Hiilarit aiheuttaa sydämentykytystä?
Onko muilla tällaista? Jos syön normaalia enemmän hiilareita, elimistö reagoi sydämentykytyksellä. Sokerit on priimaa, siitä ei pitäisi olla kyse (paasto 4,2). Olen hoikka (171/57) ja perusterve, hyväkuntoinen, harrastan paljon liikuntaa. Verenpaine matala ja syke yleensä myös (leposyke 55-60) mutta esim. nyt (söin pari tuntia sitten normaalia enemmän hiilareita sisältävän aterian) pulssi n. 90-100.
Kommentit (19)
Mulla nousee hiilareista verensokeri nopeasti korkeaksi. Paastosokeri mullakin hyvä, enkä ole ylipainoinen. Verensokerin heilahtelun piikkiin itse ton laitan.
Mulla nousee pulssi esim. suklaasta tai karkista, usein myös jostain pasta-ateriasta. Tosin mun pulssi on normaalistikin noin 80, mutta noiden jälkeen sydämen syke tuntuu tosi selvästi ja pulssi vielä nopeampi, helposti yli sata paikallaan istuessa.
Liika arvojen mittailu aiheuttaa sydämentykytystä.
Miten normaalisti syöt? Jos liian vähän hiilareita saava yhtäkkiä vetää pötsin täyteen, niin totta kai sulla se verensokeri nousee ja sydän tikittää tiheämmin.
Eikä siinä joku aikoinaan mitattu verensokeriarvo mitään kerro. Pitäisi katsoa ennen ja jälkeen syömisen.
Hiilihydraatit nostavat verensokeria, ja niiden KUULUU nostaa verensokeria. Edes diabeetikon EI KUULU VÄLTELLÄ HIILIHYDRAATTEJA!
Tuo syke ei ole haitallisen korkea tai takykardinen.
Minulla paastot on matalat, verensokerit nousee suht korkealle (ei diabetesrajojen yli kylläkään) mutta sitten kroppa ylireagoi ja laskee niitä vauhdilla liian matalalle. Olen tulkinnut että se on tuo ylireagointi kun vaikuttaa. Olen mitannut aika paljon ennen ja jälkeen ruuan arvoja kun oli raskausdiabetes ja meinasi jäädä päälle.
Minusta sinulla ole kovin matala leposyke vaan ihan normaali. Minulla on 35-45 ja sekin on vielä ihan ok.
Eli kohonnut verensokeri oireilee nopealla sykkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Edes diabeetikon EI KUULU VÄLTELLÄ HIILIHYDRAATTEJA!
Voi helevetti taas näitä oman elämänsä ravitsemusasiantuntijoita. Lukisit sinäkin jotain muuta kuin iltapäivälehtiä ja vauvapalstaa.
Minä saan sipsien syömisestä sydämentykytyksiä ja rintakipua, mutta arvelen sen johtuvan suolasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee hiilareista verensokeri nopeasti korkeaksi. Paastosokeri mullakin hyvä, enkä ole ylipainoinen. Verensokerin heilahtelun piikkiin itse ton laitan.
Oireileeko sullakin se nopeutuneella pulssilla, tykytyksellä?
Ap
Kokeilepa syödä vaikka banaaneja. Aiheuttavatko nekin tykytystä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee pulssi esim. suklaasta tai karkista, usein myös jostain pasta-ateriasta. Tosin mun pulssi on normaalistikin noin 80, mutta noiden jälkeen sydämen syke tuntuu tosi selvästi ja pulssi vielä nopeampi, helposti yli sata paikallaan istuessa.
Just noin, eli tunnen sykkeen ja sydämentykytyksen tosi selvästi ja ihan paikallaan istuessa tai maatessa pulssi huitelee sadassa. Mitään muita oireita ei kyllä ole. Ei huonoa oloa tms.
Nyt, puolisen tuntia tämän ketjun aloittamisen jälkeen, pulssi on jo selvästi laskenut, vaikka ei vielä ihan normaali. Tykytystä en enää tunne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se saattaa supistaa verisuonia tilapäisesti.
