Kuinka monen unelma on pitkä ”kunnes kuolema meidät erottaa” parisuhde?
Ja tietty onnellinen, samalla uskoen, että se on mahdollista. Jos ei omalla kohdalla mahdollista, niin ylipäätään mahdollista kuitenkin. Ja se on kuitenkin jonkinmoinen ihannetila.
Vastakohtana on henkilö, joka ei sellaista edes tavoittele eikä sellaisesta unelmoi.
Teen galluppia, kuinka yleistä on ajatella, että ihmistä ei ole luotu yksiavioiseksi.
Kommentit (58)
Ei ole mun juttu turhan pitkät suhteet. Olen yhden miehen kanssa 2-3 vuotta jonka jälkeen vaihdan taas uuteen mielenkiintoisempaan mieheen sillä hetkellä.
En halua enää parisuhdetta. Yksin ollaan loppuelämä nyt eron jälkeen.
Olen mies ja seurustellut 3 kertaa. Toivoin jokaisen suhteen alussa, että tämä suhde kestäisi enkä oikein näe mieltä aloittaa parisuhdetta, jos näkyy selvästi, että kyseessä on määräaikainen suhde. Haluasin uskoa, että niin kauan, kun tunteita löytyy parin välillä niin käytännön asiat järjestyvät. Olen kuitenkin joutunut pettymään kerta toisensa jälkeen. Tällä hetkellä mietin, että jaksanko enää yrittää. Erosin juuri ja takkini on täysin tyhjä. Mulla on aina tunteet pelissä suhteissani enkä tiedä kauanko kykenen siihen. Silloin on parempi keksiä jotain kivaa loppuelämän tekemistä.
Ihan huonot vaihtoehdot.
Unelmani on pitkäsuhde, mutta käytännössä en usko niihin.
Minulla on kokemusta siitä, miten pitkässä suhteessa on hemmetin vaikeaa syttyä siitä tutusta ja samasta ihmisestä.. kuin veljestä. Jos miestä ei seksin vähyys haittaisi niin sitten pitkä suhde voisi olla mahdollista. Tähän mennessä molemmat pitkät suhteet on loppunut siihen, kun minua on alkanut ahdistaa kuunnella "huolta" ja suoraan kiukuttelua seksin määrästä. Ehkä vanhempana tämä kuulin ympärillä hyppiminen vähenee ja pitkä suhde voi olla mahdollista?
N33 (en vastannut kyselyssä mitään)
Ollaan onnellisia edelleen, mies puhuu symbioosista ja on oikeassa. Vasta 16 v takana, toivottavasti montakymmentä edessä. En vaihtaisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että ihminen on luotu niin itsekkääksi oman edun tavoittelijaksi, että useimmat valitsisivat yksipuolisen avoimen suhteen jos se olisi mahdollista. Itselle lupa tehdä mitä huvittaa ja uskollinen kumppani odottamassa kotona. Kun tämä rusinat pullasta -diili on äärimmäisen harvoja poikkeuksia lukuunottamatta mahdollista saada vain elämällä valheellista kaksoiselämää, on osa kuitenkin nähnyt yksiavioisen parisuhteen itselleen täyttä avointa suhdetta sopivammaksi (lue: vähemmän huonoksi) kompromissiksi. Siitäkin huolimatta, että välillä ihastutaan muihin ja silloin ne tehdyt sitoumukset v*tuttaa. En minä ajattele sitä niin, ettei yksiavioisuus sovi näille ihmisille. Ne muut vaihtoehdot - raskaan kaksoiselämän pyörittäminen tai kumppanin vieraissa juoksemisen salliminen - kun sopivat monelle vielä huonommin.
Mua ei ikinä ole omistamisenhalu vaivannut. Vapaus kuuluu kaikille myös parisuhteessa. En ymmärrä mustasukkaisuutta enkä tätä elinikäisen suhteen ideaalia. Ihmiseen voi kyllästyä niin että sitä alkaa vihata.
N56
Ilman uskoa pitkiin suhteisiin ja päämäärätiedottomasti suhteemme on kestänyt yli 50 vuotta. Kyllä tämä pikkuhiljaa alkaa näyttää siltä, että ero tulee, "kunnes kuolema meidät erottaa".
Olin 26 vuotta saman miehen kanssa ja 10 viimeistä vuotta hän herätti minussa murhanhimon ajoittain. Se olikin ainut himo.
En näe mitään järkeä tuollaisessa. Vaihtamalla paranee, ja on vaihdettava ennen kuin alkaa miettiä murhaa.
Nainen, eronnut
Olen ollut mieheni kanssa 14 vuotta ja toivon, että ollaankin kunnes jompikumpi kuolee. Avioliitto on vähän kuin demokratia, vähiten epäonnistunut vaihtoehto.
