Mies ei anna exäni tulla meille. mielipiteitä
Erottiin lapsen isän kanssa vuosia sitten. Seurustelin pitkään nykyisen mieheni kanssa ja hän on todella hyvä isäpuoli lapselle. Muutin lapsen kanssa uuden miehen luokse asumaan jokin aika sitten ja uusi mieheni on sitä mieltä ettei exälläni ole asiaa meille. Lapsi pitää luovuttaa asunnon ulkopuolella eikä ex saa tulla kurkkaamaan lapsen huonetta/kotia. Onko normaalia, voiko ex vaatia lapsen kotia nähtäväksi kun meillä yhteishuoltajuus vai eikö asia hänelle kuulu?
Kommentit (100)
Minä nostaisin metelin ja todellakin päästäisin sisälle. Jotain rajaa mustasukkaisuudelle! Ex on lapsen isä ja jos lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa/uuden lelunsa niin toki isä saa sitä tulla katsomaan. Tai vaikka talvipakkasella tilanne, että kaikki ei olekaan vielä pakattuna, vaan sitä lempilelua etsitään vielä, niin pitäisikö exän tosiaan odottaa siellä pakkasessa... Helpompi se on eteisessä vaihtaa ne (lapsen) kuulumisetkin.
Ymmärrän viestistäsi, että teillä on exän kanssa olosuhteisiin nähden hyvät välit. Älä anna uuden miehen pilata niitä, joudut kuitenkin olemaan exäsi kanssa tekemisissä vielä vuosikausia, halusit tai et.
Ja sinä teet niinkun mies haluaa. Anna tulla sisälle ja näytä huone. Jos miehesi suuttuu, suutele häntä ja kerro kuinka rakastat. Miehellä on menetyksen pelko, keskustelkaa asiasta.
Höh. Meillä tehdään yhteisiä mökki- ym. reissuja. Minä, mieheni sekä tyttäreni isä ja mahdollisesti muitakin mukana..
Exä on exä, oli teillä lapsi tai ei. Olen sitä mieltä että exiin ei pidetä yhteyttä ellei ole lapsia. Teillä on, joten lapsen asiat voi varmaan sopia puhelimessa ja lapsen voi tulla vaikka sieltä pihasta hakemaan. Miksi nykyisesi pitäisi ottaa entisesi kotiinsa? Mitä itse tykkäisit nykyisesi exästä oman kotisi kahvipöydässä? En minäkään ottaisi exääni meille jos mieheni sitä vastustaisi ja sama toisinpäin. Mutta vain jod lapsi ei siitä kärsi. Eli siis ei mitään kränää siinä asiasta vaan tyyliin" mattiteppo, iskä odottaa, nyt reppu selkään ja viikonlopun viettoon :)"
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:53"]Exä on exä, oli teillä lapsi tai ei. Olen sitä mieltä että exiin ei pidetä yhteyttä ellei ole lapsia. Teillä on, joten lapsen asiat voi varmaan sopia puhelimessa ja lapsen voi tulla vaikka sieltä pihasta hakemaan. Miksi nykyisesi pitäisi ottaa entisesi kotiinsa? Mitä itse tykkäisit nykyisesi exästä oman kotisi kahvipöydässä? En minäkään ottaisi exääni meille jos mieheni sitä vastustaisi ja sama toisinpäin. Mutta vain jod lapsi ei siitä kärsi. Eli siis ei mitään kränää siinä asiasta vaan tyyliin" mattiteppo, iskä odottaa, nyt reppu selkään ja viikonlopun viettoon :)"
[/quote]
Mitä jos se lapsi haluaa esitellä uuden huoneensa ja kotinsa isälle? "Ei käy kun tää on MUN talo ja sä vaan saat olla täällä"? Ihan yhtä lailla se lapsi siellä asuu ja isä on hänelle tärkeä ihminen. Eikö jatkossa muutkaan lapselle tärkeät isän puolen sukulaiset saa käydä lasta katsomassa ja serkut leikkimässä? Synttärit pidetään kahdessa paikassa, kun mies ei halua olla tekemisissä lapsen suvun kanssa?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:17"]
Meillä ei tosiaankaan tuollainen vaatimus menisi läpi, eikä onneksi ole mies moista ehdottanutkaan. Kyllä lasten isän pitää (minun mielestäni) päästä meillä ihan kahvipöytään asti vaikka lasten synttäreillä. Ei se minun exäni täällä riesaksi asti kyllä roikukaan, vaan silloin jos on joku syy. Eli ei ole minusta normaalia tuollainen.
