Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation

Vierailija
22.08.2021 |

Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?

Kommentit (455)

Vierailija
181/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kuuluu naisille yhtä paljon kuin abortti miehille.

Silti olette saaneet keskustelua aikaiseksi jo 9 sivua?

Vierailija
182/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia kuuluu naisille yhtä paljon kuin abortti miehille.

Silti olette saaneet keskustelua aikaiseksi jo 9 sivua?

Parisuhteessa kumpaankin vaikuttavat asiat ovat yhteisiä. Esimerkiksi työstä irtisanoutuminen tai perheellisellä koko oman kesäloman ajaksi varattu matka. Jos tärkeitä asioita ei halua jakaa puolison kanssa, niin ehkä parisuhde ei ole silloin sopiva itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös avioliitossa ollessa tarvita molempien suostumus?

Ei tarvita. Ei puoliso määrää toisen sterilisaatiosta.

Se on sitten muuttunut, koska kyllä vielä 10v sitten tarvittiin. Ihan kirjallisesti. Tosin olisinhan minä sen suostumuksen voinut väärentää, mistä se tk:n harjoittelijakandi (joka siis lähetteen allekirjoitti sairaalaan) olisi voinut tietää kuka sen nimen oli siihen paperiin raapustanut.

Enää 2004 ei tarvittu, kun kävin operaatiossa.

Vierailija
184/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se käy vieraissa/ hooris ja tykkää kylkiä paljaalla? Ei tarvitse pelätä että tarvitsis elareita maksaa.

Vierailija
185/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes lääkäriaikaa kun olis pitäny olla puoliso mukana antamassa lupa sterilisaatioon.

Vuonna 198-?

Olen jo sanonut tämän, heinäkuussa 2021.

Vierailija
186/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se käy vieraissa/ hooris ja tykkää kylkiä paljaalla? Ei tarvitse pelätä että tarvitsis elareita maksaa.

No sit käy, miksei voinut kertoa sterilisaatiosta? Käykö miehille niin, että jos ne kertoo yhden totuuden, niiden aivot suoltaa loputkin?

Vierailija
187/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosi sitten vasektomian, en halunnut kertoa vaimolleni mitään. Tänä kesänä vaimoni ilmoitti silmät kirkkaina odottavansa meille lasta. Raskaus kuulemma vasta aluillaan. En halunnut pudottaa pommia vaimoni niskaan joten nyt sitten hymyssä suin odotan pienokaista maailmaan. Herää kysymys, kenen on lapsi ? Ja kerronko koskaan vaimolleni että se ei voi olla minun ? Silloin paljastuisi myös oma salaisuuteni ... Antakaa neuvoja, kiitos.

Vierailija
188/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kun ap tuli raskaaksi syrjähypystä. Miten sen nyt selittää steriloidulle miehelle.

Vierailija
189/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa maa valita itse kirjoitti:

Monet on tehnyt sterilisaation myös naiset tekevät niitä usein eikä siitä sen enempää puhuta. Se on oma valinta. Monet miehet on steriloinut itsensä yksityisellä ja ovat onnellisia.On miehiä joiden olisi pitänyt steriloida koska eivät halunneet lapsia sitten läträävät kondomien kanssa. Syöttävät naisille keskeytys pillereitä. Helpompaa on sterilointi. Monelle miehelle riittää elatusmaksut yhdestäkin jo sehän on 18 vuotta sentään miehen maksettava. Ulkomaan miehiä tapaa kelan luukulla kyselemässä milloin saavat lapsilisät mitkä kuuluu lapselle eikä miehelle.Stetilointi helpottaa kyllä elämää ja työssäkäyntiä.

Niin? Oma valinta, mutta parisuhteessa lasten hankinta/hankkimatta jättäminen on yhteinen valinta. Ei siitä voi valehdella tai jättää kertomatta tai mitään parisuhdetta ei edes ole. 

Mies ilmoitti alle, ettei halua lapsia, vasektomia vain varmisti ettei näin tule käymään.

Onhan se tietenkin ikävää, ettei nainen "vahingossa" tule raskaaksi tai jos käy vieraissa ja tulee raskaaksi, niin ei voi valehdella toista isäksi. Ilmeisesti naiset pelkää, että jäävät valheesta kiinni ja siksi on niin tärkeää tietää miehen vasektiosta.

Miehet, tehkää vasektio, pakasrakaa spremaa. Mitään ette häviä.

