Tekisikö joku lääkelaskun mulle?
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:36"]
Siis onko nää nyt niitä lähäriopiskelijoiden vaikeita laskuja? Voi luoja. Tsekkasin kerran tuon asteikon ja sen jälkeen laskin onnistuneesti kaikki laskut. Pelottaa että kuinka palikoita te hoitajat olette. T. Ihan vaan merkonomi
[/quote]
Tulkaa vain kaikki pätemään av-palstan lääkelaskujen perusteella. :D
Näköjään on lääkeannostelu aivan lottoarvontaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:10"]
Vaikka tässä puheenaihe menikin muuhun niin jos ap vielä vaikka tahtoo myöhemmin laskea:
Lapsi saa Imacilliinia 20mg/kg/vrk, Hän painaa 25 kg ja lääkettä annetaan neljä kertaa vuorokaudessa. Lääkekaapissa olevien tablettien vahvuutta ovat 0,25 g ja 0,5 g.
Paljonko lapsi saa lääkettä vuorokaudessa milligrammoina?
Montako tablettia hän saa kerralla?
[/quote]
Tässä vastaukset:
a) 500 mg
b) 1 kpl 0,5 g tablettia TAI 2 kpl 0,25 g tablettia.
Kloromysetiiniliuoksen pitoisuus on 4g/10ml. Vaikuttavaa ainetta, kloromysetiiniä on määrätty 80mg/kg/vrk. Liuosta annetaan injektiona joka neljäs tunni.
a) paljonko liuosta otetaan ruiskuun kerrallaan eli mikä on kerta-annos millilitroina jos lapsipotilas painaa 45 kg?
b) Paljonko kloromysetiiniä eli vaikuttavaa ainetta potilas saa kerrallaan?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:36"]
Siis onko nää nyt niitä lähäriopiskelijoiden vaikeita laskuja? Voi luoja. Tsekkasin kerran tuon asteikon ja sen jälkeen laskin onnistuneesti kaikki laskut. Pelottaa että kuinka palikoita te hoitajat olette. T. Ihan vaan merkonomi
[/quote]
Tulkaa vain kaikki pätemään av-palstan lääkelaskujen perusteella. :D
[/quote]
No kyllä lähes kaikki mun tuntemat hoitajat ovat kaikki sitä mieltä että lääkelaskut on niiiiiin vaikeita ja ne on niiiiin haastavia eikä kukaan voi niistä selvitä.
Ja minä pöljä olen uskonut! :D
Ei tosiaan ole meille merkonomeillekkaan kauhalla annettu mutta...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:56"]
No kyllä lähes kaikki mun tuntemat hoitajat ovat kaikki sitä mieltä että lääkelaskut on niiiiiin vaikeita ja ne on niiiiin haastavia eikä kukaan voi niistä selvitä. Ja minä pöljä olen uskonut! :D Ei tosiaan ole meille merkonomeillekkaan kauhalla annettu mutta...
[/quote]
Mitäs merkonomi sanoo tähän "Valmista 45 grammasta 0.9% liuos. Paljonko liuosta tulee?"
Vastaatko 5 kilogrammaa vai 5 litraa vai 5 kuutiodesimetriä? Perustelut myös, mainitsithan laskeneesi kaikki ja mielestäni tehtävänanto estää laskemasta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:56"]
No kyllä lähes kaikki mun tuntemat hoitajat ovat kaikki sitä mieltä että lääkelaskut on niiiiiin vaikeita ja ne on niiiiin haastavia eikä kukaan voi niistä selvitä. Ja minä pöljä olen uskonut! :D Ei tosiaan ole meille merkonomeillekkaan kauhalla annettu mutta...
[/quote]
Mitäs merkonomi sanoo tähän "Valmista 45 grammasta 0.9% liuos. Paljonko liuosta tulee?"
Vastaatko 5 kilogrammaa vai 5 litraa vai 5 kuutiodesimetriä? Perustelut myös, mainitsithan laskeneesi kaikki ja mielestäni tehtävänanto estää laskemasta.
[/quote]
varmaan on laskenut kaikki jotka ovat laskettavissa. Ääliö.
Ei helvetti miten yksinkertaista. Laskekaa n-ulotteisen pallon tilavuuden, ja kertokaa missä ulottuvuudessa pallon tilavuus on suurin. T. fysiikan opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:56"]
[/quote]
[/quote]
Vastaan 5 kg
[/quote]
[/quote]
Liuoslaskuista...
Jos liuoksen vahvuus on 1% tarkoittaa se että vaikuttavaa ainetta on 1g/100ml. 45g/Xml 0,9g/100ml ➡ 0,9X=4500| jaetaan 0,9:llä ➡ X=5000ml
Liuoslaskuissa vastaus on yleensä aina ml, joskus litroina. Muita yksiköitä ei juuri käytetä. Ihan tyypillinen lääkelasku, pitää vain tietää miten nimenomaan lääkelaskuna lasketaan.
