Syyskuun salaisuudet loppua kohden!
Huomenta vaan kaikki syyskuulaisten tulevat mammat!
Taas vaan lähti uusi viikko käyntiin (ja jälleen sateisissa ja koleissa merkeissä ainakin täällä savossa )ja eipä tässä olisikaan enää montaa viikkoa jäljellä ( meillä Pertsan kanssa enää 6 !) ja jännittää jo tooosi paljon!
Kirpparille taas eksyin ja löysin paljon hyviä käyttökelpoisia vaatteita pienokaiselle. Nyt meillä alkaakin olla kaiki valmiina pojua varten, uusi pinnasänkykin on koottuna meidän makkarissa, nyt sänky on vielä tyhjillään, jännittävää että kohta meidän oma muru kellii siellä. Olo on ollut selkäkipua lukuunottamatta ihan mukava. Yöt menee tosin ihan harakoille kun joudun ravaamaan vessassa 2-3h välein ja mikään asento ei meinaa tuntua hyvältä
( vaikka olenkin haalinut sänkyymme kaiki mahdolliset tyynyt ja peitot ;) )
Tällä viikolla olisi taas neukkukäynti ja jänskittää miten päin tämä jamppa täällä on ( tuntuu että poikittain kun potkut tuntuu kyljissä..). Minkä verran muuten uskaltaa saunoa tässä vaiheessa? Meidän perhe on kova saunomaan mutta itse en pysty enää 5min kauempaa olemaan kun tulee jo huono olo....? Jostain luinkin että pitäisi vaan ihan miedoissa löylyissä saunoa lyhyesti ettei vaavin verenpaine nouse liian korkeaksi??
Massu tuntuu isolta ja jäbä potkii ja nyrkkeilee välillä turhankin ahkerasti mutta yritän kuitenkin nauttia tästä tilasta loppuun asti, yritän öisten " harjoitusten " ollessa vaan ajatella että onneksi aamulla ei ole mihinkään kiire ja saa nukkua niin pitkään kun haluaa;)
Ihanaa alkavaa odotusviikkoa syyskuun mammoille!
Luluzu ja "pertti" 34+1 :x
Kommentit (64)
Mulla on sitten huomenna se jännä päivä Naikkarilla, kun katsotaan vauvan koko ja päätetään miten jatketaan eteenpäin.
Pelottaa ihan kauheasti! Pelottaa, että jos vauva onkin jo nyt nelikiloinen (ei ollenkaan mahdoton juttu) ja pelottaa, jos sanovatkin, että odotellaan nyt vaan eikä käynnistetä, sekin kun tuntuu olevan ihan lääkäristä kiinni.
No huomenna olemme viisaampia. Tulen jossain vaiheessa kertomaan miten kävi. APUA!
Mustaverho ja kaneli 35+6
Ja täältä kans onnittelut pömppänälle <3
Minä kävin eilen neuvolassa. Kaikki ok, turvotuksesta ei mitään ihmeitä maininnu tuumas että kuuluu loppuun. Ja närästyksen syy selvis kyllä, kohtu on ihan kiinni kylkiluissa.. ei ihmekään että närästää. Mutta mikä tässä on minusta ihmeellisintä; Kohtu on ihan korkeimmillaan, mutta poitsun pää on kuitenkin lantiossa. Kokeili mahan päältä mutta ei tuntenut päätä, kokeili sit alakautta ja sano että lantiossa on mutta liikkuvana. Harmittaa kun en älynny kysyä onko paikat pehmenny jne. ja se miten se voi mahdolllista että kohtu on noin ylhäällä vaikka vauva on alempana.. millanen jättiläinen siel on?? :s
Norahista oli kiva kans kuulla ja että kaikki hyvin :) Ajatella kohta voi olla et sulla on vauvat sylissä jos pitää leikata.. hienoa että olette päässeet näin pitkälle!! :)
Nyt pitää tuo orkesteri laittaa suihkuun ja muutenkin iltahommille, alkaa olla sellainen sirkus pystyssä :)
kmk-83 ja poitsu 37+2
..zemiä sinne naikkarille!! Tuu heti kun vaan voit niin kertomaan mitä siellä tuumivat. Jännityksellä täällä ootellaan..