En ikinä suostuisi tekemään lasta millään pakastespermalla. Tosin en muutenkaan tyytyisi sinun kaltaiseesi mieheen. 

Vierailija
190/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas soppa, mikä oli tämän tarinan opetus ? Älä koskaan tee mitään salassa puolisolta !

Vierailija
191/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten muuttunut, koska kyllä vielä 10v sitten tarvittiin. Ihan kirjallisesti. Tosin olisinhan minä sen suostumuksen voinut väärentää, mistä se tk:n harjoittelijakandi (joka siis lähetteen allekirjoitti sairaalaan) olisi voinut tietää kuka sen nimen oli siihen paperiin raapustanut.

Ei ole muuttunut, mä kävin tänä vuonna ja olisi pitänyt miehen olla mukana, ei kirjallinen riittänyt.

Höpö löpön. Mut on sterkattu 2015, ja vuonna 2014 (nuoemman lapsen syntymän jälkeisessä jälkitarkastuksessa neuvolassa) lähettävä lääkäri kysyi, tietääkö puoliso asiasta. Vastasin, että tietää (ja hän tiesi), ja sen jälkeen asiasta ei ollut missään vaiheessa mitään puhetta.

Jos ette saa sterilisaatiota ilman puolison lupaa, nostakaa äläkkä. Teidän oikeuksia ne poljetaan.

Minkä minä sille voin että tässä Sote piirissä käytäntö on näin.

No eikä ole, lopeta valehtelemasta. Se sun lääkäri on ollut täysidiootti ja siitä pitää tehdä ilmoitus. Jos lääkäri tuollaista kysyisi niin siihen voi ihan hyvin vastata, että ei kuulu sulle ja se siitä.

Mitä minä valehtelen? En saanut sitä lääkäriaikaa kun en ollut ottamassa sinne miestä mukaan.

Ja miksi valehtelisin tämmöisestä asiasta? Oli aika yllätys itsellekin, ikääkin 40v ja mulla on lääkitys jonka takia en saa missään nimessä tulla raskaaksi.

Mä en ymmärrä tätä, miksi selvästi virheellinen toimintatapa vaan hyväksytään. Silloin, kun omia oikeuksia poljetaan, nostetaan älämölö eikä kerrota vauvapalstalla, että näin se nyt vaan on.

Sepä se, kun ei poljettu, toimittiin sääntöjen mukaan.

Miehelle on lain mukaan varattava mahdollisuuksien mukaan mahdollisuus tulla kuulluksi asiassa. Ei ole mitään syytä, miksei naiselle voida varata läheteaikaa ilman, että on etukäteen tiedossa, että mies tulee paikalle.

"Ennen kuin steriloiminen tämän lain mukaan suoritetaan, steriloimista haluavalle on selvitettävä steriloimisen merkitys ja vaikutukset sekä muut mahdollisuudet estää raskaus.

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista."

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

Kyllä, juuri näin. Lupa siis kysytään, ihan joka kerta.

Miten vaikeaa on tajuta, että ei se ole mitään luvan kysymistä, jos operaatio tehdään puolison mielipiteestä huolimatta?

Mun mielestä sterilisaatiosta, tehdään se naiselle tai miehelle, tulee toki olla parisuhteessa avoin. Mutta ei se silti ole asia johon puolisolla on päätösvaltaa.

No on se lupa, koska tällä varmistetaan, että se puoliso on tietoinen asiasta. On kauniimpi sanoa, että keskustellaan asiasta yhdessä, mutta kyllä se oikeasti naisen kohdalla menee näin: ”Olet nyt täällä siksi, että vaimosi Pirkko haluaa sterilisaation. *Tässä välissä sit kerrotaan toimenpiteestä ja korostetaan miten paljon helpompi se miehelle on*. Niin, että mitäs mieltä sä Pentti nyt olet tästä asiasta?” Pentti: ”Laittakoon piuhansa poikki, sama se mulle on” =lupa myönnetty

Tai Pentti: ”Ei meillä kyllä ole ollut tällaisesta puhetta” = Ei lupaa, toimenpide tehdään silti, Pentti jättää perheensä.

Eli sä olet nyt sitä mieltä, että lain kirjaimen mukaan toimitaan, jos naiselle ei anneta lääkäriaikaa sterilisaatiosta keskustelemiseen ilman, että mies sitoutuu tulemaan mukaan jo aikaa varatessa? Aika mielenkiintoinen tilanne.

