Miten todistaa syyttömyys työnantajalle?
Olen pienehkössä firmassa töissä, jonne rekrytoitiin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, minut ja eräs toinen.
Yhteensä työntkeijöitä on siis 4 joista 2 ollut jo pidemmän aikaa siellä töissä.
Tänään toinen työkavereistani soitti ja kysyi häviääkö minulta rahaa työpäivän aikana. Minulta ei ole hävinnyt, mutta tältä soittajalta on. Hän oli ollut esimieheemme yhteydessä ja tähän toiseen uuten työntekijään jolta myöskään ei ole rahaa hävinnyt. Esimies haluaa keskustella maanantaina meidän kaikkien 3 kanssa.
Miten minä pystyn todistamaan, että en ole tehnyt mitään noin idioottimaista?
Sillä työkaverini (soittajan) mukaan esimies ei kuullostanut kovin iloiselta puhelimessa.
Mitä jos meidät molemmat uudet työntekijät lempaat pihalle?
En minä pysty pienillä tuilla elättämään lastani, siksihän minä töitä hain pitkään ja nyt vihdoin sellaisen sain.
Mä en kestä tätä stressinmäärää, koko viikonloppu meni pilalle.
-mimmi
Kommentit (143)
Miten siellä työntekijät säilövät henkilökohtaista omaisuuttaan? Kyllähän pitää olla jokin lukollinen paikka, missä säilyttää kamojaan?
Sitä minäkin ensin ajattelin, että ei pelkän epäilyn takia voi potkia pihalle. Mutta ollaan molemmat vielä koeajalla.
Meidän lisäksi myyntitilaan ei pääse kuin siivoojat. Joten hyvin todennäköistä on että syyttävä sormi työnantajalta osottaa meihin kahteen uuteen.
Ja kun tiedän itse 100% varmaksi, että minä se en ole ollut, niin sen on oltava olla tuo toinen uusi.
Mutta miksi rahaa häipyy vain yhdeltä työntekijältä? Onhan minunkin lompakko taukotilassa.
-mimmi
Meillä on vain yksi iso kaappi, jossa on vaatteet,työvaatteet osa myymäläntavaroista & henkilökunnan laukut yms.
-mimmi
No voi herran jumala. Asia on harvinaisen simppeli. Huoh. JOS firma syyttää sinua, niin HEIDÄN pitää näyttää toteen että SINÄ olisit pöllinyt omaisuutta. Kun et sitä kerta ole tehnyt, ei sinulla ole huolen häivää. Miksi ihmiset stressaavat mitä ihmeellisimmistä asioista?
Tuo esiin se, että et riskeeraisi työpaikkaasi noin pienen asian takia. Oletettavasti rahaa on hävinnyt vähän suhteessa palkkaasi eli työpaikan menetys olisi sinulle taloudellisesti paljon isompi juttu kuin varkaudesta saatava lyhytaikainen hyöty. Tuskin kukaan isoja summia rahapussissaan pitää.
Mua lähinnä tässä mietityttä se että olen/olemme koeajalla, jolloin irtisanominen (käsittääkseni) ei vaadi kovinkummoista syytä.
-mimmi
Kysyin tältä tyäkaverilta onko hältä paljon viety rahaa sanoi että n.25e yhteensä & 3 eripäivänä.
-mimmi
Entä jos hän valehtelee savustaakseen teidät uudet jostain syystä pois? Jos mitään rahaa ei olekaan hävinnyt.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:37"]
No voi herran jumala. Asia on harvinaisen simppeli. Huoh. JOS firma syyttää sinua, niin HEIDÄN pitää näyttää toteen että SINÄ olisit pöllinyt omaisuutta. Kun et sitä kerta ole tehnyt, ei sinulla ole huolen häivää. Miksi ihmiset stressaavat mitä ihmeellisimmistä asioista?
[/quote]
Ei firmaa kiinnosta järjestää asiasta mitään isoa tutkintaa. Molemmat uudet päätyvät pihalle koeajan nimissä, koska firma pääsee sillä helpoimmalla.
Toki ap voi ehdottaa, että joku esittää syytöksiä vain kiusatakseen uusia työntekijöitä. Mutta mitä se auttaa, kun välit ovat sen jälkeen siinä tilassa, ettei yhteistyö onnistu, ja kenkää tulee sitten siitä syystä.
Joten onpa surkea tilanne.
Milloin ihmiset oppivat, ettei arvotavaroita jätetä ilman valvontaa lukottomaan paikkaan. Huonoa toimintaa työnantajalta ettei tarjoa lukollista säilytyspaikkaa jokaiselle.
Mutta, tässäpä vinkki miten mokoma käärme saadaan kiinni.
1. Jätä lompakko näkyvälle paikalle ja joku pikkuseteli sinne houkuttimeksi.
2. Tarkkaile kuka käy taukotilassa. Heti tämän jälkeen kun kävijä on poistunut mene tarkistamaan onko raha hävinnyt. Tadaa, ennemmin tai myöhemmin jää epärehellinen varas kiinni.
