Missä tilanteessa lääkäri ei ole kirjoittanut sairauslomaa vaikka olet...
Kokenut itsesi sairaaksi tai työkyvyttömäksi? Aina välillä kuulee niitä kommentteja ettei lääkäri ole suostunut kirjoittamaan s-lomaa niin ihmettelen.
Kommentit (104)
Täältä Keski-Eurooppalaisesta oikeasta hyvinvoinvaltiosta eli Saksasta päin ihmettelen suu auki näitä tarinoitanne.
Kenen etu on olla sairaana töissä; levittää sairaus muihinkin, työteho on huono, vaarantaa esim. syntymättömän lapsen turvallisuus jne.? Täällä saa kyllä sairauslomaa flunssastakin useamman päivän esim. jos keskiviikkona sairastut niin lääkäri kirjoittaa lomaa heti sunnuntaihin asti.
Lääkärit täällä myös tutkii potilaan kunnolla eikä arvaile ja luule mitään.
Olen kuullut myös tarinoita siitä Suomen ns. työterveyshuollosta :) Ilmeisesti työnantaja on tämän järjestänyt ja maksaa? Mitä luulette kenen etua se lääkäri silloin ajaa :)? Loppuu asiaskassuhde jos kirjoittaa liikaa saikkua.
Suomessa on nykyään hurjasti asioita aivan perseestä.
Mä menin joskus lääkärille 38.8 kuumeen takia. Olin ihan pihalla ja äitini joutui tukemaan huojuvaa kävelyäni, jotta pääsisin edes sinne lääkäriin koppiin.
En saanut sairaslomaa, koska en räkinyt. Ja tämä naakka vihaisesti yritti nyhtää minulta myöntävää vastausta huumeiden käyttöön ja suhteista tummaihoisiin. Mitään ei suostuttu tutkimaan. Huudettiin vaan. Inhottava kokemus.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 08:43"]Menin lääkäriin äkillisten ylävatsakipujen takia, olin niin kipeä että itkin ja vähän kouristelin vastaanotolla. Lääkäri paineli vatsaa ja sai diagnoosiksi stressivatsan. "Ethän sinä tästä sairaslomaa tarvitse."
[/quote]
Mulle on käynyt samalla tavalla. Kaksi viikkoa ravasin päivystyksessä järkyttävien vatsakipujen vuoksi ja joka kerta diagnoosina oli stressivatsa. Lopulta löysivät tulehtuneen sappirakon + sappikiviä ja sappi leikattiin kiireellisenä.
Tosin olin saanut kyllä saikkua aina kun lääkärillä kävin, mutta ärsytti tuo stressivatsa...
Mistäköhän johtuu että mullekin aina kirjoitetaan saikkua? Eri lääkäreillä käyneenä. Yrittäjänä mulle sinällään hyödyttömiä.
Ylityötuntien katoaminen on tosiaan laillista hoitoalalla. Mäkin yritin yhteen aikaan tehdä lisää rahaa ylitöillä kun oli tiukkaa mutta jos satuin sairastumaan niin menetin kaikki jo tehdyt ylityöt. Kyselin ihan liitosta asiasta mutta vakuuttivat että toimivat ihan laillisesti. Sen jälkeen päätin erota liitosta ja vähitellen myös lopetin hoitotyötkin.
Ihan ohiksena vaan
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:50"]
Mä olin norossa ja oksensin sen paperikoriin. Se kirjotti mulle sen päivän ja huomisen ja sano et tule uudestaan jos vielä jatkuu. Hei haloo!
[/quote]
Minulla menee ohi vuorokaudessa mikä tahansa vatsatauti.
En ollut jonkun yleislääkärin mukaan oikeasti kipeä, kun olin jaksanut meikata. Olin viimeisillä voimillani laittanut hieman ripsiväriä ja meikkipuuteria, koska naamani oli kalpean punakirjava ja näytin siltä kuin olisin tullut jonkun zombieleffan kuvauksista.
Seuraavana päivänä, olon mentyä vielä hirveämmäksi, minulla todettiin kurkunpääntulehdus, saman tien viikon sairasloma ja tiukat kolmiolääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]
Keskenmeno. Oli jo tullut ulos edellisenä päivänä töissä niin hänen mielestä ei ollut enää aiheellista. En sit tiiä mut olin kyllä aika sekasin henkisesti. Lisäksi oli alkamassa seuraavalla viikolla loma ja oli siis torstai että saikku olisi ollut tuo to ja pe.
