Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin uhrit suhteessa

Vierailija
23.08.2021 |

Onko käsite ”reactive abuse” tuttu teille narsistin kansaa suhteessa oleville. Olen tullut tieni päähän mieheni (narsistin) kanssa. Yli kymmenen vuotta elänyt jonkinlaisessa hullussa epätodelliselta maailmassa kunnes tajusin mistä kyse , pienistä olemattomista asioista räjähtely, kaiken kääntäminen minun syyksi , syyttely , haukkuminen , valittaminen jne. Olen elänyt nämä kaikki vuodet narsistin kanssa ja tuntuu siltä että mitä enemmän ikää hänelle tulee sen pahemmaksi muuttuu.

Tämä reactive abuse oli itselleni uusi termi , eli narsisti kuten tiedetty ns potkii ja tökkii kaikin keinoin saadakseen uhristaan reaktion , ja jokaisellahan on rajansa , potki koiraa tarpeeksi kauan niin tottakai se puree takaisin , tästähän narsisti vasta ilahtuukin , jos raivoat / huudat/ huitaiset kun olet tarpeeksi kauan kuunnellut epäreiluja haukkuja ja syytöksiä. Siinä vasta soppa kun narsistista itsestään yhtäkkiä tuleekin se ”uhri”. Vertaistukea / yleistä keskustelua aiheesta kaipaisin muilta vastaavassa suhteessa eläville / eläneille.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tuttu termi ja jälkeenpäin löysin montakin tilannetta missä narsisti oli lavastanut minulle tällaisen hetken jossa ärähdin ja sille oli hankittu yleisöä. Hänhän on herran enkeli muiden silmissä ja minä täysin hirviö. Se kuuluu taudinkuvaan noilla ja siihen häiriöön. Koko uhrin todellisuus muokataan sellaiseksi että ulkopuoliset ei tiedäkään missä helvetissä toinen elää. Jätät sen ap, tosin tiedän että lähteminen on todella vaikeaa joten annan vinkin. Lopeta kaikki reagointi. Älä reagoi mihinkään. Näännytä se. Keskitä nyt vain ajatuksesi siihen että sinä pääsisit tuosta pois. Mutta ensin lopetat sen viihteen ja nautinnon tuottamisen hänelle. Et reagoi mihinkään, et edes siihen jos se hermostuu kun ei saa sinulta reaktiota. Jatkat vain elämääsi niin kuin olisi täysin yhdentekevä, niin kuin se lopulta onkin. Tsemppiä.

Kiitos <3. Vaikeaa on , lähteminen sekä olla reagoimatta , koen silti että nyt on sen hetki. Ap

Kun vaan aloitat niin se tulee lopulta helpommaksi kuin tunnemyllerrys päässäsi mihin hän pyrkii. Sen sijaan että menet pääsi sisään sekoilemaan ja sitä narsisti toivoo niin katso tilannetta hieman kuin ulkopuolisen tarkkailijan silmin ja odota. Jostain syystä kun odottaa tarpeeksi pitkään niin sieltä tulee perästä jotain ihan muuta ja huomaat että se ratkaisee alkuperäisen ongelman. Kannattaa myös kieltäytyä tietämästä. Olen monelta ongelmalta säästynyt kun yksinkertaisesti en ollut tietoinen silloin kun tilanne oli päällä joten en myöskään reagoinut.

Vierailija
42/70 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää onneanne että nykyään on todella paljon informaatiota narsistisesta käytöksestä. Ja miettikää kannattaako ainutta elämää jakaa pöljän kanssa. Fakta on ettei ne muutu.

Itse voi vahvistua, niin ettei reagoi tuon sekundan provosointiin. Sitten hän kiristää otetta, on ilkeämpi ja ehkä lisää fyysistä väkivaltaa. Siitä huomaa kuinka huono se on. Tarvittaessa poliisi avuksi.

Moni jää odottamaan nassen lupaa lähtöön ja sitä ei tietenkään tule. Eroon voi psyykata itseään ja kun on varma niin on varma.

