Missä tilanteessa lääkäri ei ole kirjoittanut sairauslomaa vaikka olet...
Kokenut itsesi sairaaksi tai työkyvyttömäksi? Aina välillä kuulee niitä kommentteja ettei lääkäri ole suostunut kirjoittamaan s-lomaa niin ihmettelen.
Kommentit (104)
En saanut sairaslomaa korkeassa kuumeessa, yli 39 astetta, kun oli toistuvia vaikeita hengenahdistuskohtauksia. Ehdin käydä lääkärissä kaksi kertaa, lomaa ei myönnetty kummallakaan kerralla eikä jälkikäteenkään vetoamalla. Käynnillä en pystynyt olemaan vaativa, en juuri pystynyt puhumaan. Voimat menivät siihen että pääsin ylipäätään edes vastaanotolle.
Sen jälkeen tulin niin sairaaksi etten olisi pystynyt enää edes menemään vastaanotolle. Useampi viikko meni sairastamiseen. Tämä oli jo ennen korona-aikaa, yksi hyvin monista kerroista jolloin on jätetty ilman hoitoa ja ilman sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Jalasta murtui kaksi varvasta. Lääkäri määräsi töihin. Sanoi, että aivan sama, yhtä kipeä se on kotona, kuin töissäkin. No toki oli, mutta hoitajana jouduin kävelemään ja nostelemaan paljon. Kylpyhuoneessa oli hankala, kun en saanut pesuvuorolla kumisaappaita jalkaan. Tästä seurasi vinossa nostelu ja kävely ja sen seurauksena selkälihas kramppasi ja olinkin saikulla 3 viikkoa.
Kamalaa. Mä sanoin 7 päivää saikkua jalkapöydön ruhjevamman takia. Se ihan kuvattiin, ei murtumia, mutta oli vain todella kipeä. Ammatiltani olen liikunnanopettaja, joten olisin ihan hyvin voinut laittaa oppilaat itse kantohommiin, peluuttaa tuttuja pelejä ja seisoa kentän laidalla keppeihin nojaillen sen viikon. Toki olen tyytyväinen, että sain rauhassa parannella. Todella epäreilua tällöiset hyvin vaihtelevat käytännöt.
Itse en saanut saikkua kylläkään silloin, kun ääni oli lähtenyt kokonaan. Sitä olisi opettaessa tarvinnut. Käskettiin vain olla olla käyttämättä ääntä. Kannoin sitten mukanani liikuteltavaa fläppitaulua..
Kirjoitin aiemmin siitä, että työterveyshuolto harrastaa selvästi tiettyä politiikkaa eri ikäryhmiä kohtaan. Eli jos vaarana on pitkä sairasloma ja ikää enemmän, riski joutua ns. sairaseläkkeelle on koettu suuremmaksi ja sairaslomaa ei kirjoiteta, ei sitten millään. Olen vahvasti tämän kokenut VAIN omalla työpaikallani, kahden viimeisimmän tt-huollon lääkärin toimesta. Eli haluan korostaa sitä, että en mitenkään yleistä - totean vaan, että ihmettelyäni on lisännyt se, että sama lääkäri kirjoittaa itseäni 30v. nuoremmille ihan "heittämällä" kuukaudenkin saikkua. Tietenkään kukaan ei tiedä toisten todellisia syitä, mutta jotkut näistä paljon saikuttavista kollegoista ovat itse kertoneet kokevansa kovaa stressiä jne. Kuitenkaan mitään tukea en ole itse saanut jaksamiseeni fyysisten kremppojen kanssa ja ihan sitä samaa vastuullista työtä teen, ainoastaan reseptiä on kirjoitettu ja lähetteen on kyllä sitten lopulta saanut eteenpäin (kun oikein tivaa).
Aiemmin työpaikkani työterveys oli järjestetty Mehiläisessä, toimi mielestäni meillä huomattavasti paremmin - vaikka varsinaisessa tt-huollon sopimuksessa ei ollut juuri mitään eroja. Nykyinen Terveystalon työterveyshuolto toimii kokemukseni mukaan aika epäeettisesti monellakin tapaa. Minua on mm. laskutettu väärin kaksi kertaa, eli työterveyshuoltoon kuuluva käynti on maksatettu ensin minulla! Korjattu sitten, kun olen asian hoksannut. Mutta kuitenkaan sairaslomaa ei kirjoiteta, vaikka todellakin minulla on fyysisessä työkyvyssä ongelmia (ja kohta varmaan on mielenterveyskin vaarassa!)! Se kohtelu mitä omalta työterveyslääkäriltäni saanut, on ollut välillä todella ala-arvoista, jopa syyllistävää. Kaksi vuotta sitten tein valituksen silloisesta työterveyslääkäristä, ja onneksi siirsivät minut pian toiselle lääkärille, mutta ajan myötä kohtelu uudemman lääkärin osalta muuttui lähes yhtä huonoksi.
Kävin tässä välissä muuten vajaat kaksi viikkoa töissä, tt-huollon ulkopuolella oleva erikoislääkäri kirjoitti taas 2 viikkoa sairaslomaa ja riittävän kipulääkityksen... eli en siis astu oman työterveyslääkärin ovesta sisään kuin pakon edessä, ja toivottavasti siihen menee taas pitkä aika!
Kaaduin portaissa ranteeni päälle ja kipu oli todella kova. Menin lääkärille, joka sanoi että paranee kyllä itsestään ja takaisin töihin vaan. Työni oli vielä sellaista, että jouduin nostelemaan paljon tavaroita. Menin töihin ja hirveässä kivussa sitten nostelin tavaroita todella vaivalloisesti ja seuraavana päivänä kivut oli entistä pahemmat ja menin toiselle lääkärille, joka määräsi kuvauksiin. No murtunuthan toi käsi oli. Kipsi siihen tuli ja 6 viikkoa saikkua.