Missä tilanteessa lääkäri ei ole kirjoittanut sairauslomaa vaikka olet...
Kokenut itsesi sairaaksi tai työkyvyttömäksi? Aina välillä kuulee niitä kommentteja ettei lääkäri ole suostunut kirjoittamaan s-lomaa niin ihmettelen.
Kommentit (104)
Molemmat silmät tulehtuneet ja melkeen ummessa! "Ei se tartu" totes lääkäri!! Mut ei tullut hälle mieleen, et näkeminen olis ollut myös kiva juttu, kun työssä jouduin lukemaan paljon!!
Selkä tohjona, lekurin mielestä halusin vain vahvoja kipulääkkeitä ja pari doku päivää. Menin toiselle lääkärille samantien joka jopa tutki minut, kirjoitti reseptin, antoi saikkua pari viikkoa ja sen tärkeimmän, lähetteen fyssarille.
Flunssa paha paha köhä, ei kuumetta. Tein etätöitä päivän ja sitten oli pakko mennä töihin, kuumeessa
Vesirokko. Kuulemma ihan hyvin pystyi työskentelemään keittiössä, kunhan ei mennyt salin puolelle jotta asiakkaat ei näe. Ei yhtään päivää saikkua.
Raskaana neuvolalääkäri ei antanut saikkua. Minulla oli issiasvaivaa ja jalka petti alta. Syö panadolia oli neuvo. Ei vissiin haittaa mua eikä vauvaa eikä potilasta mitä nostan jos mun jalka pettää alta?
Työterveyslääkäri antoi heti saikkua.
Mulla murtui selkä, lannerangan ylimmästä nikamassta. 3 pv sairista ja buranaa.
Kaverilla murtui sama nikama, 3kk sairista ja koko aika tukikorsetissa. Kuntoutusta 6kk päälle.
Mulle on lekuri aina tarjonnut saikkua, sillonkin tuputtanut kun ei ole ollut mahdollisuutta ottaa sitä vastaan.
Kompastuin intissä harjoituksessa ja taitoin oikein peukaloni siten se kävi kiinni ranteessa, mutta ei sentään mennyt pois paikoiltaan tms.
Seuraavana päivänä oli pitkä hiihto-/hinausmarssi ja ajattelin että haen ensimmäisen kerran vapautausta (ja viimeisen) ja jään vemppaporukkaan kassulle.
Käsi oli selvästi turvoksissa, eli siitä näki ihan varmasti että en teeskennellyt vaivaa. Lääkäri sitoi käden, antoi buranaa ja määräsi oiken käden käyttövapaan ja määräsi hakemaan varusvarastolta hakemaan jeesusteippiä, jolla voisin halutessani teipata sauvan käteen kiinni.
Kaaduin ja olkapäähäni tuli pirstaleinen murtuma. Työterveyslääkäri määräsi yhden päivän saikkua, eli sen jona kävin näyttämässä olkapäätäni ja kehoitti tulemaan huomenna uudestaan jos on vielä kipeä. Pääsin onneksi samanapäivänä myös orttopedille ja sitten oltiinkin saikulla 3kk.
Jalasta murtui kaksi varvasta. Lääkäri määräsi töihin. Sanoi, että aivan sama, yhtä kipeä se on kotona, kuin töissäkin. No toki oli, mutta hoitajana jouduin kävelemään ja nostelemaan paljon. Kylpyhuoneessa oli hankala, kun en saanut pesuvuorolla kumisaappaita jalkaan. Tästä seurasi vinossa nostelu ja kävely ja sen seurauksena selkälihas kramppasi ja olinkin saikulla 3 viikkoa.
Saikku on lääkärin arvio työkyvystä, ei siis mikään ehdoton asia. Työnantaja voi todeta, että vaikka sairauslomaa on saatu työstä A, niin työntekijä kykenee edelleen työhön B saman yrityksen sisällä. TYöntekijät tätä ei vain aina tajua.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:08"]
Mulle on lekuri aina tarjonnut saikkua, sillonkin tuputtanut kun ei ole ollut mahdollisuutta ottaa sitä vastaan.
[/quote]
Sama. Pätkätyöläisenä saikku olisi omasta taskusta pois. Silti lääkärit aina ottavat oma-aloitteisesti saikun puheeksi, joskus alistuneesti todeten, että "voinhan minä sulle sairaslomaa kirjoittaa, mutta..." kun en ole edes sitä pyytänyt! Hyvin ovat sitten yllättyneitä, kun kieltäydyn kauniisti saikusta.