Älkää pelätkö yksinäisyyttä. Aina tulee jotain tilalle, sillä luonnossa ei ole poikkeamia. Tukea on saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
44/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiittäkää onneanne että nykyään on todella paljon informaatiota narsistisesta käytöksestä. Ja miettikää kannattaako ainutta elämää jakaa pöljän kanssa. Fakta on ettei ne muutu.

Itse voi vahvistua, niin ettei reagoi tuon sekundan provosointiin. Sitten hän kiristää otetta, on ilkeämpi ja ehkä lisää fyysistä väkivaltaa. Siitä huomaa kuinka huono se on. Tarvittaessa poliisi avuksi.

Moni jää odottamaan nassen lupaa lähtöön ja sitä ei tietenkään tule. Eroon voi psyykata itseään ja kun on varma niin on varma.

Älkää pelätkö yksinäisyyttä. Aina tulee jotain tilalle, sillä luonnossa ei ole poikkeamia. Tukea on saatavilla.

Nimenomaan tämä , narsisti ei muutu. Ikinä.

Vierailija
45/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon hankkiminen auttaa suhteen käsittelyssä. Pidä ap fokus tulevaisuudessa. Haluatko olla samassa tilanteessa vielä 5 vuoden päästä? Viimeiset pari vuotta on hyvä tarkastelujakso sille mihin suuntaan suhteen kehitys on jatkumassa. Entä oletko henkilökohtaisesti menossa ihmisenä siihen suuntaan kuin toivot? Onko sinulla omia haaveita ja tulevaisuuden suunnitelmia? Haluaisitko vielä kokea vastavuoroista rakkautta ja välittämistä? Voimia ratkaisuun. Kannattaa hakea myös ammattiapua, jos koet tarvitsevasi tukea.

Vierailija
46/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedon hankkiminen auttaa suhteen käsittelyssä. Pidä ap fokus tulevaisuudessa. Haluatko olla samassa tilanteessa vielä 5 vuoden päästä? Viimeiset pari vuotta on hyvä tarkastelujakso sille mihin suuntaan suhteen kehitys on jatkumassa. Entä oletko henkilökohtaisesti menossa ihmisenä siihen suuntaan kuin toivot? Onko sinulla omia haaveita ja tulevaisuuden suunnitelmia? Haluaisitko vielä kokea vastavuoroista rakkautta ja välittämistä? Voimia ratkaisuun. Kannattaa hakea myös ammattiapua, jos koet tarvitsevasi tukea.

Kyllä , noita kaikkia miettinyt jo muutaman vuoden , tuntuu että olen ihan lamaantunut tässä tilanteessa. Nyt koen että olen tullut pisteeseen jossa saan kerättyä vähän voimia tekoihin. Kuten yleensä sanovat , mies yleensä eroaa ns hetken mielenjohteesta kun taas naiset hautovat ja valmistavat itsensä siihen , ja kun päätös on tehty niin rakkautta tuskin on jäljellä mikä vähän helpottaa päätöstä.

Vierailija
47/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi vaikuttaa kumppanisi käytökseen, ainoastaan omaasi.

Olet väkivaltainen, ja sitä ei kumppanisi harjoittama "reactive abuse" miksikään muuta.

Jos et kestä kumppanisi käytöstä, puhetapaa, tai muuta ominaisuutta käymättä häneen käsiksi, niin suosittelen sinua eroamaan.

Älä jää suhteeseen ja perustele väkivaltaasi kumppanisi käytöksellä. Kumpikin teistä ansaitsee parempaa kohtelua parisuhteessaan!

Kylläpä oli outo vastaus. Ap ylempänä sanoi pyytäneensä anteeksi käytöstään heti , sekö tiedosti reaktionsa olevan väärä. Kuitenkin heidän asettaminen samaan laatikkoon on todella kaukaa haettua. Yksi suhteessa on narsisti , narsistit sairastuttavat läheisensä toksisella käytöksellään. Ap:n reaktio ei ole oikein , mutta se on ymmärrettävää kun ihmisiä ollaan. Ainoa joka ansaitsee parempaa on uhri , narsisti tulee jatkamaan käytöstään muiden kanssa ja näinollen sairastuttaa muita. Ja muuten , reactive abuse on se mitä Ap teki , ei mies.