[/quote] Ei sinulla pitäisi olla mitään tekemistä exäsi kanssa enää. Kyllä tuossa tilanteessa pitää valita nykyinen tai exäsi?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:33"]
Minä nostaisin metelin ja todellakin päästäisin sisälle. Jotain rajaa mustasukkaisuudelle! Ex on lapsen isä ja jos lapsi haluaa näyttää esim. huoneensa/uuden lelunsa niin toki isä saa sitä tulla katsomaan. Tai vaikka talvipakkasella tilanne, että kaikki ei olekaan vielä pakattuna, vaan sitä lempilelua etsitään vielä, niin pitäisikö exän tosiaan odottaa siellä pakkasessa... Helpompi se on eteisessä vaihtaa ne (lapsen) kuulumisetkin.
Ymmärrän viestistäsi, että teillä on exän kanssa olosuhteisiin nähden hyvät välit. Älä anna uuden miehen pilata niitä, joudut kuitenkin olemaan exäsi kanssa tekemisissä vielä vuosikausia, halusit tai et.
[/quote]
Tuossa tilanteessa kannattaa sitten erota ja olla yksin koko lapsen lapsuuden. Koti on pyhä paikka. Sinne pitää päästää vain kaikista läheisemmät ihmiset. Onko exäsi sinun läheisesi?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:37"]
Ja sinä teet niinkun mies haluaa. Anna tulla sisälle ja näytä huone. Jos miehesi suuttuu, suutele häntä ja kerro kuinka rakastat. Miehellä on menetyksen pelko, keskustelkaa asiasta.
[/quote]
Ei ole mitään tekemistä menetyksen kanssa. On normaalia että EXÄN kanssa EI OLLA MISSÄÄN TEKEMISISSÄ. Kun eroat ihmisestä niin eroat hänestä kokonaan tai et ollenkaan. Tuollainen roikkuminen on sairasta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:45"]
Höh. Meillä tehdään yhteisiä mökki- ym. reissuja. Minä, mieheni sekä tyttäreni isä ja mahdollisesti muitakin mukana..
[/quote]
Onko teillä kanssa ryhmäseksi sessioita siellä?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:53"]Exä on exä, oli teillä lapsi tai ei. Olen sitä mieltä että exiin ei pidetä yhteyttä ellei ole lapsia. Teillä on, joten lapsen asiat voi varmaan sopia puhelimessa ja lapsen voi tulla vaikka sieltä pihasta hakemaan. Miksi nykyisesi pitäisi ottaa entisesi kotiinsa? Mitä itse tykkäisit nykyisesi exästä oman kotisi kahvipöydässä? En minäkään ottaisi exääni meille jos mieheni sitä vastustaisi ja sama toisinpäin. Mutta vain jod lapsi ei siitä kärsi. Eli siis ei mitään kränää siinä asiasta vaan tyyliin" mattiteppo, iskä odottaa, nyt reppu selkään ja viikonlopun viettoon :)" [/quote] Mitä jos se lapsi haluaa esitellä uuden huoneensa ja kotinsa isälle? "Ei käy kun tää on MUN talo ja sä vaan saat olla täällä"? Ihan yhtä lailla se lapsi siellä asuu ja isä on hänelle tärkeä ihminen. Eikö jatkossa muutkaan lapselle tärkeät isän puolen sukulaiset saa käydä lasta katsomassa ja serkut leikkimässä? Synttärit pidetään kahdessa paikassa, kun mies ei halua olla tekemisissä lapsen suvun kanssa?
