Näin suomalainen nuori ajetaan ahdinkoon
Tilanteeni on lyhyesti kuvailtuna aivan helvetillinen, suorastaan kestämätön.
Varsinainen tilanne alkoi viime kesänä, kun sain kauan kaivatun ja odotetun opiskelupaikan. Vihdoin, sen piti olla tilaisuus parempaan tulevaisuuteen. Yksi missio kuitenkin oli, nimittäin asunnon hankkiminen. Edellisestä asuinpaikasta opiskelupaikkakunnalle päivittäinen kulkeminen oli mahdotonta.
Pk-seudun asuntotilanne lienee lähes kaikille tuttu. Kävi sitten niin, ettei asuntoa löytynyt. Niinpä myös koulussa käyminen meni hankalaksi. Nyt on tullut liikaa poissaoloja ja olen jäänyt liian paljon jälkeen muista. Kuulemma en enää "sopeudu ryhmään". Eli ilmeisesti tiedossa on koulusta erottaminen, tai jotain.
Sen myötä putoaisin taas samaan kuiluun, tulottomuuteen, työttömyyteen ja kuulumattomuuteen. Työpaikkakin opiskelupaikkakunnalta olisi jo ollut tiedossa. Eli olisin päässyt varsin mukavaan alkuun tällä tavalla.
Nyt tuntuu, että jäljellä on vain tyhjyys ja epätoivo. Olen ollut jo aiemmin kouluaikanani pahasti kiusattu, vaihdoin kouluakin, niiden juttujen jättämät arvet on asia erikseen. Ystäviä ei ole koskaan ollut paljoa, mutta joitain kuitenkin. Valitettavasti ajan kuluessa ne harvatkin ovat etääntyneet.
Päivittäisessä elämässä minulla ei ole ystäviä. Oikeastaan minulla ei ole ketään. Ei ketään, kenen kanssa viettää aikaa, kenelle kertoa huolista ja jakaa hyviä hetkiä. Lienee aika selvää, että tunnen oloni melko turhaksi. Pahinta lienee joka tahon asenne.
Olen näissä asioissa aivan yksin. Koulusta hoetaan "oma vika", sieltä ei tule juuri tukea tai ymmärrystä. Olin yhteydessä jopa sosiaalitoimeen, en kuulemma ole tarpeeksi pahassa tilanteessa tarvitakseni heidän apuaan. Tunnen oloni turhaksi ja mihinkään kelpaamattomaksi. Tilastoissa olen huomaamaton ja näkymätön.
Alkuperäiseen kysymykseen, miten tilanne voi olla tällainen hyvinvointivaltiossa?
Olen kuitenkin vasta reilu parikymppinen, mutta tuntuu, että jo täysin yksin maailmassa ja ulkona joka paikasta.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:46"]
Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok. [/quote]
Niin, tämäkin vielä. Miten realistista olisi käydä esim. Lahdesta päivittäin Helsingissä koulussa, jos aikataulu olisi suunnilleen tämä: koulua ma-pe klo 8-15, töitä kolme kertaa viikossa klo 16-21? Jokainen voi siitä itse laskea ajankäytön. En saa vuorokauteen enempää tunteja kuin 24, vaikka haluaisinkin.
[/quote]
Kyllä toi on ihan mahdollista, tiedän ainakin 3 Lahdessa asunutta, jotka ovat olleet työ- ja/tai opiskelukavereitani.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:12"] Kyllä toi on ihan mahdollista, tiedän ainakin 3 Lahdessa asunutta, jotka ovat olleet työ- ja/tai opiskelukavereitani.
[/quote]
Joo, minäkin tiedän yhden, joka perusti peruskoulupohjalta firman, ja jolla on 200000€ vuositulot.
Mä asun Helsingin toisella reunalla ja kuljen töihin toiseen reunaan. Tunti menee mennen tullen, että paukahtaa mutta onpahan töitä. Tunnin matka pk-seudulla ei ole kovin poikkeuksellista. Reippaasti vaan hakemaan asuntoa vähän kauempaa!