Naurettavan helppojahan nämä ovat, petyin kun näistä niin tohistiin. -shopiskelija
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:56"] No kyllä lähes kaikki mun tuntemat hoitajat ovat kaikki sitä mieltä että lääkelaskut on niiiiiin vaikeita ja ne on niiiiin haastavia eikä kukaan voi niistä selvitä. Ja minä pöljä olen uskonut! :D Ei tosiaan ole meille merkonomeillekkaan kauhalla annettu mutta... [/quote] Mitäs merkonomi sanoo tähän "Valmista 45 grammasta 0.9% liuos. Paljonko liuosta tulee?" Vastaatko 5 kilogrammaa vai 5 litraa vai 5 kuutiodesimetriä? Perustelut myös, mainitsithan laskeneesi kaikki ja mielestäni tehtävänanto estää laskemasta. [/quote] Liuoslaskuista... Jos liuoksen vahvuus on 1% tarkoittaa se että vaikuttavaa ainetta on 1g/100ml. 45g/Xml 0,9g/100ml ➡ 0,9X=4500| jaetaan 0,9:llä ➡ X=5000ml Liuoslaskuissa vastaus on yleensä aina ml, joskus litroina. Muita yksiköitä ei juuri käytetä. Ihan tyypillinen lääkelasku, pitää vain tietää miten nimenomaan lääkelaskuna lasketaan. Naurettavan helppojahan nämä ovat, petyin kun näistä niin tohistiin. -shopiskelija
[/quote]
"Yleensä" voi olla jopa kohtalokas olettamus. Ei kerrottu 1) tilavuutta sille 45 grammalle 2) ominaispainoa sille mihin se sekoitettiin.
Ja vieläkään kukaan ei ole kertonut mihin se "yleensä" sekoitetaan. Jo hanavesi ja suolaliuos on eri asioita jos halutaan antaa kemiallisesti tai matemaattisesti oikea vastaus ja laskemisestahan tässä oli kyse.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:56"] No kyllä lähes kaikki mun tuntemat hoitajat ovat kaikki sitä mieltä että lääkelaskut on niiiiiin vaikeita ja ne on niiiiin haastavia eikä kukaan voi niistä selvitä. Ja minä pöljä olen uskonut! :D Ei tosiaan ole meille merkonomeillekkaan kauhalla annettu mutta... [/quote] Mitäs merkonomi sanoo tähän "Valmista 45 grammasta 0.9% liuos. Paljonko liuosta tulee?" Vastaatko 5 kilogrammaa vai 5 litraa vai 5 kuutiodesimetriä? Perustelut myös, mainitsithan laskeneesi kaikki ja mielestäni tehtävänanto estää laskemasta. [/quote] Liuoslaskuista... Jos liuoksen vahvuus on 1% tarkoittaa se että vaikuttavaa ainetta on 1g/100ml. 45g/Xml 0,9g/100ml ➡ 0,9X=4500| jaetaan 0,9:llä ➡ X=5000ml Liuoslaskuissa vastaus on yleensä aina ml, joskus litroina. Muita yksiköitä ei juuri käytetä. Ihan tyypillinen lääkelasku, pitää vain tietää miten nimenomaan lääkelaskuna lasketaan. Naurettavan helppojahan nämä ovat, petyin kun näistä niin tohistiin. -shopiskelija
[/quote]
"Yleensä" voi olla jopa kohtalokas olettamus. Ei kerrottu 1) tilavuutta sille 45 grammalle 2) ominaispainoa sille mihin se sekoitettiin.
Ja vieläkään kukaan ei ole kertonut mihin se "yleensä" sekoitetaan. Jo hanavesi ja suolaliuos on eri asioita jos halutaan antaa kemiallisesti tai matemaattisesti oikea vastaus ja laskemisestahan tässä oli kyse.
[/quote]
No katsos, kun tässä ei tarvitse tietää noita luettelemiasi asioita. Sinulla on käytettävissäsi kaikki se tieto, jota laskun laskemiseen tarvitaan. Et vain osaa nähtävästi ratkaista sitä niillä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:10"]
Vaikka tässä puheenaihe menikin muuhun niin jos ap vielä vaikka tahtoo myöhemmin laskea:
Lapsi saa Imacilliinia 20mg/kg/vrk, Hän painaa 25 kg ja lääkettä annetaan neljä kertaa vuorokaudessa. Lääkekaapissa olevien tablettien vahvuutta ovat 0,25 g ja 0,5 g.
[/quote]
Tässä vastaukset:
a) 500 mg
[/quote]
Vuorokausiannos jos on 500 mg, niin antaisit yhdellä annostelukerralla jo sen 500 mg (=0,5 g) eli nelinkertaisen annoksen vuorokaudessa??
[/quote]
Olet ihan oikeassa. Kirjoitin laskun ja vastaukset suoraan lapusta johon oli kirjoitettu eri tehtäviä. Omituista. En siis laskenut niitä ennenkuin nyt kun huomautit tuosta. :0
Toista vuorokautta univajetta ja sitten laskemaan vähän realiteettia kehiin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 02:11"]Toista vuorokautta univajetta ja sitten laskemaan vähän realiteettia kehiin.
[/quote]
Jos ei pysty tekemään tuplavuoroa niin siitä voi kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:16"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:35"]
[/quote]
[/quote]
Missä muodossa LIUOS yleensä on?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 20:35"] Paljon on 1dl millimooleissa? [/quote] Tietääkö tän kysyjä mikä millimooli on? [/quote]en
[/quote]
Siltä se vähän vaikuttaakin.
[/quote]
Eihän tuo paha ole. Pitäisi vaan tietää aine, jotta voisi kertoa desilitran moolimäärä tuhannella.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:10"]
[/quote]
Tässä vastaukset:
a) 500 mg
[/quote]
Vuorokausiannos jos on 500 mg, niin antaisit yhdellä annostelukerralla jo sen 500 mg (=0,5 g) eli nelinkertaisen annoksen vuorokaudessa??
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:36"]
[/quote]
Merkonomit on kermaa. Todella älykkäitä.