Vaippaikäisen kanssa Pariisissa
Ollaan menossa viikoksi Pariisiin perheen kanssa ja mukana siis myös vaippaikäinen. Onko kenelläkään kokemuksia missä vaipan voi vaihtaa? Onko kahviloissa siihen tiloja yms.
Jos on muita hyviä ja käytännöllisiä vinkkejä Pariisista lapsiperheelle, niin otan kiitollisuudella vastaan. Myös edulliset (mutta hyvät) ruokapaikat ovat tervetulleuta. Kaksi muuta lasta ovat 11 ja 13v pojat.
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (15)
Pariisissa ei vauvoja raahata aivan joka kissanristiäisiin kuten Suomessa. Monilla varakkailla on lastenhoitajat, jotka vievät vauvat ja pienemmät lapset puistoon yms. Vanhemmat elävät omaa elämäänsä. Vain keskiviikkoisin tai viikonloppuna vanhemmat liikkuvat enemmän lasten kanssa. Vain keskiviikkoisin tai viikonloppuna tai lomilla vanhemmat liikkuvat enemmän lasten kanssa. Silloin autolla, jos sellainen on. Tai rattailla mutta kuljetaan jalan tai bussissa. Rattaat viedään istumapaikaksi vauvalle ravintolaan, koska syöttötuoleja ei useinkaan ole.
Metrolla on vaikea kulkea pienten lasten kanssa. Mitään kunnon vaunuja ei todellakaan voi viedä metroon, kokoontaittuvat rattaat on aivan maksimi, mutta kantorepppu tai -rinkka olis paras. On todella pitkiä käytäviä, joita pitää kävellä, useimmiten ei ole edes hissejä vaan rappuja on satamäärin. Myös alle 10-vuotiaat voivat väsyä kävelyyn. Toinen ongelma on päästä porteista läpi kantaen rattaita/vauvaa. Joskus joutuu myös etsimään asemalta jonkun työntekijän, joka päästää portin auki, että rattaat mahtuvat. Pakatkaa vanhemmille lapsille pieniin reppuihin vauvan tarvikkeet.
Metrossa on kesällä myös kuumaa ja ahdistavaa. Muista lasten nesteytys. Ota mukaan joku viuhka tms. jolla voit hätätilassa leyhytellä.
Busseissa on helpompi ottaa rattaat mukaan.
Jos kantaa lasta, museoissa yms. julkisissa paikoissa on usein rattaita lainaksi.
Jos tilaat taksin, varaa sellainen jossa on vauvaistun ellei sulla ole mukana omaa.
Pariisissa on paljon puistoja, joissa on lapsille erilaista kivaa. Esim. Jardin des Plantes on kiva, eläintarhoineen ja vanhempia lapsia varmaan kiinostaisi se Evoluutionäyttely. Sinne voi varata liput etukäteen (kuten moneen muuhun paikkaan) joten ei tartte jonottaa turhia.
Mile alueelle olette menossa?
Kiitos 7 kattavasta vastauksesta. Ollaan omalla autolla, bois de boulognen leirintäalueelle seinen rannalla leiriydytään. Eli sieltä sitten suunnataan joka päivä vähän eri puolille Pariisia. Auto jätetään leirintäalueelle. Jardin des Plantes taitaakin olla siinä ihan lähellä?
Vanhemmat on kiinnostuneita tekniikasta ja kulttuurista. Tuo evoluutio näyttely oli hyvä vihje. Lisäksi ainakin se museo mistä löytyy foucultin heiluri. Eiffeltorni.
Löysin hyvän hollanninkielisen sivuston, johon oli jo koottu hyviä päiväpaketteja, mutta halusin siis vielä kuulla miten tuon yksivuotiaan kanssa olisi parasta liikkua. Onneksi kysyin, sillä nyt on aika selvä, että maksimissaan otan kokoontaitettavat pikkurattaat. 1v ei oikein viihdy kantoliinassa, mutta otan senkin. Mies ei voi selkävaivojen takia kantaa, joten jäisi minulle kokonaan.
Tarkoitus on myös syödä eväitä puistoissa, niintä onneksi siis löytyy. Saa lapset levätä. Ja tykätään onneksi kaikki myös ihan vaan maailmanmenon ihmettelemisestä.
Jokaisessa kaupunginosassa on ainakin yksi hyvä leikkipuisto, useissa on kivoja juttuja myös isommille lapsille
Vaikka metrossa on portaita ylenmäärin koskaan ei tarvinut yksin kantaa rattaita ylös tai alas, aina joku auttoi oma-alotteisesti
muistakaa vaatia metrossa että teillä on etuajo-oikeus, koska lapsi.
ja pariisilaisravintoiloissa on aina pallomeri.
Kulkeminen Parisiin taitaa olla hankalin osuus, jos miehestä ei ole apua.
Porte Maillot'n metroasemalle on leirintäalueelta bussi. Metrolla pääsette Chateau de Vincennes'n suuntaan menevällä linjalla kätevästi usealle asemalle, joka on kohtuu moderni/uusittu: Champs Elyseen asemat, Louvre ja Chatelet. Jos ette kovin montaa retkeä tee, ja muista on sulle edes vähän apua, voit selvitä taitettavilla rattailla.
Jardin de Plantesin lähin metroasema on Jussieu tai Gare D'Austerlitz, joten kyllä siinä kerran vähintään joutuu metroakin vaihtamaan. Eli ei ole ihan lähellä.