Toki annetaan, mutta kyllä se ensin tarjotaan yhteiskäyntinä, niin ei tarvitse erikseen sit soitella tai varailla aikoja.

Jos olet lukenut nämä tämän lainausketjun viestit huolella, huomaat, että täällä joku kirjoittaa, ettei saanut aikaa, kun mies ei ollut tulossa mukaan, ja joku muu kirjoittaa, että tämä on oikea toimintatapa.

Helpottaisi "vähän", jos puhuttaisiin samasta asiasta.

Eiköhän me puhuta ihan samasta asiasta, hän ei sitä saanut, koska ei vaatinut. Ihan jokaiselle naimisissa olevalle varataan aika yhdessä puolison kanssa ellei vaadi aikaa yksin.

Eli tämän henkilön väite "En saanut lääkäriaikaa koska en ollut ottamassa puolisoa sinne mukaan." on vale. Silloinhan tää koko ketju on ihan turha, koska aviopuolison lupaa ei sterilisaatiota varten tarvita eikä sitä rutiinisti terveydenhuollossa vaadita.

Vierailija
192/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein vuosi sitten vasektomian, en halunnut kertoa vaimolleni mitään. Tänä kesänä vaimoni ilmoitti silmät kirkkaina odottavansa meille lasta. Raskaus kuulemma vasta aluillaan. En halunnut pudottaa pommia vaimoni niskaan joten nyt sitten hymyssä suin odotan pienokaista maailmaan. Herää kysymys, kenen on lapsi ? Ja kerronko koskaan vaimolleni että se ei voi olla minun ? Silloin paljastuisi myös oma salaisuuteni ... Antakaa neuvoja, kiitos.

Provohan tää, mutta sanonpa silti, että niin makaa kuin petaa. Itsehän päätit asiasi. Sä kuvittelit vaimosi olevan rehellinen vaikka sä et ollut. Nyt sit maksat valheestasi plus elarit.

Vierailija
193/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättää omasta kehostaan, mutta avioliitossa tämän kokoluokan asiasta olisi kyllä reilua vähintään keskustella etukäteen - vaikka se keskustelu ei sitä omaa päätöstä muuttaisikaan. Minä ymmärrän täysin miksi Ap on vihainen. Minusta mies on osoittanut vahvaa piittaamattomuutta.

Tai sitten ap kuuluu niihin naisiin, joille asia ei vaan yksinkertaisesti mene perille. Itse ymmärrän ihan hyvin ettei monikaan halua mitään iltatähtiä, sama rumba jälleen uudestaan.

Vierailija
194/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuttunut, mä kävin tänä vuonna ja olisi pitänyt miehen olla mukana, ei kirjallinen riittänyt.

Höpö löpön. Mut on sterkattu 2015, ja vuonna 2014 (nuoemman lapsen syntymän jälkeisessä jälkitarkastuksessa neuvolassa) lähettävä lääkäri kysyi, tietääkö puoliso asiasta. Vastasin, että tietää (ja hän tiesi), ja sen jälkeen asiasta ei ollut missään vaiheessa mitään puhetta.

Jos ette saa sterilisaatiota ilman puolison lupaa, nostakaa äläkkä. Teidän oikeuksia ne poljetaan.

No eikä ole, lopeta valehtelemasta. Se sun lääkäri on ollut täysidiootti ja siitä pitää tehdä ilmoitus. Jos lääkäri tuollaista kysyisi niin siihen voi ihan hyvin vastata, että ei kuulu sulle ja se siitä.

Mitä minä valehtelen? En saanut sitä lääkäriaikaa kun en ollut ottamassa sinne miestä mukaan.

Ja miksi valehtelisin tämmöisestä asiasta? Oli aika yllätys itsellekin, ikääkin 40v ja mulla on lääkitys jonka takia en saa missään nimessä tulla raskaaksi.

Mä en ymmärrä tätä, miksi selvästi virheellinen toimintatapa vaan hyväksytään. Silloin, kun omia oikeuksia poljetaan, nostetaan älämölö eikä kerrota vauvapalstalla, että näin se nyt vaan on.

Miehelle on lain mukaan varattava mahdollisuuksien mukaan mahdollisuus tulla kuulluksi asiassa. Ei ole mitään syytä, miksei naiselle voida varata läheteaikaa ilman, että on etukäteen tiedossa, että mies tulee paikalle.

"Ennen kuin steriloiminen tämän lain mukaan suoritetaan, steriloimista haluavalle on selvitettävä steriloimisen merkitys ja vaikutukset sekä muut mahdollisuudet estää raskaus.