Matala verenpaine (varsinkin matala systolinen) laittaa osaltaan helposti sydämen tikuttamaan. Kun paine on matala ja sydämen pitää saada pumpattua verta eteenpäin, joutuu sydän yksinkertaisesti supistelemaan tiheämmin. Ruoansulatusongelmia? Ne nostavat myös sykettä erinäisin mekanismein. Siitä ei tarvitse olla huolissaan että itse sydämessä olisi vikaa, tai että olisi muutenkaan mitään vakavaa. Itsellä normaali leposyke sellaiset 60 ja koska on taipumusta takykardiaan, vatsavaivoja ja matalat paineet, nousee syke helposti 90-100 pintaan hakaten oikein voimalla. Välillä tuntuu että olisi helpointa elää vedellä ja pyhällä hengellä, huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes diabeetikon EI KUULU VÄLTELLÄ HIILIHYDRAATTEJA!
Voi helevetti taas näitä oman elämänsä ravitsemusasiantuntijoita. Lukisit sinäkin jotain muuta kuin iltapäivälehtiä ja vauvapalstaa.
Huokaus. Mitäpä jos itse edes lukisit kommentit ja niissä olevat linkit. Tuossa sanotaan selevällä suomella, että: "Diabetesta sairastavan ei tule vähentää hiilihydraattipitoisia ruokia ruokavaliossaan, mutta on tärkeää, että diabeetikko pystyy tunnistamaan hiilihydraatteja sisältävät ruoat ja sen perusteella arviomaan tarvitsemansa insuliinin määrän."
Ja juuri noin se on. Hiilareita syödään tasaisesti ja tietty määrä ja arvioidaan sen perusteella insuliinin annostus. Kuidut ehdottomasti jees.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00774
Vähähiilarisen ruokavalion vaikutusta on tutkittu niukasti, tällä hetkellä tulkinta on, että lyhytaikaisena se ei ole vaarallista, mutta pidempikestoisena ei ole takeita.
Vierailija kirjoitti:
Matala verenpaine (varsinkin matala systolinen) laittaa osaltaan helposti sydämen tikuttamaan. Kun paine on matala ja sydämen pitää saada pumpattua verta eteenpäin, joutuu sydän yksinkertaisesti supistelemaan tiheämmin. Ruoansulatusongelmia? Ne nostavat myös sykettä erinäisin mekanismein. Siitä ei tarvitse olla huolissaan että itse sydämessä olisi vikaa, tai että olisi muutenkaan mitään vakavaa. Itsellä normaali leposyke sellaiset 60 ja koska on taipumusta takykardiaan, vatsavaivoja ja matalat paineet, nousee syke helposti 90-100 pintaan hakaten oikein voimalla. Välillä tuntuu että olisi helpointa elää vedellä ja pyhällä hengellä, huoh
Okei! Mielenkiintoista! Mun normaali verenpaine yleensä 120/55-60. Oon kyllä yhdistänyt tykytyksen nimenomaan hiilareihin, mutta itse asiassa voihan olla että se liittyy yleensä ottaen runsaaseen syömiseen. Syön nimittäin normaalisti suht niukasti mutta jos syön runsaasti, siihen liittyy aina myös runsaat hiilarit. Ehkä ongelma ei tosiaan aiheudu hiilareista sinänsä vaan runsaasta syömisestä.
Mulla on ollut kyllä sydänoireita viime vuosina mutta lähinnä vain (käsittääkseni vaarattomia) lisälyöntejä.
Ap
Verenpaine siis normaalisti 120/75-80. Raskausaikana kyllä tippui sitäkin alemmaksi mutta ei ihan 55-60 tasolle. Virhe äskeisessä.
Ap
Söin kerran nopeaan tahtiin ison määrän vaahtokarkkeja. Jonkin ajan kuluttua aivan hirveän korkea pulssi, sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja sitten tuli sellainen kunnon aivosumu ja "kooma". En ole kokeillut uudestaan, mutta samantapainen tuli tässä joku aika sitten juustonaksujen yliannostuksesta.
"Hiilarit aiheuttaa sydämentykytystä?" ei ole kunnon kysymyslause.
Voi enemmänkin olla allerginen reaktio. Mulla saattaa ruoka-allergia oireilla noin.