[/quote]
Sillä lapsella on oma huone siellä isälläkin. Ei koti ole mikään näyttelytila. Ei tosiaankaan kukaan exän suvun jäsen ramppaa meillä kylässä. Miksi ramppaisi? Jos haluaa mennä mummoa katsomaan niin sitten menee mummolaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 16:53"]Exä on exä, oli teillä lapsi tai ei. Olen sitä mieltä että exiin ei pidetä yhteyttä ellei ole lapsia. Teillä on, joten lapsen asiat voi varmaan sopia puhelimessa ja lapsen voi tulla vaikka sieltä pihasta hakemaan. Miksi nykyisesi pitäisi ottaa entisesi kotiinsa? Mitä itse tykkäisit nykyisesi exästä oman kotisi kahvipöydässä? En minäkään ottaisi exääni meille jos mieheni sitä vastustaisi ja sama toisinpäin. Mutta vain jod lapsi ei siitä kärsi. Eli siis ei mitään kränää siinä asiasta vaan tyyliin" mattiteppo, iskä odottaa, nyt reppu selkään ja viikonlopun viettoon :)" [/quote] Mitä jos se lapsi haluaa esitellä uuden huoneensa ja kotinsa isälle? "Ei käy kun tää on MUN talo ja sä vaan saat olla täällä"? Ihan yhtä lailla se lapsi siellä asuu ja isä on hänelle tärkeä ihminen. Eikö jatkossa muutkaan lapselle tärkeät isän puolen sukulaiset saa käydä lasta katsomassa ja serkut leikkimässä? Synttärit pidetään kahdessa paikassa, kun mies ei halua olla tekemisissä lapsen suvun kanssa?
[/quote]
Olet ilmeisesti nainen ?
Ottaisitko itse uuden miehesi ex-vaimon omistamaasi kämppää tutkimaan ?
Kutsuisit ilolla kylään?
Vastauksen taidan jo tietää.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:14"]
[/quote]
Olet ilmeisesti nainen ?
Kutsuisit ilolla kylään?
[/quote]
Niinpä. Täysin naurettavaa että exän pitäisi kyläillä meillä.
Uusi miehesi kuulostaa pelottavalta. Sairas mustasukkaisuus on... no, sairasta.
Hänen kotinsa on nyt myös sinun ja lapsesi koti. Mies ei voi sanella, keitä te saatte kutsua kylään. Se että hän sellaista yrittää, on huolestuttavaa. Jos suostut miehen mielivaltaan nyt, voit odottaa jatkossa vielä pahempaa. Nyt on se hetki, jolloin sinun on näytettävä miehelle, että et suostu alistettavaksi. Toimi nyt tai ota jatkossa turpaan.
Helpointa olis kun lapset tehtäis yhdellä miehelle, niin ei tarvis tämmösistäkään kinastella. Minä en haluais myöskään yhtään miehen exää hengailemaan meille. Onneksi ei oo tarvettakaan. Lapset on meillä ja vain meidän yhteisiä - nyt ja aina. Ei kenenkään muun kanssa. Miettikää ennen kuin teette mitä teette!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:36"]
Hänen kotinsa on nyt myös sinun ja lapsesi koti. Mies ei voi sanella, keitä te saatte kutsua kylään. Se että hän sellaista yrittää, on huolestuttavaa. Jos suostut miehen mielivaltaan nyt, voit odottaa jatkossa vielä pahempaa. Nyt on se hetki, jolloin sinun on näytettävä miehelle, että et suostu alistettavaksi. Toimi nyt tai ota jatkossa turpaan.
[/quote]
Etköhän sä nyt liioittele pikkasen? Ei se, että ei halua exiä taloon tarkoita mustasukkaisuutta tai muutakaan kontrollointia (tai turpaan saamista myöhemmin). Mä ymmärrän hyvinkin ettei uusi puoliso tahdo tavata tai päästää exiä omaan kotiinsa, mitäpä ne siellä tekisikään. Voi ihan hyvin hakea sen lapsen pihalta tai rappukäytävästä. Ja se on myös MIEHEN koti, ja jos ei halua jotain ihmistä sinne päästää, se on naisen hyväksyttävä. Samoin jos nainen ei halua jotain ihmistä kotiinsa, miehen hyväksyttävä. Exät on aina exiä, tietyistä syistä. Eläköön kumpikin omaa elämäänsä.
