Missä tilanteessa lääkäri ei ole kirjoittanut sairauslomaa vaikka olet...
Kokenut itsesi sairaaksi tai työkyvyttömäksi? Aina välillä kuulee niitä kommentteja ettei lääkäri ole suostunut kirjoittamaan s-lomaa niin ihmettelen.
Kommentit (104)
Kauhea räkätauti, korvatulehdus, kuumetta.Olin vielä päiväkodissa töissä ja yksityislääkärin mielestä työnteolle ei ollut estettä...
Nilkka nyrjähti.
Olin opiskelija vieraalla paikkakunnalla, kouluun matkaa 4.5km, eikä minulla ollut varaa liikkua edes bussilla tuolloin, koska päivystykseen taksilla kulkemiseen edestakas meni rahat ja muihin tykötarpeisiin. En tuntenut ketään autollista ihmistä tuolloin. En saanut saikkua, koska minun olisi pitänyt itse jotenkin hilata itseni kouluun ja takaisin.
Jäin omin luvin kotiin.
Olin raskaana ja tein työtä johon kuuluu paljon fyysistä nostelua, kiinni pitämistä, kantamista, ja jopa päivittäistä väkivalta (lyömistä, puremista, potkimista). Olin viikolla 31 ja mua oli supistellut todella kipeästi muutaman päivän töissä. Kävin neuvolalääkärillä tarkastamassa tilanteen, ja kaikki oli kuulemma hyvin. Kysyin, voisinko saada saikkua koska supistukset oli töissä raataessa todella kovia ja säännöllisiäkin. En saanut, raskaus ei kuulemma ole este työnteolle ja +30 viikoilla supistelu kuuluu asiaan. Supistelin sitten töissä kipeästi viikon verran, kunnes eräänä työpäivänä lapsivedet sitten hulahti. Samantien alkoi todella kipeät supistukset ja vauva syntyi tästä alle 2h päästä. Sairaalassa vaan todettiin, että paikat oli olleet ihan kypsät...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 13:10"]
Hoitajana olen ollut töissä sinuiitissa kera kuumeen, angiinassa, keuhkoputkentulehduksessa. Viimeisemmän takia yskin taukoamatta ja välillä oksensin. Töissä on oltu myös alkavassa mahataudissa. Tulehtuneen selän takia ei saanut saikkua vaikka jouduin kävelemään niin, että toinen jalka koskee maahan vain varpailla ja kipu oli helvetillinen. Päivystyksestä sain kepit, en saikkua. Työterveys on ylikuormitettu ja hoitajalla kädet täynnä työtä. Lisäksi osastomme ilmapiiri on sellainen että saikuttajat saavat tuntea nahoissaan. Aivan sama vaikka tauti leviäisikin. Lisäksi jos saat kesken päivän vaikka noron ja lähdet kotiin listalla tehdyt ylityötunnit katoavat.
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta miksi ihmeessä ihmiset siellä osastolla alistuu tuollaiseen. Tuo, että ylityötunnit katoavat on niin graavijuttu, että se pitää viedä eteenpäin. Työsuojelun puheille mars!
Ääni ei pihissyt ei niin yhtään, mutta saikkua ei saanut koska ei ollut tulehdusta. Kassalla siis tuolloin töissä
Tuli paha korvatulehdus keskellä kesää ja olin 28 v raskaana. Töissä jouduin olemaan paljon ulkona hoidettavien kanssa. Sain yhden päivän sairaslomaa. Oli kylmä kesä ja ulkoilu jatkui. Pukeuduin lämpimästi ja pidin jopa korvaläppiä. Siis keskellä kesää. Antibiootti 10 päivän kuuri ei sitten auttanut. En tiennyt että sen pitäisi poistaa kipu jo vähintään kahdessa päivässä. En ollut syönyt antibiootteja aikuisena. No kävin sitten jälkitarkastuksessa ha korva oli vain entistä tulehtuneempi. Kerroin sanan lääkärille kuin aiemminkin ja hän kirjoitti sitten sairasloman äitiysloman alkuun asti. Oisin mielelläni ollut töissä loppuun asti ja se olisi varmaankin onnistunut jos olisin saanut olla muutaman päivän kotona lääkekuurin alussa. Mutta lääkäri katsoi aluksi vain sen näköisenä että mikähän lusmu tuo. Niin ja kirjoitti sairasloman sitten kun ei voi antaa antibioottia kovin monta kuuria peräkkäin kun on niin pitkällä raskaana. Sisällä ollen korvani sitten parani ilman lääkkeitä parissa viikossa
Umpisuolen tulehdus. Aamulla leikattiin ja jouduin yöksi töihin kun en saanut päivääkään sairaslomaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 10:05"]Vesirokko. Kuulemma ihan hyvin pystyi työskentelemään keittiössä, kunhan ei mennyt salin puolelle jotta asiakkaat ei näe. Ei yhtään päivää saikkua.
