sellaista elämää, josta olen jo pitkään haaveillut.
[/quote]
Olen muuten kuin sinä, mutta en pidä kotitöistä ja haluaisin kipeästi töihin. :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:59"]
B:n äiti tulee jossain vaiheessa tarvitsemaan yhteiskunnan tukia. jos kaksi käy töissä, on kaksi työnantajaa joka maksaa työnantaja maksuja. Työssäkäyvä on myös työterveyshuollon piirissä, ei rasita terveyskeskusta. Se että ei tee mitään, ei tarkoita että sääästää rahaa valtiolle. Sinä olet silloin kuluerä joka ei hyödynnä sitä koulutusta jonka olet saanut ilmaiseksi.
Työnantajamaksutkin taitavat olla pitkälti prosenttipohjaisia, tosin tasaprosentti. Eli mikäli perhe B tulot olisi 1x5000e, he maksaisivat huomattavasti enemmän veroja ja työnantajansa yhtä paljon maksuja.
Sinä et tuota mitään. Kuinka monta kertomusta on naisten lehdissä siitä kuinka he jäivät tyhjän päälle. Leskeneläke loppuu kun täytä itse 65 vuotta. Mites sitten?
Kyllähän aikuiset ihmiset osaavat nämä asiat ratkaista niin, ettei se puoliso tyhjän päälle jää, vaikka elättäjä kuolisikin tai ero tulee. Ylimääräisiä eläkevakuutuksia, avioehtoja, henkivakuutuksia ym. Ja edelleenkin, jos se tienaava puoliso on yksinään tilittänyt valtion kassaan enemmän kuin monessa perheessä kaksi töissäkäyvää, niin ei ole mitään syytä häpeillä sitä sossussa asiontiakaan.
On siinä häpeämistä. Koska kuitenkin et ole omalla työllä sitä ansainnutkaan. Koska se äiti kuitenkin kuluttaa yhteiskunnan rahaa. Hän perustelee sen sillä että hän tekee tärkeätä työtä. Hän on saanut ilmaisen koulutuksen ja se jää käyttämättä. Loppujen lopuksi niin suomessa ei ole niin monta aviomiestä joka oikeasti maksaa kahden hengen kulutuksen omilla palkkatuloilla.
Se äiti on kuluerä! Piste! Hän ei ole yhteiskunnan pilari, hän on vain oman perheen työntekijä joka kuluttaa muitten verorahoja. Ja minuna peloittaa että lapsille opetetaan malli, koska työnteko ja perhe on vaikea yhdistää äiti jää kotiin miehen elätettäväksi. tämä vain sen vuoksi, että mies ei halua ottaa vastuuta kodinhoidosta ja yhteisistä lapsista.
Ihan kiinnostuksen vuoksi: jos aloituksessa olisi ollut sukupuolet toisin päin, olisiko saanut myös paljon yläpeukkuja? Epäilen ettei. Naiselle sallitaan loppuelämän elättinä olo muttei miehelle. Miksi näin?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:13"]
Se että ei tee mitään, ei tarkoita että sääästää rahaa valtiolle. Sinä olet silloin kuluerä joka ei hyödynnä sitä koulutusta jonka olet saanut ilmaiseksi.[/quote]
Pitäisikö myös kieltää koulutetuilta matalapalkkaisten töiden tekeminen (jos ei niitä oman alan hyväpalkkaisia töitä löydy), kun siinähän jää myös valtiolta vastike saamatta kalliista koulutuksesta? Entäs uran vahtaminen? Laitetaanko koulutuksen ehdoksi, että nyt kun päätit 15vuotiaana mennä sähköamikseen, niin olet sitten sähköasentaja seuraavat 50 vuotta? Peruskoulun päättöluokalla hakulomakkeeseen vaihtoehdot ammattikoulu, lukio tai kotiäiti?
