Kannattaako ottaa "hlökohtainen ohjaus" salille?
Siis kyseessä uimahallin kuntosali ja pakettiin kuuluisi alkukeskustelu 30min, sitten kuntosaliohjelma sen pohjlata plus yksi tunti salilla jossa ohjaaja sitten näyttää/opastaa nuo liikkeet.
Mietin vain että onko tuossa mitään järkeä? Sali on pieni ja laitteet ihan perusjuttuja, eikä ohjaajallakaan taida olla mitään pt:n koulutusta, joku liikunnanohjaaja ilmeisesti vain. Hinta ei kyllä päätä huimaa, mutta onkohan tuosta mitään hyötyä?
Olen runsaasti ylipainoinen ja elämäntaparemontti menossa ja salille tekisi mieli lähteä.
Mielipiteitä?
Kommentit (8)
Ehdottomasti kannattaa. Se ei ole sinulta pois, ja saatat saada hyviä vinkkejäkin. :)
No..sitten puolen vuoden päästä tilanteesi:
a) valittelet, kun kuntosaliharjoittelussa ei kehity
b) sinulla rasitusvammoja vääränlaisten suoritustekniikoiden vuoksi
c) kuntosaliharjoittelu on tylsää, kun tulee tehtyä aina vaan ne samat liikkeet
Eli voi hyvät hyssykät, jos kerran saat ohjausta, jossa tarkastetaan, että teet oikein ja sinulle tehdään joku ohjelma tarpeesi mukaan, ota nyt ihmeessä opastus vastaan. Ei oppi ojaan kaada.
Tietenkään ohjelma ei ole sellainen, että voit tai kannattaa sitä sitten tehdä loppuelämä, samoin tuo opastusaikakaan ei ole niin pitkä, että kaikkeen voi perehtyä. Mutta ihmettelen, miksi joku ajattelee olevansa niin ekspertti, ettei mitään opastusta edes kaipaa. Minä, joka taas olen käynyt salilla vuosia, ottaisin ilomielin jonkun suunnittelemaan minulle ohjelman ja tarkastamaan tekniikkani.
En mä nyt ajatellut olevani ekspertti, mutta ilmeisesti en myöskään ajatellut että ohjaaja olisi mitenkään ekspertti.. Pitänee oikaista tuo ajatus. Laitan sähköpostia ja varaan itselleni ajan. :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 08:32"]
En mä nyt ajatellut olevani ekspertti, mutta ilmeisesti en myöskään ajatellut että ohjaaja olisi mitenkään ekspertti.. Pitänee oikaista tuo ajatus. Laitan sähköpostia ja varaan itselleni ajan. :)
[/quote]
No mutta liikunta-alalla työskentelevä siihen koulutuksen saanut kuitenkin saattaa tietää asioista enemmän kuin sinä, varsinkin jos olet aloittelija?
Ehkä nyt kuitenkin kannattaa huomioida se, että on vähän väljempi sapluuna, että lisätään lihaskuntoharjoittelu elämäntaparemonttiin, kuin että on pt, jonka asiakas on jo liikkunut paljon, mutta joka haluaa kehittää jotain spesifejä ominaisuuksia tai sitten pt, jonka asiakkaalla on rajotteita mutta samaan aikaan jotain spesifejä tavoitteita.
Eli siis tuo liikunnnanohjaaja nyt ei ole edes suunnittelemassa sinulle ohjelmaa kuten pt tekisi asiakkaalleen, mutta se ei silti tarkoita sitä, etteikö ohjelma voisi olla tasapainoinen ja hyvä noudattaa ja ettetkö tilanteessasi saisi sillä jo muutosta aikaan. Ja edelleen: musta on siis mykistävää, että joku ajattelee, että sellainen mitä sattuu -treeni hakkaisi mennen tullen jonkun liikunnanohjaajan tekemän ohjelman, olkoonkin, että ohjelma olisi aika simppeli eikä mitenkään verrattavissa siihen, että asiakas harjoittelisi pt:n kanssa.
4
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 08:49"]
Tsemppiä aloitukseen AP! :)
[/quote]
Voi kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 07:50"]
Mietin vain että onko tuossa mitään järkeä? Sali on pieni ja laitteet ihan perusjuttuja, eikä ohjaajallakaan taida olla mitään pt:n koulutusta, joku liikunnanohjaaja ilmeisesti vain.
[/quote]m
Siis mmmitä? Tiedäthän, ettäpt-nimikkeen käyttö ei tarkoita sitä, että olisi kuntosaliohjauksen jumala. Suurin osa pt-nimikkeellä toimivista ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat käyneet pikku kurssin kuntosaliohjauksesta. Liikuntaneuvojat sekä liikunnanohjaajat (amk) opiskelevat monta vuotta liikunnan eri osa-alueita, muun muassa kattavasti anatomiaa ja fysiologiaa normaalien liikuntaopintojensa kanssa. Voisin laittaa vaikka pääni pantiksi, että nämä "vain liikunanohjaajat" ovat varmasti täysin päteviä kuntosaliohjaajia, vaikka heillä ei olekaan hienoa pt-nimikettä.
Likunta-ala on juuri tälä hetkellä suuressa murroksessa ja oppilaitokset ovat heräämässä samaan tilanteeseen: koulutustamme ei arvosteta tarpeeksi. Hienot myvät nimikkeet kuten personal trainer ja life coach iskevät asiakkaisiin paremmin kuin "vain liikunanohjaaja", vaikla koulutustaustamme on huomattavasti monipuolisempi kuin näillä viikonloppukirjekurssin käyneillä pt:illä.
No, ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ainakin stadissa kaikilla on joku koulutus.