[/quote]
Mulla on 4 km takana eikä yhtään sairaslomaa niistä koskaan. Seuraavana päivänä töihin kaavinnan jälkeen, eihän niiihin liity kipua vaikka vuoto jatkuukin.
3x varvas murtunut mutta olen teipannut sen itse, lekurit ei ole tehneet mitään
Olen pähkäillyt kyseisen asian parissa jo vuosia. Olen ollut työttömänä kauan sekä yrittänyt että pääsisin sairas/työkyvyttömyys eläkkeelle. Kela hylkää hakemuksen, koska enhän voi olla työkyvytön kun en ole sairaslomallakaan. Heidän mielestä minun pitäisi ensin olla pidemmän aikaa sairaslomalla että voi eläkkeelle päästä. Myös työvoimatoimistossa on annettu sama neuvo. Usealta lääkäriltä olen sairaslomaa pyytänyt koska niin on minua ohjeistettu mutta vastaus on aina sama, ei voi kirjoittaa sairaslomaa kun en ole edes töissä ja tule sitten pyytämään vasta sairaslomaa kun työvoimatoimisto tarjoaa töitä. Mutta eipä ole ammattiani vastaavaa tai muuten minulle soveltuvaa työtä löytynyt eikä tarjottu Minut on jopa ajettu pois vastaanotolta kun olen nämä samat asiat lääkäreille kertonut! Mielestäni tämä kaikki on todella kohtuutonta sekä jopa rasistista, huonompiosaisen(osaisten) syrjintää ja varsinkin kun nämä "Narsistiset persoonallisuushäiriö kummajaiset" kuvittelevat lisäksi vielä olevansa lain sekä ihmisyyden yläpuolella! Eli tervetuloa törkeyskeskukseen! Tarkoitus ei ole yleistää kyseisiä ammattikuntia, sillä varmasti meitä on joka lähtöön, jossa kaikki pyrkiväti maaliin, mutta vain harva tajuaa että viiva on sama!
Mä olin norossa ja oksensin sen paperikoriin. Se kirjotti mulle sen päivän ja huomisen ja sano et tule uudestaan jos vielä jatkuu. Hei haloo!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:14"]
Kaaduin ja olkapäähäni tuli pirstaleinen murtuma. Työterveyslääkäri määräsi yhden päivän saikkua, eli sen jona kävin näyttämässä olkapäätäni ja kehoitti tulemaan huomenna uudestaan jos on vielä kipeä. Pääsin onneksi samanapäivänä myös orttopedille ja sitten oltiinkin saikulla 3kk.
[/quote]
Ko työterveyslääkäri teki aivan oikein, hän ei voi määrätä saikkua vaan "varmuuden vuoksi" vaan sitä varten että saat aikaa asian tutkimiseen. Kirjoitti kuitenkin varmaan sen lähetteen sinne ortopedille? Ja jos et olisi saanut sitä aikaa samantien silloin seuraavana päivänä olisi kirjoittanut sitä saikkua sitten lisää siihen spesialistin tapaamiseen saakka.
Jos ei saikkua tipu, vaihtuu lääkäri - pysyvästi. Ja lääkäri tietää tämän.
* yksityisen terveydenhuollon etuja kauneimmillaan *
[/quote]
Noro normaalisti kyllä helpottaa muutamassa päivässä, eli ihan oikein meni. Paljonko olisit tarvinnut? Kaksi viikkoa?
Unettomuuden takia ei kirjoitettu sairaslomaa. Olin ihan lopussa, kun nukahdin joka yö joskus aamuviideltä ja seiskalta viimeistään piti herätä töihin. Tätä oli jatkunut jo kuukausia kun menin lääkäriin. Lääkäri määräsi masennusnapit (vaikka en ollut masentunut!), jotka tietenkään eivät asiaan mitenkään vaikuttaneet.
Toinen kerta oli kun olin keuhkokuumeessa röntgenlääkärin lausunnon mukaan, mutta yleislääkäri ei edes vilkaissut rtg-lääkärin lausuntoa, vaan tuomitsi keuhkoputkentulehdukseksi ja kuurin kanssa takaisin töihin. Olin siis jo ollut kipeä ja kuumeessa pari kuukautta ja lähes koko ajan töissä. Niistä viikoista ja kuukausista en oikein edes muista mitään, kun meni sumussa ja kuumeessa kaikki päivät. Välillä jaksoin mennä työterkkaan ja sieltä sit toisinaan tuli se pari päivää saikkua kerrallaan. Nyt toki ihmetyttää miksen vaatinut enemmän, mutta kun tuli oltua jo niin huonossa kunnossa, etten vaan jaksanut.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:56"]
[/quote]
Noro normaalisti kyllä helpottaa muutamassa päivässä, eli ihan oikein meni. Paljonko olisit tarvinnut? Kaksi viikkoa?
