Miksi ihmiset ei käytä ffp2-maskeja?
Sen sijaan kytätään ja halveksitaan niitä, jotka kulkevat ilman naamarättiä. Käyttäisitte kunnon hengityssuojainta, niin ei tarvitse kytätä ja pelätä meitä maskittomia!
Kommentit (52)
Koska ihmiset eivät ymmärrä erilaisten suojainten eroja. Kirurginmaskien tarkoitus on estää bakteerien pääsy leikkaussalihenkilökunnan suusta ja nenästä potilaalla avoinna olevaan leikkaushaavaan. Ne siis suodattavat bakteereja. Bakteeri on kooltaan isompi kuin virus eikä kirurginmaski suodata viruksia. Miksi kirurgimaskin ei sitten tarvitse suodattaa viruksia? Koska virukset eivät aiheuta haavainfektioita, bakteerit aiheuttavat.
Ffp2- ja ffp3-hengityssuojainten tarkoitus taas on suojata käyttäjäänsä. Ja ne on valmistettu siten, että suodattavat myös viruksia. Sen vuoksi niitä käyttää terveydenhuollon henkilöstö, joka hoitaa mm koronapotilaita. Eivät suojatakseen potilaitaan vaan suojatakseen itseään.
Lisäksi osa ihmisistä käyttää kangas- tai kirurginmaskia vain ja ainoastaan siksi, että on maskisuositus. Eivät siis edes halua suojata itseään eikä muita. Mä en ole muita suojaimia käyttänytkään kuin ffp2- ja ffp3-hengityssuojaimia. Eikä mua kiinnosta tippaakaan, onko jollain toisella kirurginmaski vai ei. En edellytä, että joku maskia käyttämällä suojaisi mua suussaan ja nenässään olevilta bakteereilta, kun tässä pandemiassa on kuitenkin kyse viruksesta eikä bakteerista. Suojaan itse itseni ja muut voivat tehdä mitä huvittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten hyvä hapenottokyky ja/tai vähäinen hapentarve joillain on. Mä käytän ff maskeja tehdessäni pölyisiä kotiaskareita. Muutaman minuutin kuluttua rupean haukkomaan ilmaa ja maski melkein ruttaantuu alipaineesta. Myös venttiilillisessä maskissa tulee pian tukala olo. Kaupassa ja terveysasemalla käytän kirurginmaskeja.
Mulla on ainakin huono hapetus.. Ja silti pystyn käyttämään esim. Kauppareissun Ffp2 - maskia.. Ei niiden kuulu kyllä littanaksi mennä/rypisty hengityksen mukaan🤔
Oletko kokeillut sitoa niitä enemmän kuonokoppaiseksi? Tai Itse tykkään, kun laitan narut solmuun heti maskin reunassa. Toki tämä ei onnistu kaikissa maskeista.
Mulla on itse asiassa pari sataa metriä kauppaan ja laitan maskin jo kotona ja otan kotona pois. Varmaan osa katsoo, että "hullu" kävelee Maski naamalla. Siinähän katsoo.
Yksi epämiellyttävä kohtaaminen oli, kun poika/nuori mies tuli vastaan ja häntä ilmeisesti huvitti maskini tms. Kun alkoi vastaan tullessa oikein tahallaan tekoköhimään etc. Se oli aika ikävää käytöstä.
Mutta se tekoköhiminenhän ei haitannut sua, koska olit a) ulkoilmassa b) turvassa ffp-maskisi takana. Eikö vain?
Haittasi. Ihan ekaksi: ulkoilma ei estä tartuntaa ja jos joku köhisi päin naamalle, niin voisi tarttua esim. Silmien kautta.
Toiseksi se oli mielestäni erittäin huonoa käytöstä. Ihminen selvästi näkee, että yritän suojautua (ei tiedä mitä riskiryhmää olen). Ja jos annan maskittomien rauhassa olla niin antaisivat maskillistenkin.
Olet varmaan itse käyttäytynyt, koska puolustat selvästi tuota käytöstä.
No siksi että ne on niin typerän näköisiä. Itse käytän korkeintaan rintaliiveinä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kalliita
Tämähän se. Itse hommasin pestäviä kangasmaskeja, nyt nekin on kielletty esim. Finskin lennoilla. Omissani on sellainen sisätasku, minkä sisälle voi sujauttaa lisäsuodattimen, vaikka sen kertakäyttömaskin. Mutta ei, ei käy enää. Joten ostetaan kertakäyttöisiä ja käytetään niitä. Monihan käyttää sitä yhtä ja samaa koko ajan. Lisäksi roskikset pursuilee näitä kauppojen edessä ja ulkoilupolut ovat täynnä maskeja. Kohta varmaan jonkun lemmikki tai muu eläin saa suolitukoksen niistä.
Miksi?
Ei enää tarvitse ostaa ja käyttää maskeja, jos sulla on kaksi rokotusta. Ellet ole 🐏 tai 🐑
Eh.. ellen ole lammas tai ankka? Vai mikä tuo toinen on? Siis käsitykseni on täysin päinvastainen; vaikka olisit rokotettu, sinun pitää silti noudattaa sääntöjä yhä. Rajoituksia, etäisyyksiä, maskeja jne.
Minä olen saanut vasta ensimmäisen piikin.