Joo, vähän vaikea uskoa, ettei MISTÄÄN ole löytynyt asuntoa. Oletko etsinyt Keravalta (junia menee koko ajan, matka-aika Hki keskustaan junasta riippuen 21-38min), Järvenpäästä (myös suht ok yhteydet), Vantaan pohjoisista osista, Espoon perukoilta jne. Harvoin sanon, että oma moka, mutta nyt sanon.
Siskoni asuu Turussa, käy lähes joka arkipäivä opiskelemassa Helsingissä ja väliin viikonloppuisin siellä töissäkin. Ihan tuo on mahdollista, kun hoitaa vaan asiansa eikä marise.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:12"] Kyllä toi on ihan mahdollista, tiedän ainakin 3 Lahdessa asunutta, jotka ovat olleet työ- ja/tai opiskelukavereitani.
[/quote]
Joo, minäkin tiedän yhden, joka perusti peruskoulupohjalta firman, ja jolla on 200000€ vuositulot.
[/quote]
Asuuko se Orimattilassa nykyään?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:55"]
Kyllä sieltä hoasilta soluhuone olisi löytynyt
[/quote]
Eipä ole.
[/quote]
Espoossa ainakin on ollut vapaita. Vai eikö matkaaminen kiinnosta?
[/quote]
Eipä ole minulle tarjottu.
[/quote]No eipä ole ihme ettei ole asuntoa saanut kun istuu vaan kotona odottamassa tarjouksia. MISTÄ NÄITÄ VETELYKSIÄ OIKEIN SIKIÄÄ??
[/quote]
HOASista en tiedä, mutta ei TOASilla ainakaan se kyseleminen auta. Hakutietojen perusteella saa numeron jonosta ja siinä sitä on. En tiedä auttaisiko se jos olisi täysin kodittomana pääsemään ylöspäin listalla. Todennäköisesti ei. Ja tuo ylempi kommentti koski vain HOASin tarjoamia opiskelijasoluja.
[/quote]
Kaverini nimen omaan sai asunnon HOASilta (vaikka hänellä oli jo asunto) kun soitteli sinne monta kertaa päivässä ja pommitti niitä kysymyksillä. Pitää olla sitkeä ja röyhkeä.
Missäpäin siis asut nyt ja missä koulu on? Voisin jotenkin auttaa sua?
Mitä te kaikki tulette tänne märisemään, että "ei varmasti ole tehty kaikkea mahdollista asian eteen"? Mistä te sen tiedätte? Ai että vaan epäilette? Koska "nykynuoriso" nyt vaan yleensä on niin laiskaa muutenkin?
Minäpä kerron. Opiskelija-asuntosäätiöiltä noin yleensä on käytäntönä, että ollaan jonossa vuoronumeron mukaan. Toki pyritään huomioimaan akuutimmat asunnontarpeet, mutta ei se mikään takuu ole. Kinuamisella ja joka päivittäisellä soittelulla rutkuttamalla saa todennäköisemmin hankalan ihmisen maineen, kuin kämpän.
On kyllä totta, että asuntoa voi etsiä muualtakin. Yksityisillä vain on sellainen tilanne, että siellä vuokrat ovat aivat toista luokkaa, samoin takuuvuokrat. Takuuvuokra on yleensä parin kk:n vuokra, joskus jopa kolmen. Varovastikin arvioituna se olisi n. 1000-1400€. Ei ole mitään taskurahoja opiskelijalle.
Täällä on esitetty monia hyviä neuvoja(kiitos), mutta myös monelta mennyt sellainen pointti ohi kuin kokonaisuus. On varmasti helpompi heitellä vinkkejä yksittäisiin ongelmiin, mutta kun tilanne on aina kokonaisuus. Mikä voi olla aivan eri, kuin yksi tai kaksi osaa siitä.
Ap, paljonko pystyt maksamaan vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 11:31"]
Mitä te kaikki tulette tänne märisemään, että "ei varmasti ole tehty kaikkea mahdollista asian eteen"? Mistä te sen tiedätte? Ai että vaan epäilette? Koska "nykynuoriso" nyt vaan yleensä on niin laiskaa muutenkin?
