Näin suomalainen nuori ajetaan ahdinkoon
Tilanteeni on lyhyesti kuvailtuna aivan helvetillinen, suorastaan kestämätön.
Varsinainen tilanne alkoi viime kesänä, kun sain kauan kaivatun ja odotetun opiskelupaikan. Vihdoin, sen piti olla tilaisuus parempaan tulevaisuuteen. Yksi missio kuitenkin oli, nimittäin asunnon hankkiminen. Edellisestä asuinpaikasta opiskelupaikkakunnalle päivittäinen kulkeminen oli mahdotonta.
Pk-seudun asuntotilanne lienee lähes kaikille tuttu. Kävi sitten niin, ettei asuntoa löytynyt. Niinpä myös koulussa käyminen meni hankalaksi. Nyt on tullut liikaa poissaoloja ja olen jäänyt liian paljon jälkeen muista. Kuulemma en enää "sopeudu ryhmään". Eli ilmeisesti tiedossa on koulusta erottaminen, tai jotain.
Sen myötä putoaisin taas samaan kuiluun, tulottomuuteen, työttömyyteen ja kuulumattomuuteen. Työpaikkakin opiskelupaikkakunnalta olisi jo ollut tiedossa. Eli olisin päässyt varsin mukavaan alkuun tällä tavalla.
Nyt tuntuu, että jäljellä on vain tyhjyys ja epätoivo. Olen ollut jo aiemmin kouluaikanani pahasti kiusattu, vaihdoin kouluakin, niiden juttujen jättämät arvet on asia erikseen. Ystäviä ei ole koskaan ollut paljoa, mutta joitain kuitenkin. Valitettavasti ajan kuluessa ne harvatkin ovat etääntyneet.
Päivittäisessä elämässä minulla ei ole ystäviä. Oikeastaan minulla ei ole ketään. Ei ketään, kenen kanssa viettää aikaa, kenelle kertoa huolista ja jakaa hyviä hetkiä. Lienee aika selvää, että tunnen oloni melko turhaksi. Pahinta lienee joka tahon asenne.
Olen näissä asioissa aivan yksin. Koulusta hoetaan "oma vika", sieltä ei tule juuri tukea tai ymmärrystä. Olin yhteydessä jopa sosiaalitoimeen, en kuulemma ole tarpeeksi pahassa tilanteessa tarvitakseni heidän apuaan. Tunnen oloni turhaksi ja mihinkään kelpaamattomaksi. Tilastoissa olen huomaamaton ja näkymätön.
Alkuperäiseen kysymykseen, miten tilanne voi olla tällainen hyvinvointivaltiossa?
Olen kuitenkin vasta reilu parikymppinen, mutta tuntuu, että jo täysin yksin maailmassa ja ulkona joka paikasta.
Kommentit (79)
Monelle maakunnista Helsinkiin opiskelevalle taitaa tulla yllätyksenä, että kaupungin läpi ei kävelläkään 30 minuutissa. Julkisillakin voi kevyesti vierähtää tunti, vaikka ollaan kaupungin rajojen sisäpuolella. Pitää olla melkoisesti fyrkkaa, jos haluaa asua kävelymatkan päässä opiskelupaikasta. Pääkaupunkiseudulla syntyneille on ihan tavallista ja normaalia, että matka julkisilla kouluun tai töihin voi kestää tunnin. Omalla autollakin voi ruuhkissa mennä 30-45 minuuttia. Ensilumilla ei tuntikaan riitä.
Kerro ap ihan konreettisesti mitä olet tehnyt asunnon saamiseksi? Mihin kaikkiin tahoihin olet ollut yhteydessä?
esim. nuorisoasuntosäätiö, hoas, vav, vvo, espoon asunnot, sato, stadin asunnot
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:31"]
Joo ja tässä ketjussa ilmeni toinen syy nuorten/nuoren ahdistukseen -> syyllistäminen nimittäin: "OMA VIKA!"
Vittuako se tollane huutelu ap.n tilannetta auttaa. Ja sori kun en osaa itse auttaa sen paremmin, samankaltainen tilanne täälläkin ku sulla ap.