[/quote]
No jos ymmärsit luetun, niin kirjoitettiin vain seuraava päivä, jolloin tarvitsee muutaman päivän mittaisessa tarttuvassa ripulissa lähteä uudestaan lääkäriin jonottamaan. Älyn köyhyyttä. Varmasti olisi kolme päivää kerralla ollut ihan asiallinen sairasloma.
Putosin portaista 28 raskausviikolla. Lääkäri unohti mainita sairauslomasta ja antoi vain kepit. Viikkoa myöhemmin tuli postissa lääkärintodistus jonka mukaan olin ollut viikon sairiksella. Tein valituksen.
Mun ylin lannenikama murtui - sain buranaa ja 3 pv sairista. Kaverilla sama murtuma ja 3kk täyspanssarissa ja sairiksella.
Whitplast kolarissa, ei sairaslomaa. Keuhkokuume jälkitautina, ei sairaslomaa. Monta muutakin vastaavaa tilannetta. Flunssia en viitsi edes mainita lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 12:01"]
Unettomuuden takia ei kirjoitettu sairaslomaa. Olin ihan lopussa, kun nukahdin joka yö joskus aamuviideltä ja seiskalta viimeistään piti herätä töihin. Tätä oli jatkunut jo kuukausia kun menin lääkäriin. Lääkäri määräsi masennusnapit (vaikka en ollut masentunut!), jotka tietenkään eivät asiaan mitenkään vaikuttaneet.
Toinen kerta oli kun olin keuhkokuumeessa röntgenlääkärin lausunnon mukaan, mutta yleislääkäri ei edes vilkaissut rtg-lääkärin lausuntoa, vaan tuomitsi keuhkoputkentulehdukseksi ja kuurin kanssa takaisin töihin. Olin siis jo ollut kipeä ja kuumeessa pari kuukautta ja lähes koko ajan töissä. Niistä viikoista ja kuukausista en oikein edes muista mitään, kun meni sumussa ja kuumeessa kaikki päivät. Välillä jaksoin mennä työterkkaan ja sieltä sit toisinaan tuli se pari päivää saikkua kerrallaan. Nyt toki ihmetyttää miksen vaatinut enemmän, mutta kun tuli oltua jo niin huonossa kunnossa, etten vaan jaksanut.
[/quote]
Mä olen kärsinyt unettomuudesta jo 31v enkä ole koskaan saanut siihen sairista. Jossain vaiheessa sain voimakkaita lääkkeitä joita olisi pitänyt saada kokeilla pari viikkoa täysin rauhassa kotioloissa - eikun töihin seuraavana aamuna. Seurauksina mm black-outit liikenteessä motarilla 100km vauhdissa.... Lääkkeet jäi käyttämättä ja unettomuus jatkuu.
45
Yhden ainoan kerran on työterveyslääkäri jättänyt kirjoittamatta saikkua, en tiedä mikä oli syy. . Astma oli poissa hoitotasapainosta (silloisessa työpaikassa ilmeisesti hometta) ja olin pahassa flunssassa. Vedin avaavaa lääkettä lähes koko ajan, että sain yskältä puhuttua, pää oli täynnä räkää ja jaksoin hädin tuskin istua. Lääkärin kommentti oli jotain "ei ole syytä sairaslomalle" olin niin hämmästynyt, etten tajunnut silloin sanoa mitään.
Seuraavana päivänä terveyskeskukseen, antibiootit, kortisonitabletit ja viikon saikku. Silti kesti pari kuukautta ennenkuin sain keuhkot kuntoon.
Helvetin lujaa oli kurkku kipeä. Nuori lääkäri tivasi että mihin tarvin saikkua, onko mulla lapsi kipeä kotona? Mitä helvettiä, no ei ole. Menin yksityiselle, sain lääkkeet, lääkäri totesi että hänellä on itsellään ollut sama vaiva josta on helvetin kipeä ja kirjoitti viikon sairaslomaa. Tarvitsin sen.
Ihme lääkäreitä teille sattunut. Mä olen aina saanut saikkua ja oikeastaan sitä on mulle tuputettu enemmän kuin olen halunnut. Parikin kertaa lääkäri sanonut että soita perään jos haluatkin saikkua niin kirjoitan sitä. Olen kai ollut onnekas lääkäreiden suhteen, toistaiseksi...