Minäpä kerron. Opiskelija-asuntosäätiöiltä noin yleensä on käytäntönä, että ollaan jonossa vuoronumeron mukaan. Toki pyritään huomioimaan akuutimmat asunnontarpeet, mutta ei se mikään takuu ole. Kinuamisella ja joka päivittäisellä soittelulla rutkuttamalla saa todennäköisemmin hankalan ihmisen maineen, kuin kämpän.
On kyllä totta, että asuntoa voi etsiä muualtakin. Yksityisillä vain on sellainen tilanne, että siellä vuokrat ovat aivat toista luokkaa, samoin takuuvuokrat. Takuuvuokra on yleensä parin kk:n vuokra, joskus jopa kolmen. Varovastikin arvioituna se olisi n. 1000-1400€. Ei ole mitään taskurahoja opiskelijalle.
Täällä on esitetty monia hyviä neuvoja(kiitos), mutta myös monelta mennyt sellainen pointti ohi kuin kokonaisuus. On varmasti helpompi heitellä vinkkejä yksittäisiin ongelmiin, mutta kun tilanne on aina kokonaisuus. Mikä voi olla aivan eri, kuin yksi tai kaksi osaa siitä.
[/quote]
Olen huomannut että monimutkaiseltakin näyttävät ongelmat ratkeaa, kun ratkoo sen ongelmakasan yksi ongelma kerrallaan. Jos jää odottamaan yhtä kaiken kattavaa ratkaisua, saa odottaa todella kauan tai vaikka lopun elämäänsä. Aloittaa tietty niistä akuuteimmista eli opiskelupaikan varmistus, sitten asunto.
Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok. [/quote]
Niin, tämäkin vielä. Miten realistista olisi käydä esim. Lahdesta päivittäin Helsingissä koulussa, jos aikataulu olisi suunnilleen tämä: koulua ma-pe klo 8-15, töitä kolme kertaa viikossa klo 16-21? Jokainen voi siitä itse laskea ajankäytön. En saa vuorokauteen enempää tunteja kuin 24, vaikka haluaisinkin.
[/quote]
Erittäin realistista, jos itse niin haluaa. Minäkin teen niin, enkä ole yksin. Aikaa kyllä kuluu junassa istuessa, mutta se on oma valintani, sillä haluan opiskella tähän ammattiin. Eikö olisi parempi kulkea junalla ja etsiä samalla asuntoa? Ainakin saisit opintoja eteenpäin, mutta elämähän on täynnä valintoja.
Muuhun en ota kantaa, mutta kun otsikossa viitataan suomalaisuuteen... Luuletteko että esim. Keski-Euroopassa, Britanniassa tai Yhdysvalloissa nuorille opiskelijoille on yhteiskunnan tuella tarjolla halpoja yksiöitä kaupungin keskustasta/opiskelupaikan vierestä? Niinpä, EI OLE. Näissä maissa on itsestään selvää, että opiskeluaika asutaan koulun asuntolassa tai kimppakämpässä. Ei niin, että vanhempien luota muuttokuorma ajetaan omaan yksiöön.
VAIN SUOMESSA kermapersenuoret vaativat sen oman 700e/kk yksiön hyvien kulkuyhteyksien päässä. Muuten saa kaikki elämässä mennä päin p:tä, kunhan vain on oma vuokra-asunto josta sitten toimeentulotuella eläessä pidetään kiinnä kynsin hampain.
En voi ymmärtää apta. Minä muutin Oulusta Helsinkiin opiskdlemaan tänä syksynä. Pistin hakemuksen heti kun sain tietää opiskelupaikasta. Ensimmäiset pari viikkoa asuin kimppakämpässä neljän ihmisen kanssa, olosuhteet olivat aika kauheat. Sitten sain yksityiseltäpienen kaksion Itäkeskuksesta. Jätin siis ilmoituksen Toriin. Myös Hoasilta sain solutarjouksen, mutta tämä nykyinen sopi minulle paremmin. Nyt kun poikaystäväni olisi keväällä muuttamassa tänne niin ajattelimme hakea perheasunto HOASilta. Olen ottanut ensimmäiset mitä on tarjottu, ja täällä Helsingissä kun joukkoliikenne toimii niin kulkeminen on suht vaivatonta. Niin ja tosiaan ap, muistaakseni hoasin hakemus pitää uudistaa tiethn ajan jälkeen?
[/quote]
Mikähän tuossa nyt olisi ongelma? JOs se on väliaikaista, sitä vaikka seisoo päällään.
Mutta tässäpä juuri se syy, miksi suomi vajoaa. Kun ikinä ei saisi olla yhtään raskasta. Vaan kun tosielämässä on.
Ja Ap:lle, oikeasti sisukas ihminen olisi vaikka hankkinut sen helvetin teltan. Laittanut ilmoituksia joka paikkaan. Huolinut kämpän mistä vaan.
Nimim. kokemusta on
Ap on maininnut ainoaksi konkreettiseksi keinoksi hakea asuntoa sen, ettei HOAS ole tarjonnut sopivaa kämppää. Siksi on ehkä ihan normaalia, että keskustelijat ovat melko skeptisiä.
Joten ap, voisitko hieman avata, että mitä on tämä "kaikki", mitä olet tehnyt asunnon löytämisen eteen? Silloin ihmisten olisi myös helpompi neuvoa sinua. Ratkaisun hakemisen kannalta on hieman eria asia, että onko ap täyttänyt HOAS:in hakemuksen vai onko hän käynyt läpi kaikki osakunnat, yksityisen puolen kimppakämpät, keskustelupalstat, oman koulunsa opiskelijat jne. Lisäksi olisi hyvä tietää ap:n hintarajoitteet. Lisäksi koulun tyyppi (ammattikoulu, AMK, yliopisto) olisi hyvä tietää, jotta voisi antaa neuvoja kouluongelmien selättämiseen.
Ellei sitten tämän ketjun ideana ollut saada av:läiset määkimään yhteen ääneen, että suomalainen yhteiskunta on perseestä ja ap on tilanteen suuri uhri. Minäkin auttaisin mielelläni ap:tä ihan positiivisella mielellä, enkä "tyhmä marisija, ite olet ongelmasi aiheuttanut" -mielialalla. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa en melkein saanut asuntoa muuttaessani muualle opiskelemaan. Tiedän tilanteen aiheuttaman ahdistuksen, eikä siihen auta alentuva saarnaaminen tai v**tuilu. Mutta hankalaa tässä on auttaakaan, kun ap ei suostu tilannetta avaamaan ollenkaan.
Toi oli hyvä.. pommittaa soittamalla joka päivä HOAS:iin.. [ Voisi muutamana päivänä soittaa pommiuhkauksiakin ] Sillähän ne grynderit alkaisi halpoja, pieniä vuokra-asuntoja Helsinkiin pykäämään. Hoituisikohan AV:n neuvoilla Kreikkalaisten ja Espanjalaisnuortenkin syrjäytymis-ongelmat? Luulempa, että ainoa neuvo jonka minä osaan antaa on, että jos ei asunnon takia millään opiskelupaikkakunnalle pääse, sitten täytyy opiskella jotakin muuta! Vastuu omasta elämästä on kuitenkin ihmisellä itsellään! Näin on ollut kivikaudella ja näin se on vieläkin. Puheet hyvinvointiyhteiskunnasta ovat jotenkin hämärtäneet tuota asiaa. Muualla maailmassa tiedetään se, mikä meilläkin tullaan näkemään. Mielummin kuitenkin esimerkkinä muille maille tuloerojen pienuuden vaikutuksesta yhteiskunta rauhaan, kuin Suomeen esimerkkiä Venäjästä tai USA:sta, joissa hommat on jo päin persettä.
Voi näitä, joiden mielestä on kamalan vaikeaa "kulkea tunti suuntaansa svistyksen pariin." On ihan oma vika, jos on vaikeaa, jos tuo on ajatus. Itselläni, maalla kasvaneena, kun tunti on hyvinkin lyhyt matka ihan joka paikkaan...