Mitä ap tästä keskustelusta siis haluaa? Jos tiedostaa seurustelevansa voimakkaan narsistisesti käyttäytyvän henkilön kanssa, ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin suhteen päättäminen?

Narskusta ei erota noin vain, koska KOUKUTTAA. Välillä vetää luo ja välillä työntää pois. Tarkoitus saada uhri sekaisin ja epäilemään omaa järkeään. Tästä voi lukea, katsoa faktaa kertoo Tommy Hellsten, ihminen tavattavissa.

Traumaside syntyy, koska ensin on tunneside. Narsisti on ensin saanut uhrin kokemaan itsensä arvostetuksi.

Sitten narsisti tekeekin pahaa. Mutta kun se arvostetuksi tulemisen muisto oli niin hyvä, se tunne oli hyvä. Ja sitä jää sitten odottamaan.

Mutta oikeasti arvostavassa suhteessa ei olla pahoja, eikä se paha muutu. Voi hetken esittää jotta koukutut lisää, mutta sitten pahuus vaan syvenee.

Vierailija
48/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja unohtamatta kirsikkana kakun päällä , kun yrität järkeillä narsistin kanssa jälkeenpäin että ymmärräthän että et voi puhua muille noin ja sanoa noita kamalia asioita , siihen narsisti tietysti sanoo että ” en koskaan sanonut noin / kuulit väärin / oot ihan liian herkkä ”Ap

Mua alkoi vähän hirvittämään.

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 15v enkä ole koskaan epäillyt narsistiksi, lähinnä riita - tai itku-tilanteissa epäreiluksi ja ajatellut että häneltä puuttuu joku empatia”palikka” tms.

Kaikki on erittäin hyvin niin kauan kun mä en itke tai suutu mistään.

Nyt mä tajuan että mun mies on usein sanonut mulle noin. Ihan selvästi yrittää sumuttaa ”en oo ikinä sanonut noin” vaikka on!

Jotenkin ylimielisesti suhtautuu kun itken ja asia vaan pahenee kun ei jotenkin osaa suhtautua pahaan mieleen. Ja sitten itken sitäkin. Ja lopulta kaikki on mun syytä, itken turhasta, mitäs otan itseeni, koko soppa syntyi vain siksi että mä aloitin. Eli siis jos en ilmaisisi tunteitani niin kaikki olisi hyvin.

Vierailija
49/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Vierailija
50/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja unohtamatta kirsikkana kakun päällä , kun yrität järkeillä narsistin kanssa jälkeenpäin että ymmärräthän että et voi puhua muille noin ja sanoa noita kamalia asioita , siihen narsisti tietysti sanoo että ” en koskaan sanonut noin / kuulit väärin / oot ihan liian herkkä ”Ap

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 15v enkä ole koskaan epäillyt narsistiksi, lähinnä riita - tai itku-tilanteissa epäreiluksi ja ajatellut että häneltä puuttuu joku empatia”palikka” tms.

Nyt mä tajuan että mun mies on usein sanonut mulle noin. Ihan selvästi yrittää sumuttaa ”en oo ikinä sanonut noin” vaikka on!

Jotenkin ylimielisesti suhtautuu kun itken ja asia vaan pahenee kun ei jotenkin osaa suhtautua pahaan mieleen. Ja sitten itken sitäkin. Ja lopulta kaikki on mun syytä, itken turhasta, mitäs otan itseeni, koko soppa syntyi vain siksi että mä aloitin. Eli siis jos en ilmaisisi tunteitani niin kaikki olisi hyvin.

Juu , kaikki narsistit eivät ole samanlaisia , monesti nämä avioliitossa olevat ovat ns covert narcissist , eli ns piilevä narsisti. Ei välttämättä näyttäydy kuin juurikin tuollaisissa tilanteissa. Missään tapauksessahan tuollainen käytös ei ole ok tai normaalia.

Vierailija
51/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ?

Vierailija
52/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu , kaikki narsistit eivät ole samanlaisia , monesti nämä avioliitossa olevat ovat ns covert narcissist , eli ns piilevä narsisti. Ei välttämättä näyttäydy kuin juurikin tuollaisissa tilanteissa. Missään tapauksessahan tuollainen käytös ei ole ok tai normaalia.

