Kodin siivous ei nappaa
Ei sitte yhtään. Meillä on liikaa kaikkea roinaa, kirjoja, väärän kokoisia vaatteita, työkaluja, leluja astioita, koriste-esineitä, vanhempien kuolinpesien "aarteita' eikä millekään paikkoja. Ei vinttiä tai kellaria tai autotallia. Ja pölyä ja likaa. Mutta kun ei yhtään tee mieli edes aloittaa siivoamista. Mistä sais motivaatiota?
Kommentit (5)
Nappaako kodin sotkuisuus? Pitää vaan päättää kumpi nappaa enemmän.
Meilläkin on paljon tavaraa, mutta silti jaksan siivota.
Jos asutte kuitenkin omakotitalossa, niin rakenna pihalle pieni varastorakennus ja pakkaa kamat pahvilaatikoihin ja vie varastoon.
Vääränkokoiset vaatteet uffeen.
Pitää päättää millaisen kodin haluaa ja siivota.
Itse olen karsinut paljon tavaraa ja vaatetta vuoden aikana. Varsinkin vanhoja vaatteita olen vienyt keräykseen kassitolkulla. Siis sellaisia, joista olen ajatellut, että joskus käytän, mahdun, ja jotain bilevaatetta. Nyt kaapit ovat siistit ja pysyvät siisteinä. Kaikki vaatteet on helposti otettavissa ja helppo laittaa kaappiin. Keittiössä, vaatehuoneessa ja kaikissa kaapelissa on väljyyttä eikä mikään ole täynnä tavaraa. Siivous on todella helppoa ja mukavaa. Suosittelen.
Karsi pois ensimmäisenä koristetavarat ja kuolinpesän aarteet. Tarpeettomat lelut, vaatteet ym saa helpoimmin vietyä esim uffin keräykseen. Jos aiot myydä niin se on oma vaivansa sitten. Tarpeeksi koreja pikkutavaroille ja sälälle ja joka kuukausi niiden tyhjennys.
Yleensä sen motivaation tappaa se, että tavaraa on vaan niin paljon, että aloittaminen tuntuu mahdottomalta. Pitää jakaa hommaa osiin, niin motivaatio kasvaa vähitellen. Homman voi aloittaa vaikka yksi kaappi/laatikko kerrallaan. Vaihtoehtoisesti voi valita kategorian, jonka tuotteet käy kotoa läpi esim. oman kaapin vaatteet, johdot ja vanhat elektroniikkalaitteet, kotiin kerääntyneet kynät, turhaksi käyneet lelut jne.
Tyhjennä kaikki roina pois, sitten on helpompi siivota. Myy, lahjoita, heitä pois.