Eilen neuvolassa varmistui, ettei mun sf-mitta ole viikkoihin noussut. Välillä ollut 30+ ja nyt taas 28. Käyrä oli laskenut yläkäyrältä alakäyrän alle! No, minä näin jo mielessäni kaikenlaisia kauhukuvia . Oon toki itsekin ihmetelly, että miksi maha ei kasva, kuten edellisessä raskaudessa.
Pääsinkin onneksi heti tänä aamuna äitipolille ja saimme huokaista helpotuksesta. Ultran mukaan vauva on ihan normaalin kokoinen ja vastaa viikkoja (tänään 36+3). Vuvan on niin hyvin laskeutunu lantioon, minkä johdosta vatsa ole iso. Se arvioi, että voi olla jo 2900g ja viikojahan on vasta 36+3. Ei ole sitten mitään syytä tutkia enempää-normaalit neuvolakäynnit vaan... Ihan kummallista, että sf-mitta voi noin vaihdella eri raskauksissa ja voi tippua kahden käyrän verran-ilman, että on mitään hätää!!
Pömppänä: onnea vihille menon johdosta!
-Wilhelmiina 36+3-
kamalat vieroitusoireet kun en eilen päässyt nettiin, jumissa... pitäis kai hankkia elämä siks aikaa kun mies on töissä kun olin niin orpona eilen...
no mutta sainpa aikaiseksi sen verran että aloitin valmistelemaan isyyspakkausta miehelleni, sepä olikin ihan hauskaa puuhaa...!
järkyttävän turvoksissa täällä ollaan, kädet puuduksissa ja iho on ihan kipeä! ja minä kun oon päässy tähän asti niin helpolla että nyt se onkin kai sitten yhtä helvettiä loppuaika... noh, ei saa manata.
eilen tuli muutama oikein kova supistus illalla, vähän jo säikähdinkin että nytkö sitten mennään... loppuivat sitten kuitenkin kun kävin kyljelleni makoilemaan... ja kauan kestivät, mokomat, siksi säikähdinkin. ei nyt ihan vielä tarvis kuitenkaan tulla! ens viikolla on vasta st-arvio yms joten jos nyt sinne asti edes odottaisi!
kateellisena lueskelen teidän muiden kirjoituksia kun vauvat on kääntyny, täällä edelleen istuskellaan melkein äipän sylissä, peppu on tosi alhaalla. välillä tuntuu ihan kuin hän istuisi tuossa reisien päällä kun itse istuu, kummallista! :)
huomenna mennään miehen kanssa treffeille :) elokuviin lupasin lähteä uutta batman-elokuvaa katsomaan vaikkei se nyt ehkä ihan välttämättä mun kategorioihin istukaan, ans kattoo ny...
turvotellen kohti viikonloppua, Nasu_ rv 35+2
Huonompi uutinen on se, että vauva on iso 3600g, mutta hyviä uutisia ovat ne, että ensinnäkin lääkäri oli tosi ihana!
Lapsivesipunktio on ensi keskiviikkona klo 10, sitä ennen otetaan käyrää ja sen jälkeen taas käyrää jaloppupäivä lepäilyä.
Ensi viikon lopulla tai seuraavan viikon alussa viimeistään on käynnistys. Lääkäri sanoi, että sovitaan aika, joka sopii heille ja meille, mutta joko 36+ jotain tai 37+ jotain, ei kuulemma missään nimessä 38+ vaan ehdottomasti aiemmin.
Kohdunsuun tilanne on kuulemma erittäin hyvä, on reilusti kahdelle sormelle auki ja pitäisi lähteä käyntiin pelkästään kalvojen puhkaisulla.
Eli meillä on viikko, korkeintaan puolitoista enää aikaa vauvan syntymään! Jännittää ihan hirveästi! Voi apua!!!!
Viikonloppua kaikille!
Mustaverho ja kaneli 36+0
Mustaverho; mukava kuulla, että teilläkin asiat lopulta järjestyy ja sinua kuunnellaan! Hui kauheeta, kohta teillä on pieni tyttö jo sylissä:)
Norahille jaksuja ison mahan kanssa, ei kyllä käy kateeksi, kun tämän omankin pallon kanssa on jo tukalaa!
