Narsistin uhrit suhteessa
Onko käsite ”reactive abuse” tuttu teille narsistin kansaa suhteessa oleville. Olen tullut tieni päähän mieheni (narsistin) kanssa. Yli kymmenen vuotta elänyt jonkinlaisessa hullussa epätodelliselta maailmassa kunnes tajusin mistä kyse , pienistä olemattomista asioista räjähtely, kaiken kääntäminen minun syyksi , syyttely , haukkuminen , valittaminen jne. Olen elänyt nämä kaikki vuodet narsistin kanssa ja tuntuu siltä että mitä enemmän ikää hänelle tulee sen pahemmaksi muuttuu.
Tämä reactive abuse oli itselleni uusi termi , eli narsisti kuten tiedetty ns potkii ja tökkii kaikin keinoin saadakseen uhristaan reaktion , ja jokaisellahan on rajansa , potki koiraa tarpeeksi kauan niin tottakai se puree takaisin , tästähän narsisti vasta ilahtuukin , jos raivoat / huudat/ huitaiset kun olet tarpeeksi kauan kuunnellut epäreiluja haukkuja ja syytöksiä. Siinä vasta soppa kun narsistista itsestään yhtäkkiä tuleekin se ”uhri”. Vertaistukea / yleistä keskustelua aiheesta kaipaisin muilta vastaavassa suhteessa eläville / eläneille.
Kommentit (70)
Olen miettinyt, mistä lähtee ajatus siitä, että "naisen on ok läpsäistä huonosti käyttäytyvää miestä poskelle".
Tapahtuuko tällaista joissakin naisten suosimissa romanttisissa komedioissa vai missä? En ole tosielämässä nähnyt koskaan tällaista käytöstä. Olen keski-ikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin mahtava tyyppi saa tietysti saman tien uuden kumppanin, joten loogisesti ei pitäisi olla hätä. Ja hirvee on.
Sitä nakke tietysti tarkoittaen. Ei ilmeisesti ole lähdössä mistään syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen väkivaltainen narsku syyttelemässä muita omista ominaisuuksistaan.
Luepa uudestaan Ap:n antamat esimerkit ja mieti uudestaan kuka se narsisti on. Oikeasti pelottavaa että on ihmisiä jotka ovat valmiita tallomaan jo tallottua.
Pitäisikö narskun kertomuksia uskoa?
Täälläpä näyttää olevan oikein narskujen kokoontumisajot jotka puolustelee Ap:n miestä ja syyttää Ap:tä narsistiksi. Uskomatonta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi vaikuttaa kumppanisi käytökseen, ainoastaan omaasi.
Olet väkivaltainen, ja sitä ei kumppanisi harjoittama "reactive abuse" miksikään muuta.
Jos et kestä kumppanisi käytöstä, puhetapaa, tai muuta ominaisuutta käymättä häneen käsiksi, niin suosittelen sinua eroamaan.
Älä jää suhteeseen ja perustele väkivaltaasi kumppanisi käytöksellä. Kumpikin teistä ansaitsee parempaa kohtelua parisuhteessaan!
Kylläpä oli outo vastaus. Ap ylempänä sanoi pyytäneensä anteeksi käytöstään heti , sekö tiedosti reaktionsa olevan väärä. Kuitenkin heidän asettaminen samaan laatikkoon on todella kaukaa haettua. Yksi suhteessa on narsisti , narsistit sairastuttavat läheisensä toksisella käytöksellään. Ap:n reaktio ei ole oikein , mutta se on ymmärrettävää kun ihmisiä ollaan. Ainoa joka ansaitsee parempaa on uhri , narsisti tulee jatkamaan käytöstään muiden kanssa ja näinollen sairastuttaa muita. Ja muuten , reactive abuse on se mitä Ap teki , ei mies.
Mitä ap tästä keskustelusta siis haluaa? Jos tiedostaa seurustelevansa voimakkaan narsistisesti käyttäytyvän henkilön kanssa, ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin suhteen päättäminen?
Narskusta ei erota noin vain, koska KOUKUTTAA. Välillä vetää luo ja välillä työntää pois. Tarkoitus saada uhri sekaisin ja epäilemään omaa järkeään. Tästä voi lukea, katsoa faktaa kertoo Tommy Hellsten, ihminen tavattavissa.
Tutulta kuulostaa myös , miten ihmeessä ihmiset saa tän käännettyä sua vastaan ? Vaikka väärin , niin silti, täysin ymmärrettävää reagoida vihalla takaisin. Vertaisin narsistisen puolison kanssa asumista olla lukittuna kidutushuoneesen , käyttäen erilaisia kidutuskeinoja , välillä antaen ns siimaa uskotellakseen että valoa on tunnelin päässä ja ehkä tää tästä , mutta sama kidutus jatkuu ja jatkuu. Kuka tahansa räjähtäisi eikä lähteminen ole niin helppoa.