[/quote]
Ei jokaisella on oikeus ammatinvaihtoon. Eli en näe mitään ongelmaa siinä, että yrittää hakea itselleen ammattia. Jokainen saa vaikka vaihtaa ammattia koulutustasoa riippupmatta. Mutta jos jäät kotiin ilman tuloja (eli et ole työtön, sairaseläkkeellä tai niin edelleen) pitäisi tulla jonkinlainen sanktio. Jos sinulla on töitä niin koulutustaso ei haittaa. Monet ammatit kuolevat ja tämä päiväna joutuu vaihtamaan ammattia monta kertaa. Mutta se että jäädään kotiin koska on helpompaa on väärin. Jos saat lapsesta omaishoitajan tukea niin tämä on ok, jne. Mutta se että ei jaksa olla töissä ja hoitaa lapsia on laiskuutta ja väärinkäyttöä. Eli silloin minun mielestä turha koulutusraha tulisi jollain tapaa kuittaa takaisin valtiolle.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:22"]
[/quote]
Koska suomalainen äiti pitää olla kotona. Suurin osa näistäkin naisista ei halua antaa miehelle sitä mahdollisuutta olla kotona lasten kanssa. Se nähtiin kun kodinhoitotukea oltiin jakaamassa vanhempien kesken. Suurin osa naisista hermostui. Eli Suomessa naiset haluvat olla kotona miesten elätettävänä. Pelottava ajatus !
Kunhan mies saa pillua kotona ei häntä tuo haittaa.
~Mies 29v.~
Miksi yläpeukut???? Me työssäkäyvät maksanne mm. lastesi päiväkodin, terveyden hoidon VERORAHOISTAMME. Sillä aikaa kun sinä lusmuilet. Ei yhteiskunta niin pyöri että toinen puoliskosta lorvisi aina vaan kotona ilman syytä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:22"]
[/quote]
Tunnen yhden pariskunnan jossa mies jäi pysyvästi kotiin toisen lapsen jälkeen. Halusivat nimenomaan kasvattaa lapset niin, että toinen vanhemmista on mahdollsimman pitkään kotona. Naisen palkka (oma arvioni tittelin perusteella) n. 80 000e/v, miehen n. 35 000e/v, joten valinta oli aika selvä kun ei mieskään pahakseen pistänyt. Nykyään kun nuorempikin lapsi kouluikäinen, mies tekee freelance-hommia etätöinä kotoa käsin parikymmentä tuntia viikossa, aiemmin oli ihan täysin koti-isä.
Kyllähän sille aikanaan vähän kulmia kohoteltiin, mutta tyytyväisiltä järjestelyynsä vaikuttavat.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:25"]
Ei jokaisella on oikeus ammatinvaihtoon. Eli en näe mitään ongelmaa siinä, että yrittää hakea itselleen ammattia. Jokainen saa vaikka vaihtaa ammattia koulutustasoa riippupmatta. Mutta jos jäät kotiin ilman tuloja (eli et ole työtön, sairaseläkkeellä tai niin edelleen) pitäisi tulla jonkinlainen sanktio. Jos sinulla on töitä niin koulutustaso ei haittaa. Monet ammatit kuolevat ja tämä päiväna joutuu vaihtamaan ammattia monta kertaa. Mutta se että jäädään kotiin koska on helpompaa on väärin. Jos saat lapsesta omaishoitajan tukea niin tämä on ok, jne. Mutta se että ei jaksa olla töissä ja hoitaa lapsia on laiskuutta ja väärinkäyttöä. Eli silloin minun mielestä turha koulutusraha tulisi jollain tapaa kuittaa takaisin valtiolle.
[/quote]
Halvemmaksihan se kotiäiti tulee kun työtön. Parhaassa tapauksessa vielä joku työtön siitä työllistyy, kun äiti jää kotiin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:18"]
tämä vain sen vuoksi, että mies ei halua ottaa vastuuta kodinhoidosta ja yhteisistä lapsista.
[/quote]
AP otsikoi juttunsa "Mä en halua mennä enää töihin, jään mieheni elätiksi" ja tämäkin on vastuuttoman miehen syy. wau.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 13:04"]
Kasvatatatko myös lapsesi kotiäiti-malliin? Siis, että pojat kouluun ja ammattiin ja tytöt kotiäideiksi? Oma esimerkki on muuten paras kasvattaja.
[/quote]
En tiedä miten jossain lestadiolaisalueilla toimitaan, mutta meillä oli äiti kotiäitinä, eikä tullut mieleenkään että tämä olisi jokin malli. Ja aika monella luokkakaverillakin oli, mutta kyllä kaikki hakivat opiskelemaan - eihän siinä vaiheessa edes ajatellut kuin kaukaisesti jotain perhe-elämää. Ei edes tiennyt, aikooko joskus tehdä lapsia. Saati että saako niitä vaikka haluaisikin (tai löytääkö miehen edes).
Jos ihmiset tekevät lapset vasta kolmekymppisinä kuten nykyään on tapana, eikä teineinä, kaikkien on kuitenkin ammatti ja työ hankittava.