Ihanaa kun meillä käy lapsen kaverit välipalalla ja ruualla!
Monet valittaa tuosta, mutta musta on niin ihsnaa ruokkia lapsia, jotka SYÖ ja tykkää ruuasta! Mun oma tyttö ei syö ikinä mitään, sitämtäytyy uhkailla ja kiristää syömään muutakin kuin pienenpieni pala kurkkua tai paprikaa.
Varsinkin pojat vetelevät kunnon satseja, ihan mahtavaa tarjoilla niille lisää ja kuulla kuinka kehuvat että on hyvää.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:54"]
Meidän ruokapöytään on lasten kaverit aina tervetulleita. On epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraana olevalle lapselle ruokaa, kun muu perhe alkaa syömään. Opettakaa niitä lapsianne kieltäytymään ruuasta, jos koette että se on epäsopivaa syödä kyläpaikassa. Mä kyllä kestän, vaikka joku ei haluaisikaan syödä mun murkinoita. Yleensä vaan tuppaa olevan niin hyvää ruokaa että vieraat lapsetkin santsaavat mielihyvin ja kiittävät vuolaasti! =)
[/quote]
Olen siis tuo 16. Meilläkin on aina hyvää ruokaa ja tarjokkaita syömään kyllä riittäisi. Kuten sanottu voisi olla kuusikin ylimääräistä lasta ruokapöydässä.
Ei ole tippaakaan epäkohteliasta olla kutsumatta pöytään, miksi olisi? Meillä nämä kaverit asuvat alle kilometrin päässä, heillä on omat perheet ja huolehtivat vanhemmat, jotka tunnen kaikki. Haluan syödä oman perheen kesken ja se on meidän perheemme tapa. Epäkohteliaisuus on ihan muuta kuin oman perheen tapojen vaaliminen. Tämä pitää sisällään myös sen, että haluan lasteni pääasiallisesti syövän kotona. Ruokailemme, juttelemme ja sovimme asioista.
Meidän toisen lapsen parhaan kaverin perheessä kaverin pitää aina lähteä kotiin, kun heillä syödään. Minusta se on todella ok ja puuhia jatketaan sitten ruokailun jälkeen. Se on heidän perheensä tapa ja sitä tulee kunnioittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:43"]
16, se ruokaa kärkkyvä lapsi ei kai saa omaa ateriaansa säännöllisesti kotona. Ehkä siellä on masentunut äiti, vuorotyötä tekevät vanhemmat jotka ajattelevat lapsen reippaana pärjäävän yksin. Ehkä siellä on alkoholiongelmaa. Joskus kaverin perhe voi olla tällaiselle lapselle todellinen turvasatama ja se yksi ruokalautanen lämmittää muutakin kuin tyhjää mahaa.
[/quote]
Ei ole. On ihan tavallinen perhe, jonka tunnen ihan kohtuuhyvin. Työssäkäyvät vanhemmat, ei taatusti alkoholiongelmaa. t. 16
Nää onkin ekaluokkalaisia mitä meillä käy. Eikä niitäkään kerralla kuin yksi. Se ei mun kattilassa tunnu missään, kun sille omalle lapselle on kuitenkin ruokaa laitettava, vaikkei se sitä söiskään. Oma lapseni saa myös ehkä kaverista mallia, miten syöminen sujuu ja ruoka maistuu.
En mäkään niitä poikia vsrmaan enää teini-iässä halua ruokkia. Enkä ainakaan sisäfile-päivänä...
Ap
No minusta sovitaan etukäteen, jos aiotaan syödä kaverin luona. Joku pieni välipala on asia erikseen, mutta kyllä minuakin ärsyttäisi laittaa ruokaa (kaikki ruoat ei edes parane uudelleen lämmitettäessä) ja lapsi sanoisikin, että söi just. Olen selvästikin tosi outo ihminen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 15:12"]
Nää onkin ekaluokkalaisia mitä meillä käy. Eikä niitäkään kerralla kuin yksi. Se ei mun kattilassa tunnu missään, kun sille omalle lapselle on kuitenkin ruokaa laitettava, vaikkei se sitä söiskään. Oma lapseni saa myös ehkä kaverista mallia, miten syöminen sujuu ja ruoka maistuu.
En mäkään niitä poikia vsrmaan enää teini-iässä halua ruokkia. Enkä ainakaan sisäfile-päivänä...
Ap
[/quote]
No sepä se. Meillä on alakouluikäiset lapset, iso piha&talo. Poikia on usein lauma, tyttöjäkin saattaa olla 3-4. Tytöllä on tosi laaja kaveripiiri ja jos hän saisi syödä missä vaan, milloin vaan, en koskaan osaisi ennustaa, onko hän 2 viikkoa kotona kavereiden kanssa vai joka päivä eri kaverilla syömässä.
Minä tosiaan valmistan ruuan, emme syö eineksiä. Paitsi ruokamäärän arviointi olisi tosi vaikeaa, myös meidän lapset olisivat vastavuoroisesti missä milloinkin syömässä. Haluan vaalia perheen yhteistä hetkeä.
Meidän ruokapöytään on lasten kaverit aina tervetulleita. On epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraana olevalle lapselle ruokaa, kun muu perhe alkaa syömään. Opettakaa niitä lapsianne kieltäytymään ruuasta, jos koette että se on epäsopivaa syödä kyläpaikassa. Mä kyllä kestän, vaikka joku ei haluaisikaan syödä mun murkinoita. Yleensä vaan tuppaa olevan niin hyvää ruokaa että vieraat lapsetkin santsaavat mielihyvin ja kiittävät vuolaasti! =)
Jep, se on tosi ihanaa, kun 17 v ja 15 v poikien kaverit (n. 190 senttiset) tulevat meille syömään. Ei mene kuin 5 pihviä enemmän, puoli kulhollista salaattia, litra maitoa ja 10 perunaa. Jeah, on kivaa.
Pidä tuo <3
Kun lapset saavat isoinakin tulla vapaasti, ei tarvitse etsiä heitä kaupungilta tekemästä mitä sattuu. On kivaa, kun kotona nauraa iso porukka nuorisoa ja on muutakin tekemistä kuin ryyppääminen.
Mikäs siin kun rahat riittää! Syötellä niitä
Vituttaa kotona, kun on tehnyt ruoan ja pentu sanoo syöneensä kaverin kotona isot satsit.
Kysy kiitos vanhemmilta ensin, saako lapsi syödä teillä
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:19"]Vituttaa kotona, kun on tehnyt ruoan ja pentu sanoo syöneensä kaverin kotona isot satsit.
Kysy kiitos vanhemmilta ensin, saako lapsi syödä teillä
[/quote]
Saanko kysyä miksi?
No ihan siksi, että on ärsyttävää tehdä ruokaa ja lapsi onkin täynnä.
No niitä kavereiden lapsia ei oo varmaan uhkailtu ja kiristetty syömään, siispä ovat oppineet syömään hyvin!!! Idiootti!!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:19"]Vituttaa kotona, kun on tehnyt ruoan ja pentu sanoo syöneensä kaverin kotona isot satsit. Kysy kiitos vanhemmilta ensin, saako lapsi syödä teillä [/quote] Saanko kysyä miksi?
[/quote]Oletko idiootti?
Mä tarjoan kans joka kerta ruokaa lapseni kavereille (8v). En edes ketä vanhemmat on, tiedän vain että ovat samalla luokalla. Luotan että tuon ikäinen osaa sanoa EI KIITOS jos häntä on kielletty vieraisilla ruokailemasta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:19"]Vituttaa kotona, kun on tehnyt ruoan ja pentu sanoo syöneensä kaverin kotona isot satsit. Kysy kiitos vanhemmilta ensin, saako lapsi syödä teillä [/quote] Saanko kysyä miksi?
[/quote]
No en mäkään ymmärrä, miksi asia noin kovin ärsyttää. Voihan sitä ruokaa säästää sitten huomiselle.
[/quote]
Vaikka siksi, että se on kuitenkin vanhempien vastuulla, että lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Voi mennä koko viikko pelkällä sisäfilleellä tai makaronilla kun teinipojat valitsee kenen luona syödään milloinkin, eikä silakat sitten kelpaakaan muuta kuin kompostiin.
Nro 8 sulla ei vissiin ole pieniruokaista lasta?
Esim aamulla ennen kouluun lähtöä on syötävä jotain. Muuten ei jaksa. Myös muulloin päivän mittaan on syötävä muutakin kuin kurkkua. Jos ei lapsi itse tätä osaa, niin silloin on vanhemman puututtava asiaan.
" Ei ruoka syömällä lopu ..." oli anoppini periaate. Hän varmaan tiesi asiasta jotain, kun oli sota-aikanakin joutunut ruokkimaan isoja ja nälkäisiä porukoita vähillä tarpeilla.
Meillekin ovat olleet kaikki ruokavieraat muuten tervetulleita, mutta olisi ihan kiva tietää jo ruokaa laittaessaan, kuuluuko kattilakuntaan 4 vaiko 14 syöjää. Aloittaja varmaan tietää aina varautua ruokavieraisiin.
Ymmärrän kyllä myös 6:n ongelman, sillä on todella ärsyttävää valmistaa hyvää ruokaa, joka ei kelpaa kenellekään. Vielä ärsyttävämpää on, jos ruokaa joutuu heittämään roskiin. Siksi olisikin tärkeää aina etukäteen tietää, missä lapset milloinkin syö. Ei silloin varata turhaan ruokaa, jos lapsi syö kaverinsa luona.