Muista myös kertoa pomolle jos on epäilyksiä kuka varastelee. Omalla työpaikalla se oli vanha työntekijä joka ei tykännyt " nuorista tytöistä " jotka uhkaavat hänen kaikkivoipaa asemaansa vanhana työntekijänä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:41"]
Kysyin tältä tyäkaverilta onko hältä paljon viety rahaa sanoi että n.25e yhteensä & 3 eripäivänä.
-mimmi
[/quote]
Kuulostaa ihan dementikon puheelta.
Perseensuti!!
Mulla oo varmaan enään mitään mahiksia ruveta asettelee ansoja :(
Maanantaina vika työpäivä vissiin sitten.
-mimmi
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:37"]
[/quote]
Ei firmaa kiinnosta järjestää asiasta mitään isoa tutkintaa. Molemmat uudet päätyvät pihalle koeajan nimissä, koska firma pääsee sillä helpoimmalla.
Toki ap voi ehdottaa, että joku esittää syytöksiä vain kiusatakseen uusia työntekijöitä. Mutta mitä se auttaa, kun välit ovat sen jälkeen siinä tilassa, ettei yhteistyö onnistu, ja kenkää tulee sitten siitä syystä.
Joten onpa surkea tilanne.
[/quote]
Tällaisessa tilanteessa peräänkuulutan VAIN ja AINOASTAAN työnantajan vastuuta, etiikkaa ja suoraselkäisyyttä! Potkimalla rehellisiä ihmisiä pihalle ei Suomea saada KOSKAAN nousuun!!!!!!!!
Ja hei OIKEESTI 25e yhteensä 3 eripäivänä!!
Ketä on niin luupää?! Eihän tuosta hyödy kuin parilatia. Ja niiden parinlatin takia taitaa tulla monoa.
Tää on niin mun tuuria.
-mimmi
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:42"]
Entä jos hän valehtelee savustaakseen teidät uudet jostain syystä pois? Jos mitään rahaa ei olekaan hävinnyt.
[/quote]
Mulle tuli tämä sama mieleen. Nyt ap älä tee sitä virhettä että alat siellä papalverissa luettelemaan kaikkia syitä miksi sinä et olisi tuota tehnyt, vain jos suoraan sinua syytetään puolustaudut. Jos alat heti selitteleemään, ilmeisesti kun olet vielä stressaantuvaa tyyppiä, niin kuulosta vain enemmän syylliseltä. Syyttömänhän ei tarvitse mitään stressailla eikä selitellä.
Voit palaverissa sanoa vaikka jotain tälllaista: "Kyllähän tästä pitää tietenkin ilmoittaa poliisille niin saadaan varmemmin syyllinen kiinni, en minäkään uskalla jatkossa pitää lompakkoa missään esillä, vaikka mitään ei minulta vietykään" Se jo antaa susta syyttömän kuvan, syyllinen ei todellakaan haluaisi mitään poliisitutkintaa.
Ota ap rauhallisesti ja käy keskustelu esimiehen kanssa. Kyllä toi kuulostaa määrän puolesta enemmän kiusanteolta ja savustamiselta kuin varkaudelta. Tai sitten siellä on töissä kleptomaani. Ehdota itse työnantajalle tuota ansan virittämistä. Oisko taukotilaa muuten mahdollista kuvata? Pitäis olla ok jos siellä ei vaihdella vaatteita. Joko se on toinen uusista työntekijöistä tai sitten joku vanha käpy joka ei tykkää susta. Asia kyllä selviää kun hieman tutkitaan hutkimisen sijasta.
Mä en stressais jos eläisin yksin, voisin ostaa viikko toisensa perään pussin makaronia, mutta kun mulla on myös poikani joka pitää elättää ja tuilla se on hyvin haasteellista.
Toinen stressinaiheuttaja on se koeaika, vaikken syyllinen olekkaan niin minut/meidät on helppo sen verukkeella pistää pihalle.
Hain pitkään töitä ennen kuin paikan sain. Ja nyt kun minulla sellainen on ollut 1kk niin johan sitä ollaan jo pois ottamassa...
-mimmi
Minkälainen ihminen tämä ns varkauden kohteeksi joutunut muuten on? Syön hattuni jos häneltä on oikeasti varastettu yhtään mitään, koko juttu haisee kauas.
Jos sut potkitaan pois 25euron takia, niin ehkä se firma ei ansaitse sua?
No ei kai tuossa voi muuta tehdä kuin kertoa totuus. Työnantaja nyt ei voi pistää pihalle epäilyn takia, mutta jos niin pitkälle menee, että sinua aletaan syytellä, niin voithan kysyä, voisiko aiheesta järjestää poliisitutkinnan. Voit ihan sanoa, että haluat pitää puhtaan maineen?