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista."

Miten vaikeaa on tajuta, että ei se ole mitään luvan kysymistä, jos operaatio tehdään puolison mielipiteestä huolimatta?

Mun mielestä sterilisaatiosta, tehdään se naiselle tai miehelle, tulee toki olla parisuhteessa avoin. Mutta ei se silti ole asia johon puolisolla on päätösvaltaa.

No on se lupa, koska tällä varmistetaan, että se puoliso on tietoinen asiasta. On kauniimpi sanoa, että keskustellaan asiasta yhdessä, mutta kyllä se oikeasti naisen kohdalla menee näin: ”Olet nyt täällä siksi, että vaimosi Pirkko haluaa sterilisaation. *Tässä välissä sit kerrotaan toimenpiteestä ja korostetaan miten paljon helpompi se miehelle on*. Niin, että mitäs mieltä sä Pentti nyt olet tästä asiasta?” Pentti: ”Laittakoon piuhansa poikki, sama se mulle on” =lupa myönnetty

Tai Pentti: ”Ei meillä kyllä ole ollut tällaisesta puhetta” = Ei lupaa, toimenpide tehdään silti, Pentti jättää perheensä.

Eli sä olet nyt sitä mieltä, että lain kirjaimen mukaan toimitaan, jos naiselle ei anneta lääkäriaikaa sterilisaatiosta keskustelemiseen ilman, että mies sitoutuu tulemaan mukaan jo aikaa varatessa? Aika mielenkiintoinen tilanne.

Toki annetaan, mutta kyllä se ensin tarjotaan yhteiskäyntinä, niin ei tarvitse erikseen sit soitella tai varailla aikoja.

Jos olet lukenut nämä tämän lainausketjun viestit huolella, huomaat, että täällä joku kirjoittaa, ettei saanut aikaa, kun mies ei ollut tulossa mukaan, ja joku muu kirjoittaa, että tämä on oikea toimintatapa.

Eiköhän me puhuta ihan samasta asiasta, hän ei sitä saanut, koska ei vaatinut. Ihan jokaiselle naimisissa olevalle varataan aika yhdessä puolison kanssa ellei vaadi aikaa yksin.

Eli tämän henkilön väite "En saanut lääkäriaikaa koska en ollut ottamassa puolisoa sinne mukaan." on vale. Silloinhan tää koko ketju on ihan turha, koska aviopuolison lupaa ei sterilisaatiota varten tarvita eikä sitä rutiinisti terveydenhuollossa vaadita.

Miksi valehtelisin tämmöisestä asiasta??

Kerroin vain omasta kokemuksesta.

Vierailija
195/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa provoilla, tuskin kukaan haluaa elättää vierasta kakaraa.

Vierailija
196/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein ekan lapsen jälkeen, enkä ole koskaan kertonut vaimolleni.

Erittäin hyvä konsti sen selvittämiseen yrittääkö rouva kenties saada ulkopuolista apua ahdinkoonsa.

Älä kerro, käytä vasta sitten kun rva ilmoittaa tulevasta iloisesta perhetapahtumasta.

Tai vasta sitten jos vauveli on punatukkainen ja kumpikaan teistä ei ole.

Ajankohtaisia esimerkkejä on.

Vierailija
197/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas aloitus uudestaan. Tämä oli yksi kommentti, johon joku tarttui, ei liity aloitukseen mitenkään. Ja edelleen, enpä usko valheeksi, hän vain ei ole pyytänyt aikaa enää, kun puolisoa on pyydetty mukaan.

Vierailija
198/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä konsti sen selvittämiseen yrittääkö rouva kenties saada ulkopuolista apua ahdinkoonsa.

Älä kerro, käytä vasta sitten kun rva ilmoittaa tulevasta iloisesta perhetapahtumasta.

Ja sä hyödyt tästä miten? Niin joo saat sulan hartuusi ja miestenkerholla myhäilyä ja selkään taputtelua.

Vierailija
199/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä hyödyt tästä miten? Niin joo saat sulan hartuusi ja miestenkerholla myhäilyä ja selkään taputtelua.

Plus tekosyyn muuttaa rakastajatteren luo.

Vierailija
200/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa provoilla, tuskin kukaan haluaa elättää vierasta kakaraa.

Ei varmaan haluaisi, mutta miesten on pakko. Voi tietysti vaatia monenlaisia testejä, mutta silti elätät toisten siitoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi