Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin suomalainen nuori ajetaan ahdinkoon

Vierailija
19.09.2014 |

Tilanteeni on lyhyesti kuvailtuna aivan helvetillinen, suorastaan kestämätön.

Varsinainen tilanne alkoi viime kesänä, kun sain kauan kaivatun ja odotetun opiskelupaikan. Vihdoin, sen piti olla tilaisuus parempaan tulevaisuuteen. Yksi missio kuitenkin oli, nimittäin asunnon hankkiminen. Edellisestä asuinpaikasta opiskelupaikkakunnalle päivittäinen kulkeminen oli mahdotonta.

Pk-seudun asuntotilanne lienee lähes kaikille tuttu. Kävi sitten niin, ettei asuntoa löytynyt. Niinpä myös koulussa käyminen meni hankalaksi. Nyt on tullut liikaa poissaoloja ja olen jäänyt liian paljon jälkeen muista. Kuulemma en enää "sopeudu ryhmään". Eli ilmeisesti tiedossa on koulusta erottaminen, tai jotain.

Sen myötä putoaisin taas samaan kuiluun, tulottomuuteen, työttömyyteen ja kuulumattomuuteen. Työpaikkakin opiskelupaikkakunnalta olisi jo ollut tiedossa. Eli olisin päässyt varsin mukavaan alkuun tällä tavalla.

Nyt tuntuu, että jäljellä on vain tyhjyys ja epätoivo. Olen ollut jo aiemmin kouluaikanani pahasti kiusattu, vaihdoin kouluakin, niiden juttujen jättämät arvet on asia erikseen. Ystäviä ei ole koskaan ollut paljoa, mutta joitain kuitenkin. Valitettavasti ajan kuluessa ne harvatkin ovat etääntyneet.

Päivittäisessä elämässä minulla ei ole ystäviä. Oikeastaan minulla ei ole ketään. Ei ketään, kenen kanssa viettää aikaa, kenelle kertoa huolista ja jakaa hyviä hetkiä. Lienee aika selvää, että tunnen oloni melko turhaksi. Pahinta lienee joka tahon asenne.

Olen näissä asioissa aivan yksin. Koulusta hoetaan "oma vika", sieltä ei tule juuri tukea tai ymmärrystä. Olin yhteydessä jopa sosiaalitoimeen, en kuulemma ole tarpeeksi pahassa tilanteessa tarvitakseni heidän apuaan. Tunnen oloni turhaksi ja mihinkään kelpaamattomaksi. Tilastoissa olen huomaamaton ja näkymätön.

Alkuperäiseen kysymykseen, miten tilanne voi olla tällainen hyvinvointivaltiossa?

Olen kuitenkin vasta reilu parikymppinen, mutta tuntuu, että jo täysin yksin maailmassa ja ulkona joka paikasta.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, missä asut AP nyt? Oletko ollut koulun päässä yhteydessä kuraattorin/terveydenhoitajaan/opettajaan/keneen tahansa ja kertonut tilanteesi? Oletko kertonut poissaoloista etukäteen?

Tuntuu vaan niin hullulta, että jos koululla tiedetään tämä ongelmasi, niin eivät muka auttaisi/huomioisi tilannettasi?

En voi mitään, mutta tulee tunne ettet todellakaan ole tehnyt kaikkeasi näiden asioiden eteen :/

Vierailija
22/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kunnassa toimii ns. Etsivä nuorisotyö, joka auttaa juurikin tällaisissa tilanteissa. Ota selvää oman kuntasi etsivistä, ota heihin yhteyttä ja pyydä apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ärsyttävä narisija

Vierailija
24/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta! Etsivä nuorisotyö. Miksei minulla tullut yötä mieleen :o joo eli ota heihin yhteyttä, netistä löytyy yhteystiedot. He ovat juuri mm. tällaisia tilanteita varten.
Tunnen useita etsiviä - ovat oikein mukavia ja rentoja aikuisia :)

Vierailija
25/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötä=tätä

Vierailija
26/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että pienellä vaivalla asunno. Löytäminen ei olisi ollut hankalaa. Olet varmasti facebookissa? Siellä on useampi, mutta yks todella iso ryhmä, jossa saa hakea asuntoa tai asukasta, lähes päivittäin siellä on uusia ilmoituksia varsinkin solukämpissä huoneita vapaana. Torissa kannattaa SOItTAA jokaiseen asunilmotukseen joka tuntuu vähänkin kohtuulliselta, asuntohelppi sama homma. Toriin voi myös tehdä oman ilmoituksen , samoin sinne Facebookiin. Ei kannata odotella Hoasin tai helsingi kaupungin asuntoja vaan toimia ja olla oma-aloitteinen itse. Minä löysi asunnon lähes kantakaupungista kohtuu hintaan iäviikossa siitä kun aloin ETSIMÄÄN. Jos on nuori ja asunnoton, mutta työ ja koulupaikka tiedossa minä tekisin kaikkeni sen eteen, myös kauppojen ilmoitustaulut kannattaa katsoa, perinteiset lehdet( varsinkin vahvemmat vuokranantajat ilmoittavat vielä lehdissä) , laita Facebook statukseen asunto haku ilmoitus, kyselet tietääkö kaverit vapautuvia asuntoja( esim heidä kavereidensa) tee tästä julkinen ja sano että saa jakaa, näin se tavoittaa useamman ihmisen, ehkä juuri sellaisen jolta asunto vapautuu.

Vierailija
27/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa sieltä pääkaupunkiseudulta pohjoisemmaksi. Täällä on halvemmat asunnot ja myös töitä ja opiskelujakin voi tehdä

Vierailija
28/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi puhua sen koulun jonkun koulutuspäällikön tjsp kanssa (tai opinto-ohjaajan, kuraattorin, mitä näitä on) että saisit lisää aikaa. Ei se opiskeluaika aina ole kiveen hakattu. Hoasilla on tosiaan myös näitä "patja" majoituksia. Luultavasti noissa olevat saa nopeammin tarjouksia kuin esim. kotona mamman nurkissa asuntoa odottelevat.

Vierailija
29/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:31"]

Joo ja tässä ketjussa ilmeni toinen syy nuorten/nuoren ahdistukseen -> syyllistäminen nimittäin: "OMA VIKA!"

Vittuako se tollane huutelu ap.n tilannetta auttaa. Ja sori kun en osaa itse auttaa sen paremmin, samankaltainen tilanne täälläkin ku sulla ap.

[/quote]

No kenen muun vika se sitten voi olla, jos ITSE ei hoida asioitaan? Olisko vaikka peruskoulun yhteiskuntaopin opettajan, joka ei kertonut, miten toimitaan jotta saa asunnon? Vika on siinä, joka valitsi opettajaksi historianopettajan, jolle on tutumpi 1700-luvun Helsingin tilanne kuin nykyinen sosiaalinen media.

Kyllä tässä ketjussa on tullut aloittajalle paljon neuvoja, joita noudattamalla onnistuisi sekä saamaan asunnon että säilyttämään opiskelu- ja työpaikan. Mutat miten ap ajatteli selvitä sekä opinnoista että 3-vuorotyöstä?

Vierailija
30/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ensinnäkin mene suoraan HOASin toimistoon ja kerro ahdingostasi. Tiedän lukuisia tapauksia, jossa asunto on kyllä HOASilta löytynyt, kun on selittänyt asiaa tarpeeksi. Toki se asunto voi olla hankalien kulkuyhteyksien päässä, mutta kuitenkin sellainen, että opiskelu on sieltä käsin mahdollista.

Oletko hakenut väliaikaista asuntoa Helsingin seurakuntien "Sohvalle stadiin" -kampanjan kautta? Jos et ole, niin käytä ehdottomasti sitä hyväksesi.

Oletko kertonut oppilaitoksessasi tilanteestasi? Monet oppilaitokset tai niiden opiskelijajärjestöt järjestävät hätämajoitusta niille, jotka eivät ole onnistuneet saamaan asuntoa heti opintojen alussa.

Ei nyt millään pahalla, mutta kyllä viesteistäsi saa vähän sellaisen kuvan, että et ole tehnyt asunnon saamiseksi läheskään kaikkea mahdollista.

Vierailija
31/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:55"]

Kyllä sieltä hoasilta soluhuone olisi löytynyt

[/quote]

Eipä ole.

[/quote]

Espoossa ainakin on ollut vapaita. Vai eikö matkaaminen kiinnosta? 

[/quote]

Eipä ole minulle tarjottu.

[/quote]No eipä ole ihme ettei ole asuntoa saanut kun istuu vaan kotona odottamassa tarjouksia. MISTÄ NÄITÄ VETELYKSIÄ OIKEIN SIKIÄÄ??

[/quote]

HOASista en tiedä, mutta ei TOASilla ainakaan se kyseleminen auta. Hakutietojen perusteella saa numeron jonosta ja siinä sitä on. En tiedä auttaisiko se jos olisi täysin kodittomana pääsemään ylöspäin listalla. Todennäköisesti ei. Ja tuo ylempi kommentti koski vain HOASin tarjoamia opiskelijasoluja.

Vierailija
32/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää itse kysellä, olla aktiivinen.

Vierailija
33/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyttä on turha enää murehtia, mutta vastaisuuden varalle ap:lle: Moni muukin on vastaavassa hankalassa tilanteessa asuntojen kanssa, joten kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot käyttöön.

- Hakemus HOAS:lle ja muihin mahdollisiin opiskelija-asuntoja välittäviin tahoihin

- Jos näistä ei kuulu ajoissa mitään, soittelet ja kyselet ja kerrot, että mikä vaan asunto kelpaa

- Etsi myös yksityiseltä asuntoa

- Selaa ainakin tori.fi, vuokraovi.com ja oikotie

- Etsi myös kimppakämppiä. Siis sekä asuntoja, joihin haetaan kämppistä, että isompia asuntoja, joihin etsit itse kämppikset. Tai haet kämppikset ja etsitte yhdessä asunnon.

