Näin suomalainen nuori ajetaan ahdinkoon
Tilanteeni on lyhyesti kuvailtuna aivan helvetillinen, suorastaan kestämätön.
Varsinainen tilanne alkoi viime kesänä, kun sain kauan kaivatun ja odotetun opiskelupaikan. Vihdoin, sen piti olla tilaisuus parempaan tulevaisuuteen. Yksi missio kuitenkin oli, nimittäin asunnon hankkiminen. Edellisestä asuinpaikasta opiskelupaikkakunnalle päivittäinen kulkeminen oli mahdotonta.
Pk-seudun asuntotilanne lienee lähes kaikille tuttu. Kävi sitten niin, ettei asuntoa löytynyt. Niinpä myös koulussa käyminen meni hankalaksi. Nyt on tullut liikaa poissaoloja ja olen jäänyt liian paljon jälkeen muista. Kuulemma en enää "sopeudu ryhmään". Eli ilmeisesti tiedossa on koulusta erottaminen, tai jotain.
Sen myötä putoaisin taas samaan kuiluun, tulottomuuteen, työttömyyteen ja kuulumattomuuteen. Työpaikkakin opiskelupaikkakunnalta olisi jo ollut tiedossa. Eli olisin päässyt varsin mukavaan alkuun tällä tavalla.
Nyt tuntuu, että jäljellä on vain tyhjyys ja epätoivo. Olen ollut jo aiemmin kouluaikanani pahasti kiusattu, vaihdoin kouluakin, niiden juttujen jättämät arvet on asia erikseen. Ystäviä ei ole koskaan ollut paljoa, mutta joitain kuitenkin. Valitettavasti ajan kuluessa ne harvatkin ovat etääntyneet.
Päivittäisessä elämässä minulla ei ole ystäviä. Oikeastaan minulla ei ole ketään. Ei ketään, kenen kanssa viettää aikaa, kenelle kertoa huolista ja jakaa hyviä hetkiä. Lienee aika selvää, että tunnen oloni melko turhaksi. Pahinta lienee joka tahon asenne.
Olen näissä asioissa aivan yksin. Koulusta hoetaan "oma vika", sieltä ei tule juuri tukea tai ymmärrystä. Olin yhteydessä jopa sosiaalitoimeen, en kuulemma ole tarpeeksi pahassa tilanteessa tarvitakseni heidän apuaan. Tunnen oloni turhaksi ja mihinkään kelpaamattomaksi. Tilastoissa olen huomaamaton ja näkymätön.
Alkuperäiseen kysymykseen, miten tilanne voi olla tällainen hyvinvointivaltiossa?
Olen kuitenkin vasta reilu parikymppinen, mutta tuntuu, että jo täysin yksin maailmassa ja ulkona joka paikasta.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:55"]
Kyllä sieltä hoasilta soluhuone olisi löytynyt
[/quote]
Eipä ole.
Niin, kyllä koulu voi vaatia läsnäoloa. Ja jos se vaatii uuden kämpän etsimisen, niin sitten sellainen täytyy vaan löytää. Täällä toimii hyvin julkinen liikenne. Ihme jos ei jostain Vantaan tai Keravan perukoilta mitään löytynyt.
Tyly meininki, mutta mitä koulun olisi pitänyt mielestäsi tehdä?
Nuoria kiusataan alusta asti, tässä sitä itteään!
Tiedätkö mitä: ihan oikeasti oma vika. Ei yhteiskunnan vaan sinun.
Ryhdistäydy tai pilaat loppuelämäsi. Kukaan ei sitä ryhdistäytymistä katsos puolestasi tee.
Varmasti löytyisi soluhuone tai joku kämppis-asunto, Vantaaltakin voisi kulkea tarvittaessa tai Espoosta. Ajoit itsesi huonoilla valinnoilla ahdinkoon.
Johonkin nurkkaan mahtuu aina. Ja kyllä 20-30 km matkan kulkee kouluun helposti väliaikaisesti.
Mikset muuta esim mäntsälään ja kulje junalla? Itse asun vielä kauempana ja kuljen helsinkiin päivittäin junalla kouluun..
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:07"]
Mikset muuta esim mäntsälään ja kulje junalla? Itse asun vielä kauempana ja kuljen helsinkiin päivittäin junalla kouluun..
[/quote]
Mikäli et huomannut tuolta viestistä, niin kyseessähän ei ollut vain koulu ja koulumatkat. Vaan myös työ, mikä todellakin vaatisi hieman lähempänä asumista, koska vuorotyö.
Joo, tiedän että minun OLISI PITÄNYT löytää asunto jostain, mutta kun en voi tälle asialle enempää. Sehän tässä paskalta tuntuu, että minua syyllistetään asiasta johon en voi vaikuttaa tätä enempää. Teinkö edes virheen? Jaa, en kohta enää itsekään tiedä. Jälkiviisaus on aina parasta.
Siis sinulla oli sekä opiskelu- että työpaikka tiedossa pääkaupunkiseudulta, mutta asuntoa ei? Opiskelijana varmaan käytit kaikki mahdolliset kanavat hankkia asuntoa. Onko joku nähnyt ilmoituksesi esim. Tori.fi-sivulla? Itse sain asunnon sitä kautta, en tosin Helsingistä. Mitä sinulle vastattiin opiskelija-asunnoista? Tietenkin sinä hait niitä, ja eikö siellä ole sama periaate kuin muualla, että aloittavat ovat etusijalla.
Oikeasti ihan mikä tahansa luukku olisi kelvannut, että olisi sitten ollut enemmän aikaa haeskella parempaa. Mutta kerro nyt meille lisää syitä, miksi et voi muuttaa: sinun poikkis / koirat /hevoset ovat nykyisellä paikkakunnalla.
Jos 16v amikset pystyy tulemaan kouluun ajoissa 50km päästä joka päivä niin kyllä se on ihan oma syy jos ehdi kouluun helsinkiin missä on enemmän busseja kuin landella.
Mikset mee töihin tai hae uuttaa paikkaa ensi vuonna
haet vaan väkisin huoneen tms hoas:lta
et kai voi asua sillan alla. olet ruikuttaja ja periksiantaja
Jaahas, taisi ne halveksujat löytää tähänkin keskusteluun...
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:58"]
[/quote]
Eipä ole.
[/quote]
Espoossa ainakin on ollut vapaita. Vai eikö matkaaminen kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Eipä ole.
[/quote]
[/quote]
Eipä ole minulle tarjottu.
Tarjouksia ei kannata odotella. Itse pitää soitella ja käydä kyselemässä. Alkuun pääsee missä vaan jos intoa löytyy kouluun ja töihin.
nyyhnyyh, kaikki on aina muiden vika ja vituttaa kun kaikkea ei tuoda valmiina nenän eteen
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Eipä ole.
[/quote]
[/quote]
Eipä ole minulle tarjottu.
[/quote]No eipä ole ihme ettei ole asuntoa saanut kun istuu vaan kotona odottamassa tarjouksia. MISTÄ NÄITÄ VETELYKSIÄ OIKEIN SIKIÄÄ??