Pystynkö mä tekemään asialle mitään?

Tää on aika järkyttävää. Meillä menee päällisin puolin hyvin, mutta tällainen nakertaa mua aina vähän lisää ja lisää. Kukaan ei ymmärtäis tätä ja kyllähän sen tietää kenen syy erokin olisi...

Vierailija
53/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika järkyttävää. Meillä menee päällisin puolin hyvin, mutta tällainen nakertaa mua aina vähän lisää ja lisää. Kukaan ei ymmärtäis tätä ja kyllähän sen tietää kenen syy erokin olisi...

Suora vastaus on : Et pysty. Narsisti ei voi muuttua. Eikä mikään järkeily mene heidän kaaliin. On kuin tiiliseinälle puhuisi kuten varmasti olet huomannut. Oi kuinka itse oikein hampaisiin kokea sellaisen ihan normaalin erimielisyyden toisen normaalin ihmisen kanssa , sellainen että kaksi ihmistä voivat olla eri mieltä , silti pysyä rauhallisena ja kunnioittavana ilman että toinen räjähtää ja menee henkilökohtaisuuksiin ja loukkauksiin.

Sulla on kansi vaihtoehtoa , elät ja jatkat yhdessä tietäen että näin asiat tulevat myös jatkumaan sekä ehkä myös pahentumaan, tässä tapauksessa joudut kovettamaan itsesi etkä missään nimessä anna hänen päästä ns ihon alle. Toinen vaihtoehto on lähteminen. Ap

Vierailija
54/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedän , väkivalta oli se sit henkinen tai fyysinen ei ole ok milloinkaan. Mutta onko se oikeasti henkistä väkivaltaa jos mä huudan vaikka sit kurkku suorana takaisin että nyt v* hiljaa mikset sä lopeta ?! Tai jos toinen haukku sut , kaiken mitä teet , perheesi ym ja sä läpsäiset sitä , toki normaalina ihmisenä sä itse pyydät heti anteeksi , mutta siinä vaiheessa narsisti on niskan päällä ja voittajan virne kasvoillaan sanoo ”noniin katsoa nyt , tämä on se sun oikea puoli , sähän oot ihan hullu”. Ja peli on menetetty. Huoh. Ap

En tiedä mistä sä puhut mut et kirjoitit että toinen valehteli ettei tiedä ja haukkui sua (ihan tiedoksi kaikki narsistit ei hauku se ei ole narsiutta et on ilkeä kusipää-se on eri asia tai muuten yrittää ärsyttää)ärsyynnyit siittä Kun hän valehteli ja haukkui niin.. löit itse?? Kun ”narsisti” sai sut ärsyyntyy on sit tyytyväinen et sai sut ärsytettyä siihen pisteeseen.. Ja tyytyväinen et sä olit se joka oli paha.. sanoisin toi on jotain muuta persoonallisuus häiriötä kyllä osottain toi sun kuvailema. Narsisti-> Käyttäytyy erilailla jos haluaa voittaa. Hän ei tarvi sua tohon et ärsyynnyit ym vaan ihan muuten pystyy uhriutuu et tekisit mitään! Se on oikeaa narsiutta ja sairasta! Esim jos narsisti lyö niin hänen täytyi tehdä se koska ”sä” aiheutit sen ja hänhän vain oli uhri. Ym

Vierailija
55/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora vastaus on : Et pysty. Narsisti ei voi muuttua. Eikä mikään järkeily mene heidän kaaliin. On kuin tiiliseinälle puhuisi kuten varmasti olet huomannut. Oi kuinka itse oikein hampaisiin kokea sellaisen ihan normaalin erimielisyyden toisen normaalin ihmisen kanssa , sellainen että kaksi ihmistä voivat olla eri mieltä , silti pysyä rauhallisena ja kunnioittavana ilman että toinen räjähtää ja menee henkilökohtaisuuksiin ja loukkauksiin.

Sulla on kansi vaihtoehtoa , elät ja jatkat yhdessä tietäen että näin asiat tulevat myös jatkumaan sekä ehkä myös pahentumaan, tässä tapauksessa joudut kovettamaan itsesi etkä missään nimessä anna hänen päästä ns ihon alle. Toinen vaihtoehto on lähteminen. Ap

Janoaisin , piti lukea, ei ”hampaisiin”. Ap

Vierailija
56/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, kaikki miehet ovat narsisteja ja jos eivät ole, niin ovat piileviä narsisteja....