Tiesithän, että voit rokotettuna yhä levittää mm. deltaa? Vai oletko niin itsekäs, että ajattelet vain itseäsi? En keksi tähän nyt sopivaa eläintä, kun ihminen on lajeista se itsekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja kaikki sivistyneet täysin rokotetut kaverini käytämme ffp2-maskeja.
Ette sitten ilmeisesti luota rokotteeseen? Eihän se 100% suojaa, mutta jotenkin tuntuu, että rokote menee ihan hukkaan, jos kuitenkin kulkee kaikkialla ffp-maski naamalla. Ja eikös rokotteiden myötä pitänyt saada rajoituksia pois - vai eikö sinusta maskinkäyttö ole rajoitus?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta mulla on lähipiirissäni (samassa taloudessakin) vielä ihmisiä, jotka ovat saaneet vasta ensimmäisen rokotteensa. Käytän siis hengityssuojainta, jotta en saa tartuntaa enkä edes taudin lievää muotoa ja siten tartuta virusta niihin läheisiini, jotka eivät ole vielä saaneet toista rokoteannostaan. Sitten, kun ovat saaneet, luovun hengityssuojainten käytöstä.
EVVK kun rokotteet on otettu. En käytä maskia tai pidä etäisyyttä toisiin. Ota rokote tai sairasta korona ovat jäljellä olevat vaihtoehdot. FFP2 maskit kannattaa jättää sairaalakäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kalliita
Tämähän se. Itse hommasin pestäviä kangasmaskeja, nyt nekin on kielletty esim. Finskin lennoilla. Omissani on sellainen sisätasku, minkä sisälle voi sujauttaa lisäsuodattimen, vaikka sen kertakäyttömaskin. Mutta ei, ei käy enää. Joten ostetaan kertakäyttöisiä ja käytetään niitä. Monihan käyttää sitä yhtä ja samaa koko ajan. Lisäksi roskikset pursuilee näitä kauppojen edessä ja ulkoilupolut ovat täynnä maskeja. Kohta varmaan jonkun lemmikki tai muu eläin saa suolitukoksen niistä.
Miksi?
Ei enää tarvitse ostaa ja käyttää maskeja, jos sulla on kaksi rokotusta. Ellet ole 🐏 tai 🐑Eh.. ellen ole lammas tai ankka? Vai mikä tuo toinen on? Siis käsitykseni on täysin päinvastainen; vaikka olisit rokotettu, sinun pitää silti noudattaa sääntöjä yhä. Rajoituksia, etäisyyksiä, maskeja jne.
Tiesithän, että voit rokotettuna yhä levittää mm. deltaa? Vai oletko niin itsekäs, että ajattelet vain itseäsi? En keksi tähän nyt sopivaa eläintä, kun ihminen on lajeista se itsekkäin.
Kuinkakohan rokotettujenkin sitten täytyy käyttää maskeja? Eihän tämä lopu ikinä. Korona ei ole poistumassa maailmasta, joten tätä menoa meillä on ikuinen maskimääräys ja päättymättömät rajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
EVVK kun rokotteet on otettu. En käytä maskia tai pidä etäisyyttä toisiin. Ota rokote tai sairasta korona ovat jäljellä olevat vaihtoehdot. FFP2 maskit kannattaa jättää sairaalakäyttöön.
Hengityssuojaimista ei ole tällä hetkellä minkäänlaista pulaa. Niitä riittä siis oikein hyvin sairaalakäyttöön. Sitäpaitsi sairaalat tekevät hengityssuojainhankintansa ihan muualta kuin mistä tavallinen kansalainen hankkii hengityssuojaimia. Tavallinen kuluttaja ei siis kilpaile samoista hengityssuojaimista sairaaloiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kalliita
Miksi?
Ei enää tarvitse ostaa ja käyttää maskeja, jos sulla on kaksi rokotusta. Ellet ole 🐏 tai 🐑Eh.. ellen ole lammas tai ankka? Vai mikä tuo toinen on? Siis käsitykseni on täysin päinvastainen; vaikka olisit rokotettu, sinun pitää silti noudattaa sääntöjä yhä. Rajoituksia, etäisyyksiä, maskeja jne.
Kuinkakohan rokotettujenkin sitten täytyy käyttää maskeja? Eihän tämä lopu ikinä. Korona ei ole poistumassa maailmasta, joten tätä menoa meillä on ikuinen maskimääräys ja päättymättömät rajoitukset.
Puuttui sana välistä, piti lukea: Kuinkakohan kauan rokotettujenkin sitten täytyy käyttää maskia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kalliita
Miksi?
Puuttui sana välistä, piti lukea: Kuinkakohan kauan rokotettujenkin sitten täytyy käyttää maskia?
Kenenkään ei täydy käyttää maskia. Se on vain suositus. Mä käytän ffp2/ffp3-hengityssuojainta siihen asti, että lähipiirissäni kaikki muutkin ovat saaneet toisenkin rokotteensa. Kangas- tai kirurginmaskia en aio käyttää missään vaiheessa.
Mulla on kaksi rokotusta ja silti käytän ffp2 maskia.
En välitä, mitä muut minusta ajattelee.
Tykkään pitää ja sillä tsipuli😄
Ette sitten ilmeisesti luota rokotteeseen? Eihän se 100% suojaa, mutta jotenkin tuntuu, että rokote menee ihan hukkaan, jos kuitenkin kulkee kaikkialla ffp-maski naamalla. Ja eikös rokotteiden myötä pitänyt saada rajoituksia pois - vai eikö sinusta maskinkäyttö ole rajoitus?