[/quote]Eiköhän maailmassa kaikki ole oma vika enneko muiden
Mites olet hoitanut asiaa koulun päässä? Oletko kertonut siellä asuntotilanteesta, etukäteen ilmoittanut poissaoloista, sopinut korvaavista tehtävistä jne? Pakollisilta tunneilta ei noin vain ilmoittamatta olla pois, tietenkään.
Sanon tämän hyvällä, en pahalla. Mutta tuntuu että teitä samalla lailla ajattelevia yhdistää se, että teistä tuntuu että olette tehneet kaikkenne ja harmittaa kun epäonnistuu, yhteiskunta on tehnyt elämästä taas mahdottoman. Kun normaalisti ihmiset tekee vielä vähän enemmän, eivätkä ole silloinkaan tehneet kaikkeaan asian eteen.
Kyllä junaradan varresta olisi varmasti löytynyt jokin asunto. Tunnin matka-aika on vielä ihan normaali Helsingin sisälläkin, samassa ajassa pääsee junalla kauempaakin. Jos sinua ei ole vielä koulusta pois potkittu, niin puhu omasta puolestasi että saisit jatkaa ja järjestä itsellesi asunto. Opiskelupaikan oppilaskunnalla tai vastaavalla voi myös olla vinkkejä asuntoasiaan. Kunhan nyt jossain ensin asuu, ajan kanssa voi etsiä parempaa.
Älä lannistu!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:25"]
Tulee ap vaikutelma, että haluatkin syrjäytyä ja käpertyä sitten valittamaan.
Kyllä sulla olisi mahdollisuus muuttaa jonnekin Korsoon soluhuoneeseen ja sieltä etsiä parempaa sitten.
Mutta taidat pelätä liikaa, että kaikki voisikin mennä hyvin ja joutuisit luopumaan vanhoista käsityksistäsi, joilla nyt suojaudut?
[/quote]
"Kyllä sulla olisi mahdollisuus muuttaa jonnekin Korsoon soluhuoneeseen ja sieltä etsiä parempaa sitten"
Kerropa lisää, itse kun en tällaisesta mahdollisuudesta ole tietoinen. Mistäs sellaisia kämppiä haetaan? Tuntuu, että olen tehnyt asunnonhaun eteen kaiken mahdollisen, ehkä mahdottomankin. Kummallista, miten moni olettaa tämän olevan kyse vain omasta aktiivisuudesta. Nämä samaiset huutelijat mennee myös työttömille huutamaan "Kyllä työtä löytyy, se on vaan itsestä kiinni!!! Miten niin jouduit lomautetuksi, sen kun vaadit paikkaasi takaisin!!1"?
Osta hobbyhallista teltta, vaikka osamaksulla. Sitten pystytät sen haluamaasi puistoon tai pusikkoon.
Eikö niitä Hoasin asuntoja saa kauempaakin? Itse sain aikoinaan ekan solukämpän huitsin nevadasta mutta sitten hain uudelleen ja sain lähempää. Mutta pääsin aloittamaan opiskelun kyllä. Uudelleen hakemusta kehiin ja laita siihen, että kaikki käy niin pääset jonnekin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:46"]
Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok. [/quote]
Niin, tämäkin vielä. Miten realistista olisi käydä esim. Lahdesta päivittäin Helsingissä koulussa, jos aikataulu olisi suunnilleen tämä: koulua ma-pe klo 8-15, töitä kolme kertaa viikossa klo 16-21? Jokainen voi siitä itse laskea ajankäytön. En saa vuorokauteen enempää tunteja kuin 24, vaikka haluaisinkin.
[/quote]
Aamulla Lahdesta julkisilla kouluun, eiköhän niitä lähde niin aikaisin että ehtii, illalla takaisin. Lukeminen ja syöminen hoituu junassa. Pari päivää on helpompia kun ei ole töitä. Tätä niin kauan kuin asunto löytyy lähempää, jatkuva asunnon haku päällä. Ei ole helppoa mutta näin vaan moni toimii.
Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok.
Mutta kyllä noita asuntoja vielä on jonkin verran vapaana, etenkin jos on supernopea ja kukkaron nyörit löysällä. On meinaan aika kova kilpailu kuka pääsee asumaan siihen yhteen "edulliseen" yksiöön Kalliossa.
Itsehän olen paraskin puhumaan, minulla on koira mikä blokkaa 80% mahdollisista asunnoista pois. Vaikka olisinkin, koirasta huolimatta, varmasti siistimpi vuokralainen kuin suurin osa muista hakijoista ;).
Kehtaan väittää että espoosta/vantaalta/radanvarresta olisi solu löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:25"]
Tulee ap vaikutelma, että haluatkin syrjäytyä ja käpertyä sitten valittamaan.
Kyllä sulla olisi mahdollisuus muuttaa jonnekin Korsoon soluhuoneeseen ja sieltä etsiä parempaa sitten.
Mutta taidat pelätä liikaa, että kaikki voisikin mennä hyvin ja joutuisit luopumaan vanhoista käsityksistäsi, joilla nyt suojaudut?
[/quote]
"Kyllä sulla olisi mahdollisuus muuttaa jonnekin Korsoon soluhuoneeseen ja sieltä etsiä parempaa sitten"
Kerropa lisää, itse kun en tällaisesta mahdollisuudesta ole tietoinen. Mistäs sellaisia kämppiä haetaan? Tuntuu, että olen tehnyt asunnonhaun eteen kaiken mahdollisen, ehkä mahdottomankin. Kummallista, miten moni olettaa tämän olevan kyse vain omasta aktiivisuudesta. Nämä samaiset huutelijat mennee myös työttömille huutamaan "Kyllä työtä löytyy, se on vaan itsestä kiinni!!! Miten niin jouduit lomautetuksi, sen kun vaadit paikkaasi takaisin!!1"?
[/quote]
No millä tavalla laitoit hakutoiveet hakemukseen? Laitoitko, että mikä tahansa käy?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:46"]
Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok. [/quote]
Niin, tämäkin vielä. Miten realistista olisi käydä esim. Lahdesta päivittäin Helsingissä koulussa, jos aikataulu olisi suunnilleen tämä: koulua ma-pe klo 8-15, töitä kolme kertaa viikossa klo 16-21? Jokainen voi siitä itse laskea ajankäytön. En saa vuorokauteen enempää tunteja kuin 24, vaikka haluaisinkin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:51"] No millä tavalla laitoit hakutoiveet hakemukseen? Laitoitko, että mikä tahansa käy?
[/quote]
Jees, kaikkia lähikuntia myöten.
Kurjaltahan tilanne kuullostaa mutta uskallan silti sanoa, että paljon voi itse tilanteeseensa vaikuttaa. Ystävän aikuinen lapsi asuu vielä kotona ja syy on ainoastaan se, ettei mikään kelpaa, asunto pitäisi saada muutaman kilometrin säteellä koulupaikkaa. Hoasilta minäkin uskallan väittää että saisi soluasunnon. Siitä ne muutkin monesti "joutuu" aloittamaan. Itse en kokenut sitä edes joutumisena, edelleen muistelen lämmöllä kolmea vuotta solussa vaikka noista ajoista on jo yli 20vuotta. Kahden tutkinnon suorittaneena uskallan myös väittää että opinnot voi määräaikaisesti keskeyttää, ei tarvitse lopettaa opintoja. Tsemppiä ap:lle ja nyt vitosvaihde päälle ja fyyisesti käymään asuntotoimistoissa, ei sieltä nettihakemuksen tai puhelintiedustelun avulla asuntoa saa.
Osakuntahommiin, sieltä köyhä kiipee ylös.
Aika outoa, koska jokaisessa oppilaitoksessa on kuraattori tai opo, jonka pitäisi huolehtia siitä, että opinnot sujuvat. Asunnon saa helposti vaikka Mäntsälästä, sieltä pääsee junalla Helsinkiin.
Outoa avuttomuutta sinulla.