Bois de Boulognessa on lähellä Jardin D'Acclimatation, joka on lasten huvipuisto. Uima-allas. Varmasti tiedot miten sinne mennä yms. saa leirintäalueelta.
Eiffoltorniin ylösmeno voi olla hankalaa. Yleensä sinne joutuu jonottamaan ja odottamaan, joten lasten kanssa aika rankkaa. Lapset voivat tykätä enemmän tornin katselusta puistossa ja leikkimisestä siellä kuin jonotuksesta hissiin. Jos välttämättä haluatte mennä ylös torniin, varatkaa liput netissä etukäteen.
kiitos kaikille vastanneille. Näissä oli tärkeää infoa. Tutkin myöhemmin tarkemmin.
Olen itse ollut useammankin kerran Pariisiss, mutta ilman lapsia, ja niistäkin retkistä on jo aikaa... Eiffeltorniin kapuaminen on ihan must ainakin 11v:lle -on puhunut siitä sen verran paljon. Miehellä on korkean paikan kammo, joten voidaan sitten jakaantua kahteen ryhmään. Ja odottaminen onkin jo tullut tutuksi muutamasta isommasta huvipuistosta missä ollaan käyty euroopan retkillä.
Mutta kiitos vielä. Ilman näitä vinkkejä oltaisiin roudattu isompia rattaita muutenkin täydessä autossa aivan turhaan... Onneksi isommat pojat ovat hyvinkin avuliaita ja 13v. kantaakin pienintä usein, joten eiköhän me saada Pariisissa sompailu jotenkin toimimaan.
Myös suosittelen ehdottomasti kevyitä helposti kokoontaitettavia matkarattaita. Metrot ovat erittäin ruuhkaisia ja tosiaan kävelymatkat ovat pitkiä.
Nyt oma lapsi jo iso, mutta muistan, kun oli 11 kk ja ekaa kerta Pariisissa ravintoloissa ei saanut w:ssä vaihaa vaippoja!!Eli puhdistuspyyhkeitä mukaan ja varaudutte siihen, että vaippa pitää vaihtaa esim. puistossa.
Kivaa matkaa! Pariisi on ihana kaupunki.
Minä olin vajaat kymmenen vuotta sitten kahden alle kaksivuotiaan (vauva pari kkukautta ja isosisko reilut puolitoista vuotta) kanssa Pariisissa. Minulla oli rinnakkainistuttavat kaksosten matkarattaat ja kyllä minua katsottiin pitkään. Kenelläkään ei ollut leveitä rattaita, tuskin olivat koskaan sellaisia nähneetkään.
Muutamia kaksosten istuttavia peräkkäisrattaita oli, mutta nekin näyttivät olevan käytössä vain ihan viimeisimmässä hädässä. Kapeita matkiksia (kaikista kevyimpiä) ja erilaisia kantoratkaisuja. Noilla tuplilla oli oikeasti ihan mahdotonta mennä mihinkään. Jopa hotelliin oli vaikea änkeytyä sisään ja sama ongelma kaupoissa, ravintoloissa, kävelytiellä!
Olen ollut kerran Pariisissa, ennen lapsia, mutta sen minäkin muistan, että monet wc:t olivat pienenpieniä ja hyvin epäsiistejä, että mieluummin keskittyisin vaipanvaihtoon jossakin puistossa rattaiden suojissa. No, tavaratalojen wc:ssä voisi onnistua. Ja tästä tulikin mieleeni yksi kiva lounaspaikka, jota suosittelen. Tavaratalon nimeä en muista, mutta löytyy varmaan netistä tai opaskirjoista, siellä oli korkean tavaratalon ylimmässä kerroksessa kiva iso ravintola, josta oli upeat näkymät pitkälle.
Ai niin. Ja miten kätevää on kulkea lastenvaunuilla Pariisin julkisilla (lähinnä metro)?
-ap
Ei ole välttämättä tiloja, vaihdoin ihan vessan lattialla (lapsi seisoi itse). Jos haluat vaihtaa makuulla,kannataa ottaa joku alusta itse mukaan.
Kaupunki on tosi kiva myös lapsille, jos ovat kiinnostuneita arkkitehtuurista, taiteesta ym.
Kannattaa myös huomioida että useimmat ravintolat ovat suljettu n 15-19:30 välisen ajan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:54"]Ai niin. Ja miten kätevää on kulkea lastenvaunuilla Pariisin julkisilla (lähinnä metro)?
-ap
[/quote]
Ei ole kätevää. Joillain asemilla on leveät portit, mutta normi porteista ei mahdu rattailla. Kannattaa olla kokoontaitettavat matkikset. Kaikilla asemilla ei ole helposti löydettävissä myöskään hissejä.
Kiitos paljon. Meillä on tarkoitus olla päivät liikkeessä, joten 1v nukkuisi päikkärit vaunuissa, matkarattaat on tähän vähän huonot. Hitsi, ehkä ne pitää kuitenkin ennemmin ottaa. Meillä kyllä melko kapeat istumarattaat, tällaiset: http://meandmystrollers.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/easywalker.jpg.w300h400.jpg
Miten Pariisilaiset itse kuljettelee lapsiaan? Kiitos vielä näistä käytännön vinkeistä.
-ap