[/quote]
No kai teit lääkäristä valituksen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 14:29"]Umpisuolen tulehdus. Aamulla leikattiin ja jouduin yöksi töihin kun en saanut päivääkään sairaslomaa.
[/quote]
En usko
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 14:26"]Tuli paha korvatulehdus keskellä kesää ja olin 28 v raskaana. Töissä jouduin olemaan paljon ulkona hoidettavien kanssa. Sain yhden päivän sairaslomaa. Oli kylmä kesä ja ulkoilu jatkui. Pukeuduin lämpimästi ja pidin jopa korvaläppiä. Siis keskellä kesää. Antibiootti 10 päivän kuuri ei sitten auttanut. En tiennyt että sen pitäisi poistaa kipu jo vähintään kahdessa päivässä. En ollut syönyt antibiootteja aikuisena. No kävin sitten jälkitarkastuksessa ha korva oli vain entistä tulehtuneempi. Kerroin sanan lääkärille kuin aiemminkin ja hän kirjoitti sitten sairasloman äitiysloman alkuun asti. Oisin mielelläni ollut töissä loppuun asti ja se olisi varmaankin onnistunut jos olisin saanut olla muutaman päivän kotona lääkekuurin alussa. Mutta lääkäri katsoi aluksi vain sen näköisenä että mikähän lusmu tuo. Niin ja kirjoitti sairasloman sitten kun ei voi antaa antibioottia kovin monta kuuria peräkkäin kun on niin pitkällä raskaana. Sisällä ollen korvani sitten parani ilman lääkkeitä parissa viikossa
[/quote]
Kait korvalääkäri puhkaisi korvan?
Tapaturman jälkeen tuki- ja liikuntaelinongelmat pitkittyi ja paheni työskentelyn myötä, en pystynyt istumaan enkä kävelemään. Silti ei herunut sairauslomaa, vaikka teen istumatyötä. Otin sitten omaa lomaa. Valitus on vielä tekemättä, mutta aion sen tehdä.
Ainoa kerta jolloin olen hieman ihmetellyt oli, kun olin raskaana kolmatta kertaa ja raskaushepatoosi iski todella rajuna, niin että synnytys käynnistettiin viikolla 37 aivan alussa. Noin kaksi viikkoa ennen äitiysloman alkua kävin kontrollissa äitiyspolilla, jossa minun piti käydä kerran viikossa alkaen viikolta n. 25 (en muista tarkkaan), jolloin tuo todettiin. ASA-T ja ALA-T olivat korkealla jo ensimmäisessä raskaudessa, toinen meni samoin, mutta kolmannessa se yltyi tosi hankalaksi.
Valvoin yöt kun kämmeniä ja jalkoja kutisi hulluna, liotin niitä jäävedessä öisin, se oli ainoa joka auttoi. Samoin selkä oli aivan hajalla ja liitoskivut kamalia. Olin aivan loppuun väsynyt, kun tietenkin hoidin aika vaativan työni kaiken aikaa. Jouduin käymään äitiyspolilla kerran viikossa ultrassa ja kuuntelemassa verikokeiden tuloksia, verikokeissa aina kolmea päivää aikaisemmin aamulla. En siis valita tästä, mutta lopulta, joskus viikolla 33 (en tätäkään muista tarkkaan) kun tätä oli jatkunut siis jo viikkokausia, olin niin loppu käydessäni kontrollissa, että purskahdin itkuun, kun arvot yhä vaan olivat korkealla ja yöt olivat olleet jo kaksi viikkoa silkkaa painajaista. Lääkäri, Keskussairaalan naisten- ja synnytystautien ylilääkäri, oli enemmän innoissaan uudesta 4D ultrasta ja totesi sitten kuivasti, ettei raskaus ole sairaus. Määräsi Ataraxia kutinaan ja antoi uuden ajan viikon päähän. Ataraxia en voinut käyttää, koska olin vielä aamullakin niin pöllyssä, että mieluummin hoidin työni väsyneenä ja kipeänä kuin pää sekaisin. Ja varmaan se oli sitten parempi vauvalle kuin lepo…En siis edes pyytänyt saikkua, mutta olishan sen lekurin nyt pitänyt nähdä että tuo on ihan hajoamispisteessä :(
No, onneksi siitäkin on jo 7 vuotta!
Menin lääkäriin äkillisten ylävatsakipujen takia, olin niin kipeä että itkin ja vähän kouristelin vastaanotolla. Lääkäri paineli vatsaa ja sai diagnoosiksi stressivatsan. "Ethän sinä tästä sairaslomaa tarvitse."
Kylkiluu oli poikki. Lääkärin mielestä pelkkä kipu ei ollut syy sairauslomalle. Tein sitten töitä. Sattui kun seisoin, istuin, kävelin. Joka hengenvedolla otti kipeää. Pari vuotta myöhemmin meni toiselta puolelta kaksi kylkiluuta poikki. En edes pyytänyt sairauslomaa. Vähän kyllä työkaverit ihmettelivät molemmilla kerroilla. Teen sairaalassa hoitotyötä, en onneksi kovin raskasta mutta olen jaloillani koko päivän.
selkä paskana. käski vain hakea apteekista buranaa! terveyskeskuslääkäristä kyse.. yksityiseltä sain sitten kolmen viikon saikkua, lähetteen fysioterapiaan ja lihasrelaksantteja
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:25"]
Keskenmeno. Oli jo tullut ulos edellisenä päivänä töissä niin hänen mielestä ei ollut enää aiheellista. En sit tiiä mut olin kyllä aika sekasin henkisesti. Lisäksi oli alkamassa seuraavalla viikolla loma ja oli siis torstai että saikku olisi ollut tuo to ja pe.
[/quote]
Mulla on 4 km takana eikä yhtään sairaslomaa niistä koskaan. Seuraavana päivänä töihin kaavinnan jälkeen, eihän niiihin liity kipua vaikka vuoto jatkuukin.
3x varvas murtunut mutta olen teipannut sen itse, lekurit ei ole tehneet mitään
[/quote]
No mutta sen vuodon takiahan ei tietenkään tarvita saikkua vai? Tai henkisen puolen? Minä ainakin keskenmenojen jälkeen olen vuotanut kuin seula ja silloin ei töitä kyllä pysty tekemään. Riippuu tietysti töistäkin. Joillainhan km ei tunnu missään mutta on meitä joille se on todella kipeä paikka ja kokee sen lapsensa menettämisenä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:00"]Kylkiluu oli poikki. Lääkärin mielestä pelkkä kipu ei ollut syy sairauslomalle. Tein sitten töitä. Sattui kun seisoin, istuin, kävelin. Joka hengenvedolla otti kipeää. Pari vuotta myöhemmin meni toiselta puolelta kaksi kylkiluuta poikki. En edes pyytänyt sairauslomaa. Vähän kyllä työkaverit ihmettelivät molemmilla kerroilla. Teen sairaalassa hoitotyötä, en onneksi kovin raskasta mutta olen jaloillani koko päivän.
[/quote]
Sama kävi mun miehelle,2 kylkiluuta murtui työtapaturmassa,ei salkkua. Kehoitti laittamaan mobilatia kipukohtaan
miespuolinen terveyskeskuslääkäri ei antanut sairaslomaa todella voimakkaan raskauspahoinvoinnin takia, kerroin tästä neuvolassa kun asiakaat valittivat pomolle väsymksestäni ja naispuolinen neuvolalääkäri antoi saikkua äitiysloman alkuun asti!