Mulla oli vähän toisenlainen kokemus, kun exä tuputti mulle uutta puolisoaan. Ei siis oltu väleissä exän kanssa ja tää toi aina nyxän ovelle, kun haki lasta. Laittoi nyxän puuttumaan mun ja lapsen asioihin mitkä eivät kuuluneet tälle. Sanoin monesti, että tää nainen voisi hyvinkin odottaa muualla tai jäädä kotiin, kun isä hakee lasta, mutta ei. Piti tunkee ovelle väkisin ja mussuttaa siinä jotain. Sama kun toi lasta, tää oli mukana ja yritti aina kauheasti halailla lasta hyvästiksi, mutta ei onnistunut, kun lapsella oli kiire mun luo. Kerran jopa jäivät meidän pihalle oleskelemaan, en tiedä miksi. Vittuillakseen varmaan.
Että viisainta on pitää exät/nyxät erillään ja hoitaa asiat kahden kesken.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:14"]
[/quote]
Olet ilmeisesti nainen ?
Kutsuisit ilolla kylään?
[/quote]
En ole aikasempi kirjoittaja, mutta jos mieheni ex-vaimo, jonka kanssa miehelläni olisi lapsia tulisi katsomaan lapseni huonetta niin ei kyllä hetkauta mua suuntaan tai toiseen. Ei se ole mitään tonkimista. Eri asia jos makuuhuoneen kaappeja myöten tutkisi siellä, mutta tuskin tälläisestä tilanteesta on kysymys.
Sen lisäksi että lapsella pitäisi olla oikeus kutsua isä katsomaan (edes nopeasti) huonettaan, pitäisi myös isällä olla oikeus nähdä missä lapsensa asuu! Ehdottomasti exä sisään, käyttäytykää nyt kuin aikuiset!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:36"]
[/quote]
Etköhän sä nyt liioittele pikkasen? Ei se, että ei halua exiä taloon tarkoita mustasukkaisuutta tai muutakaan kontrollointia (tai turpaan saamista myöhemmin). Mä ymmärrän hyvinkin ettei uusi puoliso tahdo tavata tai päästää exiä omaan kotiinsa, mitäpä ne siellä tekisikään. Voi ihan hyvin hakea sen lapsen pihalta tai rappukäytävästä. Ja se on myös MIEHEN koti, ja jos ei halua jotain ihmistä sinne päästää, se on naisen hyväksyttävä. Samoin jos nainen ei halua jotain ihmistä kotiinsa, miehen hyväksyttävä. Exät on aina exiä, tietyistä syistä. Eläköön kumpikin omaa elämäänsä.
Mulla oli vähän toisenlainen kokemus, kun exä tuputti mulle uutta puolisoaan. Ei siis oltu väleissä exän kanssa ja tää toi aina nyxän ovelle, kun haki lasta. Laittoi nyxän puuttumaan mun ja lapsen asioihin mitkä eivät kuuluneet tälle. Sanoin monesti, että tää nainen voisi hyvinkin odottaa muualla tai jäädä kotiin, kun isä hakee lasta, mutta ei. Piti tunkee ovelle väkisin ja mussuttaa siinä jotain. Sama kun toi lasta, tää oli mukana ja yritti aina kauheasti halailla lasta hyvästiksi, mutta ei onnistunut, kun lapsella oli kiire mun luo. Kerran jopa jäivät meidän pihalle oleskelemaan, en tiedä miksi. Vittuillakseen varmaan.
Että viisainta on pitää exät/nyxät erillään ja hoitaa asiat kahden kesken.
[/quote]
Kuulostat aika sairaalta akalta.
No kyllä minunkin mielestä on outo vaatimus. Mies jollakin tasolla luulee että joatin voisi tapahtua meidän (lapsen vanhempien) välillä jos ex täällä käy kun mieheni on töissä. Siis tarkoitan nyt että käy hakemassa/tuomassa lasta ja tulee samalla sisälle pyörähtämään. En tiedä mitä nyt teen kun ex tulee. Olen aika varma että lapsi haluaa näyttää uuden huoneen ja lelunsa isälle. Täytyy varmaan sopia kohtaamiset kodin ulkopuolella ja antaa uuden miehen tottua ajatukseen. On ollut niin kypsä ja hyvä isähahmo lapselleni että tämä asia todellakin yllätti. ap