Jos mies lähtee tai kuolee, jään varmaan loppuelämäksi olemaan vapaa ja yksin. Hän on ainoa hyvä tuntemani mies enkä voi kuvitella sellaista tuuria, että itselleni enää toista yhtä hyvää saisin. Suurin piirtein kaikki mitä täältä ja muualta miehistä, heidän vaatimuksistaan ja naisten kohtelusta luen, tuottaa sen tunteen, että en halua olla missään tekemisissä muiden kuin oman harvinaisen aarteeni kanssa ja kun häntä ei enää vierellä ole, se on sitten mun osalta siinä.
Olen mies ja unelmani on pitkä ja onnellinen parisuhde, muttei nykyisen vaimoni kanssa.
30 vuotta olemme nyt olleet yhdessä ja toiset 30 sopii mainiosti. Jos tai kun se ero tavalla tai toisella tulee niin en halua enää uuttaa ukkoa. Tosin jos kuolema erottaa niin ehkä se olen minä joka kuolla kupsahtaa ensin niin tätäkään ongelmaa ei ole.
Uskoin nuorena naimisiin mennessäni elämänikäiseen liittoon, mutta valitettavasti se piti päättää miehen oltua sairaalloisen mustasukkainen. Luulin sen oikean olevankin vasta edessäpäin, mutta surukseni olen joutunut vielä kahdesti narsistisen miesystävän koulittavaksi. Nyt elän yksin jo seitsemättä vuotta ja toivoisin ennemminkin suhdetta "ennenkuin" kuolema erottaa.
Shrila Bhaktivinod Thakur
Durlabha mānava-janma
...
‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]
(2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.
...
e deho patana ho’le ki robe āmār?
keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]
(4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.
garddabher mata āmi kori pariśram
kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]
(5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!
dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]
(6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.
bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]
(7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.
deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]
(8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.
hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]
(9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?
śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]
(10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!
kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]
(11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.
je deher ei gati, tāra anugata
saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]
(12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!
...
o8t
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen aina halunnut parisuhteen, jossa aito rakkaus toiseen pitää yhdessä.
Ensimmäisessä pitkässä suhteessani mies loisi rahoillani.
Toisessa vakavassa suhteessani mies ei halunnut seksiä ja rupesin lopulta epäilemään häntä kaappihomoksi.
Kolmannessa suhteessani miehen mustasukkaisuus muuttui väkivallaksi.
Olen 42-vuotias nainen ja edelleen toivoisin, etti minun tarvitsisi eläkeläisenä olla sinkku. Ehtiihän tässä vielä mutten näköjään onnistu kiinnostumaan miehistä, joiden kanssa pitkä ja onnellinen parisuhde olisi mahdollinen.
Tämähän se. Te ette kiinnostu kaltaisistani.
Ei sillä, että juuri sinä kelpaisit minulle. Sitä ei voi tietää, mutta olen päätynyt yksiin useamman kerran naisen kanssa, jonka kanssa olisin voinut kuvitella olevani loppuelämäni. He eivät ole olleet yksiavioisia.
Toisaalta, ehkä joku minun jättämistäni olisi ollut loppuelämäni suhde, jos olisin vain ollut itse tarpeeksi kiinnostunut. Tätä en voi tietää.
Eli saattaahan kysymys olla vain tuurista. Kaksi yksiavioista eivät ole olleet toisilleen mieleisiä. Todennäköisempää kuitenkin, että minusta on kinnostuneet vain ei-yksiavioiset.
Käytän sanaa yksiavioinen tarkoittaen mieleltään yksiavioista.
Finlandia Hymni [Finnish Patriotic Song]
Kaunis kotimaamme.
Suomalaiset.
Rakkaani.
Rakastan maatamme.
Rakas maamme.
Rakkaat suomalaiset.
https://www.youtube.com/watch?v=u-eI6eEU2jM
Nälkämaan laulu
https://www.youtube.com/watch?v=wKHwP2Kl460
Täällä Pohjantähden Alla
Olen nainen ja unelmani on pitkä ja onnellinen parisuhde. Mieheni unelma se on vielä totisemmin. Itselleni on myös ihan ok jos elämä vuosien saatossa ei menekään kuten unelmoin nyt ja ok sitten. Minusta ei olisi kamalaakaan jos elämä menee toisin, ihan yksin en kuitenkaan mieluiten jäisi vaan toivoisin löytäväni uuden rakkauden sitten. Miehellä menisi varmaan ikuisuus keksiä syy herätä aamulla jos ero tulisi (nähty aiemmin asumuserossa, mies vain yritti saada suhteen ja ydinperheen takaisin yli vuoden verran. No saikin sitten ja taitaa olla hänelle tärkeintä elämässä)
Olen nainen, ja olen haaveillut vakavasta parisuhteesta aina. En ole koskaan kokenut irtosuhteita omakseni, ei vain ole mun juttu.
Ei näemmä parisuhteetkaan ole mun juttu, kun en ole koskaan onnistunut saamaan parisuhdetta. Nyt siis olen tyytynyt kohtalooni olla aina yksin.
N40