Meillä oli ja meni 3 v hääpäivä keskiviikkona ja kumpikaan meistä ei muistanut. Sovittiin, että lähdetään sitten ihan kaksin jonnekkin, kun vauveli jo pärjää yökylässä ja kauan tähän menee niin aika näyttää. Esikoinen oli tississä kiinni 8 kk ja pulloa ei todellakaan huolinut, pojalla imetys kesti vain 2kk, yksinkertaisesti maito ei vaan riittänyt.
Minäkin haaveilen Ikean reissusta ja jos oikein hyvin taivuttelen niin voipi olla, että nyt viikonloppuna päästäis käymään. Hoitopöydän ainakin ajattelin sieltä shoppailla ja kenties sieltä sitten tarttuu muutakin mukaan:)
Kasvatellaan vielä hetki masuja ja lepäillään varastoon!
Hyvät viikonloput kaikille, Kimaro ja Helmi 34+6
Moi vaan!
Minäkin täällä yritän aikaani kuluttaa kun mies on töissä. Mulla on joka toinen päivä kauhee into tehdä kaikkea kotona, esim leipoa ja pakastaa marjoja ja siivota yms, ja joka toinen päivä veto ihan loppu, makoilen vaan sohvalla ja katselen telkkaria ja luen. Toisaalta ihan mukavaa, kun voi kerrankin vaan olla ja lukea, muulloin kun ei oikein tunnu olevan aikaa. Yksi huono puoli tässä kotona olemisessa on: syön koko ajan!
Wilhelmiina-73: Mullakaan ei ole sf kasvanut viikkoihin, ensi maanantaina menen äippäpolille tutkimaan tilannetta. Toivon, että syy olisi sama kuin sulla, eikä kyse olisi mistään vakavammasta. Viikonlopun yli tässä kärvistellään vielä. Toisaalta, vauva liikkuu tosi paljon, siitä tulee ainakin ihan mukava fiilis.
Mustaverho, ihanaa, että nyt näyttäisi kaikki menevän mukavasti ja sut on otettu todesta. Uskomatonta, että pian teilla on uusi vauvatulokas jo sylissä! Itselläni ei ole supistellut juuri laisinkaan eikä ole paikat auki yhtään, joten pelkään, että voi mennä vielä kuusikin viikkoa, jos menee pahasti yli. Meillä taitaa muuten olla sama laskettu aika. No, vauva syntyy sitten kun se on siihen valmis. Painoarvio olisi kyllä kiva saada.
Aurinkoista viikonloppua! Taidan mennä maistelemaan omenapaistosta...
Miisu1 36 tasan
Käväisin autolla keskustassa ja tuntuu, että ihmiset ovat tosi aggressiivisia niin liikenteessä kuin muutenkin näin perjantaina viikonlopun kynnyksellä :-I nyt sen huomaa, kun on itse oloneuvoksena, olin varmaan työssäkäyvänä ihan samanlainen...
Onnea Mustaverho! Kiva kuulla, että saitte pätevän lääkärin, joka kuunteli ja tekee asian hyväksi jotain! Melkoinen tytsä sulla tulossa, jos nyt on painoarvio se 3600g.
Eilen illalla supisteli, nyt tiedän miltä se tuntuu. Siivottiin miehen kanssa autotallia ja kannettiin pinnis sisälle kisujen ihmeteltäväksi. Ei sitä sen kummemmin pedattu ole, koska laitan ä-pakkauksen laatikon sänkyyn, saa vastasyntyneenä nukkua siinä. Oli kyllä hyvä, että toimme sängyn sisälle, koska tajusin, ettei se ollenkaan mahdu olemaan siinä mihin sitä ensin suunnittelin. Vanhin kissa kävi haistelemassa pinnistä, siinä on varmaan monenlaista tuoksua, kun on 27 vuotta vanha :D pikkukissamme kurkisteli kiinnostuneena sisälle sänkyyn ja sanoin, että se on vauvan eikä sinne saa mennä. Katsotaan menikö viesti perille vai päästäänkö nostelemaan kisua pois sieltä aina kun silmä välttää...
Nyt pitää hoitaa muutama juttu puhelimessa, muistin juuri! Virkistävää ja odottavaa viikonloppua mammat!
Miaea ja masukki 34+4
Alkoi kiinnostaa tuo Nasu_n mainitsema isyyspakkaus. =) Minkälaista tavaraa ajattelit siihen laittaa? Mietin että josko itsekin ennättäisin vielä väsätä jotain vastaavaa tuolle vauvan iskälle. =)
Oli kiva lukea että Mustaverholla on viimeinkin ollut hyvä käynti äitipolilla ja asiat alkavat sujua. Pidetään peukkua että kaikki menee hyvin ja pidä Mustaverho itsekin nyt kaikin keinoin myönteistä mielialaa yllä. :) Täällä ollaan varmasti hengessä mukana.
joku kyseli vaateiden koosta, minulla on 56cm suurin osa. muutama 50cm on. haluan pukea kokoisiinsa vaatteisiin, enkä rullailla sitten lahkeita ja hihoja.. :) esikoinenkin hukkui alkuunsa niihin 56cm, mutta nopsaanhan ne kasvaa.
aikas hurjaa tosiaan, että huomenna meidänkin masukki on täysiaikainen. lähtö voi tulla meille kelle vaan vaikka ensi yönä!
supistuksista: välillä tulee tujuja, että pitää pysähtyä mutta ei kyllä mitään kovin kivuliaita vielä ole, kun tietää miksi ne sitten muuttuu oikeassa tilanteessa :) tuonne alapäähän vihloo. ensi viikolla on lääkäri ja mielenkiinnolla odottelen mikä on kohdunsuun tilanne. sekään ei kyllä mitään sano vauvan syntymäajankohdasta, vaikka olisi jo aukikin! :)
liikkeet on todella vaisut. ei kyllä mylläile siellä oikeastaan enää.. vain sellaisia yksittäisiä työntöjä. rauhallinen tytsi tulossa :)
nyt esikon puurohetkeen..
cec 36+6
Ensinnäkin onnea Pöppänälle rouviintumisesta. En ole tainnut kirjoitella tuon viestisi jälkeen. Hieno homma Mustaverho, että pääset jo pian tositoimiin. Sitten onkin jo pieni nyytti sylissä. Saas nähdä kerkiääkö joku muu syyskuinen ensin. Toisaalta ihme, että vielä ei ole vauvauutisia tullut. Sikäli hienoa, että vauvat malttavat pysyä matkassa täysiaikaisiksi.
Itse tein tänään varmaan noin 6.5km reippaan kävelylenkin eikä mitään supistuksia saanut aikaan. Ainoastaan hengästyttää ja ahdistaa sekä närästää, eli korkealla oleskelee. Tällä menolla taidan olla vielä syyskuun lopullakin yhdessä koossa.
Hyvää viikonloppua kaikille ja jaksuja!
Elohelmi ja Pirkko 36 + 5 ( ylihuomenna jo täysiaikainen!! )
Täällä aamupalan ääressä kerkee nopeesti vielä laittaa viestiä..
Pojat lähtee just mammun ja papan kanssa kaupungille ja me aletaan muuttopuuhiin.
Mustaverholle tsempit, ei enää kauaa!
Saas nähdä tosiaan, että koska tämä joukko alkaa purkautua ;-)
Onnittelut myöskin Pömppänälle avioitumisesta!!!
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Marili ja "Onni" 35+4
Kiitos kaikille onnitteluista :-)
Mustaverholle tsemppiä ja jaksamista!! Apuva, sulla on kohta nyytti sylissä..! Ihanaa!
Norah ja tuplat: Huh, aikamoiset on mitat ;-) Tsemppiä ja jaksamista sullekin kovasti! Minä olen kovilla jo tämän "yksös"mahani kanssa :-(
Mukavaa viikonlopun jatkoa!
Pömppänä 36+1
Hei,
ihan ensteksi onnittelut Pömppänälle. Ihania uutisia!
Mustaverholle ja Norahille: vähiin käy ennen kuin kokonaan loppuu. Kyllä on jännittävää. Samalla tavallahan se on meillä muilla, mutta jotenkin tuntuu että teikäläiset aloittaa tämän meidän jakautumisurakan. :)
Kaikille muille myös terveisiä ja hyviä vointeja: ihanan vilkasta on tämä keskustelu täällä, taidetaan olla jo suurin osa äippälomilla? Eikä nuo olympialaiset jaksa loputtomiin kiinnostaa...
Omaan napaan kuuluu ihan hyvää. Korvien välikin on kestänyt suht hyvin matkassa mukana. Sisko sanoi jo maanantaina ja neuvolan täti säesti torstaina että Jaakko on sen verran laskeutunut että voi olla ettei menis enää kuin kaksi viikkoa. Sisko otti siinä samalla kainaloon ja laitettiin sairaalakassi valmiiksi. Nyt minuu sit virallisesti jännittää.
Toisaalta miusta tuntuu, että tuo on semmoista mielialankohennus "valehtelua". Laskettuun aikaan ei ole kuin 3 viikkoa, yrittääkö ne vaan piristää hehkuttamalla että jäljellä olisikin vain kaksi? Ja mitä sitten jos menee kaksi tai kolme, se on jokatapauksessa vielä aika pitkä aika.
Supistuksia on silloin tällöin, pääsääntöisesti kivuttomia, nyt ne tuntuu kuitenkin myös selän puolella. Alapää on samalla tavalla kipeä kuin menkkojen aikaan (koko ajan tekisi mieli käydä laittamassa side), mutta ei mitään akuuttia.
Jaakko onneksi möyryää, huolet liikkeiden tuntumisesta on taka-alalla, se kun tuntuu olevan isompi kuin minä. Jatkuvasti varsin läsnä ja eloisa. Ihana lapsi. Mutta vielä mennään siis pari-kolme viikkoa. Saan lohtua tuosta ajatuksesta vaikka olo onkin aika tukala. Onko muilla tuollaista alapääkipua? Ihan kuin menkat? Mitkä oireet voi ennakoida synnytystä? Mullakun tuo edellinen käynnistettiin.
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
T. Arkamamma rv 37+1 (haa, täysiaikainen!)
menkkajomotuksia.. eilen illalla alkoi vuoteeseen mentäessä :) tänään on sitten aika ajoin jomotellut lisää ja tuntemukset tuossa alavatsalla. paineen tunnetta on myös ja tytsi on hiertänyt päätään taas kivuliaasti tuolla alhaalla. mies ollut toiveikas nyt sitten noista tuntemuksista, että ei enää menisi kauaa, mutta itse vaistoan kyllä sitä rv40+ muutama päivä :) en halua olla toiveikas, kun sitten ne viimeiset päivät ovat todella tuskallisia, jos on itselleen ajatellut vauvan tulevan aiemmin :/ viimeksi kaikki muut povasivat vauvan tulevan aikaisemmin kuin la (neuvolat sun muut) ja meni ihan sinne laskettuun. silloin oletin sitten samaa kuin muut ja kyllä sapetti.. teki mieli jäädä 4 seinän sisälle piiloon muilta, kun en ollut "vieläkään jakaantunut".
ARKIS: esikoisen aikaan ennen vesien menoa heräsin aaltomaiseen menkkajomotukseen ja nousin ylös kävelemään.. (lue syömään alakertaan). olin jalkeilla ½h kun palasin vuoteeseen ja naps- vedet losahti oikein kunnolla! :) ja siitä sitten alkoikin samantien supparit.. samaa lähtöä toivon nytkin, että vesien menolla alkaisi.
masukki edelleen todella hissukka liikkeiltään. hikka tuntuu olevan useamman kerran päivässä.
nyt tv äärelle..
cec 37+0
Heippa kaikki ja leppoisaa la-iltaa!
Lenkkeilin tänään reilut pari tuntia sateessa, eikä harmittanut yhtään :D ihan uskomatonta, mutta niin kovin olen liikuntaa kaivannut kipeänä ollessani! En jaksaisi odottaa tiistaihin, kun pääsee taas fitball-jumppaan parin viikon tauon jälkeen! Tästä alkaa "uusi" elämä :D
Marili: Kiva kun olet tehnyt meille LA-taulukon! Nyt voi pitää silmällä, että ketkä todennäköisimmin lähtevät laitokselle ensimmäisten joukossa :D innolla odotan ja jännitän, että meneekö oma synnytys lokakuulle....
Vauva on vilkas kaveri, möyryää varsinkin iltaisin niin, ettei äippä oikein löydä hyvää asentoa enää. Yöt ovat kyllä tosi rikkonaisia ja näen ihan kummallisia unia. Uutta minulle on myös yöhikoilu, aamulla on yöpaita aivan märkä. Normaalisti en nimittäin hikoile kainaloista/selästä/rinnasta, pelkästään jaloista. Nyt hikoilen kaikkialta :(
Masu on virallisesti pallo ja olotila vaihtelee päivän mittaan monta kertaa. Maanantaina pääsen onneksi kampaajalle, hiukseni ovat nimittäin kasvaneet aivan silmissä ja tyyli on jotain peikon ja punk-laulajan välistä. Joku voisi varmasti todeta minut nähdessään, etten ole kampaajani kanssa väleissä :D
Ajattelin eksyä tässä vielä kirpparille kuikuilemaan pikkuvaatteita (okei, onhan niitä kaappiin kertynyt, mutta....), jos vaikka muutaman löydön tekisi vielä. Pinnis on toistaiseksi säilynyt kissoilta turvassa (alkukiinnostuksen jälkeen eivät ole kapistusta lähestyneet). Sitteri ja rengasliina tulivat postissa ja olen ihan tyytyväinen hankintoihin. Rengasliina on suht monikäyttöinen ja ohjeiden perusteella helppo säätää. Ajattelin, että jos osoittautuu koliikkivauvaksi, niin syli on paras paikka ja saa äiti/isä tehtyä vaikka ruokaa samalla, kun pikkuinen kellii rinnalla. Toki nykyisin muutenkin kehoitetaan pitämään lasta lähellä.
Jeps, onpa pimeää :( syksy tulossa selkeästi ja vauvat! Koskakohan ekat kuoriutuu...?
Miaea ja masukki 34+5
Onpas ilma synkkä.Eilinenkin vähän masensi kun oli niin sateinen päivä.
Joo kummasti tässä vaan loppua lähestytään kaikki.Olin perjantaina neuvolassa ja kaikki ok.Sf mitta oli 35 huh huh.Esikoisesta oli 33 viimeisellä neuvola kerralla.Saa nähdä millainen jötkäle on tulossa.Vähän pelottaa tuo vauvan koko ja terkkari sanoikin että jos alkaa lopussa huolestuttaa niin aina voi mennä uudestaan painoarvioon.Veikkaan vauvan olevan ainakin 3600g nyt. Joten varmaan menee sinne 4 kiloon jos laskettuun aikaan päästään. No pääasia että mahtuu tulemaan ja kaikki menisi muutenkin hyvin synnytyksen osalta se kuitenkin vähän pelottaa.Painoa ei mulle ollut tullut kuin 200g joten sikäli hyvä vaikka olen popsinut herkkuja kun tuntuu että joka päivä on jotkut kissanristäiset....Painoa yhteensä tullut 13.5kg.
Arkamamma:Mulla oli monena iltana menkka jomotusta silloin kun esikoisen synnytys käynnistyi.Ja lopulta lauantai yönä lapsivesi lähti valumaan. Rv oli silloin 38+5 ja tyttö syntyi 38+6. Mulla enää 5 päivää noihin viikkoihin jännittää:)
Odotan myös nyt että käynnistyis noilla vesien menolla niin ei tarvii arpoa niitten supistusten kanssa jos ne vaikka loppuu kesken tai jotain.
Muutenkin alan olla tosi valmis tähän vauvan tuloon.Poika liikkuu kyllä kivasti ja välillä monottaa kipeästikin kylkikaariin.Ja kohtu on vielä aikas ylhäällä että täällä ei ainakaan ole vielä kiinnitytty eikä kai tarvitsekkaan.
Pömppänälle: Onnea naimisiin menosta.Voi kun itsekkin pääsisi pian.
Norah ja Mustaverho: Ei enää kauan niin on nyytit sylissä ihanaa!
No oliskohan siinä taas kuulumisia kerrakseen.Jännityksellä odotan koska se lähtö jollekkin meistä tulee...
Terv:Sweety rv 38+0 Vauva olisi tervetullut vaikka ensi yönä heh...