Narsisti voi uhkailla kaikenlaisella ja lähettää jäätäviä viestejä jotka tuleva ns. puun takaa. Jos tivaat selitystä, hän kuittaa sinut huumorintajuttomaksi ja alkaa hyinen etääntyminen ilman anteeksipyyntöä tai sovittelevaa sanaa ja selitystä. Mikään ei ole sen arvaamattomampaa kuin narsistin käytös ja viattomasta asiasta syttyvä silmitön raivo. Usein hänellä on massiivisia ongelmia myös muiden kuin sinun kanssa.
Merkkejä henkisestä väkivallasta on alusta asti nähtävissä mutta kuinka usein narsisti pahoinpitelee kumppaniaan myös konkreettisesti?
Vierailija kirjoitti:
Niin mahtava tyyppi saa tietysti saman tien uuden kumppanin, joten loogisesti ei pitäisi olla hätä. Ja hirvee on.
Saa saa. Munkin ex käytännössä hyppäs kuukaudessa uuteen suhteeseen ja meni kihloihin. Kantaa hillitöntä kaunaa, vaikka hänen tekoihin on reagoitu.
On tuttua. Minulle se oli herätys, kun läpsäisin ex-miestä. Mies oli ensin asiasta voittajan elkein. Minä halusin erota tapahtuneen jälkeen. Mies sanoi ärsyttäneensä minut tahallaan lyömällä arkoihin paikkoihin, oli kuulemma tehnyt muillekin niin. Hänen mielestään liioittelin koko tapahtuneen, eropuheet olivat hänen mielestään minun ylireagointia ja tyypillistä hysteerisyyttä. Hullu ja epämukava suhde. Onneksi se on takana päin.
Kysymys ap:lle. Tuntuuko ettei miehesi ole koskaan sinun puolellasi? Tue sinua, kannusta tms? Mulla on tunne, jos joku ajaisi ylitseni ollessani suojatiellä, mieheni tokaisisi että olin liian hidas. Ja mies on narsisti, jota en enää kauaa katsele.
Vierailija kirjoitti:
On tuttua. Minulle se oli herätys, kun läpsäisin ex-miestä. Mies oli ensin asiasta voittajan elkein. Minä halusin erota tapahtuneen jälkeen. Mies sanoi ärsyttäneensä minut tahallaan lyömällä arkoihin paikkoihin, oli kuulemma tehnyt muillekin niin. Hänen mielestään liioittelin koko tapahtuneen, eropuheet olivat hänen mielestään minun ylireagointia ja tyypillistä hysteerisyyttä. Hullu ja epämukava suhde. Onneksi se on takana päin.
Juuri tämä tahallaan lyöminen arkoihin paikkoihin. Siis kun se on niin selkeetä , ensin koittaa satuttaa jollai ihan asiaankuulumattomalla aiheella, kun en siihen reagoi niin kuin hups lennossa alkaakin puhumaan jostain TÄYSIN toisesta asiasta jonka tietää myös loukkaavan. Jatkaa tätä kunnes annat ns periksi ja reagoit. Oikeesti olo tällaisen jälkeen on kuin olisi juossut maratonin pyörremyrskyssä. Olen myös päättänyt että nyt riittää. En tunnista itseäni enää ja väitän että narsisti saa kenet tahansa tuntemaan samoin , sehän se tarkoitus on , lytätä ihminen täysin ja tehdä hänet riippuvaiseksi hänestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ap:lle. Tuntuuko ettei miehesi ole koskaan sinun puolellasi? Tue sinua, kannusta tms? Mulla on tunne, jos joku ajaisi ylitseni ollessani suojatiellä, mieheni tokaisisi että olin liian hidas. Ja mies on narsisti, jota en enää kauaa katsele.
Tavallaan joo , ihmisten edessä kyllä pitää puoliani , mutta yksinollessamme on aivan päinvastoin. Esimerkiksi jos minulla on erimielisyys jonkun toisen ihmisen kanssa , mies päällisinpuolin on puolellani mutta kun saa tällaisen narsistisen raivokohtauksen niin asettuu mua vastaan. Sanoo että kaikki on minun syytäni , ja tämä siis ihan kaikessa. Puheet kanssani ovat täysin vastakohtaa siitä mitä muiden edessä sanoo. Ap
Kyllä, narskun kanssa menee pää ihan sekaisin. Sehän tarkoitus onkin. Pitää muistaa ettei n välitä kumppanistaan yhtään. Ei rakasta eikä edes pidä. Sietää vain muttei oikein päästä irti. Hän vihaa vain.