Koko ketju täynnä riemuidiootteja enkä tarkoita PIILEVIÄ riemuidiootteja!

Vierailija
57/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, kaikki miehet ovat narsisteja ja jos eivät ole, niin ovat piileviä narsisteja....

Koko ketju täynnä riemuidiootteja enkä tarkoita PIILEVIÄ riemuidiootteja!

Aivan hyvin puolet tykkääjistä voivat olla miehiä jotka elävät narsistin vaimon kanssa. Ei tää mitään miesvihaa ole. Ap

Vierailija
58/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedän , väkivalta oli se sit henkinen tai fyysinen ei ole ok milloinkaan. Mutta onko se oikeasti henkistä väkivaltaa jos mä huudan vaikka sit kurkku suorana takaisin että nyt v* hiljaa mikset sä lopeta ?! Tai jos toinen haukku sut , kaiken mitä teet , perheesi ym ja sä läpsäiset sitä , toki normaalina ihmisenä sä itse pyydät heti anteeksi , mutta siinä vaiheessa narsisti on niskan päällä ja voittajan virne kasvoillaan sanoo ”noniin katsoa nyt , tämä on se sun oikea puoli , sähän oot ihan hullu”. Ja peli on menetetty. Huoh. Ap

En tiedä mistä sä puhut mut et kirjoitit että toinen valehteli ettei tiedä ja haukkui sua (ihan tiedoksi kaikki narsistit ei hauku se ei ole narsiutta et on ilkeä kusipää-se on eri asia tai muuten yrittää ärsyttää)ärsyynnyit siittä Kun hän valehteli ja haukkui niin.. löit itse?? Kun ”narsisti” sai sut ärsyyntyy on sit tyytyväinen et sai sut ärsytettyä siihen pisteeseen.. Ja tyytyväinen et sä olit se joka oli paha.. sanoisin toi on jotain muuta persoonallisuus häiriötä kyllä osottain toi sun kuvailema. Narsisti-> Käyttäytyy erilailla jos haluaa voittaa. Hän ei tarvi sua tohon et ärsyynnyit ym vaan ihan muuten pystyy uhriutuu et tekisit mitään! Se on oikeaa narsiutta ja sairasta! Esim jos narsisti lyö niin hänen täytyi tehdä se koska ”sä” aiheutit sen ja hänhän vain oli uhri. Ym

En ihan hiffannut mutta siis kyllä narsisti nimenomaan elää siitä että saa uhristaan reaktion. Se antaa hänelle sitä ”narcissistic supply” jota hän uhristaan hakee. Ja sen hän saa iskemällä arkoihin paikkoihin.

Vierailija
59/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä , narsisti ei muutu. Ikinä.

Kyllä voi muuttua. Ennen ajateltiin, ettei narsismia voi hoitaa psykoterapialla. Nykytiedon mukaan lievästi narsistiset henkilöt voivat kuitenkin muuttua paljonkin. Jos narsisti pystyy kestämään kritiikkiä ja hyötymään hankalien toimintatapojen osoittamisesta, ennuste on rohkaiseva.

Vierailija
60/70 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, aivan kuin tiiliseinälle puhuisi.

Hän sanoo jotain, minuutin päästä väittää että ei ole ikinä sanonut, minä vain kuvittelen, puhuu jotenkin aivan päättömiä asioita jotta tippuisin kärryiltä, syyttelee sekavaksi, käyttäytyy tosi ylimielisesti, eikä ikinä suostu oikeasti selvittämään asioita koska mitään selvitettäväähän ei ole, kuvittelen kaiken ja mun syy muutenkin koska itken.

Mua alkaa ihan oikeasti oksettamaan tämä.

Mä olen umpikujassa, eihän tällaisesta pääse pois ilman mittavaa mustamaalausta. Siis vaikka mä olisin kuinka valmis sopimaan kaikesta, hän ei taatusti olisi. Koska mun syy.

Hyi hitto mun tekee pahaa.