Taas on pilvinen ja "ankea" päivä näköjään tulossa. Toisaalta helpottaa mua kun ei niin paljon tee mieli lähteä lenkille. Ehkä käyn vähän kokeilemassa pientä kävelylenkkiä. Yleensä vaan on niin supisteluherkkää tuo lenkillä olo, että en ole varma onko se sallittua. Jäi vähän epäselväksi tuolla lääkärissä kuinka pitkä tuo minun vuodelepomääräys oli. Ajattelen, että riittää kun sain sen taukoamatta supistelevan mahan rauhoittumaan. Nyt supistelee päivittäin mutta harvakseltaan. Jotkut on kipeitä mutta pääsääntöisesti sellaisia hyviä supistuksia. Olen ruvennut suggestiolla kääntämään mieltäni pois kivun tunteesta kun supistus tulee. Ajattelen vaan että rentoudu ja nauti :) Kipu on hyvää kipua jonka palkintona saan vauvan. Tunnen, että kipu kypsyttää minua kohti sitä ihanaa palkintoa. Aiemmissa synnytyksissä olen ollut jotenkin krampissa aina supistusten tullen ja ajatellut vaan, että äkkiä ohi tämä kipu. Ja tietäähän sen, että kipu on voimakkaamman tuntuinen kun jännittää. No saa nähdä tällaista "leikkiähän" tämä harjoittelu on.
Hauska kuulla Mustaverho, että käynti oli hyvä ja sait mielenrauhan sovitusta päivästä. Kohta saat vauvasi syliin!
Nasu kirjoitti isyyspakkauksesta. Minäkin olin sitä kypsytellyt mielessäni ja loppuviikosta kävin kaupoilla kokoamassa pientä pakettia. Minkälaisen sinä teit? Minä päätin pysytellä melko äitiyspakkausmaisella linjalla. Eli ostin muutamia vielä tarvittavia vaatteita mm ihanan pörröisen puvun syksyn viimoihin. Niin ja pari hattua. Olen vähän tuollainen hattujen keräiliä. Sitten ostin katselukirjan ja yhden lelun vauvan ja isän yhteisiin leikkeihin :D Suklaalevyn meinaan hankkia maidontulon edistämiseksi (eli se tulee ojentaa äidille mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen). Mieheni pitää erilaisista älypeleistä, joten hankin haastavan pulmatehtävän ja ajattelin kijoittaa sen lappuseen, että mikään vauvanhoitopulma ei tunnu miltään jos tämän pulman saa ratkaistua. Isoja lapsia pyysin kirjoittamaan ohjeita ja toiveita sekä neuvoja tulevalle isälle. (vauva on siis mieheni esikoinen) Olihan siinä vissiin jotain muutakin. Kaikki kamat pakkaan uuteen poljinroskikseen joka piti hankkia pesemistä odottavia kestovaippoja varten. Joku pieni isäjuttu mahtuisi vielä mukaan. Ideoita otetaan vastaan.
Eilen ostin jo liivinsuojat ja peppupyyhkeitä vauvalle ym. pikkujuttua. Iski vähän paniikki perjantai-iltana kun supisteli taas vähän tiheämmin ja kovemmin ja ehdin jo säikähtää, että lapsivettä tihkuu. Oli kuitenkin vaan vissiin joku yhtäkkinen muu vuoto :)
Huomenna olisi tutustuminen tuonne synnytyssairaalaan ja tiistaina lääkäri tarkistaa onko tilanne kohdunsuulla muuttunut.
Aloitin neulomaan vauvalle takkia ja housuja. Yritän keksiä tekemistä, että pysyn aloillani.
Hauskaa sunnuntaipäivää kaikille!
Rasina 35+6
Ulkona on kauhea myrskytuuli, vuoroin paistaa aurinko ja vuoroin sataa..kävimme mökillä ja siellä vasta hurjaa olikin, kun on meren rannassa. Vesikin oli noussut niin, että laituri oli mennyt piiloon.
Yöt ovat tosiaan täälläkin melko mielenkiintoisia. Käyn vessassa joinain öinä 2h välein ja joinain pärjään parilla kerralla. Painajaisia olen nähnyt jo monena yönä, en kylläkään muista niiden sisältöä, herään aina paniikkiin. Herätessä olen hiestä märkä ja pakko on ikkuna avata, vaikka kurkku on muutenkin ollut monta päivää kipeä aamuisin :( Jalat särkee myös öisin, välillä vain toinen, mutta useimmiten molemmat. Onkohan tämä loppuaika nyt sitten tätä?
Taidanpa rientää tuolle pihalle katsomaan ettei tuuli ole vienyt miestä! Hän niin ahkerasti väsäilee hyllyjä :D Postissa odottaa sitteri, taidan lähteä vielä tänään hakemaan sitä..
Onneksi tuuli ei vie näin isomasuista tätiä :D viikon jatkoja!
Miaea ja masukki 34+3