Onhan se tuttu termi ja jälkeenpäin löysin montakin tilannetta missä narsisti oli lavastanut minulle tällaisen hetken jossa ärähdin ja sille oli hankittu yleisöä. Hänhän on herran enkeli muiden silmissä ja minä täysin hirviö. Se kuuluu taudinkuvaan noilla ja siihen häiriöön. Koko uhrin todellisuus muokataan sellaiseksi että ulkopuoliset ei tiedäkään missä helvetissä toinen elää. Jätät sen ap, tosin tiedän että lähteminen on todella vaikeaa joten annan vinkin. Lopeta kaikki reagointi. Älä reagoi mihinkään. Näännytä se. Keskitä nyt vain ajatuksesi siihen että sinä pääsisit tuosta pois. Mutta ensin lopetat sen viihteen ja nautinnon tuottamisen hänelle. Et reagoi mihinkään, et edes siihen jos se hermostuu kun ei saa sinulta reaktiota. Jatkat vain elämääsi niin kuin olisi täysin yhdentekevä, niin kuin se lopulta onkin. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan joo , ihmisten edessä kyllä pitää puoliani , mutta yksinollessamme on aivan päinvastoin. Esimerkiksi jos minulla on erimielisyys jonkun toisen ihmisen kanssa , mies päällisinpuolin on puolellani mutta kun saa tällaisen narsistisen raivokohtauksen niin asettuu mua vastaan. Sanoo että kaikki on minun syytäni , ja tämä siis ihan kaikessa. Puheet kanssani ovat täysin vastakohtaa siitä mitä muiden edessä sanoo. Ap
Teot ja sanat ei mene yksiin. Valehtelee. Ei puhu tunteista koska niitä ei ole. Puhuu mitä sattuu ja ne syytökset. Ne ovat karmeita. Järkyttäviä. Puolustaudu jos voit, häviät koska aiheet alkuperäisestä aiheesta katoavat. Jäljelle jää pelkkä syytö s ja syyllinen olet sinä. Kun sinähän puhit pelkkää paskaa eli tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, narskun kanssa menee pää ihan sekaisin. Sehän tarkoitus onkin. Pitää muistaa ettei n välitä kumppanistaan yhtään. Ei rakasta eikä edes pidä. Sietää vain muttei oikein päästä irti. Hän vihaa vain.
Kyllä , vaikka tän myöntäminen sattuukin niin oon myös tullut siihen tulokseen. Vaikka sanoo rakastavansa , mutta rakkaus ei toimi näin. Ei satuta tahallaan vaikka kuinka vihainen olisi. Vuosia olen myös esim sanonut kuinka minä suhteessa kaipaan ja tarvitsen läheisyyttä , vaikk olen itse se joka suurin piirtein ”roikun” miehessä sis halailen ja pussailen , olen monesti sanonut että itse kaipaan halatuksi tulemista ettei riitä että minä olen aina se joka ”annan” , vastaus on vaan kylmästi että ”ei ole mun tyyliä” ”en vaan ole sellainen jos halailee yms”. Eli ei kykene näyttämään rakkautta , tämä on myös narsistin yksi piirre , hän kokee tulevansa heikommaksi jos osoittaa liikaa ti teitä jotain kohtaan. Hän kuvittelee silloin tällä toisella olevan jotenkin ote hänestä. Sairasta sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tuttu termi ja jälkeenpäin löysin montakin tilannetta missä narsisti oli lavastanut minulle tällaisen hetken jossa ärähdin ja sille oli hankittu yleisöä. Hänhän on herran enkeli muiden silmissä ja minä täysin hirviö. Se kuuluu taudinkuvaan noilla ja siihen häiriöön. Koko uhrin todellisuus muokataan sellaiseksi että ulkopuoliset ei tiedäkään missä helvetissä toinen elää. Jätät sen ap, tosin tiedän että lähteminen on todella vaikeaa joten annan vinkin. Lopeta kaikki reagointi. Älä reagoi mihinkään. Näännytä se. Keskitä nyt vain ajatuksesi siihen että sinä pääsisit tuosta pois. Mutta ensin lopetat sen viihteen ja nautinnon tuottamisen hänelle. Et reagoi mihinkään, et edes siihen jos se hermostuu kun ei saa sinulta reaktiota. Jatkat vain elämääsi niin kuin olisi täysin yhdentekevä, niin kuin se lopulta onkin. Tsemppiä.
Kiitos