Olin työttömänä. Lääkäri olisi kirjoittanut sairaslomaa muuten, mutta "kun sä olet työtön, niin eihän sun tartte muutenkaan mennä töihin".
Sittemmin on kyllä ollut niitä tilanteita, kun lääkäri olisi halunnut kirjoittaa sairaslomaa, mutta olen kieltäytynyt, koska se ei ole ollut omasta mielestäni tarpeet tai edes mahdollista.
En mäkää saanu sairaslomaa vaik jalka murtu. Olin ala-asteella O.o En kyl ees tienny et se ois ollu syy olla pois koulusta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:16"]
Jalasta murtui kaksi varvasta. Lääkäri määräsi töihin. Sanoi, että aivan sama, yhtä kipeä se on kotona, kuin töissäkin. No toki oli, mutta hoitajana jouduin kävelemään ja nostelemaan paljon. Kylpyhuoneessa oli hankala, kun en saanut pesuvuorolla kumisaappaita jalkaan. Tästä seurasi vinossa nostelu ja kävely ja sen seurauksena selkälihas kramppasi ja olinkin saikulla 3 viikkoa.
[/quote]
8 on murtanut varpaita useammankin kerran, ei koskaan saikkua. Kolmannella kerralla en enää mennyt edes lääkäriin vaan teippasin varpaan itse
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:05"]
Vesirokko. Kuulemma ihan hyvin pystyi työskentelemään keittiössä, kunhan ei mennyt salin puolelle jotta asiakkaat ei näe. Ei yhtään päivää saikkua.
[/quote]
Tuostahn pitäisi tehdä valitus. Aikuiselle vesirokko voi olla hengenvaarallinen ja vielä sitä pitäisi olla tartuttamassa muihin. Kai tuosta vieläkin voisi tehdä valituksen hoitovirheestä?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:06"]
Raskaana neuvolalääkäri ei antanut saikkua. Minulla oli issiasvaivaa ja jalka petti alta. Syö panadolia oli neuvo. Ei vissiin haittaa mua eikä vauvaa eikä potilasta mitä nostan jos mun jalka pettää alta? Työterveyslääkäri antoi heti saikkua.
[/quote]
Minulla vastaava kokemus, mutta äitiyspolin lääkäriltä - hän vain katsoi, että vauva voi hyvin ja voin olla töissä vaikka en voinut istua enkä seistä. Huusin kivusta monta tuntia ja enkä meinannut päästä edes vessaan. Oli kovia supistukisa pienestäkin ja verenpaineet heitteli. Onneksi oli muitakin lääkäreitä. Samaisessa paikassa myös katsottiin kahteen kertaan, että kyllä voin synnyttää todella ison vauvan alakautta...niinpä synnytys kesti melkein kolme vuorokautta ja lopulta todettiin, että vauva on liian iso eikä mahdu alakautta.
Hoitajana olen ollut töissä sinuiitissa kera kuumeen, angiinassa, keuhkoputkentulehduksessa. Viimeisemmän takia yskin taukoamatta ja välillä oksensin. Töissä on oltu myös alkavassa mahataudissa. Tulehtuneen selän takia ei saanut saikkua vaikka jouduin kävelemään niin, että toinen jalka koskee maahan vain varpailla ja kipu oli helvetillinen. Päivystyksestä sain kepit, en saikkua. Työterveys on ylikuormitettu ja hoitajalla kädet täynnä työtä. Lisäksi osastomme ilmapiiri on sellainen että saikuttajat saavat tuntea nahoissaan. Aivan sama vaikka tauti leviäisikin. Lisäksi jos saat kesken päivän vaikka noron ja lähdet kotiin listalla tehdyt ylityötunnit katoavat.
Tuli hirveä finni paise otsaan ja lekuri totes vaan, että se itse on ollu koko naama täynnä paiseita töissä eikä herunu saikkua. Työskentelin silloin mallina!
Minulla oli poskiontelotulehdus, lääkärin mielestä "vähän räkää". Seurasi 5 viikon sairastelukierre useammalla antibioottikuurilla, kun vihdoin pääsin toiselle lääkärille joka tunnisti taudin.