- Näitä varten voi laittaa ilmoituksen esim. asuntohelppiin ja koulun ilmoitustaululle.

- Kysy esim. koululta, HOASilta tai kavereilta, mistä muualta kannattaisi etsiä asuntoa ja/tai kämppiksiä. (Tai vaikka täältä AV:lta kysyt, tärkeintä, että kysyy ja etsii mahdollisimman monesta paikasta.)

- Helsingissä on yliopistojen osakunnilla asuntoja. Ehkä muillakin oppilaitoksilla on vastaavia. Kysy.

- Jos asuntoa ei kuitenkaan löydy ajoissa, kysy hätämajoitusta esim. koululta, HOASilta ja vaikka seurakunnalta.

Moni aloittaa opiskelut patjamajoituksesta. Joillakin paikkakunnilla on järjestetty patjamajoitusta opiskelijatalojen kerhohuoneissa. Eli patjat riviin ja lattialle nukkumaan ja yhteissuihkut ja vessat. Ei kivaa, mutta näin moni muukin joutuu aloittamaan. Tänä vuonna Helsingissä seurakunnat järjestivät vapaaehtoisten luona patja-/sohvamajoitusta uusille opiskelijoille.

Seuraavalla kerralla et anna periksi, ja ehkä se ei vieläkään ole liian myöhäistä. Päätät, että saat majoituksen ihan mistä vain ja nukut vaikka missä ekat viikot. Omana opiskeluaikanani tuttu nukkui koululla yhden kerhon sohvalla monta viikkoa, kun ei ollut asuntoa. Ei nämä asunto-ongelmat uusia ole, osa on joutunut venymään aika ikäviin ratkaisuihin ennenkin voidakseen opiskella.

Olet vasta 20-vuotias, ehdit vielä vaikka mitä vaikka tämä syksy menisi pieleen. Mutta ensi kerralla et luovuta, vaan ensi kerralla otat vaikka teltan koulun pihaan.

Vierailija
34/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:19"] HOASista en tiedä, mutta ei TOASilla ainakaan se kyseleminen auta. Hakutietojen perusteella saa numeron jonosta ja siinä sitä on. En tiedä auttaisiko se jos olisi täysin kodittomana pääsemään ylöspäin listalla. Todennäköisesti ei. Ja tuo ylempi kommentti koski vain HOASin tarjoamia opiskelijasoluja.

[/quote]

Juurikin näin. Ei siinä ole mitään tekemistä "oman aktiivisuuden" kanssa.

Solut ja HOAS on myös monelle ainoa taloudellisesti oikeasti mahdollinen väylä löytää asunto, ainakin aluksi.

Vierailija
35/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ap vaikutelma, että haluatkin syrjäytyä ja käpertyä sitten valittamaan.

Kyllä sulla olisi mahdollisuus muuttaa jonnekin Korsoon soluhuoneeseen ja sieltä etsiä parempaa sitten.

Mutta taidat pelätä liikaa, että kaikki voisikin mennä hyvin ja joutuisit luopumaan vanhoista käsityksistäsi, joilla nyt suojaudut?

Vierailija
36/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämppä, alivuokralaisuus, ihan mitä vaan, eikö ole? :o

Vierailija
37/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu on aika iso. Ihme on, jollei kämppää, minkäänlaista kämppää löydy.

Vierailija
38/79 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:46"]

Monessa yksityisten asunnossa on vuoden pakollinen asumisaika, siinä sitten kuljet koko vuoden tunnin suuntaansa sivistyksen pariin. Väliaikaismajoituksena ihan ok.

Mutta kyllä noita asuntoja vielä on jonkin verran vapaana, etenkin jos on supernopea ja kukkaron nyörit löysällä. On meinaan aika kova kilpailu kuka pääsee asumaan siihen yhteen "edulliseen" yksiöön Kalliossa.

Itsehän olen paraskin puhumaan, minulla on koira mikä blokkaa 80% mahdollisista asunnoista pois. Vaikka olisinkin, koirasta huolimatta, varmasti siistimpi vuokralainen kuin suurin osa muista hakijoista ;).

[/quote]

No minäpä olen käyttänyt tunnin suuntaansa jo 30 vuoden ajan. Ihme kermaperseitä, jos pitää asua koulun tai työpaikan vieressä.

t. pääkaupunkiseudulla jo 50 vuotta asunut

Vierailija
39/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja tässä ketjussa ilmeni toinen syy nuorten/nuoren ahdistukseen -> syyllistäminen nimittäin: "OMA VIKA!"

Vittuako se tollane huutelu ap.n tilannetta auttaa. Ja sori kun en osaa itse auttaa sen paremmin, samankaltainen tilanne täälläkin ku sulla ap.

Vierailija
40/79 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi